Markus Persson bland Sveriges 20 rikaste

Medlem

Med tanke på hur dåligt vi förvaltar skattepengarna i detta land så hoppas jag verkligen INTE att han skattar i Sverige.

Skatteplanera och behåll så mycket du kan Markus!

Medlem
Skrivet av Svanberg:

han känns som en svettig kille

Åh den felläsningen blev lite för rolig denna kväll! Får ta en kopp kaffe och tänka över min mogenhet...

Ang. artikelämnet är det ju svinkul, även om jag själv inte är vidare glad vid Minecraft. Sverige är ju redan ett välkänt land i spelbranschen, men allt som kan bidra till mer svensk, spelrelaterad publicitet tror jag är nyttigt för svenska spelmarknaden.

T.o.m. PewdiePie, men säg inte till någon att jag sagt det.

Medlem

5,3 miljarder kronor kan det bli i skatt för Notch om han väljer att plocka ut pengarna direkt enligt dagens industri: http://www.di.se/artiklar/2014/9/17/minecraft-affaren-fyller-...

Ps. Angående själva skattesatsen och om ev. skatteplanering så finns det redan hemsidor med ekonomer, samt journalister som har givit svar på det. Ni kan vara lugna, all information finns på internet.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

De som kallas pampar har i många fall haft tur att deras förälder/liknande har lyckats. Vad skapar finansmän egentligen? Knappast så mycket.

Bortsett från dessa typer så finns det inte så många kvar.
Är väl Kamprad och Notch och kanske ett par till som verkligen har lyckats skapa något som folk faktiskt har nytta av.

Medlem

Notch har ju tidigare sagt att han mer än gärna betalar skatt i Sverige och inte gillar skatteplanering. Varför skulle han bete sig annorlunda för att han har YTTERLIGARE miljarder?

Medlem
Skrivet av Hullken:

Notch har ju tidigare sagt att han mer än gärna betalar skatt i Sverige och inte gillar skatteplanering. Varför skulle han bete sig annorlunda för att han har YTTERLIGARE miljarder?

ja, det skulle väl i sådana fall ha att göra med att det rör sig om ännu större pengar nu. 5.3 miljarder är väldigt mycket pengar och skulle han vilja skatteplanera nu kan man förstå det. Han får mer än gärna betala all skatt här i Sverige då det är solidariskt mot alla som bor i Sverige och det går till vår gemensamma välfärd. H&M:s ägare Stefan Person betalar också t.ex. flera miljoner i skatt varje år och här är en lista över andra stora skattebetalare: http://www.svd.se/naringsliv/de-betalar-mest-skatt-i-sverige_...


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Skrivet av Fozboz:

Med tanke på hur dåligt vi förvaltar skattepengarna i detta land så hoppas jag verkligen INTE att han skattar i Sverige.

Skatteplanera och behåll så mycket du kan Markus!

Usch ...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Fozboz:

Med tanke på hur dåligt vi förvaltar skattepengarna i detta land så hoppas jag verkligen INTE att han skattar i Sverige.

Skatteplanera och behåll så mycket du kan Markus!

Usch ...

ja, att privata näringsidkare oftast sköter pengar bättre än tjänstemän och politiker är ingen hemlighet, men att uppmana till skatteplanering är dåligt. Självklart finns det många politiker och andra människor i den offentliga regimen som kan sköta andras pengar bra och Sverige är ett land som är byggt på att alla ska få en chans, samt att det viktigaste i samhället ska vara "gratis" likt skola och vård. Ekvationen är enkel - mer pengar till staten är bra för oss som bor här i Sverige.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem

Fattar inte att så många klagar på hur mycket han ska skatta. Han kommer ändå skatta mer på den här affären än vad vi i chatfältet kommer skatta under vårat liv.

Medlem
Skrivet av BosseB:

Herregud. Ni kan väl inte mena allvar?

Han har gjort sig förtjänt av pengarna. Jag hoppas att han skatter så lite som möjligt. Ni som kommenterar här har inte gjort er ett dugg förtjänta av Marcus pengar.

KarateKurt, hur uppskattar vi vårt folk?

Greve_Peter varför vill du att han ska skatta mycket för?

Sisyr, så du menar att du inte vill ha pengar?

Svara gärna på mina frågor.

Varför jag tror att ni säger detta är för att ni är avundsjuka på honom. Avundsjuka är skadligt. Gör någonting själva så ska ni nog få se att skatten gör er irriterade.

Jantelag är obehagligt och det finns absolut ingen rätt att kräva Marcus att skatta på hans pengar. Valde han att bli född i Sverige?

Han har tillverkat spelet, ingen annan. Därför förtjänar han sina pengar och ni som klagar förtjänar ingen respekt.

Avundsjuka, typiskt kälk-borgar resonemang.
Så det är alltså pga avundsjuka jag vill att Sveriges befolkning ska må bra, och att vi ska ha fungerande sjukvård, försvar och skola.

Jobbar hela jävla tiden och betalar skatt som alla andra, och råkar man få en riktigt fet lön så höjs % satsen, och det har man råd med, att rika ska skatta mer är inte mer än logiskt ifall man ska ha en fungerande statskassa.

Tror inte själv att notch tycker att det är så hemskt att betala endel av dom pengarna tillbaka till samhället som har utbildat honom, gett honom bostad ifall han inte klarar av, ge honom sjukvård, gett honom gratis tandvård, försvara hans liv mot andra statsmakter ifall det skulle bli krigstid.
Samhället som hålls uppe av just andras skattepengar.

Fan är det för problem, vi lever i ett kollektiv, och i ett kollektiv måste man ta hand om varandra, och det krävs ju inte direkt en kärn-fysiker för att förstå att det svider mindre för en rikare person att betala mera.

Försök inte spegla av din egna egoism som andras avundsjuka, alla drar sitt strå till stacken.
Även jag om jag skulle bli "förmögen", har man lite ryggrad så ger man tillbaka till samhället, solidaritet kallas det.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av BosseB:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Molotov:

Hatten av om han skattar i Sverige.
Borde fler rika knösar göra om man vill vårat fosterland väl.
Tyvärr så verkar dom flesta inte vilja det

Mycket vill ha mer.

Verkar ju inte vara menat positivt.

Jag är en av dem jag beskrev. Det är varken menat positivt eller negativt.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hatten av om han skattar i Sverige.
Borde fler rika knösar göra om man vill vårat fosterland väl.
Tyvärr så verkar dom flesta inte vilja det

Om du säljer något för 18, och staten vill ha 5 som de kan slösa bort, då hade du också velat skatta någon annanstans.

Skrivet av Loltron:
Skrivet av BosseB:

Herregud. Ni kan väl inte mena allvar?

Han har gjort sig förtjänt av pengarna. Jag hoppas att han skatter så lite som möjligt. Ni som kommenterar här har inte gjort er ett dugg förtjänta av Marcus pengar.

KarateKurt, hur uppskattar vi vårt folk?

Greve_Peter varför vill du att han ska skatta mycket för?

Sisyr, så du menar att du inte vill ha pengar?

Svara gärna på mina frågor.

Varför jag tror att ni säger detta är för att ni är avundsjuka på honom. Avundsjuka är skadligt. Gör någonting själva så ska ni nog få se att skatten gör er irriterade.

Jantelag är obehagligt och det finns absolut ingen rätt att kräva Marcus att skatta på hans pengar. Valde han att bli född i Sverige?

Han har tillverkat spelet, ingen annan. Därför förtjänar han sina pengar och ni som klagar förtjänar ingen respekt.

Avundsjuka, typiskt kälk-borgar resonemang.
Så det är alltså pga avundsjuka jag vill att Sveriges befolkning ska må bra, och att vi ska ha fungerande sjukvård, försvar och skola.

Jobbar hela jävla tiden och betalar skatt som alla andra, och råkar man få en riktigt fet lön så höjs % satsen, och det har man råd med, att rika ska skatta mer är inte mer än logiskt ifall man ska ha en fungerande statskassa.

Tror inte själv att notch tycker att det är så hemskt att betala endel av dom pengarna tillbaka till samhället som har utbildat honom, gett honom bostad ifall han inte klarar av, ge honom sjukvård, gett honom gratis tandvård, försvara hans liv mot andra statsmakter ifall det skulle bli krigstid.
Samhället som hålls uppe av just andras skattepengar.

Fan är det för problem, vi lever i ett kollektiv, och i ett kollektiv måste man ta hand om varandra, och det krävs ju inte direkt en kärn-fysiker för att förstå att det svider mindre för en rikare person att betala mera.

Försök inte spegla av din egna egoism som andras avundsjuka, alla drar sitt strå till stacken.
Även jag om jag skulle bli "förmögen", har man lite ryggrad så ger man tillbaka till samhället, solidaritet kallas det.

Du klagar på hans borgarsnack, sen kommer du med ditt "HAN TJÄNADE PENGAR, HAN SKA GE TILL MIG OCKSÅ!!!" rödingsnack. Solidaritet? Det enda staten gjort för mig under hela mitt liv är att pissa på mig. Mina problem får jag lösa själv, och nu när jag fått ett problem på halsen som jag inte KAN lösa utan statens hjälp, tror du man får någon hjälp? Nej, för där finns inga pengar. Jag har betalt skatt hela mitt liv och inte ett skit får man tillbaka för det, snarare folk som du som säger "DU SKA BETALA FÖR ATT... TJA, FÖR DU SKA BETALA! SOLIDARITET!!!"

Solidaritet är ett skällsord som lata jävlar använder för att slippa göra något så några få får slita röven av sig så de kan gå hemma å håva in. (I detta inkluderar jag inte a-kassan som är självförsörjande)


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av BosseB:

Herregud. Ni kan väl inte mena allvar?

Han har gjort sig förtjänt av pengarna. Jag hoppas att han skatter så lite som möjligt. Ni som kommenterar här har inte gjort er ett dugg förtjänta av Marcus pengar.

KarateKurt, hur uppskattar vi vårt folk?

Greve_Peter varför vill du att han ska skatta mycket för?

Sisyr, så du menar att du inte vill ha pengar?

Svara gärna på mina frågor.

Varför jag tror att ni säger detta är för att ni är avundsjuka på honom. Avundsjuka är skadligt. Gör någonting själva så ska ni nog få se att skatten gör er irriterade.

Jantelag är obehagligt och det finns absolut ingen rätt att kräva Marcus att skatta på hans pengar. Valde han att bli född i Sverige?

Han har tillverkat spelet, ingen annan. Därför förtjänar han sina pengar och ni som klagar förtjänar ingen respekt.

Det är statistiskt bevisat att rika människor är olyckligare än de som har tillräckligt med pengar så de slipper oroa sig, ( sådär 500k-1milj per år).

Enligt mig är det befängt att en person kan få så mkt pengar att han statistiskt kommer bli mindre lycklig, när bara hälften av dessa pengar skulle kunna göra tusentals andra familjer mycket lyckligare.

Om vi dessutom skall se det som att jordens resurser tillhör alla så är det rent galenskap att ens tillåta en situation där en privatperson kan äga 10'000 gånger mer än snittet i vårt samhälle. Vad för nytta kan detta leda till annat än rent slöseri med resurser?

Anser du att våra begränsade resurser används bättre på sportbilar, privatjets och lyxjachter för ett extremt fåtal än på att ge alla en möjlighet att leva ett lyckligt liv?

Delar du ut en liten del av pengarna till fler så ökar även konsumtionen inom Sverige, vilket skapar fler jobb och är bra för ekonomin, jämfört med att alla pengarna hamnar på rivieran eller hos italienska sportbilstillverkare.

Även om han skulle få betala 50-75% skatt så är det knappast som att det är någon större skillnad på att ha 10 miljarder eller 5 miljarder. Att vilja att någon skall skatta och dela med sig av pengar till resten av samhället är absolut inte samma sak som att hävda att de inte gjort sig förtjänt av pengar, för det tycker vi alla att han har gjort.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av BosseB:

Herregud. Ni kan väl inte mena allvar?

Han har gjort sig förtjänt av pengarna. Jag hoppas att han skatter så lite som möjligt. Ni som kommenterar här har inte gjort er ett dugg förtjänta av Marcus pengar.

KarateKurt, hur uppskattar vi vårt folk?

Greve_Peter varför vill du att han ska skatta mycket för?

Sisyr, så du menar att du inte vill ha pengar?

Svara gärna på mina frågor.

Varför jag tror att ni säger detta är för att ni är avundsjuka på honom. Avundsjuka är skadligt. Gör någonting själva så ska ni nog få se att skatten gör er irriterade.

Jantelag är obehagligt och det finns absolut ingen rätt att kräva Marcus att skatta på hans pengar. Valde han att bli född i Sverige?

Han har tillverkat spelet, ingen annan. Därför förtjänar han sina pengar och ni som klagar förtjänar ingen respekt.

Det är statistiskt bevisat att rika människor är olyckligare än de som har tillräckligt med pengar så de slipper oroa sig, ( sådär 500k-1milj per år).

Enligt mig är det befängt att en person kan få så mkt pengar att han statistiskt kommer bli mindre lycklig, när bara hälften av dessa pengar skulle kunna göra tusentals andra familjer mycket lyckligare.

Om vi dessutom skall se det som att jordens resurser tillhör alla så är det rent galenskap att ens tillåta en situation där en privatperson kan äga 10'000 gånger mer än snittet i vårt samhälle. Vad för nytta kan detta leda till annat än rent slöseri med resurser?

Anser du att våra begränsade resurser används bättre på sportbilar, privatjets och lyxjachter för ett extremt fåtal än på att ge alla en möjlighet att leva ett lyckligt liv?

Delar du ut en liten del av pengarna till fler så ökar även konsumtionen inom Sverige, vilket skapar fler jobb och är bra för ekonomin, jämfört med att alla pengarna hamnar på rivieran eller hos italienska sportbilstillverkare.

Även om han skulle få betala 50-75% skatt så är det knappast som att det är någon större skillnad på att ha 10 miljarder eller 5 miljarder. Att vilja att någon skall skatta och dela med sig av pengar till resten av samhället är absolut inte samma sak som att hävda att de inte gjort sig förtjänt av pengar, för det tycker vi alla att han har gjort.

Vad du säger är fint, synd att verkligheten inte fungerar så. De pengar som Notch skattar för detta försvinner ner i det svarta hålet i statskassan och inte en jävel kommer bli lyckligare pga dem. Förutom politikerna då, och deras lycka skiter jag ett långt stycke i.


signatur

I drank what?

nu kan han sitta och fisa med frimurarorden resten av livet.. och ha en rolig mössa

Medlem
Skrivet av Segas:

Jag antar att gratis vård och skola är lika skamligt? Jag var med dottern på Rhodos och hon skadade sig i all hast i poolen. Kostade €180 bara för att träffa en läkare där...

I Sverige hade det inte kostat ett skit för henne. Vistelsetiden på sjukhus här i Sverige är riktigt dyrt, för att inte tala om övernattning och operationer.

Vården är knappast gratis. För det första betalar vi alla för den genom skatten.
Därefter kostar det att ta prover, träffa läkare och övernatta på ett sjukhus. Inga större summor men jag skulle inte kalla 400kr för att träffa en läkare i 20 minuter för gratis, inte heller 100 kronor för att ta ett blodprov som tar 2 minuter.

Skrivet av Segas:

Vården är dessutom precis likadan där som på Rhodos...och dessutom har USA så sinnessjuka skulder att det inte ens går att greppa siffrorna det handlar om.

Det betyder indirekt att Rhodos har världens bästa sjukvård. Sverige ligger tiotals år (min läkare har sagt 20-30) efter USA inom många områden när det gäller sjukvård och behandlingsmetoder. Vilket är pinsamt.
Sen att vi har alldeles för lite sjukhussängar relaterat till befolkningen gör ju saken inte bättre.
Man får vad man betalar för och någon måste stå för kakan.

Skrivet av Segas:

Att sälja ett företag tycker jag inte ska skattas, det är hans egendom. Samma sak som folk säljer sina saker på Blocket.

EXAKT samma sak.

Självklart måste alla vinster inom näringslivet beskattas. Annars hade folk hittat kryphål för att slippa skatt genom att få lönen i guld eller något annat som de räknar som sin egendom.

Medlem

Efter att de närmsta dagarna ha hört folk sätta säljesumman i relation till annat dyrt, som hur många twitch, hur många spelstudios eller liknande, så finner jag det helt bisarrt att han "bara" kommer in på topp 20 listan.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Inaktiv
Skrivet av Wedic:
Skrivet av Segas:

Jag antar att gratis vård och skola är lika skamligt? Jag var med dottern på Rhodos och hon skadade sig i all hast i poolen. Kostade €180 bara för att träffa en läkare där...

I Sverige hade det inte kostat ett skit för henne. Vistelsetiden på sjukhus här i Sverige är riktigt dyrt, för att inte tala om övernattning och operationer.

Vården är knappast gratis. För det första betalar vi alla för den genom skatten.
Därefter kostar det att ta prover, träffa läkare och övernatta på ett sjukhus. Inga större summor men jag skulle inte kalla 400kr för att träffa en läkare i 20 minuter för gratis, inte heller 100 kronor för att ta ett blodprov som tar 2 minuter.

Skrivet av Segas:

Vården är dessutom precis likadan där som på Rhodos...och dessutom har USA så sinnessjuka skulder att det inte ens går att greppa siffrorna det handlar om.

Det betyder indirekt att Rhodos har världens bästa sjukvård. Sverige ligger tiotals år (min läkare har sagt 20-30) efter USA inom många områden när det gäller sjukvård och behandlingsmetoder. Vilket är pinsamt.
Sen att vi har alldeles för lite sjukhussängar relaterat till befolkningen gör ju saken inte bättre.
Man får vad man betalar för och någon måste stå för kakan.

Skrivet av Segas:

Att sälja ett företag tycker jag inte ska skattas, det är hans egendom. Samma sak som folk säljer sina saker på Blocket.

EXAKT samma sak.

Självklart måste alla vinster inom näringslivet beskattas. Annars hade folk hittat kryphål för att slippa skatt genom att få lönen i guld eller något annat som de räknar som sin egendom.

Kolla upp vad det kostar att övernatta eller få en operation, så ska du se vad skatten egentligen går till (åtminstone en del av den). Att USA ligger 20-30 år framför oss tror jag inte ett dugg på. Patienter behandlas som dåligt boskapsdjur och det kostar multum att bli sjuk...det är möjligtvis så att USA ligger 20-30 EFTER oss...men knappast före.

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av Wedic:
Skrivet av Segas:

Jag antar att gratis vård och skola är lika skamligt? Jag var med dottern på Rhodos och hon skadade sig i all hast i poolen. Kostade €180 bara för att träffa en läkare där...

I Sverige hade det inte kostat ett skit för henne. Vistelsetiden på sjukhus här i Sverige är riktigt dyrt, för att inte tala om övernattning och operationer.

Vården är knappast gratis. För det första betalar vi alla för den genom skatten.
Därefter kostar det att ta prover, träffa läkare och övernatta på ett sjukhus. Inga större summor men jag skulle inte kalla 400kr för att träffa en läkare i 20 minuter för gratis, inte heller 100 kronor för att ta ett blodprov som tar 2 minuter.

Skrivet av Segas:

Vården är dessutom precis likadan där som på Rhodos...och dessutom har USA så sinnessjuka skulder att det inte ens går att greppa siffrorna det handlar om.

Det betyder indirekt att Rhodos har världens bästa sjukvård. Sverige ligger tiotals år (min läkare har sagt 20-30) efter USA inom många områden när det gäller sjukvård och behandlingsmetoder. Vilket är pinsamt.
Sen att vi har alldeles för lite sjukhussängar relaterat till befolkningen gör ju saken inte bättre.
Man får vad man betalar för och någon måste stå för kakan.

Skrivet av Segas:

Att sälja ett företag tycker jag inte ska skattas, det är hans egendom. Samma sak som folk säljer sina saker på Blocket.

EXAKT samma sak.

Självklart måste alla vinster inom näringslivet beskattas. Annars hade folk hittat kryphål för att slippa skatt genom att få lönen i guld eller något annat som de räknar som sin egendom.

