Skulle vilja skapa ett spel...

Medlem
Skulle vilja skapa ett spel...

... verkar inte vara lätt dock.

Har länge funderat kring ett spel som jag skulle vilja se på konsoler, en enklare version utav en blandning utav Painkiller och Quake 3 Arena, en sorts mash-up.

Nu för tiden är det nästan uteslutande korridorsskjutare eller spel där man ska levla upp för att låsa upp saker och på det sättet blir bättre och mer mäktig.

Förstår att vissa utav er pc spelare (ja, jag spelar på pc också) aldrig skulle kunna tänka er ett quake/ut med handkontroll.. men om det är lika för all så ska det nog gå bra, och för 10 år sedan var det ingen som trodde att FPS skulle funka på konsol, med facit i hand och med miljontals sålda fps på konsol så kan man säga att vi hade fel.

Det jag skulle vilja bygga är en snabb fps utan lvl eller powerups och där endast ditt nötande och "ge mig fan på" gör dig till en duktig spelare.

Ett mindre indie spel med kanske 10 banor och 3 olika speltyper, en speltyp är 4vs4 och med samma premisser som i CLAN arena på Q3, den andra speltypen är från Painkiller, kallad "people can fly" och en speltyp som ligger mig otroligt varmt om hjärta, ett gigantisk rum, 2 spelare och man kan bara fragga när din motspelare befinner sig i luften. Tro det eller ej, men jävligt kul. Och den tredje är 1vs1/Dual.

Sen skall man kunna modifiera dessa speltyper med endast ett vapen, instafrag, mindre armor osv..

Utöver detta vill jag se en stor customizing på karaktärer och vapen(bara kosmetiskt), sånt är alltid kul och gör det mer personligt.

Vapen:
Alla vapen skall ha en secondary, som i UT mfl, sånt gör det roligare och med kombination kan det sätta skräck i motsåndarna.
Men standardvapen som man sett förut, railgun, raketgevär, stakegun osv.. fast med ens egna stil.

Kontrollerna ska vara enkla och tighta, exempelvis skall rocketjump vara en specifik knapp, man skall kunna binda vilka knappar till vad som helst, så att man kan få sin uppsättning på sitt sätt (det här är fortfarande horribelt när man ser till konsoler, det är 2014 FFS) och kan då fokusera på annat än att lära sig utvecklarens syn på "bästa kontroll layout". Kollat både på Torque och Unity motorerna, men va fan.. man måste kunna koda!

Vore precis rätt i tiden att släppa en "old school" skjutare, det finns inget idag och inget är på väg.. men däremot 20 nya krigsspel i framtidsmiljör, tusen RPG och 15 smygarspel.. alla med lvl och paid DLC i framtiden

Fanns kunskapen och möjligheten så tror jag på ett sådant koncept, det finns trots allt några miljoner potentiella köpare på PS4 och Xbox1... sälja spelet för 100kr, kanske få 5.000 som köper det... hoppla hoppla.. genererar pengar? Oh yes.

Men, hur eller hur.. vad tror ni om min spelidé? Bra eller anus?


signatur

"High life on low budget"

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Kan säker funka men vi har massor Arena shooters som kommer nu så du får stor konkurrens.

Mitt tips är att du kör på Unity små knackar några små spel för att värma upp och lära känna motorn. Testa vara med på ett Ludum Dare då man verkligen pressar sig för att göra sett spel från start till slut.

Lycka till.

Kan också tillägga att koda det som du beskrev är inte så värst svårt så om du inte vill lära dig själv att koda så hittar du nog någon som kan tänkas göra det.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

phi
Medlem

Har tyvärr svårt att se ett sådant spel lyckas behålla spelare.

Quake Arena Arcade finns ju t.ex till 360 och det hade bara ett par hundra spelare från dag ett för att sedan vara totalt dött ett par veckor senare. Det var ju en typiskt lite-version av Quake 3, utan autoaim, det var inga problem att strafehoppa eller rocketjumpa runt i det även om det kändes väldigt klumpigt efter att ha spelat Q3 i 10 år på PC. Men i övrigt så var det Quake 3 fast på konsol, varken mer eller mindre.

Jag tror att problemet ligger i att folk idag inte orkar lära sig ett spel såvida de inte får "illusionen" av att de är duktiga på ett spel redan från dag ett (med noobtubes, perks, levels, kill streaks, m.m). Folk vill direkt få en känsla av de är duktiga och/eller att de kan utvecklas och bli bättre.

När jag testade Quake Arena Arcade på 360 så fick jag oerhört sällan spela klart en 1on1 mot någon eftersom att de flesta quittade efter bara några minuter när man redan hade tagit en ledning med 5-10 frags. Så vad som behövs i ett sånt spel är ett välfungerande matchmaking-system, för annars slutar det bara med att de nyare spelarna aldrig mer startar det.

Det är just det som är det stora problemet med spel som tex Quake Live idag. Folk gillar säkert spelet de första dagarna men sen blir det som att de springer in i en vägg och de förstår i regel inte hur de ska kunna bli bättre för att ta "nästa steg" och så slutar de spela det. Kvar blir de få som vet vad som krävs för att utvecklas i spelet och skillgapet mellan dåliga och medelbra spelare blir jättestort.

Jag hade gärna sett att det fanns en arena shooter till konsol eftersom att jag mestadels spelar på konsol idag och har inga som helst problem med FPS med handkontroll. Så länge det finns spelare så är det ju bra men det gäller som sagt att behålla dem. Den stora frågan blir ju då hur man ska lyckas behålla spelare utan att behöva dumma ner spelet till BF- eller CoD-nivå.

Medlem

Tack för tipset joff. Och, precis som du säger phi.. hur fan behåller man spelarna? Finns inte någon arena shooter på nextgen mig veterligen? Kanske att delar av Destiny kan räknas som det (crucible) och det närmaste som kommer är nya doom då, om det blir ord school.

Önskar faktiskt att man kände folk, ett tight team på 4-5 man och en licens av unity så skulle man faktiskt kunna uppfylla den drömmen. Vet inte vad kraven hos ms och sony är gällande indie, men om man kollar på vad dem tillåter så är det ibland redig skit.

Satt och körde lite quake live (på steam nu) och drömde mig bort om att kunna göra en mindre succé med ett sådant här spel på konsolerna. Känns så satans rätt i tiden, och utan konkurrens någonstans.

Suck...skulle börjat koda för 10 år sedan


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Tack för tipset joff. Och, precis som du säger phi.. hur fan behåller man spelarna? Finns inte någon arena shooter på nextgen mig veterligen? Kanske att delar av Destiny kan räknas som det (crucible) och det närmaste som kommer är nya doom då, om det blir ord school.

Önskar faktiskt att man kände folk, ett tight team på 4-5 man och en licens av unity så skulle man faktiskt kunna uppfylla den drömmen. Vet inte vad kraven hos ms och sony är gällande indie, men om man kollar på vad dem tillåter så är det ibland redig skit.

Satt och körde lite quake live (på steam nu) och drömde mig bort om att kunna göra en mindre succé med ett sådant här spel på konsolerna. Känns så satans rätt i tiden, och utan konkurrens någonstans.

Suck...skulle börjat koda för 10 år sedan

Har för mig att det finns två stycken.
War något är väl det mest populära till ps4.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Det bästa sättet att utveckla en idé - vad man än gör kreativt, är att skriva ned sina idéer. Spelproducenter gör ofta s.k. "design dokument" för att kolla om idéerna håller. Du borde testa att göra ett sådant för din egen skull och känna dig fram.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av bent toe:

Tack för tipset joff. Och, precis som du säger phi.. hur fan behåller man spelarna? Finns inte någon arena shooter på nextgen mig veterligen? Kanske att delar av Destiny kan räknas som det (crucible) och det närmaste som kommer är nya doom då, om det blir ord school.

Önskar faktiskt att man kände folk, ett tight team på 4-5 man och en licens av unity så skulle man faktiskt kunna uppfylla den drömmen. Vet inte vad kraven hos ms och sony är gällande indie, men om man kollar på vad dem tillåter så är det ibland redig skit.

Satt och körde lite quake live (på steam nu) och drömde mig bort om att kunna göra en mindre succé med ett sådant här spel på konsolerna. Känns så satans rätt i tiden, och utan konkurrens någonstans.

Suck...skulle börjat koda för 10 år sedan

Har för mig att det finns två stycken.
War något är väl det mest populära till ps4.

Blacklight Retribution?
Det enda spelet jag kommer på som finns till PS4 och som börjar med "War" är War Thunder, fast det är ju ingen arena shooter.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av bent toe:

Tack för tipset joff. Och, precis som du säger phi.. hur fan behåller man spelarna? Finns inte någon arena shooter på nextgen mig veterligen? Kanske att delar av Destiny kan räknas som det (crucible) och det närmaste som kommer är nya doom då, om det blir ord school.

Önskar faktiskt att man kände folk, ett tight team på 4-5 man och en licens av unity så skulle man faktiskt kunna uppfylla den drömmen. Vet inte vad kraven hos ms och sony är gällande indie, men om man kollar på vad dem tillåter så är det ibland redig skit.

Satt och körde lite quake live (på steam nu) och drömde mig bort om att kunna göra en mindre succé med ett sådant här spel på konsolerna. Känns så satans rätt i tiden, och utan konkurrens någonstans.

Suck...skulle börjat koda för 10 år sedan

Har för mig att det finns två stycken.
War något är väl det mest populära till ps4.

Warframe? Tredjeperson coop med ninjasvärd... Långt ifrån en arena shooter om du frågar mig


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av bent toe:

Tack för tipset joff. Och, precis som du säger phi.. hur fan behåller man spelarna? Finns inte någon arena shooter på nextgen mig veterligen? Kanske att delar av Destiny kan räknas som det (crucible) och det närmaste som kommer är nya doom då, om det blir ord school.

Önskar faktiskt att man kände folk, ett tight team på 4-5 man och en licens av unity så skulle man faktiskt kunna uppfylla den drömmen. Vet inte vad kraven hos ms och sony är gällande indie, men om man kollar på vad dem tillåter så är det ibland redig skit.

Satt och körde lite quake live (på steam nu) och drömde mig bort om att kunna göra en mindre succé med ett sådant här spel på konsolerna. Känns så satans rätt i tiden, och utan konkurrens någonstans.

Suck...skulle börjat koda för 10 år sedan

Har för mig att det finns två stycken.
War något är väl det mest populära till ps4.

Warframe? Tredjeperson coop med ninjasvärd... Långt ifrån en arena shooter om du frågar mig

Inte spelat men kollat stream och det såg ut som en arenashooter i mina ögon.

EDIT: Är ingen arena shooter. Man får välja vapen och klass vilket gör att spelet inte är en arena shooter.
Då har det med andra ord varit rätt fattigt med arena shooters till alla typer av konsoler och datorer.
Senaste stora till PC är nog Unreal Tournament 3 och före det var det väl Quake 3 arena.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Gör det med "retro" pixelgrafik så kommer folk kasta sina plånböcker på dig.

Medlem

Precis, känns som det är rätt i tiden med en arena shooter.

Aldrig med retrografik


signatur

"High life on low budget"

1
Skriv svar