Detta får du betala för Geforce GTX 980 och 970

Robot
Detta får du betala för Geforce GTX 980 och 970
Medlem
Detta får du betala för Geforce GTX 980 och 970

billigare än iPhone 6+ iaf

Medlem

Vill se prestandatester först och främst. Minnesbussen skrämmer mig lite.

Medlem

GTX 990 kommer tidigt i 2015 så tror jag väntar på den innan jag köper 3 nya kort till spelburken.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

GTX 990 kommer tidigt i 2015 så tror jag väntar på den innan jag köper 3 nya kort till spelburken.

Jo, dessvärre måste man vänta tills de går att köpa innan man kan köpa

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Vill se prestandatester först och främst. Minnesbussen skrämmer mig lite.

Jag vill minnas att de hade 512-bit i high-end-korten för några generationer sedan.

Kan någon förklara för mig varför man skulle vilja minska dem?
Beror det på pris eller värmeutveckling?

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av Luciphear:

Vill se prestandatester först och främst. Minnesbussen skrämmer mig lite.

Jag vill minnas att de hade 512-bit i high-end-korten för några generationer sedan.

Kan någon förklara för mig varför man skulle vilja minska dem?
Beror det på pris eller värmeutveckling?

Nvidia har kört med 384 bit i sina topp-kort.
AMD kör 512 bit på sina toppkort just nu. Kommer inte ihåg om dom gjort det tidigare men sånt går att googla för den som orkar.

GTX 980 kommer ha 256 bit och specs verkar ligga under GTX 780 men vi måste få se tester för att veta hur bra den är i jämförelse.

Man får inte heller glömma att det har hand i hand med klockan så det viktigaste är nog bandbredden och inte minnesbussen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Billigare än Titan.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Kan bero på att dom inte hade 512-bits buss, på dubbelmackor skriver dom det, men dom skriver också 4gb minne tex, när en kärna bara har 2.


signatur

i7 920 2.66ghz @3.8ghz, Gigabyte GTX 680 2GB OC SLI, 12GB DDR3 1600mhzmem, Samsung 830 256GB,GA-EX58-UD4P motherboard, 3x24 Asus Vw246"

Medlem

780 TI har nästan droppat en tusing nu, man kanske skulle slå till. Eller vänta, 7970 (280x) funkar fortfarande för de få spel man spelar.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Väntar på AMDs nya. Kommer inte gå tillbaka till Nvidia! Överprisat å de grövsta jämfört med AMD!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Billigare än titan z, bättre är dock än fråga, lägger hellre 20 lök och får det bästa än 10 och mediokert spelande

onödigt att uppgradera om man sitter på ett gtx 680 redan .. förutsatt att man inte vill köra spel i 4k

Medlem

Haha ja jag sitter fortfarande på mina delar från 2012 tror jag.
2700K och GeForce GTX 570 flyter fortfarande på fint i alla spel jag vill spela.
Kostade spottstyver av detta

Nåja det kostar att ligga på topp, synd bara det finns få spel som motiverar prislappar på dessa nivåer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Orsaken till att man inte vill ha så bred minnesbuss är att det kostar mycket pengar och tid att designa och bygga sådana kort.

På ett kort med 512bit, vs 256bit, minnesbuss måste GPU'n ha MINST 256 fler paddar och då har jag inte räknat med jordpaddarna som tillkommer. Den bredare bussen även att GPU-kislet blir större, dyrare att tillverka, drar mer ström och blir varmare.

Dessutom måste man ha fler avstörningskomponenter och man måste även dra MINST 256 st fler ledare i kretskortet vilket troligtvis gör att man måste använda fler lager i kortet.

Dessa extra ledare gör även att man får mer störningar och crosstalk vilket gör att man måste göra mer simuleringar och avstörningar för att råda bot på det.

I slutändan blir det mycket dyrare både att designa och tillverka ett kort med hög minnesbandbredd. Det är därför man har börjat arbeta mer med kompression för att spara bandbredd som i tex Radeon R9 285.

Det är en balansgång mellan pris och prestanda. Visst skulle de kunna bygga ett kort med massiv jättebandbredd men det skulle kosta så mycket i R&D så jag tror inte de någonsin skulle få tillbaka utvecklingskostnaden.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av returpack:
Skrivet av Luciphear:

Vill se prestandatester först och främst. Minnesbussen skrämmer mig lite.

Jag vill minnas att de hade 512-bit i high-end-korten för några generationer sedan.

Kan någon förklara för mig varför man skulle vilja minska dem?
Beror det på pris eller värmeutveckling?

Nvidia har kört med 384 bit i sina topp-kort.
AMD kör 512 bit på sina toppkort just nu. Kommer inte ihåg om dom gjort det tidigare men sånt går att googla för den som orkar.

GTX 980 kommer ha 256 bit och specs verkar ligga under GTX 780 men vi måste få se tester för att veta hur bra den är i jämförelse.

