Elite: Dangerous blir billigare vid lanseringen

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Struntprat. Elite har inte alls en atmosfärisk flygmodell.

Jo den atmosfäriska flygmodellen är standard i Elite.

När jag spelade i Alfan innan jag tröttnade så fanns bara atmosfärisk flygmodell, men det verkar som de lagt till även en möjlighet att använda sig av en frikopplad flygmodell sedan dess.

Jag hittade lite mer information om någon som spenderat betydligt mer tid än oss båda med att förstå Elites flygmodell.

Notera hur han inom de första 3 minuerna nämner båda mina huvudargument, dvs att Elite

1.) Har en i huvudsak atmosfärisk flygmodell
2.) Kräver att du "lutar" rymdskeppet i kurvorna som ett flygplan för att svänga snabbare. ( Vilket i en atmosfärisk flygmodell beror på den kraft mot luftflödet som vingarna utövar ).

https://www.youtube.com/watch?v=Gus5VU_XnSg

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Darkseed:

Struntprat. Elite har inte alls en atmosfärisk flygmodell.

Jo den atmosfäriska flygmodellen är standard i Elite.

När jag spelade i Alfan innan jag tröttnade så fanns bara atmosfärisk flygmodell, men det verkar som de lagt till även en möjlighet att använda sig av en frikopplad flygmodell sedan dess.

Jag hittade lite mer information om någon som spenderat betydligt mer tid än oss båda med att förstå Elites flygmodell.

Notera hur han inom de första 3 minuerna nämner båda mina huvudargument, dvs att Elite

1.) Har en i huvudsak atmosfärisk flygmodell
2.) Kräver att du "lutar" rymdskeppet i kurvorna som ett flygplan för att svänga snabbare. ( Vilket i en atmosfärisk flygmodell beror på den kraft mot luftflödet som vingarna utövar ).

https://www.youtube.com/watch?v=Gus5VU_XnSg

Nej, flight assist innebär som sagt inte att flygmodellen ändras radikalt och helt plötsligt blir atmosfärisk så du kan sluta upprepa dig nu. Den bakomliggande fysiken är exakt den samma med som utan FA. Däremot så automatiserar skeppsdatorn RCS på ett sätt som underlättar stridsmanövrering. Det är inte till 100% en Newton-modell (som i Frontier: First encounters) av spelmässiga skäl då det utanför super cruise finns en maxhastighet du kan uppnå, men det är heller inte någon atmosfärisk modell. Håll isär begreppen, tack.

Det skulle förvåna mig något oerhört om Star Citizen gick mot 100% realism här med tanke på att majoriteten av deras spelarbas knappast är ute efter någon hardcore-rymdsimulator, utan en filmisk upplevelse. Frågan är om du ens inser vad det betyder, med relativ hastighet och allt vad det skulle innebära. Det skulle innebära att folk som möts i rymden och vill slåss, för det mesta bara skulle susa förbi varandra i hastigheter som omöjliggör någon form av strid. Allting SC gjort hittills tyder just på att det är den filmiska upplevelsen de vill åt, t ex med flertalet magiska ljuskällor löskopplade från solen som får grafiken att se flashig ut. Inget fel med det som sagt, om det är den upplevelsen man vill åt.

Sen är det en hel del dubbelmoral från din sida när du å ena sidan (enligt uppgift) spelar dig trött på en alfa i Elite och bestämmer dig för att det är så spelet kommer se ut nu och för alltid, men å andra sidan ignorerar det skede som SC är i just nu (alfa) och därefter fantiserar ihop en massa saker utifrån en klump med text. Var lite konsekvent tack. Och nej, Elite är inte "i princip färdigt" ens nu i betan. Det hade du vetat om du haft någon som helst koll.

Hur som helst, jag väljer inga sidor, utan hoppas på att båda spelen lyckas. Konkurrens är bara bra för oss (konsumenten) i slutändan, och ingen skulle tjäna på att ett så stort projekt som SC misslyckades. Det betyder dock inte att jag likt många andra flyger runt uppe bland molnen och fantiserar ihop en omöjlig bild av vad SC kommer att bli när det är färdigt. Fantasin är ett oerhört kraftigt verktyg, och vet man det allra minsta om spelutveckling och "feature creep" så kan Chris Roberts & Co aldrig motsvara detta, oavsett hur mycket pengar man har. Det kan fortfarande bli ett fantastiskt spel, men all hype jobbar ständigt emot spelet. Det faktum att så många är både känslomässigt, men även pengamässigt investerade i en så hög grad i något som inte ännu är ett spel utan en framtida idé förvärrar det hela något enormt. Många skulle må bra av att ta ett steg tillbaka och se på det hela utan sina bästa rosaskimrande glasögon.

Medlem
Skrivet av Darkseed:

Frågan är om du ens inser vad det betyder, med relativ hastighet och allt vad det skulle innebära.

Frågan är om du ens inser hur mycket du gör bort dig när du bevisligen inte har ett jota koll på vad en atmosfärisk flygmodell innebär eller hur den mer detaljerade flygmodellen i SC simuleras?

Elite har till skillnad från SC inte:

- En 100% fysikbaserad simulering av manövermotorerna och deras frihetsgrader
- Korrekt simulering av tyngdpunkten, dynamiskt om skeppets tyngdpunkt ändras pga att delar skjuts bort.
- Korrekt simulering av motorkraft som uppdateras dynamisk om motorer eller manövermotorer blir skadade
- Modellering av subsystem inom fly-by-wire systemet
- Modellering av delay i fly-by-wire systemet och i manövermotorernas positioner
- Modellering av kontrollsystem som dämpar svängningar

I Elite är input från din kontroll mappat rakt av till den manöver skeppet utför. I SC så beräknas din input först igenom flera lager av fly-by-wire system och kontrollsystem ( vilka alla kan ha olika karaktär och kommer kunna ändras i spelet ), innan dessa sedan ger order till manövermotorerna.

Anledningen att jag hävdar att Elites modell är atmosfärisk verkar du fortfarande inte ha fattat, nämligen att skeppen beter sig precis som ett flygplan med vingar beter sig i manöver, där din pitch ( upp/ned styrning ) är många gånger mer effektivt än din yaw ( sidleds styrning ).

I verkligheten beror detta på luften utövar kraft på vingarna vilket ändrar hastighetsvektorn till nosens riktning och tillåter skarpare svängar. I Elite verkar det bero på magi och fantasi.

Skrivet av Darkseed:

Sen är det en hel del dubbelmoral från din sida när du å ena sidan (enligt uppgift) spelar dig trött på en alfa i Elite och bestämmer dig för att det är så spelet kommer se ut nu och för alltid

Varför är det en dubbelmoral att välja bort ett spel med simpel flygmodell för ett med en mer advancerad?

Och får man tro killen i videon jag länkade som analyserade Elites flygmodell så verkade han iaf rätt säker på att den atmosfäriska flygmodellen inte kommer att ändras i grunden utan är här för att stanna.

Skrivet av Darkseed:

därefter fantiserar ihop en massa saker utifrån en klump med text.

Det är inga fantasier, det är så simuleringen av SCs flygmodell fungerar just nu i praktiken eftersom de inte tagit några genvägar utan byggt den rätt från grunden. Pröva att faktiskt läsa iaf sammanfattningen av "klumpen med text" nästa gång, typ detta stycke:

"This document is not an in-fiction description of the Star Citizen IFCS, it is an accurate description of the true flight control model implemented for the game."

Skrivet av Darkseed:

Hur som helst, jag väljer inga sidor,

Hahahaha, dagens skämt som du väl seriöst inte ens kan tro på själv???
Du inleder med att försöka hävda att Elites simpla flygmodell är mer advancerad än den i SC, då är man ordentligt hjärntvättad.

Medlem
Skrivet av Zerp:

Frågan är om du ens inser hur mycket du gör bort dig när du bevisligen inte har ett jota koll på vad en atmosfärisk flygmodell innebär eller hur den mer detaljerade flygmodellen i SC simuleras?

Säger du det så. Själv tycker jag mest det är du som gör bort dig med ditt barnsliga sätt att argumentera.

Skrivet av Zerp:

Elite har till skillnad från SC inte:

- En 100% fysikbaserad simulering av manövermotorerna och deras frihetsgrader
- Korrekt simulering av tyngdpunkten, dynamiskt om skeppets tyngdpunkt ändras pga att delar skjuts bort.
- Korrekt simulering av motorkraft som uppdateras dynamisk om motorer eller manövermotorer blir skadade
- Modellering av subsystem inom fly-by-wire systemet
- Modellering av delay i fly-by-wire systemet och i manövermotorernas positioner
- Modellering av kontrollsystem som dämpar svängningar

I Elite är input från din kontroll mappat rakt av till den manöver skeppet utför. I SC så beräknas din input först igenom flera lager av fly-by-wire system och kontrollsystem ( vilka alla kan ha olika karaktär och kommer kunna ändras i spelet ), innan dessa sedan ger order till manövermotorerna.

Ja vi får väl se, det vore ju trevligt om det blir så pass detaljerat i slutändan. Jag kommer förmodligen spela SC också när det väl släpps, men något säger mig att jag fortfarande kommer föredra Elite av en hel rad andra anledningar än just flygmodellen.

Skrivet av Zerp:

Anledningen att jag hävdar att Elites modell är atmosfärisk verkar du fortfarande inte ha fattat, nämligen att skeppen beter sig precis som ett flygplan med vingar beter sig i manöver, där din pitch ( upp/ned styrning ) är många gånger mer effektivt än din yaw ( sidleds styrning ).

I verkligheten beror detta på luften utövar kraft på vingarna vilket ändrar hastighetsvektorn till nosens riktning och tillåter skarpare svängar. I Elite verkar det bero på magi och fantasi.

Jodå, jag fattar mycket väl vad du menar, men du har fortfarande fel. Du kan inte ta ett existerande begrepp och påtvinga din egen innebörd på begreppet i fråga. Yaw är medvetet sämre än pitch för att undvika kanontorn i rymden-effekten som annars skulle inträffa. I en atmosfär så fortsätter ett flygplan mer eller mindre rakt framåt trots input från sidoroder, den flyger istället orent. Detta sker inte i Elite med flight assist på. Om du dessutom tittar på var manövermotorerna sitter på skeppen i Elite så bör du lägga märke till att där de borde sitta för att göra yaw så optimalt som möjligt sitter det inga. Även i ett vakuum så har skepp momentum som är svårare att motverka ju snabbare du flyger.

Om flight assist säger åt skeppsdatorn som i sin tur säger åt manövermotorerna att vända skeppet men att samtidigt hålla nosen i någorlunda samma riktning så gör din momentum att det tar längre tid att göra en 180-graderssväng om du flyger för fort då skeppet vill fortsätta flyga i samma riktning. Vill du däremot svänga runt ditt skepp runt sin egen axel utan att vänta på att din faktiska riktning hinner med så stänger du helt enkelt av flight assist. Det har absolut ingenting med atmosfärer att göra. Du kan även testa detta genom att behålla flight assist på, men stänga av motorerna istället. Vips så fortsätter ditt skepp att flyga i samma fart och riktning du hade innan i all oändlighet, tills du slår på dem igen eller slår i något fysiskt objekt, precis som i ett, just precis, ett vakuum.

Skrivet av Zerp:

Det är inga fantasier, det är så simuleringen av SCs flygmodell fungerar just nu i praktiken eftersom de inte tagit några genvägar utan byggt den rätt från grunden. Pröva att faktiskt läsa iaf sammanfattningen av "klumpen med text" nästa gång, typ detta stycke:

"This document is not an in-fiction description of the Star Citizen IFCS, it is an accurate description of the true flight control model implemented for the game."

Samtidigt så har de en fartbegränsning av spelmässiga skäl precis som Elite, och om något inte har ändrats sedan jag testflög så går det inte att manuellt flyga i sidled eller höjdled så länge du använder dig av fly-by-wire, utan du är helt fast i flygplansläget. Till skillnad från i Elite där detta går alldeles utmärkt. En ganska stor dealbreaker för min del. Men vi får väl se.

Skrivet av Zerp:
Skrivet av Darkseed:

Hur som helst, jag väljer inga sidor,

Hahahaha, dagens skämt som du väl seriöst inte ens kan tro på själv???
Du inleder med att försöka hävda att Elites simpla flygmodell är mer advancerad än den i SC, då är man ordentligt hjärntvättad.

Nej jag skämtar inte, och din barnsliga poäng blir inte mindre barnslig för att du fastnar med fingret på frågeteckenstangenten. Om du inte tror att det är möjligt att göra något annat än att välja bort ett spel för ett annat, istället för att (flämt!) spela båda får stå för dig. Du har uppenbart valt sida som om det vore något slags krig, med dig som en lojal soldat under Chris Roberts ledning. Störtlöjligt. Under tiden så är jag glad att vi rymdsimmare inte bara får ett episkt rymdsim under de närmsta åren, utan två. Kanske fler när slipsnissarna på de större utgivarnas kontor inser att det faktiskt finns en stor efterfrågan.

Hur som helst så är jag inte för pojkaktigt stolt för att kunna erkänna att SC tydligen hade mer högtflygande planer än jag trodde, men du hade å andra sidan underskattat Elite också så där sitter vi i samma båt.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

12
Skriv svar