Funderar på ny processor

Medlem
Funderar på ny processor

Så i en annan tråd skrev jag om problem med låga FPS osv.

Har börjat tänka mer och mer på det oundvikliga att gradera upp processorn nu som är "ganska gammal"

Den jag har nu är:
Intel Core i5 2500K som är OCd av Moderkortet vilket är:
Z68A-GD55 (G3) (socket 1155)

För att ens uppgradera min processor behöver jag även ett nytt moderkort.

Frågan som jag ställer nu är dock om jag borde vänta på något nytt som landar på marknaden snart, eller ge mig på 1150 socket, och även isåfall vad det är jag skall köpa?

Jag håller mig till Intels processorer, och moderkort vet jag mycket lite om vad som är bra/ inte, så upplys mig gärna där.

Min hela rigg är:

Operating System
Windows 7 Professional 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 2500K @4.20GHz 51 °C
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI Z68A-GD55 (G3) (MS-7681) (SOCKET 0) 28 °C
Graphics
GN246HL (1920x1080@144Hz)
3071MB NVIDIA GeForce GTX 780 (ASUStek Computer Inc) 42 °C
Storage
698GB Seagate ST3750528AS ATA Device (SATA) 29 °C
232GB Samsung SSD 840 Series ATA Device (SSD) 31 °C
Optical Drives
ELBY CLONEDRIVE SCSI CdRom Device
HL-DT-ST DVDRAM GH41N ATA Device
Audio
Realtek High Definition Audio

Medlem

Om något i din dator inte är trasigt så ska din cpu i 4.2ghz klara av att köra dagens samtliga spel utan större problem.

http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...
1920 x 1080, max details, max AA, max AF fps Index
Core i5-4670K Stock 81.2 100.00 %
Core i5-4670K 4.5G 81.6 100.49 %
Core i5-2500K Stock 82.0 100.99 %
Core i5-2500K 4.5G 81.0 99.75 %

Som du ser presterar din CPU lika bra som en nyare i spel och ditt problem med FPS ligger i något annat.
Tänk också på att ett ensamt GTX 780 inte är nog bra att köra alla spel på max grafik i 1080p 60hz. Eftersom du har en 144hz skärm kan det vara värt att tänka på köra 2 kort av samma kaliber i SLI och möjligtvis sänka några inställningar för att komma upp i något så stabila 120+ fps.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Haswell-E landade på marknaden nyss och är en väldigt intressant plattform. DDR4 bland annat Lite dyrare uppgradering än vanligt då DDR4 är ganska dyrt än så länge.

Annars hade jag nog lidit igenom ett år till och skaffa Skylake. Har en likadan processor som du, och det är vad jag tänker göra i alla fall

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Nej, du kan inte förvänta dig att hålla jämna 60 fps med 780/2500k tyvärr. Främst är det din processor som är i vägen, men även grafikkortet. BF4 är TUNGT, speciellt i multiplayer.

Ta en titt på Sweclockers test. 780 med Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz dippar till 58 med average på 69 fps, i singeplayer. Multiplayer kräver mycket mer. Vill du dessutom dra nytta av din 144hz skärm får du tyvärr sänka inställningarna ännu lägre.

Detta skrev en snubbe i den andre tråden, att det är utopier att köra på 144hz i BF4 med den setup jag har

Men jag får nog göra som Bjokott tipsa om
Vill inte köpa något som är "sådär-nytt" utan jag vill ha något som håller lääänge

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av Svanberg:

Nej, du kan inte förvänta dig att hålla jämna 60 fps med 780/2500k tyvärr. Främst är det din processor som är i vägen, men även grafikkortet. BF4 är TUNGT, speciellt i multiplayer.

Ta en titt på Sweclockers test. 780 med Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz dippar till 58 med average på 69 fps, i singeplayer. Multiplayer kräver mycket mer. Vill du dessutom dra nytta av din 144hz skärm får du tyvärr sänka inställningarna ännu lägre.

Detta skrev en snubbe i den andre tråden, att det är utopier att köra på 144hz i BF4 med den setup jag har

Men jag får nog göra som Bjokott tipsa om
Vill inte köpa något som är "sådär-nytt" utan jag vill ha något som håller lääänge

Din CPU renderar inga bilder den beräknar bildrutor för dina grafikkort att rendera.
Kan din CPU beräkna 144 bildrutor i sekunden är det sedan upp till dina grafikkort att rendera bildrutorna.

BF4 som är ett jävligt tungt spel för CPUn och GPUn kommer båda flaska.

Som du ser i det här testet räcker det inte ens med 2st GTX 780 för att få upp din dator oavsett vilken CPU du har innan du får stabila 120+ fps.
Då skulle du alltså bara komma upp i 80 stabila fps med dubbla GTX 780.

Och tittar man på din CPU flaskar den också spelet.
Den når bara upp i stabila 60fps och det är inte dåligt för en äldre CPU. Men ett ensamt GTX 780 är så dåligt att en uppgradering av CPU kommer inte ge lika mycket som ett till grafikkort.
Om du nu inte tänker sänka inställningarna i spelet så pass mycket att du lyckas få fram stabila 60 fps med grafikkortet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

De va som fan o.O

Ughhh... Då är egentligen hela iden med att uppgradera nu obetydlig då.
Tänka sig att man behöver en sådan jävla fläskig dator "bara" för BF4...

Okej, men då vet jag iallafall!

Medlem
Skrivet av totte1015:

De va som fan o.O

Ughhh... Då är egentligen hela iden med att uppgradera nu obetydlig då.
Tänka sig att man behöver en sådan jävla fläskig dator "bara" för BF4...

Okej, men då vet jag iallafall!

Du behöver ju inte köra allt på max... Sänk inställningarna bara!

1
Skriv svar