Knackig start för Archeage

Robot
Medlem
Knackig start för Archeage

Varit sugen på ett annat mmo en bra stund nu, blir till att testa!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Det är vissa saker som är gömda bakom en paywall. Så som att äga hus och land. Vet inte hur mycket som är gömt bakom sagd paywall men hoppas inte det är allt för mycket. Bara jag får äga ett skepp å flyta runt med polarna å panga på andra så är jag nöjd =P

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Det är vissa saker som är gömda bakom en paywall. Så som att äga hus och land. Vet inte hur mycket som är gömt bakom sagd paywall men hoppas inte det är allt för mycket. Bara jag får äga ett skepp å flyta runt med polarna å panga på andra så är jag nöjd =P

Labor points aka LP är gömd bakom paywall, Labor Points krävs för så got som exakt alla aktiviteter i spelet. Vilket gör att jag har så got som noll sug för spelet själv.

Medlem

Det är iaf inte värre än releasen av Age of Conan då alla servrar var nere i flera dagar.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bunisher:

Det är vissa saker som är gömda bakom en paywall. Så som att äga hus och land. Vet inte hur mycket som är gömt bakom sagd paywall men hoppas inte det är allt för mycket. Bara jag får äga ett skepp å flyta runt med polarna å panga på andra så är jag nöjd =P

Labor points aka LP är gömd bakom paywall, Labor Points krävs för så got som exakt alla aktiviteter i spelet. Vilket gör att jag har så got som noll sug för spelet själv.

Skillnaden är följande (Labor Points, LP ):
Patron - LP Online = 10/5 min & LP Offline = 5/5 min
F2P - LP Online = 5/5 min & LP Offline = 0/5 min
Så med andra ord måste du vara online som F2P för att få Labor Points, det kommer dryga ut det en del men det är inte en paywall imo.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bunisher:

Det är vissa saker som är gömda bakom en paywall. Så som att äga hus och land. Vet inte hur mycket som är gömt bakom sagd paywall men hoppas inte det är allt för mycket. Bara jag får äga ett skepp å flyta runt med polarna å panga på andra så är jag nöjd =P

Labor points aka LP är gömd bakom paywall, Labor Points krävs för så got som exakt alla aktiviteter i spelet. Vilket gör att jag har så got som noll sug för spelet själv.

Låter som vilket koreanskt mmo som helst då. Att betala för saker ingame är normen där. Vad som anses som "pay 2 win" här.

Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bunisher:

Det är vissa saker som är gömda bakom en paywall. Så som att äga hus och land. Vet inte hur mycket som är gömt bakom sagd paywall men hoppas inte det är allt för mycket. Bara jag får äga ett skepp å flyta runt med polarna å panga på andra så är jag nöjd =P

Labor points aka LP är gömd bakom paywall, Labor Points krävs för så got som exakt alla aktiviteter i spelet. Vilket gör att jag har så got som noll sug för spelet själv.

Inte riktigt sant. Du får Labor points när du spelar; var femte minut, för att vara exakt (plus för vissa saker du gör). Har man Patron status får man detta även när man är offline - det är den enda skillnaden.

Patron - subscription.

Medlem

Får se vad det blir av det här spelet, väntar till på tisdag själv. Har inget emot modellen för närvarande, är för tidigt att säga. Det enda jag känner är viktigt är ifall det nu kör med premium, så vill man ju att allt ska ingå ifall man betalar en summa varje månad, men dom verkar ju ha en cash store utöver det, vilket gör i alla fall mig lite grinig.

Men allt detta spelar noll roll ifall inte spelet är intressant i sig, å det kommer nog ta en stunds speltid innan det går att säga om det passar en eller ej. Lite tunt om raser kan jag tycka, men jävligt interaktivt av det lilla jag prövat (ca lvl 10).

Medlem
Skrivet av Bunisher:

Det är vissa saker som är gömda bakom en paywall. Så som att äga hus och land. Vet inte hur mycket som är gömt bakom sagd paywall men hoppas inte det är allt för mycket. Bara jag får äga ett skepp å flyta runt med polarna å panga på andra så är jag nöjd =P

Helt ärligt så finns det ingen 'paywall' i detta spel. Om du bara har tid så kan du göra exakt allt utan att betala ett ända öre, och ja, det inkluderar att ha hus och farmer. Du kan nämligen köpa ett in-game item, APEX, för in-game pengar, vilket du sedan kan använda för att få 30 dagars patron status. Som sagt, det går väldigt bra att spela utan att betala ett ända öre, sålänge man kan investera lite tid.

Medlem

Oh shit vilken frilla på bilden...

Medlem
Skrivet av MrPeters:
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bunisher:

Det är vissa saker som är gömda bakom en paywall. Så som att äga hus och land. Vet inte hur mycket som är gömt bakom sagd paywall men hoppas inte det är allt för mycket. Bara jag får äga ett skepp å flyta runt med polarna å panga på andra så är jag nöjd =P

Labor points aka LP är gömd bakom paywall, Labor Points krävs för så got som exakt alla aktiviteter i spelet. Vilket gör att jag har så got som noll sug för spelet själv.

Skillnaden är följande (Labor Points, LP ):
Patron - LP Online = 10/5 min & LP Offline = 5/5 min
F2P - LP Online = 5/5 min & LP Offline = 0/5 min
Så med andra ord måste du vara online som F2P för att få Labor Points, det kommer dryga ut det en del men det är inte en paywall imo.

Du kan vänta, länge - eller så betalar du och vinner! Paywall schmaywall, You say potato - I say greedy bastards.

Medlem

Har lagt ut en massa pengar på detta, bara för att få sitta i kö i en timme..första dagen gick inte alls, andra till lvl 10 sen gick servern ned. Dag tre av fyra dagars head start stavas..kö.. jaja, får väl se hur mycket spela det blir i fortsättningen

Medlem
Skrivet av jimsam100234:
Skrivet av Bunisher:

Det är vissa saker som är gömda bakom en paywall. Så som att äga hus och land. Vet inte hur mycket som är gömt bakom sagd paywall men hoppas inte det är allt för mycket. Bara jag får äga ett skepp å flyta runt med polarna å panga på andra så är jag nöjd =P

Helt ärligt så finns det ingen 'paywall' i detta spel. Om du bara har tid så kan du göra exakt allt utan att betala ett ända öre, och ja, det inkluderar att ha hus och farmer. Du kan nämligen köpa ett in-game item, APEX, för in-game pengar, vilket du sedan kan använda för att få 30 dagars patron status. Som sagt, det går väldigt bra att spela utan att betala ett ända öre, sålänge man kan investera lite tid.

Detta hade jag faktiskt ingen aning om alls. Har sökt runt men inte lyckats hitta någonting om detta förut. Det var ju i alla fall en rolig nyhet. Men då kommer frågan, vad är priset på dessa? Och hur mycket måste man farma för att få tag på en sådan varje månad? Köpes dessa items av andra spelare och säljs på marknaden som PLEX i EvE och CREDD i Wildstar? Om det nu är som så så kommer priset på dem att fortsätta stiga för varje dag som går i all evighet. Till slut kommer man inte ha råd att köpa en ny sådan varje månad om man inte spelar 24/7.

Men hur som haver, som jag sa är jag nöjd bara jag får ett skepp som jag kan flyta runt på och panga på andra :3

Medlem

Förstår att man måste vara Patron (sub) för att äga hus och land. men hur blir det om man sedan går tillbaka till f2p?
Blir ens hus och mark låsta då etc?

Medlem

Betalade 45 euro för detta, 5 månader sedan. Jag får fortfarande inte spela, nästan två dygn efter launch. Riktigt jävla dåligt är det.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bunisher:

Det är vissa saker som är gömda bakom en paywall. Så som att äga hus och land. Vet inte hur mycket som är gömt bakom sagd paywall men hoppas inte det är allt för mycket. Bara jag får äga ett skepp å flyta runt med polarna å panga på andra så är jag nöjd =P

Labor points aka LP är gömd bakom paywall, Labor Points krävs för så got som exakt alla aktiviteter i spelet. Vilket gör att jag har så got som noll sug för spelet själv.

Vad snackar du om? alla som spelar free 2 play får labour points bara genom att vara online.

ELF
Medlem
Skrivet av Prixm:

Betalade 45 euro för detta, 5 månader sedan. Jag får fortfarande inte spela, nästan två dygn efter launch. Riktigt jävla dåligt är det.

Du menar prelaunch eller vad det nu kallas?
För launch är när alla kommer in vare sig man betalat eller ej.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det känns som att alla spelar sitt första MMO så snart det är en ny release. Det är alltid problem, går man inte in med den inställningen blir man alltid besviken.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

GÖTTASPEEEL!


signatur

http://www.kompaniet.nu :+: #kompaniet @ QuakeNet

Medlem

Har blivit DC:ad några gånger men utöver det har jag faktiskt kunnat spela 12+ timmar hittills. Har ganska kul än så länge, mest med de saker som inte har med combat att göra. De är de nya detaljerna till gammla system som gör spelet mysigt.

Quests dock är samma gamla visa. Döda dom här, gå hit, leverera det här brevet dit blaha blaha. Bra att de gjort så man kan lämna in vissa i förtid. Men egentligen vet jag inte vad man skulle kunna göra annorlunda så jag känner mig neutral till den aspekten. De är iaf nog varierade för att man inte ska slita håret av sig.

Medlem
Skrivet av Draug:
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av Bunisher:

Det är vissa saker som är gömda bakom en paywall. Så som att äga hus och land. Vet inte hur mycket som är gömt bakom sagd paywall men hoppas inte det är allt för mycket. Bara jag får äga ett skepp å flyta runt med polarna å panga på andra så är jag nöjd =P

Labor points aka LP är gömd bakom paywall, Labor Points krävs för så got som exakt alla aktiviteter i spelet. Vilket gör att jag har så got som noll sug för spelet själv.

Vad snackar du om? alla som spelar free 2 play får labour points bara genom att vara online.

Tror han syftar just på att man måste vara online för att ens få några LP. Verkar vara samma system som den Japanska versionen som jag spelat och kan säga att jag själv tyckte det var sjukt drygt att behöva stå AFK med spelet igång i flera timmar innan jag kunde göra något betydelsevärt.

Har för mig det kostade 10 LP för att hugga ner ett träd, dvs 10 minuter online. Tror jag behövde hugga ned ungefär 15 träd för att kunna crafta 10 plankor som jag sedan byggde en liten roddbåt av. Det var alltså 2,5h total väntetid bara för att ha energi nog att hugga veden, för att inte tala om crafta plankorna sedan. Det enda som inte verkar kosta LP är combat (men att öppna säckar med guld som fienderna droppar gör det, dock inte mycket). Detta kan givetvis ha ändrats sedan spelet kommit till väst, men vad jag sett verkar det vara ungefär samma LP-kostnad på att göra saker.

Vill man inte betala för Patron kan man gott räkna med att låta spelet stå igång medan man gör annat, om man vill kunna göra något när man faktiskt spelar det. Bara räknat på elpriset om du låter datorn stå på varje natt medan du sover kommer du förmodligen upp i minst 40-50kr i månaden (lågt räknat med 200W förbrukning med spelet igång, 8h sömn och 80öre/kWh). Känns då mer värt att betala lite till (runt dubbla?) och få Patron i det fallet, så kommer man dessutom åt enormt mycket mer av spelet (och får mycket mer Labour Points).

För mig låter det i alla fall som en "paywall", men det är väl en tolkningsfråga precis som allt annat. Bara för att du kan spela utan att betala betyder inte att du kommer kunna njuta av det utan att betala.


signatur

Hjälp mina drakar genom att klicka på dem, tack <3

Medlem
Skrivet av Moltoy:

Har lagt ut en massa pengar på detta, bara för att få sitta i kö i en timme..första dagen gick inte alls, andra till lvl 10 sen gick servern ned. Dag tre av fyra dagars head start stavas..kö.. jaja, får väl se hur mycket spela det blir i fortsättningen

Som vilket annat mmo släpp som helst då... Inte direkt något ovanligt...

Medlem

Ett mmo som har problem vid start, det är väl ingen nyhet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av stege99:

Förstår att man måste vara Patron (sub) för att äga hus och land. men hur blir det om man sedan går tillbaka till f2p?
Blir ens hus och mark låsta då etc?

Har för mig att det antingen förstörs(men du får tillbaka blueprinten) eller så blir det möjligt att förstöra det för andra spelare.

Medlem

Kick start eller pre start eller va man vill kalla de så känns ofta som en utökad beta test,,

Medlem
Skrivet av stege99:

Förstår att man måste vara Patron (sub) för att äga hus och land. men hur blir det om man sedan går tillbaka till f2p?
Blir ens hus och mark låsta då etc?

Såvitt jag känner till så är det krav på Patron för att kunna köpa mark för att undkomma att en massa nya spelare som spelar spelet bara för att prova på inte smetar ut hus överallt och sedan försvinner.

Om du skaffar sub, planterar ut ett hus så kommer det mest troligen stå kvar sålänge du aktivt spelar spelet. Efter en viss inaktivitet däremot så kommer huset tas bort och du kommer få blueprint tillbaka via mailbox.

Möjligheten för icke-betalande medlemmar att bygga hus kommer öppnas upp om ett par månader, det är som sagt bara nu i början det kommer vara låst till subscribers.

Medlem

Jag har inte ens kunnat logga in i Glyph-klienten för att ladda ner spelet. Funkade utmärkt under betaeventen och Open Beta, men inte nu.

Betalade 420 kr för att få min head start, har inte kunnat spela en sekund. Samma problem har massor av folk haft; jag snackade igår med en kille som köpt det dyraste Founders Pack och inte kunnat spela alls.

Supporten tar 96-120 timmar på sig att svar på frågor, vilket betyder att jag missar hela min head start, möjligheten att claima land på ett bra ställe osv.

Häva köpet går inte heller; hade jag köpt spelet från Trion så hade jag bara dragit tillbaka pengarna via PayPal, fått mitt konto bannat, och skapat ett nytt konto. Nu köpte jag tyvärr spelet via Steam, men det togs bort från Steam strax därefter.

Medlem
Skrivet av stege99:

Förstår att man måste vara Patron (sub) för att äga hus och land. men hur blir det om man sedan går tillbaka till f2p?
Blir ens hus och mark låsta då etc?

Om du går från patron till f2p kommer du inte längre kunna betala skatt för din tomt. Du kommer därför ha kvar huset i en/två veckor (kommer inte ihåg exakt) medan din betalade skatt gäller. Därefter kommer din tomt att bli öppen för andra spelare att förstöra. Om du väljer att förstöra ditt hus själv i förväg får du tillbaka dina blueprints och tax-deposit. Väntar du istället och får det förstört av någon annan får du inte tillbaka någonting.

Angående spelet i övrigt tycks folk ha fel inställning till spelet. Det är ett subscription mmo med möljlighet till att testa/spela gratis med vissa begränsningar för att sedan bli patron om man gillar det. Det har dessutom ett av de bästa f2p-mekanismerna jag har varit med om i klass med exempelvis World of Tanks, men om folk går in med inställningen att man kommer kunna göra allt som icke betalande är det klart man kommer bli besviken. Det är ingen skillnad från något annat spel. Är du däremot Patron kommer du inte behöva köpa någonting alls från Marketplace för att kunna spela spelet fullt ut. Visst finns det saker som förenklar spelet i Marketplace men det finns alltid BÄTTRE saker som du får genom att spela spelet.

Medlem

Underbart, var lvl 10 igår. När jag logga in idag va jag yngre (lvl7)

12
Skriv svar