Spelsexism - Är det så enkelt som rätt och fel?

Medlem
Spelsexism - Är det så enkelt som rätt och fel?

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev något på denna blogg, som jag i mitt önsketänkande tänkte skulle vara en mycket aktivare sådan. Inaktivitet åsido vill jag nu däremot passa på att åter igen beröra ämnet sexism och jämställdhet i spel, men dock inte på det sätt en kanske kan förvänta sig.

Jag har börjat kolla på The Co-Optional Podcast med TotalBiscuit, Jesse Cox och Dodger (PressHeartToContinue på youtube) oftare och oftare den senaste tiden, men den senaste delen väckte ett för mig större intresse. Ungefär halvvägs börjar de diskutera ovan nämnda ämne, alltså sexism i spel, och det som slog mig var på hur många sätt deras argument och reflektioner överensstämmer med mina egna åsikter men även mina egna osäkerheter och funderingar kring ämnet. Främst belyser det ett problem som jag definitivt ser i debatten men tyvärr kanske inte själv nämner särskilt ofta, och det är att det inte är ett svart-vitt problem. Det finns ruttet gräs på båda sidor, och dialogen hade säkerligen sett avsevärt bättre ut om debattörer kunde inse detta. Ni som läser detta och är intresserade, vare sig ni är på den ena "sidan" eller den andra, lyssna gärna på deras diskussion och se vad du själv tycker om den.

PS: Det diskuterades i något annat blogginlägg eller i något kommentarsfält kring att jag på fritiden tecknar och främst då gillar att skapa spelkaraktärer. Som ett avbrott från alla mina "SJW"-inlägg kanske jag i framtiden kan lägga upp några verk, samt lite tips och idéer för intresserade. Gäller då bara att jag blir lite aktivare med bloggen... well well.

#blogg

Medlem
Spelsexism - Är det så enkelt som rätt och fel?

Jag vet inte om jag orkar med ännu en diskussion om detta, men här kommer ett försök att sammanfatta det hela:

Subjektiva saker är aldrig enkla, då det inte finns något rätt eller fel. Den mer eller mindre allmänt vedertagna korrektheten brukar oftast tas som det "rätta", eller det som är mest rätt, beroende på hur man ser det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vi kan skippa diskussionen den här gången, tror inte jag har så mycket energi kvar till det heller, haha!

Vissa har sin egen åsikt kring vad som är korrekt medan andra följer strömmen mer eller mindre. Hur man än har bildat sig sin uppfattning och vad man än tycker borde i vilket fall kränkningar, hot, personangrepp och annat omoget beteende inte vara det sätt man framför sin åsikt på.

Med det sagt tror jag att fler måste reagera och säga ifrån när folk beter sig illa, fastän man kanske håller med dem i sak. Sen kanske man inte ska vara så kvick att attackera personer som råkar uttrycka sig klumpigt, utan hellre förklara på ett lugnt och moget sätt vad man tyckte var fel med deras uttryckssätt. Det sistnämnda är något som jag personligen kan ha svårt med och säkerligen behöver tänka på mer än jag gör i dagsläget.

Medlem

man kan väl säga ämnet är inte helt enkelt att diskutera runt lika lite som våld i spel.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar