Arnroths krönika – Säger Notch farväl till Minecraft?

Robot
Arnroths krönika – Säger Notch farväl till Minecraft?

Mycket tyder på att Minecraft-utvecklaren Mojang just nu håller på att säljas till Microsoft. Arnroth letar efter logiken bortom miljarderna, och hittar den kanske i Notchs kärlek till att koda spel.

#microsoft, #mojang, #minecraft, #0x10c, #kingcom, #scrolls, #cobalt, #oxeye-game-studio, #fatshark, #ea, #minecraft-2


Arnroths krönika – Säger Notch farväl till Minecraft?

Det fanns en gång en värld där det fanns plats för romantiska ideal och att man aldrig skulle sälja sig för pengar; men det är precis vad jag tycker Mojang ska göra.

Sälj "Minecraft" och låt Microsoft fortsätta utveckla, så kan Mojang koncentrera sig på andra spel och fortsätta ha "kul" i sitt skapande. Med så mycket pengar säkrade kommer många människor ha jobb ett bra tag framöver.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Alltid svårt med texter som skrivs under ett nyhetsskede. Affären pågår, men när blir den klar? Just nyss kom Reuters med nyhet om följande:

Affären blir offentlig på måndag. Köpesumma: 2,5 miljarder dollar, nästan 18 miljarder kronor.

http://mobile.reuters.com/article/idUSKBN0H72EV20140912?irpc=...

Medlem

vad jag har förstått äger inte mojang minecraft, och skulle i så fall inte ingå i affären. stämmer det?

Skrivet av boota:

vad jag har förstått äger inte mojang minecraft, och skulle i så fall inte ingå i affären. stämmer det?

Markus äger väl huvuddelen av spelet, och nej, Mojang är inte till försäljning.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Och för den som inte vet exakt hur ägarbilden ser ut i Mojang:
Markus Persson äger 71 procent. Jakob Porser äger 21 procent. Carl Manneh äger 8 procent.

http://www.di.se/artiklar/2014/9/10/superaffar-for-spelbolage...

Skrivet av boota:

vad jag har förstått äger inte mojang minecraft, och skulle i så fall inte ingå i affären. stämmer det?

Jodå, Mojang och Minecraft är samma sak. Förut var rättigheterna för pcversionen och övriga versioner delade mellan Notch eget bolag och Mojang, som han delägde med Porser och Manneh. Men de gjorde om det i våras tror jag, så allt är samma. Det är ju Minecraft som är värt 2,5 miljarder, inte Mojang så klart.

Medlem

Jag tycker inte att det är så konstigt att Notch har valt att sälja Mojang. Jag vet inte mycket om honom, men om jag hade varit i samma sits så hade jag nog också funderat i samma banor. Och inte på grund av pengarna. Även om det är en enorm summa.

Jag skulle tycka det vore intressant att veta hur pengarna hanteras och vad som händer med de anställda. Särskilt då jag umgicks en hel del med Jens Bergensten då vi studerade.

MEG
Medlem

Bra artikel. Detta gör det mer förståeligt varför han kanske kommer att sälja, kan bara önska han lycka till...


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Man får mycket black jack and hookers för 14 miljarder. Just saying

phi
Medlem

Det vore uppriktigt sagt ganska korkat att inte sälja enligt mig.

Om de lyckas bli av med Mojang och Minecraft utan "golden handcuffs" så är det definitivt det rätta att göra. Hur Indie känner man sig när man är inburad av en sån gigant som Minecraft?

Medlem

Tragiskt att Notch inte kunde nöja sig med de miljarder han redan har.

Skrivet av Bojkott:

Tragiskt att Notch inte kunde nöja sig med de miljarder han redan har.

Tragiskt att du inte läser krönikan innan du kommenterar

Medlem

Hoppas att Microsoft fixar grafiken så det ser lite mer 2014-aktigt ut.

Medlem

Frågan är vad som kommer att hända med PC- och Ps4-versionerna av spelet om MS köper upp. Kommer de att begränsa uppdateringarna till PC så att det verkar som att Xbox är det "rätta plattformsvalet", eller kommer de att ta bort modstöd för att kuna sälja DLCs som man gör till konsolerna?

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Hoppas att Microsoft fixar grafiken så det ser lite mer 2014-aktigt ut.

Vad är mer 2014-aktigt?

Skrivet av Jozo:

Frågan är vad som kommer att hända med PC- och Ps4-versionerna av spelet om MS köper upp. Kommer de att begränsa uppdateringarna till PC så att det verkar som att Xbox är det "rätta plattformsvalet", eller kommer de att ta bort modstöd för att kuna sälja DLCs som man gör till konsolerna?

Men just modstödet har väl varit ett ständigt problem, att det inte funnits nåt fungerande API för det? Är det klart nu? Annars tänker jag att just det kanske är nåt som Microsoft kan vara bättre på att fixa pga resurser. Har väldigt svårt att se att de ska börja med DLC:er osv särskilt snart.
tror snarare de kommer göra enkla saker, som se till att spelet ens går att köpa överallt. tror fortfarande inte spelet går att köpa i Brasilien. Tveksamt om det går i Polen. Och så vidare.
Bara genom att göra sånt Mojang inte hunnit och orkat kan de öka marknaden snabbt.
Men jag tror kortsiktigt är det varumärket och communityt man vill ha, inte snabb försäljning av spel nu.

Medlem
Skrivet av Owro:

Jag tycker inte att det är så konstigt att Notch har valt att sälja Mojang. Jag vet inte mycket om honom, men om jag hade varit i samma sits så hade jag nog också funderat i samma banor. Och inte på grund av pengarna. Även om det är en enorm summa.

