En krönika / artikel som jag gärna skulle vilja se.

Medlem
En krönika / artikel som jag gärna skulle vilja se.

Vore spännande, intressant och högst aktuellt att läsa om "paid dlc". Något som blivit standard dem senaste åren. Många spelutvecklare lockar med förbokning där man får extra innehåll som annars kostar eller spel som släpps inom kort och utvecklarna berättar och visar dlc som kommer ett par veckor efter release, för en "billig peng ".

Hur var det förr kontra dagens spel med innehåll? Var spelen lika matiga för 6-7 år sedan? Ställer någon spelutvecklare mot väggen? Varför tillåter vi spelare detta? Osv. hade varit kul att läsa om hur giriga spelutvecklare blivit, men också hur blåsta vi konsumenter blir.


signatur

"High life on low budget"

Redaktör
Skrivet av bent toe:

Vore spännande, intressant och högst aktuellt att läsa om "paid dlc". Något som blivit standard dem senaste åren. Många spelutvecklare lockar med förbokning där man får extra innehåll som annars kostar eller spel som släpps inom kort och utvecklarna berättar och visar dlc som kommer ett par veckor efter release, för en "billig peng ".

Hur var det förr kontra dagens spel med innehåll? Var spelen lika matiga för 6-7 år sedan? Ställer någon spelutvecklare mot väggen? Varför tillåter vi spelare detta? Osv. hade varit kul att läsa om hur giriga spelutvecklare blivit, men också hur blåsta vi konsumenter blir.

Intressant idé. Det handlar förstås om marknadsföring och inte minst hur mycket spelarna är beredda att betala. Vi får se om vi får ihop något på det.


signatur
Medlem

Finns ju naturligtvis olika varianter av DLC. Vissa kallas för DLC idag men hade troligtvis släppts i fysisk form och kallats expansion för en generation sedan (t.ex Skyrims Dragonborn DLC).

Medlem

Jo, rent tekniskt är ju en expansion som går att ladda ned istället för att få på skiva "DLC" också, även om många gör en skillnad där. Hur mycket innehåll (i förhållande till originalspelet) skall det vara för att gå från DLC till exp?

Sedan är andra frågor intressanta också. Som t ex när räknas det som Ok extramaterial och när ser spelare det som "saker som borde varit med från början och som man nu betalar extra för"?

// edit

Angående: "Osv. hade varit kul att läsa om hur giriga spelutvecklare blivit, men också hur blåsta vi konsumenter blir. "

Allt handlar väl om värde, eller prisvärdhet. Om en spelar tyckar att han fått vad han betalat för och tycker att det var värt det, så är det väl egentligen ingen som har blivit blåst utan utvecklaren/utgivaren har bara lyssnat på marknaden och satt priserna efter det.

Sedan om andra spelare tycker at han var en idiot som köpte en armour till sin mount för 70 kr är en annan sak, det handlar ju mer om åsikter om vad som är prisvärt eller inte.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ok, men du tycker alltså att det är ok att du som konsument skall behöva betala över 1.000kr (!!) för att få ett komplett spel i tex. Battlefield serien? Spelet = 600kr season pass = 449 kr.

Eller som aktuella Alien :isolation där utvecklarna redan nu, 3 veckor innan spelet släpps, utannonserar dlc som kostar pengar? Rent krasst skulle det vara med på skivan eftersom spelet inte ens är släppt ännu.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Ok, men du tycker alltså att det är ok att du som konsument skall behöva betala över 1.000kr (!!) för att få ett komplett spel i tex. Battlefield serien? Spelet = 600kr season pass = 449 kr.

Men det beror på vad du menar med "komplett spel". Ser du vanilla, dvs spelet utan tillägg som ett komplett spel, eller är det först efter att alla tilläggen har kommit ut som spelet blir komplett?

Är WoW t ex inte "komplett" än bara för att det fortfaranade kommer ut expansioner och tillägg som kostar?

Det var alltså lite det som var min poäng: Det är hur mycket man får för pengarna som gör om det känns prisvärt. Men också: var går gränserna?

Just BF är i mina ögon ganska klart, man får en omarbetad 3:a till överpris där man sedan betalar för att få tillägg. Så i det fallet tycker jag det är fel och det är därför som jag bojkottat BF sedan jag slutade spela 2:an. Hade själva grundspelet varit mer som helt nytt spel (eller varit billigare) så hade det varit prisvärt, men nu så känns det bara som en remake.

Skrivet av bent toe:

Eller som aktuella Alien :isolation där utvecklarna redan nu, 3 veckor innan spelet släpps, utannonserar dlc som kostar pengar? Rent krasst skulle det vara med på skivan eftersom spelet inte ens är släppt ännu.

Jag är för dåligt insatt i just Alien: Isolation, men det är väl inte konstigt att annonsera DLC innan spelet släppts och behöver inte vara varningsflagg. Oftast måste ju utvecklarna planera lång tid framåt och om DLC har varit i tankarna så ligger det med från start. Så länge man inte gör spelet mindre/kortare med flit och släpper den "nedbantade delen" som ett DLC och fortfarande betalar fullpris för grundspelet á la The Sims så är det inga problem. Men om spelet blir kortare eller innehållsfattigare utan det snart kommande DLC så är det klart att det är fel.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag ger upp...

Hur eller hur, hoppas att FZ och deras sylvassa skribenter/kröniker (heter det så?) kan skrapa ihop något matigt om ämnet


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Det var inte menat som att tala emot dig. Jag skulle själv tycka att en artikel om DLC, mikrotransaktioner och dagens betalmodeller skulle vara intressant. Jag gav bara min synvinkel på det hela om prisvärdhet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar