Snabbt test av Quake Live på Steam

Skägg.
10 Chambers
Snabbt test av Quake Live på Steam

Quake är en serie som inte bara har en stark historia på FZ utan även hos mig, trots att jag faktiskt tyckte att Duke Nukem 3D var snyggare än det första spelet. Jag ger #Quake Live alldeles för lite uppmärksamhet för hur pass kul jag faktiskt har under de få kvällar av året andan faller på.

Vissa har redan dömt ut lanseringen på Steam, särskilt när mycket fokus har legat på de "förenklingar" som genomförtst för att locka nya spelare. Klickar du på "play now" möts du också av en ovan skärm där du får välja två vapen, och spellägen som Domination rullar i spellistorna bredvid mer klassiska TDM.

Med två vapen i arsenalen är uppförsbacken inte lika brant under de inledande minuterna men samtidigt skulle jag hellre se att Clan Arena, mitt absoluta favoritläge, lyftes fram i rampljuset istället. Mycket av QL för mig är just weaponswitching, välja rätt vapen i rätt situation. Risken för spontanquakande lär inte heller inte bli större bara för att det finns i Steam-katalogen, föredrar fortfarande den allra första lösningen med ett lätt webbläsarplugin.

#blogg


signatur
Medlem
Snabbt test av Quake Live på Steam

Spelade lite igår. Tyvärr använder precis alla rocket launcher för att slippa sikta. Railgun borde döda på ett skott istället för att balansera vapnen lite bättre.


signatur

Burn in the light.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av redruM:

Spelade lite igår. Tyvärr använder precis alla rocket launcher för att slippa sikta. Railgun borde döda på ett skott istället för att balansera vapnen lite bättre.

Ja, blir ju konstigt när man annars brukar kombinera de vapnen för olika situationer.


signatur
Medlem

Håller verkligen med dig! Jag spelade Clan Arena hela tiden och är verkligen någonting jag saknar!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Havspanda:

Håller verkligen med dig! Jag spelade Clan Arena hela tiden och är verkligen någonting jag saknar!

Fast clan arena finns ju kvar?


signatur
Inaktiv

Har spelat Quake Live men inte över Steam. Kan man bjuda in sina vänner i servern via friends list via steam precis som Team Fortress 2 eller CS GO?

Medlem

Tycker det är svinkul Älskar ändringarna i Free for all. Känns som om spelet fått en nästan dödlig injection av hysterisk action. Perfekt för en gammal fps-räv som mig

Originalreglerna finns kvar där bakom kulisserna för de som hellre vill spela det.

Medlem

Jag förstår inte riktigt det här med att man väljer vilket vapen man börjar med. Är inte halva grejen med Quake (MP) att man måste vara snabbare än motståndarna och ta raketkastaren, plasmageväret eller BFG:n så man inte blir fraggad? Har man inte skiftat hela balansen nu?!

PS: tvåboomer.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Jag förstår inte riktigt det här med att man väljer vilket vapen man börjar med. Är inte halva grejen med Quake (MP) att man måste vara snabbare än motståndarna och ta raketkastaren, plasmageväret eller BFG:n så man inte blir fraggad? Har man inte skiftat hela balansen nu?!

PS: tvåboomer.

Jo, fast samtidigt har man gett folk som precis spawnat en ärlig chans att försvara sig. Man har heller inte hysteriska mängder ammo att röra sig med, typ 5 skott till rocketlauncher och railgun tror jag. Så det gäller fortfarande att leta upp ammo och armor så fort man kan.

Tycker ändringarna gör hela spelet ett par nivåer roligare. Spawnfrags har egentligen aldrig varit speciellt kul.

ps. kanaldrigbliförmångaboomer.

Inaktiv
Skrivet av redruM:

Spelade lite igår. Tyvärr använder precis alla rocket launcher för att slippa sikta. Railgun borde döda på ett skott istället för att balansera vapnen lite bättre.

På lägre nivåer är Rocket Launcher utan tvekan det bästa vapnet eftersom spelare har så dålig aim att de knappt kan göra skada med Lightning Gun och Rail Gun.
Railgun gjorde mer skada i Quake 3, 100 istället för 80. Det fungerar inte längre för på högre nivåer träffar folk 50-70% med Rail Gun, det skulle därför bli väldigt obalanserat om man kunde one shotta med den.

Skrivet av enboomer:
Skrivet av Boomer:

Jag förstår inte riktigt det här med att man väljer vilket vapen man börjar med. Är inte halva grejen med Quake (MP) att man måste vara snabbare än motståndarna och ta raketkastaren, plasmageväret eller BFG:n så man inte blir fraggad? Har man inte skiftat hela balansen nu?!

PS: tvåboomer.

Jo, fast samtidigt har man gett folk som precis spawnat en ärlig chans att försvara sig. Man har heller inte hysteriska mängder ammo att röra sig med, typ 5 skott till rocketlauncher och railgun tror jag. Så det gäller fortfarande att leta upp ammo och armor så fort man kan.

Tycker ändringarna gör hela spelet ett par nivåer roligare. Spawnfrags har egentligen aldrig varit speciellt kul.

ps. kanaldrigbliförmångaboomer.

Jag tycker loadouts är det som förstört mest, men kanske är roligare om man är nybörjare.
Grejen med loadouts är att spelet blir totalt mindless. Spawna, döda, dö, respawna, repetera. Eftersom de ändrat så att ammo packs ger ammo åt alla vapen(samt att de spawnar var 5:e sekund) spelar det ingen roll att man spawnar med 5 raketer när man efter några sekunder får 10 till.
I FFA innan loadouts var varje liv en liten berättelse som alltid såg olik ut.. Man letade vapen och armors, undvek de med vapen och stack, anföll svaga. Nu ser varje liv exakt likadant ut vilket enligt mig gör det väldigt tråkigt.

Medlem
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av redruM:

Spelade lite igår. Tyvärr använder precis alla rocket launcher för att slippa sikta. Railgun borde döda på ett skott istället för att balansera vapnen lite bättre.

På lägre nivåer är Rocket Launcher utan tvekan det bästa vapnet eftersom spelare har så dålig aim att de knappt kan göra skada med Lightning Gun och Rail Gun.
Railgun gjorde mer skada i Quake 3, 100 istället för 80. Det fungerar inte längre för på högre nivåer träffar folk 50-70% med Rail Gun, det skulle därför bli väldigt obalanserat om man kunde one shotta med den.

Skrivet av enboomer:
Skrivet av Boomer:

Jag förstår inte riktigt det här med att man väljer vilket vapen man börjar med. Är inte halva grejen med Quake (MP) att man måste vara snabbare än motståndarna och ta raketkastaren, plasmageväret eller BFG:n så man inte blir fraggad? Har man inte skiftat hela balansen nu?!

PS: tvåboomer.

Jo, fast samtidigt har man gett folk som precis spawnat en ärlig chans att försvara sig. Man har heller inte hysteriska mängder ammo att röra sig med, typ 5 skott till rocketlauncher och railgun tror jag. Så det gäller fortfarande att leta upp ammo och armor så fort man kan.

Tycker ändringarna gör hela spelet ett par nivåer roligare. Spawnfrags har egentligen aldrig varit speciellt kul.

ps. kanaldrigbliförmångaboomer.

Jag tycker loadouts är det som förstört mest, men kanske är roligare om man är nybörjare.
Grejen med loadouts är att spelet blir totalt mindless. Spawna, döda, dö, respawna, repetera. Eftersom de ändrat så att ammo packs ger ammo åt alla vapen(samt att de spawnar var 5:e sekund) spelar det ingen roll att man spawnar med 5 raketer när man efter några sekunder får 10 till.
I FFA innan loadouts var varje liv en liten berättelse som alltid såg olik ut.. Man letade vapen och armors, undvek de med vapen och stack, anföll svaga. Nu ser varje liv exakt likadant ut vilket enligt mig gör det väldigt tråkigt.

Fokus på strider i ett hektiskt FPS är alltså tråkigt?

Jag kan dock vara lite partisk då det nya systemet ger mer bonus till oss med någorlunda aim snarare än map knowledge

Inaktiv
Skrivet av enboomer:
Skrivet av mapamapa:
Skrivet av redruM:

Spelade lite igår. Tyvärr använder precis alla rocket launcher för att slippa sikta. Railgun borde döda på ett skott istället för att balansera vapnen lite bättre.

På lägre nivåer är Rocket Launcher utan tvekan det bästa vapnet eftersom spelare har så dålig aim att de knappt kan göra skada med Lightning Gun och Rail Gun.
Railgun gjorde mer skada i Quake 3, 100 istället för 80. Det fungerar inte längre för på högre nivåer träffar folk 50-70% med Rail Gun, det skulle därför bli väldigt obalanserat om man kunde one shotta med den.

Skrivet av enboomer:
Skrivet av Boomer:

Jag förstår inte riktigt det här med att man väljer vilket vapen man börjar med. Är inte halva grejen med Quake (MP) att man måste vara snabbare än motståndarna och ta raketkastaren, plasmageväret eller BFG:n så man inte blir fraggad? Har man inte skiftat hela balansen nu?!

PS: tvåboomer.

Jo, fast samtidigt har man gett folk som precis spawnat en ärlig chans att försvara sig. Man har heller inte hysteriska mängder ammo att röra sig med, typ 5 skott till rocketlauncher och railgun tror jag. Så det gäller fortfarande att leta upp ammo och armor så fort man kan.

Tycker ändringarna gör hela spelet ett par nivåer roligare. Spawnfrags har egentligen aldrig varit speciellt kul.

ps. kanaldrigbliförmångaboomer.

Jag tycker loadouts är det som förstört mest, men kanske är roligare om man är nybörjare.
Grejen med loadouts är att spelet blir totalt mindless. Spawna, döda, dö, respawna, repetera. Eftersom de ändrat så att ammo packs ger ammo åt alla vapen(samt att de spawnar var 5:e sekund) spelar det ingen roll att man spawnar med 5 raketer när man efter några sekunder får 10 till.
I FFA innan loadouts var varje liv en liten berättelse som alltid såg olik ut.. Man letade vapen och armors, undvek de med vapen och stack, anföll svaga. Nu ser varje liv exakt likadant ut vilket enligt mig gör det väldigt tråkigt.

Fokus på strider i ett hektiskt FPS är alltså tråkigt?

Jag kan dock vara lite partisk då det nya systemet ger mer bonus till oss med någorlunda aim snarare än map knowledge

Smaken är som baken antar jag.

Tycker inte det blir större fokus på strider med loadouts. Det blir bara mer kaosigt när man kan bli dödad av en som spawnar bakom en med rocket launcher. Mindre finess.

1
Skriv svar