Man får inte heller glömma att det har hand i hand med klockan så det viktigaste är nog bandbredden och inte minnesbussen.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-285/...

Denna hade alltså inte 512?


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Men vad hände med 800-serien? Varför en 900-serie före 800-kort för stationära datorer?

Medlem

Väntade priser, man får inte toppskiktet gratis.

Inaktiv
Skrivet av FelixenS:

Men vad hände med 800-serien? Varför en 900-serie före 800-kort för stationära datorer?

För att 800 serien är en rebrand.

Medlem

Jahapp kommer det något spel som motiverar detta kort?


signatur

yolo

Medlem

Inte värt att betala så mycket för att spela dåliga konsolportar. Billigare och enklare att köpa en Ps4 med en gång o få lite pengar över på köpet oxå

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Jo absolut, men man satsade på det äldre GDDR3 när motsvarande kort från ATI hade GDDR5 och dubbelt så mycket minne så det var inte direkt gratis för dem att välja 512bit. Nvidia har aldrig valt 512bit igen efter det så det svider nog fortfarande.

Medlem
Skrivet av Kimpur:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av returpack:
Skrivet av Luciphear:

Vill se prestandatester först och främst. Minnesbussen skrämmer mig lite.

Jag vill minnas att de hade 512-bit i high-end-korten för några generationer sedan.

Kan någon förklara för mig varför man skulle vilja minska dem?
Beror det på pris eller värmeutveckling?

Nvidia har kört med 384 bit i sina topp-kort.
AMD kör 512 bit på sina toppkort just nu. Kommer inte ihåg om dom gjort det tidigare men sånt går att googla för den som orkar.

GTX 980 kommer ha 256 bit och specs verkar ligga under GTX 780 men vi måste få se tester för att veta hur bra den är i jämförelse.

Man får inte heller glömma att det har hand i hand med klockan så det viktigaste är nog bandbredden och inte minnesbussen.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-285/...

Denna hade alltså inte 512?

Du har helt rätt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Vill se prestandatester först och främst. Minnesbussen skrämmer mig lite.

Hehe, har ju jääävligt svårt att se att de skulle klämma in en för liten minnesbuss. Typ som att de vore idioter och missar en sån grej?
Har de "missat" det så är det ju garanterat ett försäljningsknep där de kan släppa en "512Mb edition" senare


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv
Skrivet av Kiske:

Orsaken till att man inte vill ha så bred minnesbuss är att det kostar mycket pengar och tid att designa och bygga sådana kort.

På ett kort med 512bit, vs 256bit, minnesbuss måste GPU'n ha MINST 256 fler paddar och då har jag inte räknat med jordpaddarna som tillkommer. Den bredare bussen även att GPU-kislet blir större, dyrare att tillverka, drar mer ström och blir varmare.

Dessutom måste man ha fler avstörningskomponenter och man måste även dra MINST 256 st fler ledare i kretskortet vilket troligtvis gör att man måste använda fler lager i kortet.

Dessa extra ledare gör även att man får mer störningar och crosstalk vilket gör att man måste göra mer simuleringar och avstörningar för att råda bot på det.

I slutändan blir det mycket dyrare både att designa och tillverka ett kort med hög minnesbandbredd. Det är därför man har börjat arbeta mer med kompression för att spara bandbredd som i tex Radeon R9 285.

Det är en balansgång mellan pris och prestanda. Visst skulle de kunna bygga ett kort med massiv jättebandbredd men det skulle kosta så mycket i R&D så jag tror inte de någonsin skulle få tillbaka utvecklingskostnaden.

Såååå....

GTX 980 blir dyrare än 780Ti, som dessutom högst troligt presterar sämre (om bäst, marginellt bättre), fastän det är "billigare" gjort?

Logic!

Medlem

Noobfråga men...har dom inte hoppat över 870 och 880?


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Noobfråga men...har dom inte hoppat över 870 och 880?

De valde att dedikera 800 serien till laptops mer eller mindre, har jag för mig.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Kiske:

Orsaken till att man inte vill ha så bred minnesbuss är att det kostar mycket pengar och tid att designa och bygga sådana kort.

På ett kort med 512bit, vs 256bit, minnesbuss måste GPU'n ha MINST 256 fler paddar och då har jag inte räknat med jordpaddarna som tillkommer. Den bredare bussen även att GPU-kislet blir större, dyrare att tillverka, drar mer ström och blir varmare.

Dessutom måste man ha fler avstörningskomponenter och man måste även dra MINST 256 st fler ledare i kretskortet vilket troligtvis gör att man måste använda fler lager i kortet.

Dessa extra ledare gör även att man får mer störningar och crosstalk vilket gör att man måste göra mer simuleringar och avstörningar för att råda bot på det.

