Nu är det klart , grafikporr!

Testpilot
Nu är det klart , grafikporr!

Nu är det beställt , uppgradering till min spelmaskin.

MSI Geforce GTX 980 Gaming 4GB

O yeah!

De hade ju riktat denna modell mot precis sådana som mig , de som köpte 680 kort och nu känner sig lite sugna på nytt.
Kommer bli kul att verkligen få flyga fram i 1920x upplösning på min 120Hz skärm med allt grafikgodis påslaget!

Nästa hårdvaruinköp lär bli en Gsync skärm då dessa kommer i större skala.

Leverans nästa vecka! whoop whoop!

Kiri OUT!

#blogg

Medlem
Nu är det klart , grafikporr!

Vissa har det bra! :D.
Själv sitter jag med ett 460 gtx.

Medlem

Själv väntar jag på AMD:s nästa generation grafikkort och FreeSync. Det är inte mycket som slår känslan av ett nytt grafikkort i handen. Game on!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Själv väntar jag på AMD:s nästa generation grafikkort och FreeSync. Det är inte mycket som slår känslan av ett nytt grafikkort i handen. Game on!

Verkligen inte! Smaska in ett MSI 970 igår, en ganska mysig uppgradering ifrån ett 670. Framförallt när dom klockar så extremt bra!
Ligger 200MHz över core och fortfarande under 65 grader vid 100% load.

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av 73mpl4R:

Själv väntar jag på AMD:s nästa generation grafikkort och FreeSync. Det är inte mycket som slår känslan av ett nytt grafikkort i handen. Game on!

Verkligen inte! Smaska in ett MSI 970 igår, en ganska mysig uppgradering ifrån ett 670. Framförallt när dom klockar så extremt bra!
Ligger 200MHz över core och fortfarande under 65 grader vid 100% load.

Hur är ljudnivån vid max load?

Medlem
Skrivet av Todilo:
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av 73mpl4R:

Själv väntar jag på AMD:s nästa generation grafikkort och FreeSync. Det är inte mycket som slår känslan av ett nytt grafikkort i handen. Game on!

Verkligen inte! Smaska in ett MSI 970 igår, en ganska mysig uppgradering ifrån ett 670. Framförallt när dom klockar så extremt bra!
Ligger 200MHz över core och fortfarande under 65 grader vid 100% load.

Hur är ljudnivån vid max load?

Jodå, 65 grader som sagt, fläkten går under 50% hela tiden. Jag hör den inte alls, men har ett par andra fläktar också.

Medlem

Sitter på ett 280x nu. Väntar på 300-serien.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av Zalcore:
Skrivet av 73mpl4R:

Själv väntar jag på AMD:s nästa generation grafikkort och FreeSync. Det är inte mycket som slår känslan av ett nytt grafikkort i handen. Game on!

Verkligen inte! Smaska in ett MSI 970 igår, en ganska mysig uppgradering ifrån ett 670. Framförallt när dom klockar så extremt bra!
Ligger 200MHz över core och fortfarande under 65 grader vid 100% load.

Ooooo samma som jag tänkte, är 970 längre än 670? Antar att du går från medium settings i spel till ultra i moderna spel!?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av 73mpl4R:

Själv väntar jag på AMD:s nästa generation grafikkort och FreeSync. Det är inte mycket som slår känslan av ett nytt grafikkort i handen. Game on!

Verkligen inte! Smaska in ett MSI 970 igår, en ganska mysig uppgradering ifrån ett 670. Framförallt när dom klockar så extremt bra!
Ligger 200MHz över core och fortfarande under 65 grader vid 100% load.

Ooooo samma som jag tänkte, är 970 längre än 670? Antar att du går från medium settings i spel till ultra i moderna spel!?

Många spel går att spela på ultra men då blir det bara på 60hz skärmar osv.

Huvudsaken är att man inte får enorma fps drops som gör att spelet känns hackigt.

