Vafan är det frågan om?

Medlem
Vafan är det frågan om?

Blir så jävla less nu.
Installerade nyligen BF4 för att testa det igen efter några månaders paus.
Denna gången med nytt grafikkort.

Jahapp, så man sätter allt på Ultra och får inte ens stabilt 60FPS, och jag har även en 144hz skärm, FPSn klarade inte ens att nå upp till 144FPS på High! (resolution scale bara på 100%)

Detta är mina specs:
Operating System
Windows 7 Professional 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @ 4.20GHz(OC) 43 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI Z68A-GD55 (G3) (MS-7681) (SOCKET 0) 28 °C
Graphics
GN246HL (1920x1080@144Hz)
3071MB NVIDIA GeForce GTX 780 (ASUStek Computer Inc) 32 °C
Storage
698GB Seagate ST3750528AS ATA Device (SATA) 28 °C
232GB Samsung SSD 840 Series ATA Device (SSD) 29 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GH41N ATA Device
ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device
Audio
Realtek High Definition Audio

Vad i helvete? Borde inte detta ens kunna klara BF4 på High eller?

Och testade även ArmA 3 på det MESTA på Ultra, och där åker FPSn åt helvete upp och ner, mellan 30-50 hela tiden.

Vad är det frågan om? Suger mitt system så jävla mycket?

Medlem

Snabbt kollat så är det väl din i5 som sackar, det är min gissning iallafall.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Jag har socket 1155, och jag antar att det socket är utgånget och gammalt som sten nu?
Vilket även innebär att jag måste köpa nytt moderkort för att få det nyaste socket för att därav få processorer till 1150?

Medlem

Det går att köpa cpu:er till din sockel ännu. Så det kan ju vara värt att kolla upp.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Jag har en likadan CPU och ett sämre grafikkort (GTX680) och har inga problem att driva spel som BF4 och Arma 3 med allt på max (med några små undantag för Arma3)

Har du kollat vad temperaturen på CPU och GPU ligger på när du spelar? Är drivrutinerna uppdaterade? Testat att uppdatera BIOS till senaste så du inte kör med en gammal buggig BIOS-version som inte drar nytta av hårdvaran?

Kolla även så att strömkablarna till grafikkortet sitter som de ska. Om de sitter lös så kan det orsaka dålig prestanda och stabilitet.

Medlem

Kolla även så att din PSU orkar driva som det skall.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Gällande arma 3 så är det definitivt din cpu, spelet belastar cpun rätt hårt, och det är ofta det blir en flaskhals därimellan, dessutom är det ofta server prestanda det handlar om också, på vissa servrar får jag typ 30 fps på andra går jag över 60, medan i singleplayer krämar jag upp över 100.

Finns dessutom många inställningar man kan ändra i config filen som förbättrar prestandan.
"maxframeahead" och "scenecomplexity" tex.

Angående bf 4 vet jag inte, det torde ju gå att få upp över 100 fps, brukar själv snitta runt 130 fps
och då har jag i7-4820k @ 4,5 (oc) och 2 st gtx 760 i sli profil.

Kanske är att din processor inte har 8 trådar.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Jag har en likadan CPU och ett sämre grafikkort (GTX680) och har inga problem att driva spel som BF4 och Arma 3 med allt på max (med några små undantag för Arma3)

Har du kollat vad temperaturen på CPU och GPU ligger på när du spelar? Är drivrutinerna uppdaterade? Testat att uppdatera BIOS till senaste så du inte kör med en gammal buggig BIOS-version som inte drar nytta av hårdvaran?

Kolla även så att strömkablarna till grafikkortet sitter som de ska. Om de sitter lös så kan det orsaka dålig prestanda och stabilitet.

Temp är runt 60, och allt annat förutom BIOS vet jag funkar, det verkar ju vara skitsvårt att uppdatera biosen

Alla strömkablar sitter stenhårt där dom ska
Har en PSU på 600 eller 650W, det borde väl räcka?

Medlem

BIOS 25.8 - Enhanced PCI-E display card performance. Vilken version har du?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

BIOS 25.8 - Enhanced PCI-E display card performance. Vilken version har du?

o.O
Ingen aaaning, ser man det i bios nånstans eller?
Har ju BIOS interface så man kan ju knappa runt där

Medlem

Det brukar stå vid uppstarten, när den laddar in allt. men brukar byta skärm rätt snabbt


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Kikade lite snabbt, finns ju Liveupdate till ditt kort, så det skall nog gå smidigt att uppdatera BIOS.

http://www.msi.com/support/mb/Z68AGD55_B3.html#down-utility&W...

Via den kan du säkert se aktuell version också.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Nej, du kan inte förvänta dig att hålla jämna 60 fps med 780/2500k tyvärr. Främst är det din processor som är i vägen, men även grafikkortet. BF4 är TUNGT, speciellt i multiplayer.

Ta en titt på Sweclockers test. 780 med Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz dippar till 58 med average på 69 fps, i singeplayer. Multiplayer kräver mycket mer. Vill du dessutom dra nytta av din 144hz skärm får du tyvärr sänka inställningarna ännu lägre.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Kikade lite snabbt, finns ju Liveupdate till ditt kort, så det skall nog gå smidigt att uppdatera BIOS.

http://www.msi.com/support/mb/Z68AGD55_B3.html#down-utility&a...

Via den kan du säkert se aktuell version också.

Men uppdaterar denna LiveUpdate min bios medans jag är inne i Windows?

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av PurreSnurre:

Kikade lite snabbt, finns ju Liveupdate till ditt kort, så det skall nog gå smidigt att uppdatera BIOS.

http://www.msi.com/support/mb/Z68AGD55_B3.html#down-utility&a...

Via den kan du säkert se aktuell version också.

Men uppdaterar denna LiveUpdate min bios medans jag är inne i Windows?

Hej, ursäkta sent svar.

Ja den flashar medans du är inne i windows, du måste reboota efteråt. Du kan även lägga på USB om du vill flasha manuellt via DOS och uppstart. Här finns lite info:

http://www.msi.com/page/Live-Update-5-Manual#!mm=about


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Vet inte om du har sett min andra tråd men

1. När jag försöker uppdatera via liveUpdate så laddar den ner. Men vägrar att installera
1→ Googlade på svar och fick massa resultat att LiveUpdate är livsfarligt för datorn

2. Testade då att gå in i bios manuellt och kära via usb sticka med en fil som skulle uppdatera bios.
Istället så startade den om och om igen hela tiden. Fick resetta CMOS

Medlem
Skrivet av totte1015:

Har en PSU på 600 eller 650W, det borde väl räcka?

Säger du ?

Kolla fabrikatet och goggla lite, eller ge oss info.
Det finns gott om nätagg som är specade ditt o datt, men borde slängas.

Btw, så borde din prolle vara kraftfull nog, men du skulle nog tjäna på att dra upp dina minnen till liknande nivå.

Nutida folk som klockar, tror att det inte spelar roll. De som kan och vet, förstår att det kan handla om 20% snabbare burk.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av totte1015:

Har en PSU på 600 eller 650W, det borde väl räcka?

Säger du ?

Kolla fabrikatet och goggla lite, eller ge oss info.
Det finns gott om nätagg som är specade ditt o datt, men borde slängas.

Btw, så borde din prolle vara kraftfull nog, men du skulle nog tjäna på att dra upp dina minnen till liknande nivå.

Nutida folk som klockar, tror att det inte spelar roll. De som kan och vet, förstår att det kan handla om 20% snabbare burk.

Dra upp? Men hur skall jag klocka dem då?

Inaktiv

Man drar ner grafiken lite bara så syns gubbarna bättre och man har inget lagg

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Nej, du kan inte förvänta dig att hålla jämna 60 fps med 780/2500k tyvärr. Främst är det din processor som är i vägen, men även grafikkortet. BF4 är TUNGT, speciellt i multiplayer.

Ta en titt på Sweclockers test. 780 med Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz dippar till 58 med average på 69 fps, i singeplayer. Multiplayer kräver mycket mer. Vill du dessutom dra nytta av din 144hz skärm får du tyvärr sänka inställningarna ännu lägre.

hahaha dagens skämt hörru, bf4 är inte så förbannat tungt som du påstår

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Svanberg:

Nej, du kan inte förvänta dig att hålla jämna 60 fps med 780/2500k tyvärr. Främst är det din processor som är i vägen, men även grafikkortet. BF4 är TUNGT, speciellt i multiplayer.

Ta en titt på Sweclockers test. 780 med Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz dippar till 58 med average på 69 fps, i singeplayer. Multiplayer kräver mycket mer. Vill du dessutom dra nytta av din 144hz skärm får du tyvärr sänka inställningarna ännu lägre.

hahaha dagens skämt hörru, bf4 är inte så förbannat tungt som du påstår

Det är inte jag som påstår det. Det är inget jag har hittat på, testet finns ju för fan för vem som helst att titta på.

http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Förstår inte ens varför jag lägger ner tid på någon som uppenbarligen inte kan läsa eller ta till sig information.

1
Skriv svar