Spännande valvaka

Flakmonkey
Spännande valvaka

Ligger i TV-soffan och följer valvakan på SVT. Brukar inte följa valen lika mycket som jag gör den här gången. Jag har gått och röstat, tittat på lite uppdaterade prognoser online och sen inte mycket mer än så. Glädjande nog tycks ju det gälla flera än bara mig också. Ska jag utgå från min vallokal så var det betydligt mer livat där idag än tidigare tillfällen och det är såklart kul. Trist dock att en vallokal i närheten (Kärrtorp) fick besök av nazister som betedde sig som as rent ut sagt. Hemskt att sånt ska förekomma.

Personligen tycker jag också att det är hemskt tråkigt att se att Sverigedemokraterna går så starkt. Som Soran Ismail också sa i sändningen så är det inte svårt att förstå varför de får så många röster. De som kan ge ett enkel lösning på ett komplicerat problem har alltid lättare att få människor på sina sida. Sen spelar det inte så stor roll hur de övriga frågor hanteras och det är väl det som jag har svårast för. Att det är så mycket insnöande på just en sak.

Men men ännu är ju inte det här över och det ska bli väldigt intressant att se hur det i slutändan blir. Inte bara när det gäller SD utan också om FI kommer in i riksdagen samt vilka möjligheter de rödgröna får att bilda en handlingskraftig regering. För mycket ska ju till om Löfven ska missa statsministerposten nu. Sen kan man ju tycka vad man vill om det

#blogg

Medlem
Spännande valvaka

Är själv mer blå än röd helt klart, ser dock inte helt ljust ut

Medlem
Medlem

Mycket tråkigt och hemskt med SDs framgångar ... men vi får hoppas på regeringsbyte och att FI kommer in i riksdagen

edit: felaktig mening!

Flakmonkey

Röstar själv på Alliansen men jag hade hellre sett att S och MP fått egen majoritet än att det blir som det verkar bli nu med ett väldigt osäkert läge och en "svag" regering.

Medlem

M och S borde samarbeta...

Vill ju samma saker men av olika anledningar

Flakmonkey
Skrivet av Jaxz:

M och S borde samarbeta...

Vill ju samma saker men av olika anledningar

Känns som att de flesta partier nå samma mål men på olika sätt. M och S skulle nog faktiskt fungera rätt bra på ledarnivå, tror de har en rätt lika syn på många saker, men tror knappast de partiernas väljare skulle gilla det.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Röstar själv på Alliansen men jag hade hellre sett att S och MP fått egen majoritet än att det blir som det verkar bli nu med ett väldigt osäkert läge och en "svag" regering.

Jag har hellre en ''svag'' regering istället för en som säljer ut våra svenska tillgångar för några korvören

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Ingen mer Björklund och F! kommer inte in helt okej för mig. Dock så har SD lite för många röster för min smak.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Flakmonkey
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Nosnos:

Röstar själv på Alliansen men jag hade hellre sett att S och MP fått egen majoritet än att det blir som det verkar bli nu med ett väldigt osäkert läge och en "svag" regering.

Jag har hellre en ''svag'' regering istället för en som säljer ut våra svenska tillgångar för några korvören

Tja, fyra år utan att några beslut kan tas är knappast bra för Sverige. Sen tror inte jag att en regering med S och MP kommer innebära så stora förändringar jämfört med Alliansens politik för oss vanliga dödliga vad gäller skatter å annat. Däremot ska det bli intressant att se hur pengarna kommer fördelas framöver med de utlovade satsningarna på välfärden.

Medlem

Kommer bli en rörig höst, tråkigt att SD växer så mycket

Medlem

Skulle det bli nyval, undrar vem som kommer vinnande ur den striden.

Medlem

Skyll inte på SD för att de växer, skyll på de andra partierna som inte tar invandringen på allvar

Medlem

Stor anledning till att 'nyare' partier som Fi och Sd går så bra är nog att de har en fokuserad agenda, samt att folk förmodligen är rätt trötta på det här motsatstänkandet just nu iom blockbildandet. Bland partiledarna/partipolitiska talespersoner tror jag den enda jag någonsin hört komma med något konstruktivt istället för "jag tycker motsatsen som det andra blocket även om vår lösning nästan är identisk" är Jonas Sjöstedt, om man ser till de 'vardagliga' frågorna som aldrig går ur tiden, även om inte det heller skett ofta.

Synd att det blivit som det blivit helt enkelt.

Medlem

Roligt att du anser SD bjuda på "en simpel lösning på ett komplicerat problem" och på så vis följer media genom att dumförklara SD:s väljare. Samtidigt anser du antagligen att det är fullt normalt att som t.ex. Alliansen stå och tala om "fler" jobb och bostäder som i manifest är färre under än längre tid än till och med de kortsiktiga invandringsplanerna.

Resultatet är endast som de senaste 8 åren: Fler jobb men ökad arbetslöshet och längre bostadsköer. Det är inget "komplicerat problem" utan endast en stor elefant i rummet som ingen vågar uppmärksamma.

Medlem
Skrivet av Cane:

Skyll inte på SD för att de växer, skyll på de andra partierna som inte tar invandringen på allvar

Håller med dig. Jag tror att anledningen varför SD är nu Sveriges tredje största parti har att göra med att ingen vill ta tag i invandringen. Jag är iaf glad att FI inte kom med i Riksdagen. Jämställdhet är viktigt men om deras partiprogram stämmer så är det ju helt galet. Avskaffa fängelsestraffet och låt folk med HIV icke vara skyldiga att berätta om sin sjukdom? Jag är även otroligt ledsen för att Reinfeldt ska avgå som partiledare för M. Dom här fyra åren framöver kommer bli en soppa. V går inte att stöta bort och SD har allt för många röster för att bli ignorerade.

Medlem

Alliansen har lett oss genom en lågkonjunktur och en finanskris och ändå lyckats förbättra ekonomin på nästan alla punkter.
Omvärlden skrattar åt oss som byter bort det mot Löfven, som varken har någon som helst erfarenhet eller ens någon idé om hur och med vem han ska leda landet.
Rasismen får grogrund när inte integrationen fungerar.

Känns som att det kommer att gå på röven dom närmaste fyra åren. Tur att inte F! kom in i vart fall.

Medlem

Oavsett vilket parti man sympatiserar med måste man kunna hålla med om att vi i Sverige har högst invandring i Europa. Detta är fakta och det tror jag ingen förnekar.

Samtidigt har vi en stor bostadsbrist och hyresrätter får bara längre och längre köer. Detta tror jag också vi alla kan hålla med om oavsett partisympati.

Om man bygger färre bostäder än vi ökar i befolkning så säger det sig själv ( enkel matematik) att saker och ting kommer fallera till slut.
Invandring till ett land kan heller aldrig baseras på humanitet eller något annat känslomässigt dravel eftersom mängden människor på vår planet som lever i misär tyvärr är mer än vi kan klara av.

Sen förstår jag att folk tycker att sån här politik är hemsk vilket den på sätt och vis är men ärligt talat, man måste kunna få prata om siffror. Skulle 10 miljoner flyktingar dyka upp imorgon så säger det sig själv att det inte finns någon som helst rimlig chans att ens hälften av de skulle kunna få komma in i Sverige

Medlem

Ingen lär väl ta tag i problemet den här gången heller. Man lär fortsätta blunda, fortsätta ignorera, fortsätta avfärda dem som ett packe simpla rasister. Frågan är ju då vart vi landar 2018. Dubblering igen? Ja, då sitter vi ju i skiten på riktigt.

Flakmonkey
Skrivet av kebbe:

Roligt att du anser SD bjuda på "en simpel lösning på ett komplicerat problem" och samtidigt följer media genom att dumförklara deras väljare. Samtidigt anser du antagligen att det är fullt normalt att som t.ex. Alliansen stå och tala om "fler" jobb och bostäder som i manifest är färre under än längre tid än till och med de kortsiktiga invandringsplanerna.

Resultatet är endast som de senaste 8 åren: Fler jobb men ökad arbetslöshet och längre bostadsköer. Det är inget "komplicerat problem" utan endast en stor elefant i rummet som ingen vågar uppmärksamma.

Lösningen till problemet är nog fel utan det handlar snarare om orsaken till problemet som är enkel. Det är i varje fall så det verkar för mig som nog är som de flesta andra och inte läser alla partiers program från pärm till pärm utan följer valdebatterna och medier, både de gamla vanliga och de sociala.

Skulle dock nog säga att det är mina vänners åsikter på facebook som färgat min åsikt mest av allt. Eftersom jag inte tycker att folk är dumma i huvudet för att de röstar på SD så har jag inte tagit bort dem som vänner på FB. Jag tycker däremot att de gör det väldigt lätt för sig när de skyller så pass mycket som de ändå gör på invandring och integrering och att tankarna bortom det är väldigt få och att de som finns inte är särskilt prioriterad bland väljarna. Det är i varje fall den bilden jag fått av SD:s politik.

Sen är det ju ingen som helst tvekan om att invandrings och integrations-frågan är en stor elefant i rummet som behöver tas upp. Det är uppenbart att väldigt många ser det som en mycket viktig fråga. Personligen tycker jag att smutskastningskampanjen som varit under årets kampanj har varit trist att se där man buntat ihop alla som röstar på SD och kallat dem rasister. Tror inte det råder någon tvekan om att det är fler rasister i SD än i tex miljöpartiet, men jag tror att generalisering på det viset är helt fel väg att gå. Är ju det som de (och då även jag) anklagar SD för att göra.

Medlem

Sämsta valet jag fått vara med och rösta i.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Alliansen har lett oss genom en lågkonjunktur och en finanskris och ändå lyckats förbättra ekonomin på nästan alla punkter.
Omvärlden skrattar åt oss som byter bort det mot Löfven, som varken har någon som helst erfarenhet eller ens någon idé om hur och med vem han ska leda landet.
Rasismen får grogrund när inte integrationen fungerar.

Känns som att det kommer att gå på röven dom närmaste fyra åren. Tur att inte F! kom in i vart fall.

Om Löfven inte har så mycket erfarenhet som du skriver så kan man ju inte säga att Reinfeldt hade så stor erfarenhet när han blev statsminister heller. Men ja, det är ju lätt att ta Sverige genom en lågkonjunktur när man inte satsar på något heller Välfärden har ju blivit skit, i alla fall för många län och städer utanför Stockholm men det skiter man väl i för alla ska väl bo i Stockholm ändå. Vi kan väl lägga ner allting förutom i Stockholmsområdet så kan vi väl se hur bra det går när Sverige ska bryta sin malm och tjäna dem riktigt stora pengarna. Fast man moderaterna kan ju alltid sälja lite fler svenska företag

Löfven känns mycket mera ödmjuk än många andra politiker och jag hoppas att han kan få dem andra partierna att sluta fjanta runt och istället bry sig om det som är viktigt, vilket är Sverige.

Upp till bevis nu vad alla partier lovade.

Flakmonkey
Skrivet av von_lidl:

Om Löfven inte har så mycket erfarenhet som du skriver så kan man ju inte säga att Reinfeldt hade så stor erfarenhet när han blev statsminister heller. Men ja, det är ju lätt att ta Sverige genom en lågkonjunktur när man inte satsar på något heller Välfärden har ju blivit skit, i alla fall för många län och städer utanför Stockholm men det skiter man väl i för alla ska väl bo i Stockholm ändå. Vi kan väl lägga ner allting förutom i Stockholmsområdet så kan vi väl se hur bra det går när Sverige ska bryta sin malm och tjäna dem riktigt stora pengarna. Fast man moderaterna kan ju alltid sälja lite fler svenska företag

Löfven känns mycket mera ödmjuk än många andra politiker och jag hoppas att han kan få dem andra partierna att sluta fjanta runt och istället bry sig om det som är viktigt, vilket är Sverige.

Upp till bevis nu vad alla partier lovade.

Upp till bevis är det verkligen. Som opposition kan du ju alltid hävda att du skulle ha gjort det mycket bättre men sanningen är väl att vi aldrig kan veta hur det hade gått om någon annan styrt landet. En annan sanning är ju också att allians-partierna kommer hävda att de skulle utnyttjat de åren mellan 2015 och 2018 mycket bättre än den regering som kommer nu

Medlem
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av von_lidl:

Om Löfven inte har så mycket erfarenhet som du skriver så kan man ju inte säga att Reinfeldt hade så stor erfarenhet när han blev statsminister heller. Men ja, det är ju lätt att ta Sverige genom en lågkonjunktur när man inte satsar på något heller Välfärden har ju blivit skit, i alla fall för många län och städer utanför Stockholm men det skiter man väl i för alla ska väl bo i Stockholm ändå. Vi kan väl lägga ner allting förutom i Stockholmsområdet så kan vi väl se hur bra det går när Sverige ska bryta sin malm och tjäna dem riktigt stora pengarna. Fast man moderaterna kan ju alltid sälja lite fler svenska företag

Löfven känns mycket mera ödmjuk än många andra politiker och jag hoppas att han kan få dem andra partierna att sluta fjanta runt och istället bry sig om det som är viktigt, vilket är Sverige.

Upp till bevis nu vad alla partier lovade.

Upp till bevis är det verkligen. Som opposition kan du ju alltid hävda att du skulle ha gjort det mycket bättre men sanningen är väl att vi aldrig kan veta hur det hade gått om någon annan styrt landet. En annan sanning är ju också att allians-partierna kommer hävda att de skulle utnyttjat de åren mellan 2015 och 2018 mycket bättre än den regering som kommer nu

Så sant som det är sagt.

Jag struntar egentligen i vilket parti det är som styr Sverige så länge de gör ett bra jobb och gör det för Sveriges intressen så är jag nöjd och i dagsläget så tror jag på en rödgrön regering

Medlem

Underbart och vakna upp till idag, och höra hur alla kulturmarxister försöker förstå hur kunde dem växa efter käftsmällen igår. Det är ju bara bondtölpar, rasister och lågutbildade som röstar på dem.

För er som vill ha ännu mer humor och riktigt gotta dig i alla som gråter blod över Sverigedemokraternas framgångar börja läs den här tråden: https://www.flashback.org/p50367345#p50367345

Tack till alla er som röstade på FI och försvagade den rödgröna soppan

Just idag är jag stark

Ni gör min dag, och glöm inte #87% vi gillar olika!

ZF
Medlem

four meh years!

Skrivet av Svanberg:

Alliansen har lett oss genom en lågkonjunktur och en finanskris och ändå lyckats förbättra ekonomin på nästan alla punkter.
Omvärlden skrattar åt oss som byter bort det mot Löfven, som varken har någon som helst erfarenhet eller ens någon idé om hur och med vem han ska leda landet.
Rasismen får grogrund när inte integrationen fungerar.

Känns som att det kommer att gå på röven dom närmaste fyra åren. Tur att inte F! kom in i vart fall.

"ekonomin" (menat som i BNP lite för oftast) har i princip inte påverkats öht oavsett regeringskonstellation de senaste 30 åren. rasism får bättre grogrund när stora gruppers villkor försämras, vilket är anledningen till att ett rasistparti gått bättre än nånsin innan.

kan en vänsterregering hålla nere den biten av rasismen? ja.

kommer de lyckas hålla nere BNP-siffrorna under tiden, eller pga av detta? nej.

1
Skriv svar