Jag skulle skaffa dubbla 970 eller 980 om du ska köra på very high eller ultra i dagens spel i 1080p @ 60hz och hade jag haft 144hz skärm hade jag kört dubbla kort och sänkt inställningar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av 73mpl4R:

Själv väntar jag på AMD:s nästa generation grafikkort och FreeSync. Det är inte mycket som slår känslan av ett nytt grafikkort i handen. Game on!

Verkligen inte! Smaska in ett MSI 970 igår, en ganska mysig uppgradering ifrån ett 670. Framförallt när dom klockar så extremt bra!
Ligger 200MHz över core och fortfarande under 65 grader vid 100% load.

Ooooo samma som jag tänkte, är 970 längre än 670? Antar att du går från medium settings i spel till ultra i moderna spel!?

Många spel går att spela på ultra men då blir det bara på 60hz skärmar osv.

Huvudsaken är att man inte får enorma fps drops som gör att spelet känns hackigt.

Jag skulle skaffa dubbla 970 eller 980 om du ska köra på very high eller ultra i dagens spel i 1080p @ 60hz och hade jag haft 144hz skärm hade jag kört dubbla kort och sänkt inställningar.

Kan inte hålla med föregående om att dubbla är ett måste för att lira på max settings.
Har inte haft några problem med något spel som jag har testat än så länge, allting tuffar på stabilt på minst 60 FPS. Självklart händer ett fåtal drops till 40-50 i vissa spel som tex Metro Redux men dessa varar endast någon sekund.
Har också en 144Hz skärm och allting över 60 FPS är helt klart en bonus men skulle inte sänka inställningarna eller skaffa ett till kort än (om man nu inte har 3500:- extra att spendera då förstås).

970 är ett monsterkort helt enkelt, presterar extremt bra, riktigt fina överklocknings möjligheter och strömsnålt/prisvärt i förhållande till andra kort / prestanda.

Och nej, det är inte längre än mitt Asus DirectCUII 670 iallafall, skulle gissa att det är runt 27cm. Något mindre kanske.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Kan inte hålla med föregående om att dubbla är ett måste för att lira på max settings.

När man pratar om max settings i spel så pratar man om högsta möjliga inställningarna med stabila 60 fps i 1080p.

Om man ska börja tumma på vad som är max så kan alla säga att alla kort och datorer kan maxa alla spel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Kan inte riktigt hålla med om det.
För mig är Max Settings allting på max med minst 60 fps i snitt. Det är fullt godkänt för mig.

Medlem
Skrivet av Zalcore:

Kan inte riktigt hålla med om det.
För mig är Max Settings allting på max med minst 60 fps i snitt. Det är fullt godkänt för mig.

Precis för dig är det att maxa och för majoriteten av PC spelarna som sitter på dåliga laptops duger 15-20 fps och det är att maxa i deras ögon.

Men tar man det mått vi använt sedan Tekken till PSX så talar man om stabila 60fps till datorn med högsta möjliga inställningar med vanligaste upplösningen som maxa och inte vad varje individ tycker är maxa.

På Swec finns en bra tråd där man diskuterar vad "maxa" betyder och de flesta verkar hålla med mig och den standard vi använt av oss så länge.
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1076256-att-maxxa-e...

Orsaken att man inte kan ha ett snitt på 60 fps som standard är för att när det börjar hända saker i spelet det är då man behöver en så smidig upplevelse som möjligt. Det är inte när man springer runt i en korridor och tittar in i väggen utan det är när striderna börjar, raketer flyger, saker exploderar och det brinner och är rök över halva skärmen.
I alla dom situationerna märker man den enorma skillnaden mellan att ha ett kort som ger 40 fps eller dubbla kort som ger stabila 60 fps. Dips ner till 40 fps när man är som mest inne i spelet förstör jävligt mycket och då kan det vara värt att lägga en FPS limiter så man inte känner av alla dips och istället får en jämnare upplevelse.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Testpilot

Håller med marcus8958 , om man skriver maxa ja då ska man slå på allt , gör man inte det = ej maxat

För min egen del tummar jag gärna på de extrema inställningarna för att få till flytet.

