Elite: Dangerous blir billigare vid lanseringen

Robot
k3m
Medlem
Elite: Dangerous blir billigare vid lanseringen

Och när släpps det?

Medlem

Öhm nej... Elite blir inte alls billigare, det blir dyrare :S

Under kickstartern så kostade en kopia vid release 20-25£ vilket är lika med 25-31 Euro.

Priset på en alfan + betan + spelet är inte samma produkt som en kopia av spelet vid launch ( vilket man kunnat köpa för billigt pris hela tiden ).

Medlem
Skrivet av k3m:

Och när släpps det?

"Release: 2014"


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av k3m:

Och när släpps det?

2014

Medlem

Skulle någon kunna reda ut lite åt mig?

Varför ska jag köpa det här istället för Star Citizen? Bara kortare väntan typ?

Vad kan man göra i spelet? Bara glida runt och göra uppdrag eller bygger man nya skepp, utforskar planeter etc?

Medlem

Mercery Edition? Inte Mercenary då?

Medlem
Skrivet av Deli:

Skulle någon kunna reda ut lite åt mig?

Varför ska jag köpa det här istället för Star Citizen? Bara kortare väntan typ?

Vad kan man göra i spelet? Bara glida runt och göra uppdrag eller bygger man nya skepp, utforskar planeter etc?

Spelade aldrig de gamla Elite utan mitt första "rymdspel" var Freelancer så jag är uberhajpad på Star Citizen. Däremot verkar Elite vara mer för solospelaren men kommer också vara något av en mmo hybrid. Någon som lirar betan kanske kan lite mer ? Tror båda kommer bli grymma som fan. Ett minus mot Star Citizen verkar vara micro transactions dock.

Medlem
Skrivet av Deli:

Skulle någon kunna reda ut lite åt mig?

Varför ska jag köpa det här istället för Star Citizen? Bara kortare väntan typ?

Vad kan man göra i spelet? Bara glida runt och göra uppdrag eller bygger man nya skepp, utforskar planeter etc?

Man kan göra vad man vill, uppdrag, trading, pirata, utforska, agera skydd, osv, är ett sandbox spel i den bemärkelsen.

Pros and cons mellan elite och starcitizen är rätt svårt då spelen befinner sig i olika utvecklings stadium, skulle nog tippa på att starcitizen kommer vara bättre iom den massiva budgetten, men just nu är det inte i närheten av lika fulländat som elite, kan funka som bra tidsfördriv tills starcitizen dock eftersom "sc" inte ens har ett release datum än.

Medlem

det är vanligt pris för ett spel vid release. så är ju inget att gnälla om. spec inte för vad som mkt väl kan bli en total AAA


signatur

//monster

Medlem

Jag skulle gärna (!) förboka Elite (testat betan), men jag gillar inte att man inte kan få det på Steam eller GOG. Vill verkligen inte fragmentera min digitala samling ytterligare.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Jag skulle gärna (!) förboka Elite (testat betan), men jag gillar inte att man inte kan få det på Steam eller GOG. Vill verkligen inte fragmentera min digitala samling ytterligare.

Just nu i betan kan du inte det, men det skulle förvåna mig om de inte gjorde någon deal med steam förr eller senare då de annars skulle missa ett stort antal potentiella köpare. Inget officiellt uttalande finns såvitt jag vet, varken för ett eventuellt steam-släpp eller emot.

Medlem

mkt brukar ju dyka upp på steam, men inte förän releasen är rätt nära


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Deli:

Skulle någon kunna reda ut lite åt mig?

Varför ska jag köpa det här istället för Star Citizen? Bara kortare väntan typ?

Vad kan man göra i spelet? Bara glida runt och göra uppdrag eller bygger man nya skepp, utforskar planeter etc?

Du kan göra allt från att handla med varor, till att pirata andra spelare eller utforska okända solsystem och sälja informationen. Lite som EVE Online, fast i förstapersonsperspektiv.

Eftersom Elite kommer i vinter, medan SC förmodligen har flera år kvar, så kan du ju köpa det för att ha något att göra medan du väntar på SC :).

Inaktiv

Och du behöver inte betala för rymdskeppen.. eller?

Medlem
Skrivet av Turbodog:

Och du behöver inte betala för rymdskeppen.. eller?

