Datorn är konstig.

Medlem
Datorn är konstig.

Tjena gott folk.

Jag är den killen som håller datorn i skick, och då menar jag defragmentering, diskrensning, virusscans, nya drivisar och ja ni vet, håller datorn ren från skit och fungerande Bla Bla...

Satt och spelade Rising Storm igårkväll, inga problem allt gick kanon, sen switchade jag över till lite Cs för att slippa polarens tjat när jag plötsligt märkte att allt laggade, pingen låg på 35-40 rätt standard med min lina, bet ihop körde färdigt och startade om Steam, men samma skit, Startade om datorn, samma skit, Sen började allting lagga i windows med?! Alla program är sega, webbrowsern är seg, Jag fattar verkligen inte var skon klämmer.

Någon som har en aning om vad det kan vara?

Medlem

Hårddisken full, trasig?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Hårddisken full, trasig?

Verkar helt ok.
Kollat igenom systemdisken och den fungerar som den ska.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Har du rensat temp katalogen? Hur länge sen var det du installerade om OS:et? Dator mår bra av det ibland.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Kontrollera om det är en eller flera processer som använder systemresurser, och i så fall vilka processer det är.

Medlem

Har du tömt cachen i routern/modemet ? Om du har sådan. Brukar bete sig på det sättet om det inte gjorts på lång tid.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Har du rensat temp katalogen? Hur länge sen var det du installerade om OS:et? Dator mår bra av det ibland.

Yes den är relativt nyformaterad.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Kontrollera om det är en eller flera processer som använder systemresurser, och i så fall vilka processer det är.

Kan ej hitta något ovanligt i processerna, Ser helt ok ut på en fronten

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Har du tömt cachen i routern/modemet ? Om du har sådan. Brukar bete sig på det sättet om det inte gjorts på lång tid.

Ja det var en bra fråga, nej det tror jag inte att jag har.

Medlem

Testa rensa dam i fläkten på grafikkortet och andra fläktar som finns i datorn.


signatur

IDKFA

Medlem

Kollade bioset, temperaturen på cpun var 97 grader.

Skruvade bort cpu kylaren, Antec Kuhler H20 620, Dammsög ur kylflänsarna och kollade kylpastan samt klämde lite på slangarna, och skruvade tillbaka den ordentligt tight. Verkar fungera nu.
Dock verkade inte det vara så mycket damm, så svar på frågan varför cpu'n blev såpass överhettad är ännu en gåta.

Ska se ifall den överhettar igen eller om den håller sig på aktuella temperaturen.

Tack för alla tips och svar folket.

Medlem

Det kan det ha funnits luftbubblor i kylpastan mellan cpu och kylare om den inte applicerats rätt första gången. Alternativt kanske kylaren har suttit lite snett? Skruvarna kanske var åtdragna lite mer på någon sida etc...

Komponenter och vissa typer av kylpasta kan också åldras och påverkas med tiden, framförallt när saker värms upp och kyls ner. Kommer det in luft till kylpastan så kan den säkert också ha påverkas. Saker kan börja röra på sig eller degraderas och sedan börjar det spöka med temperaturer efter ett tag.

Man tycker dock att din dator borde stängt ner om processorn har nått 97 grader, eller har du stängt av det i bios/uefi?

Medlem

97 grader, helvete, du skulle tagit tillfället i akt och stekt bacon

Medlem

Personlingen så blir jag fast i Rising Storm några dagar i sträck ibland. Datorn kan må bra utav en paus från 72 timmars konstant lirande ;P

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Personlingen så blir jag fast i Rising Storm några dagar i sträck ibland. Datorn kan må bra utav en paus från 72 timmars konstant lirande ;P

Även du skulle behöva en paus isåfall, att sitta still i 3 dagar (antar du äter och går på muggen, och inte har en 72 timmars blöjja, typ astronaut och näringsflaskor?).

Blodproppar med hjärnblödning kan ske tex, eller att hela din metabolik ballar ur.

Upp o tag dig en morronpromenad innan allt folk har vaknat tex, det är som en frälsning att gå i första morgonljuset och höra fåglar etc.

Var rädd om din kropp, du har bara en st.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar