Oculus Rift presenterar ny modell

Robot
Oculus Rift presenterar ny modell

Facebooks virtual reality-teknik kommer allt närmare en konsumentsmodell.

#oculus-vr


Medlem
Oculus Rift presenterar ny modell

Gillar inte att det är inbyggda hörlurar. Har inte ens lust att betala för det. Det måste ju vara möjligt att få 3d effekten med "externa" hörlurar också tycker jag. Men i övrigt ser det bra ut! Längtar som satan till konsumentversionen!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av 2infinity:

Gillar inte att det är inbyggda hörlurar. Har inte ens lust att betala för det. Det måste ju vara möjligt att få 3d effekten med "externa" hörlurar också tycker jag. Men i övrigt ser det bra ut! Längtar som satan till konsumentversionen!

Ser både för- och nackdelar med det. Sladdtrasslet ska inte inte underskattas men samtidigt de ut som billiga skitlurar.


signatur
Medlem

Hörlurarna är avtagbara så man kan välja att ha sina egna lurar om man vill : )

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av virror:

Hörlurarna är avtagbara så man kan välja att ha sina egna lurar om man vill : )

Praise lord Carmack!


signatur
Medlem

Syftet med the integrerade hörlurarna är antagligen "mainstream"-marknanden. Om man inte säljer Oculus som ett helt paket, på samma sätt som Playstation och Xbox, blir det svårt att få med sig de mindre teknikintresserade.


signatur

Have a good time!

Medlem

Innan folk får PANIK: Lurarna på bilden sattes på - för hand - och i sista minuten inför uppvisningen. Från PC Gamers artikel;

Citat:

The Crescent Bay units on display at Oculus Connect were handmade (we presume that's why the headphones look like they could pair well with an '80s Walkman)

Och varför sätta på ljud alls? Är idén att låsa fast folk med Oculus-lurarna på bilden (som utseendemässigt liknar de lurar man köper på ett flygplan)? Nej, idén var bara att demonstrera de nya ljudbehandingsteknikerna som ska få in binarual beats i VR-upplevelsen!

Citat:

Crescent Bay includes 360-degree head tracking (which was "not easy"), higher resolution, a lighter body, integrated audio (using RealSpace 3D tech), and more—which all leads to a much better sense of "presence," as Iribe puts it.

Här är RealSpace 3D's egna tech demo (notera att ENBART ljudbehandlingen är vad som demas). Demot kräver enkla hörlurar med stereo-ljud (använd alltså ingen "virtuell 3D/spatializer");

PC World har en hands on-artikel där hörlurarna också nämns;

Citat:

I didn't get a great look at the headphones and the Oculus staffer in my room refused to answer any questions or let me see the unit closer, but they appear to swivel out of the way when you want to wear real headphones.

Detta, plus att de satts på för hand inför uppvisningen, och att de (uppenbarligen) är (Rättelse: ser ut som) rena charterplanlurarna, talar starkt emot att det är något annat än just för development purposes och uppvisningsskäl (i och med att Oculus vill göra binaural beats till standard för VR-spel i framtiden).

Nobody panic. Det här är inte konsument-versionen.

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av KatOne:

...och att de (uppenbarligen) är rena charterplanlurarna, talar starkt emot att det är något annat än just för development purposes och uppvisningsskäl (i och med att Oculus vill göra binaural beats till standard för VR-spel i framtiden).

Gillar hur folk förutsätter att lurarna är skit p.g.a. deras utseende. Jag låter Palmer Luckey förklara:

http://youtu.be/By-IcNblqRo?t=24m55s

Precis det jag tänkte länka till

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av KatOne:

...och att de (uppenbarligen) är rena charterplanlurarna, talar starkt emot att det är något annat än just för development purposes och uppvisningsskäl (i och med att Oculus vill göra binaural beats till standard för VR-spel i framtiden).

Gillar hur folk förutsätter att lurarna är skit p.g.a. deras utseende. Jag låter Palmer Luckey förklara:

http://youtu.be/By-IcNblqRo?t=24m55s

Wow, glädjande att höra!

Som du märker från mina källanvisningar ovan har jag försökt skrapa ihop så mycket officell information som jag kunnat, med tanke på vågen av folk (bland annat på Reddit) som pratade (och just nu pratar) om att bojkotta riften i och med dessa lurar, att de skulle klippa av Oculusens integrerade lurar med sekatör om de inte kunde nyttja sina dyra Ars Technicha-lurar istället, et cetera. Lyckligtvis så verkar inte paniken slagit till här på FZ, vilket ju är lovande.

Mina källor till trots så har jag absolut inte hunnit eller orkat ta till mig så mycket information som de som suttit igenom t.ex. Carmacks hela video, eller andra videor (som den med Palmer Luckey du länkade här). Tack för uppdateringen!

Jag håller också med Palmer helt när han säger att de inte lagt en sekund på att göra utförandet stiligt (i och med att det är ett dev kit) - det ser verkligen dåligt ut. Det får bli till kommande versioner

Där jag skrev "är" borde jag alltså skrivit "ser ut som". Vilket isåfall hade stämt. Stoppade in en rättelse i min post ovan!

Också glädjande att ljudhårdvaran enligt honom är högkvalitativ - det är det enda som egentligen spelar roll för mig! Han har också rätt när han säger att "gaming headsets are garbage", jag hoppas på hörlurar i studiokvalitet

1
Skriv svar