Du kan tjäna ihop till skeppen, det kan tom vara så att det är det enda sättet efter release. Det vet jag dock inte.

Medlem

Du kommer inte kunna betala för något annat än rent kosmetiska ting med riktiga pengar. Allt annat måste du tjäna ihop till genom att faktiskt (flämt!) spela spelet

Medlem
Skrivet av Deli:

Skulle någon kunna reda ut lite åt mig?

Varför ska jag köpa det här istället för Star Citizen? Bara kortare väntan typ?

I nuvarande läge har Elite en betydligt bättre flygmodell och känsla, helt annan klass än Star Citizen.

Något som jag hoppas kommer ändra sig! Har slängt ganska på mycket pengar på båda.

Medlem
Skrivet av Darkseed:
Skrivet av jonis:

Jag skulle gärna (!) förboka Elite (testat betan), men jag gillar inte att man inte kan få det på Steam eller GOG. Vill verkligen inte fragmentera min digitala samling ytterligare.

Just nu i betan kan du inte det, men det skulle förvåna mig om de inte gjorde någon deal med steam förr eller senare då de annars skulle missa ett stort antal potentiella köpare. Inget officiellt uttalande finns såvitt jag vet, varken för ett eventuellt steam-släpp eller emot.

Precis, så tänker jag också. Men om man gärna sponsrar dem i nuläget, och dessutom gärna köper den lite matigare versionen, så vet man ju inte i nuläget vad man sen faktiskt får. Det vore riiiiiiktigt segt om man gavs en nedladdningslänk hos utvecklaren, men att det typ samtidigt börjar säljas på Steam och/eller GOG.

Just att man inte vet gör att jag inte förbokar. Tror det skulle gynna alla med lite klarhet i detta redan nu.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det brukar vara standard för många andra spel att kunna lägga till spelet man köpt till steam så fort det blir tillgängligt där, men kan inte lova att det blir så i det här fallet.

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Det brukar vara standard för många andra spel att kunna lägga till spelet man köpt till steam så fort det blir tillgängligt där, men kan inte lova att det blir så i det här fallet.

Det är precis nått sånt jag hoppas! Önskar bara man kunde få ett besked i den vägen.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av Darkseed:
Skrivet av jonis:

Jag skulle gärna (!) förboka Elite (testat betan), men jag gillar inte att man inte kan få det på Steam eller GOG. Vill verkligen inte fragmentera min digitala samling ytterligare.

Just nu i betan kan du inte det, men det skulle förvåna mig om de inte gjorde någon deal med steam förr eller senare då de annars skulle missa ett stort antal potentiella köpare. Inget officiellt uttalande finns såvitt jag vet, varken för ett eventuellt steam-släpp eller emot.

Precis, så tänker jag också. Men om man gärna sponsrar dem i nuläget, och dessutom gärna köper den lite matigare versionen, så vet man ju inte i nuläget vad man sen faktiskt får. Det vore riiiiiiktigt segt om man gavs en nedladdningslänk hos utvecklaren, men att det typ samtidigt börjar säljas på Steam och/eller GOG.

Just att man inte vet gör att jag inte förbokar. Tror det skulle gynna alla med lite klarhet i detta redan nu.

Du borde berätta detta för utvecklaren.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Deli:

Skulle någon kunna reda ut lite åt mig?

Varför ska jag köpa det här istället för Star Citizen? Bara kortare väntan typ?

Vad kan man göra i spelet? Bara glida runt och göra uppdrag eller bygger man nya skepp, utforskar planeter etc?

Är mer insatt i hur SC kommer bli än jag är i vad Frontier planerar att göra med Elite : Dangerous, trots att jag nog lär spela Elite betydligt mer.

De stora skillnaderna mellan spelen verkar vara att Elite : Dangerous mer är fokuserat kring att skapa sin egna story, det saknar helt en SP del som Wing Commander, Descent : Freespace, Tie Fighter, Independence War med flera. Man kommer inte heller kunna gå ur skeppet i Elite (iaf inte i början, detta ska tydligen komma i senare expansion). I SC kommer det även krävas att man genomgår SP delen om man vill arbeta för militären, tanken är att man precis som i verkligheten kommer behöva genomgå någon form av utbildning.

