Tv-chef: "E-sport är ingen sport"

Medlem
Skrivet av ubn87:
Skrivet av Ender:
Skrivet av ubn87:

Jag är ledsen men definition av ordet sport låter som följande:
"An activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others for entertainment:"
Elektronisk sport är inte fysiskt krävande, mer psykiskt.

Så alla kan ni vara snälla och sluta argumentera mot något som är absolut. Om ni invänder så gå och få en ändring i ordlistan istället.

Eller så kan du ju prova att vidga dina vyer och söka information från mer än en källa

Varför ska jag söka en ny källa när svaret finns i en? Låt inte egna känslor gå före sunt förnuft och reson. Om vi spelare hade gått in för att det skulle beskrivas som en sport skulle inte begreppet esport existera.

Esport är esport och sport är sport. Två liknande begrepp men ändå åtskilda.

Och att jag länkar till citat ur engelska ordlexikonet medan du kontrar med Wikipedia låter jag dig fundera ut själv hur fel det är.

Bollsport, kampsport, hästsport, motorsport och e-sport är olika typer av sport. Hur svårt är det?

Och när du länkar till citat ur ett engelskt ordlexikon när vi bor i Sverige och där ordet "sport" på respektive lands språk har olika (hur lika dom än är) innebörder låter jag dig fundera ut själv hur fel det är.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av ubn87:
Skrivet av Ender:
Skrivet av ubn87:

Jag är ledsen men definition av ordet sport låter som följande:
"An activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others for entertainment:"
Elektronisk sport är inte fysiskt krävande, mer psykiskt.

Så alla kan ni vara snälla och sluta argumentera mot något som är absolut. Om ni invänder så gå och få en ändring i ordlistan istället.

Eller så kan du ju prova att vidga dina vyer och söka information från mer än en källa

Varför ska jag söka en ny källa när svaret finns i en? Låt inte egna känslor gå före sunt förnuft och reson. Om vi spelare hade gått in för att det skulle beskrivas som en sport skulle inte begreppet esport existera.

Esport är esport och sport är sport. Två liknande begrepp men ändå åtskilda.

Och att jag länkar till citat ur engelska ordlexikonet medan du kontrar med Wikipedia låter jag dig fundera ut själv hur fel det är.

Bollsport, kampsport, hästsport, motorsport och e-sport är olika typer av sport. Hur svårt är det?

Och när du länkar till citat ur ett engelskt ordlexikon när vi bor i Sverige och där ordet "sport" på respektive lands språk har olika (hur lika dom än är) innebörder låter jag dig fundera ut själv hur fel det är.

Därför använder vi den svenska definitionen istället.

"Sport är ett samlingsbegrepp för olika mer eller mindre atletiska aktiviteter med tävlingsmoment. Sport kan utövas individuellt eller i lag. Den sport som antingen är störst i antalet utövare eller drar mest publik i ett land brukar kallas nationalsport. De flesta större sporterna har ett eget förbund. I de flesta sporter tävlar damer och herrar i olika indelningsklasser.

Ordet sport kommer från ordet desport på gammal franska, vilket betyder fritid."

Så ja, e-sport är sport. Men en sak är säkert, det är ingen idrott om man nu vill bitcha över definitionen.

Medlem

Det är vad jag skrev om typ


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av dotque:

Som jag skrev på FB, han skulle nog ändra sig om han såg tittarsiffrorna i diverse e-sports finalmatcher..

Tyvärr så var genererade tittarsiffrorna i finalen på dota2 Ti4 senast inte ens hälften av vad en vanlig fotbolls/hockey match när det gäller specifika kanaler. Majoriteten av all esport tittande görs via steaming på twitch.

Medlem
Skrivet av ubn87:

Varför ska jag söka en ny källa när svaret finns i en?

Kan vara det bästa jag läst på länge. Källkritik? Äh, varför använda sig utav det ;D haha

Medlem
Skrivet av didde:
Skrivet av ubn87:

Varför ska jag söka en ny källa när svaret finns i en?

Kan vara det bästa jag läst på länge. Källkritik? Äh, varför använda sig utav det ;D haha

Källkritik handlar inte om att använda flera källor. Det handlar om att bedöma källan ifråga om informationen är tillförlitlig. Vilket jag anser det engelska ordlexikonet vara.
Att använda sig av flera källor med liknande svar skulle jag göra om mitt mål var att argumentera för något vilket inte är fallet här.
Definitionen av sport är vad den är, även om jag kanske inte håller med den. Men det är oväsentligt.

Medlem

Han har helt rätt, det är en Tävling, inte sport.


signatur
Medlem
Skrivet av ubn87:
Skrivet av didde:
Skrivet av ubn87:

Varför ska jag söka en ny källa när svaret finns i en?

Kan vara det bästa jag läst på länge. Källkritik? Äh, varför använda sig utav det ;D haha

Källkritik handlar inte om att använda flera källor. Det handlar om att bedöma källan ifråga om informationen är tillförlitlig. Vilket jag anser det engelska ordlexikonet vara.
Att använda sig av flera källor med liknande svar skulle jag göra om mitt mål var att argumentera för något vilket inte är fallet här.
Definitionen av sport är vad den är, även om jag kanske inte håller med den. Men det är oväsentligt.

Då har vi olika uppfattning av källkritik. För mig (och det jag har lärt mig) är det att läsa från flera källor och göra en korrekt uppfattning. Hur ska man kunna kritisera källor utan att läsa fler än en text?
Du har rätt med att det står så i engelska ordlexikonet och att det säkerligen är en säker källa. Men då är det frågan om varför shack är en erkänd sport av den olympiska kommittén?
Har kommittén fel? Har lexikonet fel?
Om folk nu säger att det är jobbigt att spela schack i flera timmar, att det tär på kroppen fysiskt och att skickligheten som krävs gör det till en sport. Tror du inte att Dota 2, som uppfyller liknande kriterier, skulle bli en sport?

Jag hävdar att eSport är en Sport och att den inom sin tid kommer bli erkänd som sport. Oavsett vad engelska ordlexikonet säger.

Sedan kan man tycka att hysterin just runt sport är larvigt.

Medlem

Att argumentera om något är sport idrott eller tävling är för mig slöseri med tid.

Vad som har fotboll, ishockey, dart, schack, golf, motorsport och esport gemensamt är att det är UNDERHÅLLNING.... i betraktarens ögon.

Sen kategorier som "sport, idrott, esport, motorsport" osv är ju bara hårklyveri.

Ungefär som debatten pannkakor eller plättar.... who gives a shit?

Jag anser att produkten/produktionen är en viktigare fråga.

Så ESPN vill inte visa E-sport för att det inte är en sport i den betydelsen.

ESPN har sin marknad med fokus på speciella produkter.
Det är därför man inte ser porrfilmer på SVT eller dokumentärer och nyheter på Playboy channel.

ESPN och amerikanska företag är brilljanta på att vara jäkligt bra på just det dom fokuserar på, och inte försöka med en massa annat tjafs runt om som kan sänka deras varumärke a la Sverige.

Därför köper jag ESPN chefens resonemang. Esport är inte DERAS typ av sport.

Sen rent generellt så är tv kanaler för mig förlegat då internet baserade tjänster som viaplay, espn online, i det här sammanhanget Youtube och Twitch kan nå ut globalt på ett helt annat sätt.
Därför kan man lägga ner mer pengar på produkter såsom LCS, i League of Legends som är en suverän produktion.
Även sändningar av CS:GO och SC2 känns riktigt vassa även om publiken där inte är lika stor.
Ett gäng nördar som älskar datorspel har efter några år blivit 100 ggr bättre på det dom gör, där Cmore och SHL tex gått och blivit en ren jäkla katastrof produktmässigt.

I min lilla värld så skiter jag i svensk klubb fotboll, tappat stort intresse i SHL då den produkten är undermålig dom pengarna som finns inom svensk hockey.
NHL, NFL och LoL å andra sidan är fantastiskt roliga produkter där inramningen, underhållningsvärdet och tjänsterna i helhet känns väl värt min tid och där det behövs, mina pengar.

//Tack och hej leverpastej

123
Skriv svar