Opeth - Cusp of Eternity

Medlem
Opeth - Cusp of Eternity

Ni har väl inte missat Opeths senaste album Pale Communion? Föga förvånande är det en stabil pjäs och efterlängtat verkar det som, då den toppade Finlands lista över sålda album och placerade sig på tredjeplats i schlagertäta Sverige. Åkerfeldt har tidigare sagt att de sällat sig bakåt i tiden, först med Heritage (2011) som bjöd på en värme som utstrålade progressiv rock, som den var för tre-fyra decennier sedan. Pale Communion fortsätter lite på det spåret, Opeth lämnar sin metalbubbla och börjar utforska mer mark i den progressiva rockens mystiska värld. Inte ett enda growl i sikte med andra ord, som en gång i tiden var en av Mikaels signum, och det både på gott och ont. Snarare är det nog så att Opeth fortsätter att smälta rocken och metallens (hoho) subgenrer till en helt egen legering av stil, nästan så till pass att de kan bli tilldelad en egen. Detta har dock Opeth alltid gjort.

En varning är utfärdad, låten nedan innehåller trummor, gitarr, sång, bas och keyboards. Den ovane bör hålla hårt i hatten när den akustiska energin plötsligt, och väldigt, åker mot dig i sin egen hastighet för att svepa bort dig till den äkta musikens vida landskap.

#blogg

Opeth - Cusp of Eternity

"Opeth" är utan tvekan kompetenta musiker, dock känner jag att den där "mjukheten" i musiken, i jämförelsen med gamla Opeth, inte är något jag orkar med i långa sträckor. Lite då och då är aldrig fel.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Så var det för mig med Heritage, detta album föll mig dock mer i smaken, så jag sträcklyssnade hela. Det gäller det mesta också, nu för tiden lyssnar jag inte på Meshuggah i mer än 4-5 låtar heller. Ghost Reveries kommer att förbli deras bästa!

Skrivet av 73mpl4R:

Så var det för mig med Heritage, detta album föll mig dock mer i smaken, så jag sträcklyssnade hela. Det gäller det mesta också, nu för tiden lyssnar jag inte på Meshuggah i mer än 4-5 låtar heller. Ghost Reveries kommer att förbli deras bästa!

Jag ger det en chans. Du har övertygat mig

Jag älskar "Ghost Reveries". Har du sett dem live någon gång?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av 73mpl4R:

Så var det för mig med Heritage, detta album föll mig dock mer i smaken, så jag sträcklyssnade hela. Det gäller det mesta också, nu för tiden lyssnar jag inte på Meshuggah i mer än 4-5 låtar heller. Ghost Reveries kommer att förbli deras bästa!

Jag ger det en chans. Du har övertygat mig

Jag älskar "Ghost Reveries". Har du sett dem live någon gång?

Do it, det är dom värda.

Nej! Jag har banne mig missat varenda spelning. Ligger högt upp på min att-se-lista.
Korrigering: Ha! Jag såg dom när de var förband till Dream Theater för ett par år sedan, när Mike Portnoy fortfarande var med. Grym konsert.

Medlem

Fantastisk platta!
Blev aldrig riktigt klok på Heritage. Själva faktumet att de bytte genre har jag inte så mycket problem med, men Heritage var lite spretig tycker jag. Lite för många idéer som samsas på en och samma skiva. Pale Communion känns mycket mer sammanhållen. Gillas skarpt.

Medlem

Precis! Känns som att de har hittat lite mer rätt i sitt nya sound.

Medlem

Såg en unplugged konsert med de för något år sedan. Det mysigt som tusan. Även sett de en gång annars och de va också bra. Grymt band helt klart!

Medlem

Oj, var länge sedan jag lyssna på Opeth, var en hel del i början av 2000-talet.
Sett dom ett par gånger men senast var nog på Arvikafestivalen 2002. Får ta och lyssna någon dag tror jag

Medlem

Den här skivan har gått förbi mig obemärk, tack för tipset!
Får supporta mina lokala rockare och tipsa om In Mourning


signatur

no remorse

Medlem

Det var helt enkelt bättre förr.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det var helt enkelt bättre förr.

Ja. Nja. Njae.

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Det var helt enkelt bättre förr.

Det var det! Deliverance skivan är min favorit. Det kan vara deras bästa turné också. Jag har sett Opeth 9 eller 10 gånger tror jag.
Eller deras bästa "turné" var när dom körde akustiskt för två år sen! Vilken jäkla spelning!


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem

Jag tror också att min favorit är Deliverance. Men jag tycker fortfarande att de är skitbra.

Medlem

Föredrar Blackwater Park över Deliverance, men Ghost Reveries över samtliga. De har ju bara bra album dock, så skillnaden är ganska liten.

1
Skriv svar