SC är mycket mer koncentrerat kring realism när det kommer till det grafiska, varje misil man använder kommer animeras när den laddas för att användas i skeppen, de kommer även animeras när de laddas på skeppet. Även om Elite är väldigt snyggt så är SC på en helt annan nivå när det kommer till detaljrikedom, jag tror inte jag sett något spel som imponerat på mig så mycket som SC har när det gäller den grafiska delen och då framför allt animeringar.

För mig var det aldrig någon tvekan, jag kommer köra båda spelen men som sagt jag tror att jag kommer lägga ner mer tid på Elite än på SC. Jag tror inte heller att de kommer konkurrera med varandra då de är rätt så olika spel i grunden. Elite har ett mycket större fokus på SP än vad SC verkar ha trots att SC har en SP kampanj.

Är för dåligt insatt i om spelen kommer tillåta att man skapar egna skepp men jag tror inte att så är fallet. Kan mycket väl hända att de inkluderar detta i senare skede eller att någon gör en mod som tilåter detta (båda spelen har stöd för mods, båda spelen stöder även offline mode helt och hållet).

Medlem
Skrivet av schmuttah:
Skrivet av Deli:

Skulle någon kunna reda ut lite åt mig?

Varför ska jag köpa det här istället för Star Citizen? Bara kortare väntan typ?

Vad kan man göra i spelet? Bara glida runt och göra uppdrag eller bygger man nya skepp, utforskar planeter etc?

Spelade aldrig de gamla Elite utan mitt första "rymdspel" var Freelancer så jag är uberhajpad på Star Citizen. Däremot verkar Elite vara mer för solospelaren men kommer också vara något av en mmo hybrid. Någon som lirar betan kanske kan lite mer ? Tror båda kommer bli grymma som fan. Ett minus mot Star Citizen verkar vara micro transactions dock.

Fast jag vill minnas att även Elite skulle ha detta. Hur som helst så missar folk en viktig sak när det gäller båda spelen och denna betalningsmodell. Man kan enbart köpa krediter och eftersom SC inte har något RPG element så kommer detta inte vara ett P2W system. Alla skepp har styrkor men samtidigt även nackdelar vilket gör att en duktig pilot oftare kommer gå vinnande ur en strid än en nyböjare oavsett om denne har tillgång till ett "bättre" skepp.

I Elite och även i Freelancer så krävdes det att man hade en viss rank för att åta sig vissa uppdrag. Som jag förstått det kommer det finnas två sätt att öka sin rank där det ena är lagligt det andra är det inte. Väljer man det olagliga sättet finns det alltid en risk att man upptäcks och då kommer detta innebära någon form av konsekvens (antagligen dryga böter).

Jag har inget emot att tillåta att man kan betala med riktiga pengar så länge det sker på ett sätt som inte ger den som betalar en avsevärd fördel mot de som inte gör det. Så länge man inte kan betala för att få ens karaktär i spelet att gå upp i "level" så ser jag inte heller något problem med att ha detta som alternativ för de som inte har möjligheten att spela lika ofta som de spelare som kan lägga många timmar per dag på spelet.

Edit:
Från Star Citizens officiella FAQ

"How do I get UEC?

Many fans who pledged during the early stages of the crowdfunding campaign have Original and Veteran Backer Rewards which contain UEC. Those UEC will be removed from that reward package and added to the UEC Ledger on your account. And of course, once the game is launched, you will be able to earn UEC through gameplay.

If you wish to purchase more UEC before that time, you can do so in the Pledge Store. UEC is available for purchase in increments of 5,000, 10,000, and 20,000 UEC. Once purchased from the Pledge Store, the corresponding amount of Imperials will be added to your UEC Ledger. These purchases can be funded with RSI Store Credit or through direct purchase."

"Are there limits to the amount of UEC I can obtain or stockpile?

In order to regulate the economy, the Central Core Bank has imposed restrictions on acquiring and stockpiling UEC. Each account can obtain a maximum of 25,000 UEC per 24 hour period, and can hold a maximum of 150,000 UEC on account in your ledger at any time. Buying items with UEC does reduce your ledger balance, and does not count towards the maximum UEC cap. These restrictions may be modified at the order of the CCB in the future when additional gameplay options become available."

Medlem
Skrivet av Typh00n:
Skrivet av Deli:

Skulle någon kunna reda ut lite åt mig?

Varför ska jag köpa det här istället för Star Citizen? Bara kortare väntan typ?

I nuvarande läge har Elite en betydligt bättre flygmodell och känsla, helt annan klass än Star Citizen.

Något som jag hoppas kommer ändra sig! Har slängt ganska på mycket pengar på båda.

Elite har en betydligt mer simpel flygmodell än SC så de går egentligen inte att jämföra.

Kortfattat kan man säga att i Elite beter sig skeppen som flygplan som har större förmåga att manövrera uppåt än i sidled vilket gör att flygmodellen känns mer bekant. Man måste alltså "luta planet inåt" i en kurva för max effekt, och hålla en optimal hastighet igenom kurvan.

I Star Citizen beter sig skeppen istället efter en realistisk fysikmodell där skeppets massa, tyngdpunkt och kraften samt riktningen på manövermotorerna ger varje skepp helt unik flygkänsla. Eftersom inget större rymdspel har gjort detta innan känns det väldigt ovant för de flesta jämfört med en simpel atmosfärisk modell, och det stämmer att de i Star Citizen har en bit kvar att gå för att få det att fungera bra, speciellt med joystick stöd och liknande.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Typh00n:
Skrivet av Deli:

Skulle någon kunna reda ut lite åt mig?

Varför ska jag köpa det här istället för Star Citizen? Bara kortare väntan typ?

I nuvarande läge har Elite en betydligt bättre flygmodell och känsla, helt annan klass än Star Citizen.

Något som jag hoppas kommer ändra sig! Har slängt ganska på mycket pengar på båda.

Elite har en betydligt mer simpel flygmodell än SC så de går egentligen inte att jämföra.

Kortfattat kan man säga att i Elite beter sig skeppen som flygplan som har större förmåga att manövrera uppåt än i sidled vilket gör att flygmodellen känns mer bekant. Man måste alltså "luta planet inåt" i en kurva för max effekt, och hålla en optimal hastighet igenom kurvan.

I Star Citizen beter sig skeppen istället efter en realistisk fysikmodell där skeppets massa, tyngdpunkt och kraften samt riktningen på manövermotorerna ger varje skepp helt unik flygkänsla. Eftersom inget större rymdspel har gjort detta innan känns det väldigt ovant för de flesta jämfört med en simpel atmosfärisk modell, och det stämmer att de i Star Citizen har en bit kvar att gå för att få det att fungera bra, speciellt med joystick stöd och liknande.

Du skämtar? Det är väl snarare tvärt om? Det är Elite som följer Newtons lagar (med vissa små begränsningar av spelmässiga skäl) och varje skepp har en massa och manövermotorer som gör att du har friheten att flyga baklänges, uppåt, nedåt eller i sidled om du så vill. Stänger du av flight assist-läget så kan du till och med flyga åt ett håll och snurra runt din egen axel utan att påverka flygriktningen. Precis som man väntar sig att det ska vara i ett vakuum. Allt jag har sett av SC än så länge har gett mig ett oerhört arkad-aktigt intryck där man satsar mer på att det ska vara lätt-tillgängligt och "häftigt" än realistiskt. Inget fel med detta i sig, men att SC skulle ha en mer realistisk inriktning än Elite är helt uppåt väggarna.

Jag hoppas att du helt enkelt råkat blanda ihop spelen i ditt inlägg.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Typh00n:
Skrivet av Deli:

Skulle någon kunna reda ut lite åt mig?

Varför ska jag köpa det här istället för Star Citizen? Bara kortare väntan typ?

I nuvarande läge har Elite en betydligt bättre flygmodell och känsla, helt annan klass än Star Citizen.

Något som jag hoppas kommer ändra sig! Har slängt ganska på mycket pengar på båda.

Elite har en betydligt mer simpel flygmodell än SC så de går egentligen inte att jämföra.

Kortfattat kan man säga att i Elite beter sig skeppen som flygplan som har större förmåga att manövrera uppåt än i sidled vilket gör att flygmodellen känns mer bekant. Man måste alltså "luta planet inåt" i en kurva för max effekt, och hålla en optimal hastighet igenom kurvan.

I Star Citizen beter sig skeppen istället efter en realistisk fysikmodell där skeppets massa, tyngdpunkt och kraften samt riktningen på manövermotorerna ger varje skepp helt unik flygkänsla. Eftersom inget större rymdspel har gjort detta innan känns det väldigt ovant för de flesta jämfört med en simpel atmosfärisk modell, och det stämmer att de i Star Citizen har en bit kvar att gå för att få det att fungera bra, speciellt med joystick stöd och liknande.