Kolla upp vad det kostar att övernatta eller få en operation, så ska du se vad skatten egentligen går till (åtminstone en del av den). Att USA ligger 20-30 år framför oss tror jag inte ett dugg på. Patienter behandlas som dåligt boskapsdjur och det kostar multum att bli sjuk...det är möjligtvis så att USA ligger 20-30 EFTER oss...men knappast före.

Visst kostar det pengar i USA att bli sjuk, inget snack om saken. Har jag sagt något annat?

Det var du som hävdade att sjukvården i Sverige är gratis, vilket helt enkelt inte är sant.

Du verkar vara en av dem som gått på lögnen om att "Sverige har världens bästa sjukvård" och "Sverige har världens bästa läkare". Förlåt, du kanske hade det bra där du var inne i din bubbla.
Att en läkare går och säger till sin patient hur mkt bättre vården är på andra ställen borde få en del varningsklockor att ringa.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Molotov:

Hatten av om han skattar i Sverige.
Borde fler rika knösar göra om man vill vårat fosterland väl.
Tyvärr så verkar dom flesta inte vilja det

Om du säljer något för 18, och staten vill ha 5 som de kan slösa bort, då hade du också velat skatta någon annanstans.

Skrivet av Loltron:
Skrivet av BosseB:

Herregud. Ni kan väl inte mena allvar?

Han har gjort sig förtjänt av pengarna. Jag hoppas att han skatter så lite som möjligt. Ni som kommenterar här har inte gjort er ett dugg förtjänta av Marcus pengar.

KarateKurt, hur uppskattar vi vårt folk?

Greve_Peter varför vill du att han ska skatta mycket för?

Sisyr, så du menar att du inte vill ha pengar?

Svara gärna på mina frågor.

Varför jag tror att ni säger detta är för att ni är avundsjuka på honom. Avundsjuka är skadligt. Gör någonting själva så ska ni nog få se att skatten gör er irriterade.

Jantelag är obehagligt och det finns absolut ingen rätt att kräva Marcus att skatta på hans pengar. Valde han att bli född i Sverige?

Han har tillverkat spelet, ingen annan. Därför förtjänar han sina pengar och ni som klagar förtjänar ingen respekt.

Avundsjuka, typiskt kälk-borgar resonemang.
Så det är alltså pga avundsjuka jag vill att Sveriges befolkning ska må bra, och att vi ska ha fungerande sjukvård, försvar och skola.

Jobbar hela jävla tiden och betalar skatt som alla andra, och råkar man få en riktigt fet lön så höjs % satsen, och det har man råd med, att rika ska skatta mer är inte mer än logiskt ifall man ska ha en fungerande statskassa.

Tror inte själv att notch tycker att det är så hemskt att betala endel av dom pengarna tillbaka till samhället som har utbildat honom, gett honom bostad ifall han inte klarar av, ge honom sjukvård, gett honom gratis tandvård, försvara hans liv mot andra statsmakter ifall det skulle bli krigstid.
Samhället som hålls uppe av just andras skattepengar.

Fan är det för problem, vi lever i ett kollektiv, och i ett kollektiv måste man ta hand om varandra, och det krävs ju inte direkt en kärn-fysiker för att förstå att det svider mindre för en rikare person att betala mera.

Försök inte spegla av din egna egoism som andras avundsjuka, alla drar sitt strå till stacken.
Även jag om jag skulle bli "förmögen", har man lite ryggrad så ger man tillbaka till samhället, solidaritet kallas det.

Du klagar på hans borgarsnack, sen kommer du med ditt "HAN TJÄNADE PENGAR, HAN SKA GE TILL MIG OCKSÅ!!!" rödingsnack. Solidaritet? Det enda staten gjort för mig under hela mitt liv är att pissa på mig. Mina problem får jag lösa själv, och nu när jag fått ett problem på halsen som jag inte KAN lösa utan statens hjälp, tror du man får någon hjälp? Nej, för där finns inga pengar. Jag har betalt skatt hela mitt liv och inte ett skit får man tillbaka för det, snarare folk som du som säger "DU SKA BETALA FÖR ATT... TJA, FÖR DU SKA BETALA! SOLIDARITET!!!"

Solidaritet är ett skällsord som lata jävlar använder för att slippa göra något så några få får slita röven av sig så de kan gå hemma å håva in. (I detta inkluderar jag inte a-kassan som är självförsörjande)

Jag tjänar pengar och betalar skatt, har fått hjälp tidigare med bostad när jag var arbetslös, jag har ätit skolmat, gått till tandläkaren, fått en utbildning, varit på sjukhuset.

Jag antar då att du inte är utbildad för fem öre, och aldrig har gått i skolan ens, eller ens åkt på vägverkets vägar eftersom du aldrig fått något av samhället som du säger, samhället har ju bara pissat på dig. Sluta ljuga nu och vakna upp i verkligheten, du har tagit del av en jävla massa skattepengar precis som alla andra.

Du har ju inte ens några konkreta exempel på vad du säger, bara massa luddiga "problem" och "hjälp" MED VAD ? Ekonomisk hjälp får man i form av socialbidrag om allt går åt helvete, och hjälp med boende får man också, mao så behöver du aldrig vara hemlös.

Solidaritet är inte ett skällsord, det betyder att man bryr sig om andra.

Något som är typiskt med ordet är ju att nyliberala och borgerliga tycker att det är så fult, eftersom dom aldrig kan göra en mänsklig koppling till det, för staten är ju så ond, och dela med sig är hemskt, och alla utom "jag" är lata, alla som är arbetslösa förtjänar inget liv för dom är lata.

"HAN TJÄNADE PENGAR, HAN SKA GE TILL MIG OCKSÅ!!!" är bullshit för jag skrev det aldrig, och jag tänker inte så, han ska ge till samhället, inte till mig.
Men jag förstår att du gör en sådan koppling med dina tidigare resonemang, för allt handlar ju som sagt om "mig".

Förövrigt går man inte och "håvar in" 3000 kr när man är arbetslös, det går alltihopa till att leva, finns inte en chans att spara ihop några pengar om man inte bor hemma och har en snäll familj som betalar för en, allting pumpas tillbaka ut i samhället och skapar tillväxt.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Vad du säger är fint, synd att verkligheten inte fungerar så. De pengar som Notch skattar för detta försvinner ner i det svarta hålet i statskassan och inte en jävel kommer bli lyckligare pga dem. Förutom politikerna då, och deras lycka skiter jag ett långt stycke i.

Var den förändring du vill se. Det är populärt att hata politiker men är du så säker på att du skulle kunna göra det bättre? Isåfall tycker jag du skall försöka!!!

Om Notch skattar 5 miljarder så betyder det att han bidrar med 0,6% av Svea rikes budget.

Det betyder bland annat ( om pengarna fördelas som de gör idag i VERKLIGHETEN ):

351 Miljoner SEK mer till skolan och forskning, staten kan anställa ca 500 fler lärare.
242 Miljoner SEK mer till rättsväsendet och polisen, staten kan anställa ca 300 fler poliser
373 Miljoner SEK mer till Hälsovård, Sjukvård och omsorg, staten kan anställa ca 500 till inom dessa områden.
60 Miljoner SEk mer till migration, staten kan anställa ca 50 språklärare som lär immigranter Svenska och hjälper dem integreras.
273 Miljoner SEK mer till kommunikationer, vilket räcker till cirka 100 nya bussar.

osv osv osv....

Alltså tusentals nya jobb som verkligen gör skillnad i alla de områden vi klagar på såsom skola, vård, omsorg, lokaltrafik osv.

Inaktiv
Skrivet av Wedic:
Skrivet av Segas:
Skrivet av Wedic:
Skrivet av Segas:

Jag antar att gratis vård och skola är lika skamligt? Jag var med dottern på Rhodos och hon skadade sig i all hast i poolen. Kostade €180 bara för att träffa en läkare där...

I Sverige hade det inte kostat ett skit för henne. Vistelsetiden på sjukhus här i Sverige är riktigt dyrt, för att inte tala om övernattning och operationer.

Vården är knappast gratis. För det första betalar vi alla för den genom skatten.
Därefter kostar det att ta prover, träffa läkare och övernatta på ett sjukhus. Inga större summor men jag skulle inte kalla 400kr för att träffa en läkare i 20 minuter för gratis, inte heller 100 kronor för att ta ett blodprov som tar 2 minuter.

Skrivet av Segas:

Vården är dessutom precis likadan där som på Rhodos...och dessutom har USA så sinnessjuka skulder att det inte ens går att greppa siffrorna det handlar om.

Det betyder indirekt att Rhodos har världens bästa sjukvård. Sverige ligger tiotals år (min läkare har sagt 20-30) efter USA inom många områden när det gäller sjukvård och behandlingsmetoder. Vilket är pinsamt.
Sen att vi har alldeles för lite sjukhussängar relaterat till befolkningen gör ju saken inte bättre.
Man får vad man betalar för och någon måste stå för kakan.

Skrivet av Segas:

Att sälja ett företag tycker jag inte ska skattas, det är hans egendom. Samma sak som folk säljer sina saker på Blocket.

EXAKT samma sak.

Självklart måste alla vinster inom näringslivet beskattas. Annars hade folk hittat kryphål för att slippa skatt genom att få lönen i guld eller något annat som de räknar som sin egendom.

Kolla upp vad det kostar att övernatta eller få en operation, så ska du se vad skatten egentligen går till (åtminstone en del av den). Att USA ligger 20-30 år framför oss tror jag inte ett dugg på. Patienter behandlas som dåligt boskapsdjur och det kostar multum att bli sjuk...det är möjligtvis så att USA ligger 20-30 EFTER oss...men knappast före.

Visst kostar det pengar i USA att bli sjuk, inget snack om saken. Har jag sagt något annat?

Det var du som hävdade att sjukvården i Sverige är gratis, vilket helt enkelt inte är sant.

Du verkar vara en av dem som gått på lögnen om att "Sverige har världens bästa sjukvård" och "Sverige har världens bästa läkare". Förlåt, du kanske hade det bra där du var inne i din bubbla.
Att en läkare går och säger till sin patient hur mkt bättre vården är på andra ställen borde få en del varningsklockor att ringa.

Riktigt så naiv är jag inte. Men det är enkelt, även för dig, att begripa hur det ser ut i verkligheten.

Sverige: du får problem med hjärtat och behöver en operation.
Resultat: du betalar några hundralappar för din vistelse på sjukhuset.

USA: samma sak.
Resultat: du får en nota på några hundratusen dollar.

Du betalar skatt i båda länderna, men i Sverige påstår du att vården ligger efter med 20-30 år...

Medlem

Det är bara att säga grattis till Markus Persson, de flesta skulle nog vilja vara i hans position just nu.
Angående skatt så skulle nog den kunna sänkas, den offentliga sektorns standard höjas och övrig skattefinansierad verksamhet få bättre resurser om bara alla var beredda att betala det de ska, inte försöka fly den.
Många ur generation gratis får nog en chock när de plötsligt måste betala för att leva.

Medlem

Hur bra ett samhälle är beräknas inte efter hur bra de rikaste har det, utan hur väl man tar hand om de svagaste.
Därför betalar vi skatt.

Är man ung, frisk och jobbar så behöver man inte utnyttja välfärden som skattepengarna går till så mycket, men den dagen man blir gammal, sjukskriven och arbetslös så behövs välfärden. Alla kan vi hamna i den situationen, och alla ska vi hjälpas åt att ta hand om de som behöver det.

Så ja, Notch ska gärna betala skatt efter svenska skatteregler, som alla andra som bor i landet. Vilket jag tror han kommer göra gladeligen, han verkar vara en trevlig kille med en fin hatt.

Det är skrämmande att se hur pass mer egoistisk befolkningen börjar bli; ta hand om sig själv och skit i andra verkar bli mer och mer vanligt tyvärr.

Medlem

Skulle också sälja utan tvekan... Förstår inte vad Microsoft tänkt med att köpa Mojang så pass sent och för den enorma summan då Minecraft varit ute så pass länge samt gått över till både mobil och konsoler.

Glad för Notch dock han är en härlig människa.

Medlem

Dryper av avundsjuka i den här tråden. Han har gjort sig förtjänt av varenda öre. Skapa er egen rikedom istället för att förfasas över andras hårda arbete.

Medlem

Jag är sjukt avundsjuk. Hatten av åt Marcus.

12
Skriv svar