I slutändan blir det mycket dyrare både att designa och tillverka ett kort med hög minnesbandbredd. Det är därför man har börjat arbeta mer med kompression för att spara bandbredd som i tex Radeon R9 285.

Det är en balansgång mellan pris och prestanda. Visst skulle de kunna bygga ett kort med massiv jättebandbredd men det skulle kosta så mycket i R&D så jag tror inte de någonsin skulle få tillbaka utvecklingskostnaden.

Såååå....

GTX 980 blir dyrare än 780Ti, som dessutom högst troligt presterar sämre (om bäst, marginellt bättre), fastän det är "billigare" gjort?

Logic!

Inte om man ska tro läckta tester men dem kanske man ska ta men en nypa salt.

Inga större skillnader men vore ändå rätt bra värden med tanke på kortens TDP värden. För mig blir 900-serie korten betydligt billigare då jag slipper att köpa nytt nätagg.

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Kiske:

Orsaken till att man inte vill ha så bred minnesbuss är att det kostar mycket pengar och tid att designa och bygga sådana kort.

På ett kort med 512bit, vs 256bit, minnesbuss måste GPU'n ha MINST 256 fler paddar och då har jag inte räknat med jordpaddarna som tillkommer. Den bredare bussen även att GPU-kislet blir större, dyrare att tillverka, drar mer ström och blir varmare.

Dessutom måste man ha fler avstörningskomponenter och man måste även dra MINST 256 st fler ledare i kretskortet vilket troligtvis gör att man måste använda fler lager i kortet.

Dessa extra ledare gör även att man får mer störningar och crosstalk vilket gör att man måste göra mer simuleringar och avstörningar för att råda bot på det.

I slutändan blir det mycket dyrare både att designa och tillverka ett kort med hög minnesbandbredd. Det är därför man har börjat arbeta mer med kompression för att spara bandbredd som i tex Radeon R9 285.

Det är en balansgång mellan pris och prestanda. Visst skulle de kunna bygga ett kort med massiv jättebandbredd men det skulle kosta så mycket i R&D så jag tror inte de någonsin skulle få tillbaka utvecklingskostnaden.

Såååå....

GTX 980 blir dyrare än 780Ti, som dessutom högst troligt presterar sämre (om bäst, marginellt bättre), fastän det är "billigare" gjort?

Logic!

Inte om man ska tro läckta tester men dem kanske man ska ta men en nypa salt.
http://cdn3.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/09/NVIDIA-Ge...

Inga större skillnader men vore ändå rätt bra värden med tanke på kortens TDP värden. För mig blir 900-serie korten betydligt billigare då jag slipper att köpa nytt nätagg.

Märkligt test egentligen...jag väntar på Sweclockers prestandatest, då känner jag mig nöjd. Vad gäller detta testet så ser 980 inte det minsta prisvärt ut.

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Kiske:

Orsaken till att man inte vill ha så bred minnesbuss är att det kostar mycket pengar och tid att designa och bygga sådana kort.

På ett kort med 512bit, vs 256bit, minnesbuss måste GPU'n ha MINST 256 fler paddar och då har jag inte räknat med jordpaddarna som tillkommer. Den bredare bussen även att GPU-kislet blir större, dyrare att tillverka, drar mer ström och blir varmare.

Dessutom måste man ha fler avstörningskomponenter och man måste även dra MINST 256 st fler ledare i kretskortet vilket troligtvis gör att man måste använda fler lager i kortet.

Dessa extra ledare gör även att man får mer störningar och crosstalk vilket gör att man måste göra mer simuleringar och avstörningar för att råda bot på det.

I slutändan blir det mycket dyrare både att designa och tillverka ett kort med hög minnesbandbredd. Det är därför man har börjat arbeta mer med kompression för att spara bandbredd som i tex Radeon R9 285.

Det är en balansgång mellan pris och prestanda. Visst skulle de kunna bygga ett kort med massiv jättebandbredd men det skulle kosta så mycket i R&D så jag tror inte de någonsin skulle få tillbaka utvecklingskostnaden.

Såååå....

GTX 980 blir dyrare än 780Ti, som dessutom högst troligt presterar sämre (om bäst, marginellt bättre), fastän det är "billigare" gjort?

Logic!

Inte om man ska tro läckta tester men dem kanske man ska ta men en nypa salt.
http://cdn3.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/09/NVIDIA-Ge...

Inga större skillnader men vore ändå rätt bra värden med tanke på kortens TDP värden. För mig blir 900-serie korten betydligt billigare då jag slipper att köpa nytt nätagg.

Även om man inte tar den med en nypa salt finns det ingen orsak att betala 13k för dubbla GTX 980 i SLI när man kan köpa dubbla R9 290 stock för 5500kr i crossfire eller dubbla R9 290 OC (snabbare än 290x) för 6400kr.

I stort sett halva priset för samma prestanda. Fördelen med GTX 980 blir nog att den inte blir lika varm.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

12
Skriv svar