Jag skulle tycka det vore intressant att veta hur pengarna hanteras och vad som händer med de anställda. Särskilt då jag umgicks en hel del med Jens Bergensten då vi studerade.

Svårt att tro att någon kommer hamna på gatan och behöva tigga sig till mat och husrum.

Skrivet av billybob:
Skrivet av Owro:

Jag tycker inte att det är så konstigt att Notch har valt att sälja Mojang. Jag vet inte mycket om honom, men om jag hade varit i samma sits så hade jag nog också funderat i samma banor. Och inte på grund av pengarna. Även om det är en enorm summa.

Jag skulle tycka det vore intressant att veta hur pengarna hanteras och vad som händer med de anställda. Särskilt då jag umgicks en hel del med Jens Bergensten då vi studerade.

Svårt att tro att någon kommer hamna på gatan och behöva tigga sig till mat och husrum.

Microsoft lär nog inte sänka löner, tvärtom, borde vara måna om de anställda, de är så få att alla känns som nyckelpersoner. Plus oerhört attraktiva på arbetsmarknaden; att ha Mojang på sitt CV är rätt bra

Medlem

Det handlar ju inte om pengar uppenbarligen. Han har sjuka mängder pengar redan och i det här skedet är det skitsamma för honom. Känns som att det mer handlar om att han slipper äga en stor lekpark som stundtals gör folk väldigt ledsna och arga. Så fort någon far illa av lekparken så kommer man som ägare alltid känna ett visst ansvar.

Han vill ha ro i sitt sinne och det är ok. Hoppas bara att affären kommer med en del villkor om hur framtiden för spelet/studion ser ut. Vore trist om Microsoft gjorde det till sitt eget lilla "The Sims".

Medlem

Om jag var Notch hade jag frågat MS om de kunde packa pengarna i stora säckar. Ögonblicket då mina händer knyter sig runt dessa säckar är ögonblicket då alla mina världsliga problem är ÖVER. Hade skrattat högt åt communityn och allt som har med Minecraft att göra nu när jag aldrig behöver lyfta ett finger igen. Jepp, jag är en stor sellout, men jag kan inte höra er från mitt enorma pengaberg

Inaktiv
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av boota:

vad jag har förstått äger inte mojang minecraft, och skulle i så fall inte ingå i affären. stämmer det?

Jodå, Mojang och Minecraft är samma sak. Förut var rättigheterna för pcversionen och övriga versioner delade mellan Notch eget bolag och Mojang, som han delägde med Porser och Manneh. Men de gjorde om det i våras tror jag, så allt är samma. Det är ju Minecraft som är värt 2,5 miljarder, inte Mojang så klart.

Tack för det klargörandet, jag litar på att du har koll.

Inaktiv
Skrivet av Ziljun:

Om jag var Notch hade jag frågat MS om de kunde packa pengarna i stora säckar. Ögonblicket då mina händer knyter sig runt dessa säckar är ögonblicket då alla mina världsliga problem är ÖVER. Hade skrattat högt åt communityn och allt som har med Minecraft att göra nu när jag aldrig behöver lyfta ett finger igen. Jepp, jag är en stor sellout, men jag kan inte höra er från mitt enorma pengaberg

Om du hade fått så mycket pengar i kontanter så hade dina världsliga problem bara börjat. Jag hade nämligen varit där och försökt knycka några av dina säckar.

Medlem

Han är dum i huvudet om han inte tar de pengarna det pratas om. Med sånt kapital kan han jobba med nya projekt. Att stanna kvar i ett gammalt som man förmodligen känner att man tagit så långt man kan inom ramarna är inget nån skulle vilja, allra minst för att gamers skränar om att man inte borde.... ...när de själva, utan att blinka, skulle. Alla andra ljuger.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Alltså.. Vad är det för stjärnskott som faktiskt bryr sig/blir upprörd om killen säljer Minecraft? Det lär ju inte precis ändras mycket, och han får en chans att satsa på något nytt.

Varför inte bara vara glad för honom, när han verkar vara det själv?

Inaktiv
Skrivet av Arkaith:

Alltså.. Vad är det för stjärnskott som faktiskt bryr sig/blir upprörd om killen säljer Minecraft? Det lär ju inte precis ändras mycket, och han får en chans att satsa på något nytt.

Varför inte bara vara glad för honom, när han verkar vara det själv?

Man får ju intrycket av att han är sönderstressad. Jag håller med, låt killen släppa taget ifred och gå vidare med vad fan han nu vill göra.

Medlem

Vänta blir folk arga av att mojang ska säljas?

Stolpskott på internet som vanligt. Gnälliga snorungar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av cinort:

Ett atomkrig är på sin plats. Vi behöver börja om från stenåldern. För mycket pengakåta judar i USA.

Och vad har du för problem? Riktigt obehaglig kommentar. Rasism hör inte hemma här. Saknar tyvärr befogenhet att ta bort kommentarer, men vore det min sida hade du rykt direkt.

Kommentar raderad, avsändare avstängd.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av cinort:

Ett atomkrig är på sin plats. Vi behöver börja om från stenåldern. För mycket pengakåta judar i USA.

Och vad har du för problem? Riktigt obehaglig kommentar. Rasism hör inte hemma här. Saknar tyvärr befogenhet att ta bort kommentarer, men vore det min sida hade du rykt direkt.

Kommentar raderad, avsändare avstängd.

Kanske lite väl överdrivet och odemokratiskt.

123
Skriv svar