Hälften av pc-spelsköparna väntar på rea

Medlem

Köper aldrig spel på release, därför jag orkar inte bli lurad längre, låter andra bli det först.
Har inget med priset att göra, betalar gärna 500kr för ett bra spel.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Jag betalar fullpris om det är något jag verkligen vill ha, eller om det handlar om spelutvecklare som jag vill supporta. T.ex. så betalade jag fullpris när The Witcher släpptes eftersom jag tyckte att CD Projekt förtjänade att lyckas i branschen. Annars så väntar jag på rea.

Medlem

Med facit i hand finns det spel jag nästan önskar att jag hade lagt mer pengar på (Sins of a Solar Empire har ätit så många timmar att en tusenlapp fortfarande varit ett lågt pris per timme, exempelvis. Company of Heroes 1 är ett annat fantastiskt exempel. Dawn of War 2 likaså.), värde är långtifrån absolut - även om alla nya spel släpps för runt 500-kronorsstrecket (på större butiker, använder detta som riktpris) finns det de som är värda både mer och mindre, i mina ögon.

Dock är det som många sagt, jäkligt svårt att avgöra värdet innan någon erfarenhet av spelet finns ute (och även om det skulle finnas en bra preview/review är ändå värdet på produkten högst subjektivt och personligt) - förhandsbokningar är riskabelt, om än mer i vissa fall än andra.

Hade gärna sett fler spelutvecklare/-utgivare ha konceptet "pay what you want" (även med minimumgräns), eller möjligheten att slänga till en slant i efterhand. (DLC är ett lite för inramat alternativ, och kan urvattna och göra upplevelsen nästan mer solkig, men i vissa fall kan det fungera för att som spelare visa uppskattning för spelet, kvaliteten och engagemanget utvecklaren visar, och att då få någonting tillbaka för den monetära uppskattning man ger.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Väntar på bra spel. Är det grymt pallar man inte vänta på rea.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag köper många "fullpris" spel, köper ett par spel i månaden vare sig de är ny släpp eller ej. Däremot är ju oftast "fullpris" spel väldigt olika i prissättningen på PC, betalar allt från 150kr till 350kr för nya släpp, även trippel-A titlar.
GMG som t ex. brukar ha mycket bra deals på spel även innan de släppts.
Men sen så kliar det alltid i fingrarna så fort någon stor rea drar igång, t ex. steams vinter och höst rea

Medlem

Inte undra på att utvecklarna prioritera konsolerna.. eller?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Väntar ALLTID på rea.

Medlem

Orkar inte vänta flera månader på att tjäna nån futtig hundralapp. Blir alltid köp direkt jag vill ha ett spel. Ibland blir det på rea om det finns annars fullpris.

Medlem

Köper spel när dom är färdiga.

Med andra ord blir det mest rea.

123
Skriv svar