Nja, det stämmer inte. Elite har bara begränsat rörelsemönstret om du kör med alla styrelsehjälpmedel igång (G-loc och Flight Assist). Detta är för att få en balanserad upplevelse med strider i rymden. Testa stänga av båda så blir det en helt annorlunda upplevelse.

Tyvärr så känns det bara som man sitter och flänger i cockpiten i Star Citizen. Funkar riktigt bra med Oculus Rift men kör jag med något annat ska kameran sitta fast.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du borde berätta detta för utvecklaren.

Mejlade faktiskt och fick svar snabbt.

Skrivet av Frontiers svar:

Hello,

The game is not currently slated for a release on Steam or GOG. You will be able to "ladda ner" it from our "onlajnbutik". If this changes it will no doubt be mentioned on our "nyhetsbrev" so I’d advise that you ensure "att du prenumererar" for the future.

Thank you and have a good day.

Kenny Wildman

Frontier Developments

edit: Fick ändra en del för att inte inlägget skulle fastna i FZs spamfilter...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Du skämtar? Det är väl snarare tvärt om?

Dags för dig att läsa på tror jag?

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/139...

( 5000 ord bara för att beskriva hur flygmodellen fungerar, jag försökte hitta någon liknande info via Elites hemsida men där fanns ingen info alls... Hemsidan verkar totalt sakna sökfunktion! )

Elite har en atmosfärisk flygmodell som du tycker känns bra och bekväm för att alla flygspel och nästan alla tidigare rymdspel ( såsom freelancer osv ) har använt sig av samma modell i grunden.

Star Citizen har en fysikbaserad flygmodell som känns mer konstig eftersom den är oändligt mer komplex, och eftersom de är betydligt tidigare i utvecklingen av den medans Elite är i princip ett färdigt spel.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Darkseed:

Du skämtar? Det är väl snarare tvärt om?

Dags för dig att läsa på tror jag?

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/139...

( 5000 ord bara för att beskriva hur flygmodellen fungerar, jag försökte hitta någon liknande info via Elites hemsida men där fanns ingen info alls... Hemsidan verkar totalt sakna sökfunktion! )

Elite har en atmosfärisk flygmodell som du tycker känns bra och bekväm för att alla flygspel och nästan alla tidigare rymdspel ( såsom freelancer osv ) har använt sig av samma modell i grunden.

Star Citizen har en fysikbaserad flygmodell som känns mer konstig eftersom den är oändligt mer komplex, och eftersom de är betydligt tidigare i utvecklingen av den medans Elite är i princip ett färdigt spel.

Struntprat. Elite har inte alls en atmosfärisk flygmodell. Du får gärna visa mig den atmosfär där man kan flyga baklänges och rotera runt sin egen axel utan att tappa fart. Skeppen i Elite har även momentum och ju tyngre skepp desto mer energi krävs det för att vända. Även med flight assist aktiverat så kan det ta en stund innan du faktiskt färdas i samma riktning som du riktar nosen, beroende på hur fort du färdades när du ville vända runt. Det enda flight assist egentligen gör är att ge skeppets dator kontroll över RCS-raketerna för att försöka få skeppets nos och färdriktning att stämma överens. Det är ingen magisk knapp som ändrar fysikens lagar. Star Citizens flygmodell må vara extremt ofärdig, men i nuläget känns det mest som att flaxa runt som en skadeskjuten kråka. Tills detta ändras så är alla vackra ord i länken du skickade just bara ord och ingenting annat.

På tal om att läsa på så verkar du oerhört dåligt påläst själv. Faktum är att du med största sannolikhet över huvud taget inte ens testat Elite, men kan trots detta självsäkert proklamera att Elite minsann har en atmosfärisk flygmodell. Jag har otaliga timmar bakom både Elite och avancerade flygsimulatorer som DCS och kan nog märka skillnaden, så var god och berätta inte för mig vad jag tycker känns bekvämt eller ej.

Allt man kan tänkas vilja läsa om Elite finns på forumen under designarkiven. Det finns även en alldeles utmärkt sökfunktion där. Något säger mig att du mest bara famlat runt på startsidan.

12
Skriv svar