Diverse varianter av AA , skuggor och annat ställs med fördel ner nåt snäpp för att vinna flyt och följsamhet. Allt hänger på vad för inställningar som finns i spelet.

Längtar till nästa vecka

Medlem

Trevligt! Funderar själv på ett 970 alt. ett till 760, men 2GB börjar kännas lite snålt. Köpte dock precis ett PS4, så får väl vänta lite innan jag uppgraderar. Har inte direkt något behov av det heller.

Påtal om att maxa så har jag för mig att följande inställningar "vann" en omröstning på SweClockers.

Upplösning: 1920x1080
Grafikinställning: Högsta tillgängliga
AA: 4x
AF: 16x
60 FPS, minst.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Trevligt! Funderar själv på ett 970 alt. ett till 760, men 2GB börjar kännas lite snålt. Köpte dock precis ett PS4, så får väl vänta lite innan jag uppgraderar. Har inte direkt något behov av det heller.

Påtal om att maxa så har jag för mig att följande inställningar "vann" en omröstning på SweClockers.

Upplösning: 1920x1080
Grafikinställning: Högsta tillgängliga
AA: 4x
AF: 16x
60 FPS, minst.

Håller helt med om att allt skall vara på högsta möjliga inställningar men tycker att genomsnitts FPS är ett ok värde.

Ett exempel är Crysis 3.
En macro baserad benchmark med mycket explosioner, vatten och annat smått och gott resulterar för mig i ~71 FPS i snitt med allting på max.
Lägsta FPSen var 55 och var endast under ½ sekund utav testet, i övrigt var det alltid MINST 60-65 FPS.

Betyder detta att jag enligt eran definition inte kan maxa spelet för att det dippar ner till 55 under en halv sekund och resterande tiden tuffar på en bit över 60?

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Svanberg:

Trevligt! Funderar själv på ett 970 alt. ett till 760, men 2GB börjar kännas lite snålt. Köpte dock precis ett PS4, så får väl vänta lite innan jag uppgraderar. Har inte direkt något behov av det heller.

Påtal om att maxa så har jag för mig att följande inställningar "vann" en omröstning på SweClockers.

Upplösning: 1920x1080
Grafikinställning: Högsta tillgängliga
AA: 4x
AF: 16x
60 FPS, minst.

Håller helt med om att allt skall vara på högsta möjliga inställningar men tycker att genomsnitts FPS är ett ok värde.

Ett exempel är Crysis 3.
En macro baserad benchmark med mycket explosioner, vatten och annat smått och gott resulterar för mig i ~71 FPS i snitt med allting på max.
Lägsta FPSen var 55 och var endast under ½ sekund utav testet, i övrigt var det alltid MINST 60-65 FPS.

Betyder detta att jag enligt eran definition inte kan maxa spelet för att det dippar ner till 55 under en halv sekund och resterande tiden tuffar på en bit över 60?

Nej, jag skulle inte säga att du maxar det då, inte om man ska följa den definitionen av att maxa i vilket fall, någonstans måste man dra linjen om man vill ha en fungerande definition och i det här fallet är den dragen vid 60 FPS, annars tummar man bara på dom olika kriterierna hela tiden.
Det är som att säga att man tog världsrekord i höjdhopp när man egentligen hoppade 5 centimeter under den andra
Men vad spelar det för roll egentligen? Det är ju nästintill perfekt ändå. Jag bryr mig inte om några ynka 5 FPS, bara för att man ska kunna säga att man kan maxa ett spel.

Medlem

Själv lär jag sitta på mitt Asus GTX 770 ett tag till. Men funderar på att dubbla nu när den antagligen kommer droppa en hel del i pris.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

1
Skriv svar