49 tips för den senaste Dayz-versionen

Robot
49 tips för den senaste Dayz-versionen

Skydda ansiktet med en stekpanna och spräng rådjur med granater.

#dayz


Medlem
49 tips för den senaste Dayz-versionen

Prestandan är sämre än någonsin. Vi behöver optimering men får spritkök och förkylningar. Det är ett skämt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Det är inte samma folk som gör nytt content och patchar. Skämtet är att folk aldrig lär sig det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Ni som gnälller på prestandan; är det inte en alfa-version ni spelar? Det är inte helt vettigt att beklaga sig över en ojämn spelupplevelse då. Det är ungefär lika rimligt som att flytta in i ett hus som är under uppbyggnad och klaga på att elementen inte är varma, att vattnet rinner dåligt och att golv saknas i vissa rum.

- "Varför lägger ni golv när elen inte ens är installerad?!?! Det är ett skämt. Här kan jag inte få någon hemfrid".

Jo, för att det inte är samma hantverkare som lägger golv som installerar elen. Huset är under uppbyggnad och de olika människorna jobbar på i den takt de kan inom sina områden.

Medlem

Hoppat över helt till Breaking Point, bra prestanda där, ser bättre ut. Visst inte lika mycket innehåll när det gäller survival kanske, men flytet i animationerna och vapenkänslan är oändligt mycket bättre. Safe havens i byggnader där du och dina kompisar kan bygga lådor och förvara saker.

Medlem

DayZ: Forever,

Medlem
Skrivet av azynkron:

Prestandan är sämre än någonsin. Vi behöver optimering men får spritkök och förkylningar. Det är ett skämt.

Påminner mig om ett gammalt citat från BF1942-tiden,
"Cougar: Tycker inte de lyssnar alls, folket fortsätter skrika efter anti-cheat och någon sorts spectatorfunktion. Istället får man blod och tuta på jeepen."

Har inte spelat DayZ på ett par månader (i väntan på features som gör spelet lite mer komplett), men verkar som att spelet sakta men säkert närmar sig Hall's visioner. Mer fokus på överlevnad, good shit

Har folk fortfarande inte förstått att spelet är i alpha-stadiet? Buggar och prestanda brukar man fokusera på i beta-stadiet. Nu är det features, serverarkitektur och andra lite grövre saker som gäller. Många av buggarna finns det nog ingen anledning att lägga energi på just nu. Mycket i koden kan komma att ändras innan beta-stadiet och buggfixar idag kan vara helt i onödan ett par versioner framåt.

Saker kommer vara lite wonky ett bra tag framöver, så hoppa av tåget ett tag och börja lira igen när spelet börjar bli mer stabilt istället om det passar er bättre

Medlem

Efter att ha spelat The Vanishing of Ethan Carter ser detta nu ut som Minecraft.

Medlem

Utvecklingen har gått för långsamt och fokus har legat helt fel. Spelet har inte nått beta än och optimeringen är ett skämt.. Blir inget vettigt av det här känns det som.

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av Stag:

Det är inte samma folk som gör nytt content och patchar. Skämtet är att folk aldrig lär sig det.

Skämtet är snarare att man över huvud taget slösar resurser på "folk som gör nytt content" istället för att lägga all kraft på optimering och att se till att spelet med det innehåll som redan finns blir spelbart, så buggfritt som möjligt och faktiskt attraktivt att spela både för gamla och nya spelare. Annars tar resurserna slut och vi sitter kvar med ett DayZ som har massa "content" men ingen som är intresserad av att ta del av det. Allt medan Dean Hall går vidare och gör det survival-spel han egentligen skulle vilja jobba på, utan de begränsningar han tvingats förhålla sig till.

Om det är det som är skämtet är väl det roliga att du/ni anser att spelet ska vara spelbart och så buggfritt som möjligt mitt under utvecklingen Antingen är du väldigt naiv eller så har du ingen aning om hur mjukvaruutveckling fungerar på riktigt. Det är inte förrän spelet är i sin beta-fas som du ska börja anmärka på såna saker. Din nuvarande roll är att betala för spelet och vara gratis testare åt utvecklarna. Det är inte förrän det närmar sig release som det i utvecklarens ögon är viktigt att få spelet att flyta på bra.

Sen ska man förstås inte förkasta all form av optimering - om det inte går att spela blir det ju svårt att testa. Men få inte för dig att optimering och buggrättning under utvecklingens gång görs för testarnas spelupplevelse skull

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Om det är det som är skämtet är väl det roliga att du/ni anser att spelet ska vara spelbart och så buggfritt som möjligt mitt under utvecklingen

Det har väl blivit någon trend som går nu när early access är det som gäller. Folk tror att de kan klampa in mitt under utvecklingen och förvänta sig att den aktuella versionen är så polerad den kan bli just nu. Folk klagar på att utvecklingen går långsamt.. undrar om de skulle föredra att utvecklarna lägger varannan månad på att optimera den aktuella alpha-versionen?

Medlem

De skulle väl gå över till beta innan årsskiftet, har jag för mig. Det är ett stort plus. Då lär det bli lite mer optimerat.

Just nu är det grötigt för skärmen i stora städer, cherno, elektro t ex. Men det är för att spelet RENDERAR ALLA HUS/SAKER även fast man inte ser dem.

Detta hoppas jag de fixar innan 2015. Men troligtvis inte.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Katana:
Skrivet av Sebbepojken:

Om det är det som är skämtet är väl det roliga att du/ni anser att spelet ska vara spelbart och så buggfritt som möjligt mitt under utvecklingen

Det har väl blivit någon trend som går nu när early access är det som gäller. Folk tror att de kan klampa in mitt under utvecklingen och förvänta sig att den aktuella versionen är så polerad den kan bli just nu. Folk klagar på att utvecklingen går långsamt.. undrar om de skulle föredra att utvecklarna lägger varannan månad på att optimera den aktuella alpha-versionen?

Ja, jag äger själv bland annat tidiga versioner av 7 Days To Die och Prison Arcitect, båda utvecklas av mindre studior. Jag spelar nån gång ibland, men kan inte påstå att det är roligt med så mycket mer än några timmar. Hoppar in på forumen ibland och skriver men tycker just inte att det är tillräckligt roligt med speltestandet för att engagera mig mer.

Introversion Software, som gör PA, påvisar särskilt tydligt med sina månatliga alfa-uppdateringsvideor hur de inte kan fixa allt på en och samma gång. Nyligen släppte de uppdatering 25 och så vitt jag kan minnas är det bara en av alla tidigare som rört prestandan - och det var strax efter de släppt möjligheten för spelarna köpa loss mer mark och göra ännu större fängelser. Resultatet blev att de som nådde riktigt långt fick en ensiffrig framerate och då fick en av utvecklarna i uppgift att åtgärda det så att det skulle gå att fortsätta spela/testa spelet.

Annars går uppdateringarna i cykler av content, balanseringar och nya funktioner och det är uppenbart att alla inte kan jobba med allt. Nu ska de precis sparka igång sin andra bug bash tillsammans med communityn, något som fler utvecklare kanske skulle ta efter. Tillsammans ser man till att upptäcka, kategorisera, prioritera, åtgärda och återtesta hundratals buggar. De släpper frekvent nya releaser under perioden för att spelarna/testarna ska kunna ge snabb feedback på resultat och baserat på hur det gick senast verkar det vara en god väg att gå.

Medlem

DayZ är ett skämt, Dean insåg väl det själv och valde att fly från projektet.

Skämt åsido, Dean tog vatten över huvudet där i början. Han var för självsäker på att han skulle kunna göra något stort och bra, det projekt han vill göra nu kommer nog floppa rätt hårt med.

Fast jag har aldrig tyckt om den där barnrumpan som inte ens tålde kritik mot sig.

Medlem
Skrivet av Katana:
Skrivet av Sebbepojken:

Om det är det som är skämtet är väl det roliga att du/ni anser att spelet ska vara spelbart och så buggfritt som möjligt mitt under utvecklingen

Det har väl blivit någon trend som går nu när early access är det som gäller. Folk tror att de kan klampa in mitt under utvecklingen och förvänta sig att den aktuella versionen är så polerad den kan bli just nu. Folk klagar på att utvecklingen går långsamt.. undrar om de skulle föredra att utvecklarna lägger varannan månad på att optimera den aktuella alpha-versionen?

Herregud, DayZ standalone har funnits ute på marknaden ett tag, nog fan bör det vara lite mer spelbart nu än vad det är? Sedan skiter dom ju i om folk förklarar saker som är fel.

Skulle någon skriva vad som behöver fixas t.e.x att dom faller igenom backen vid ett berg, då slutar det med att i nästa patch så sätter dom in fallskärmar istället och tror det är att fixa problemet.

Och nu verkar dom ju bara tycka det är första prioritet att sätta in vapen, bilar, spritkök och annat skit. Fastän det finns en hel del buggar m.m som är viktigare att fixa.

Men nejdå bara för vi skaffat early access så ska vi inte ha rätten att få uttrycka oss att dom prioriterar fel

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Massor av text

En video för varje update, eller åtminstone när det behövs, är ett klockrent sätt att låta spelarna ta del av utvecklingsprocessen. Då kan man snabbt och lätt beskriva vad för designval man gjort och varför, beskriva varför vissa saker är svåra att implementera etc.

Ibland tror spelarna att de vet allt bara för att de spelat spelet mycket. De tror att vissa saker kan lösas bara genom att ändra värdet på en variabel eller något annat smidigt sätt. Utvecklarna har högst troligen redan tänkt på samtliga lösningsförslag som spelarna kommer med, men valt att inte försöka implementera dom för att de ställer till problem med annat i koden. Att kunna ge folk lite insikt i hur saker fungerar i spelet, genom t.ex. en update-video, gör att man kanske slipper en hel del av alla oigenomtänkta förslag som ramlar in

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av Sebbepojken:

Jo, för att det inte är samma hantverkare som lägger golv som installerar elen. Huset är under uppbyggnad och de olika människorna jobbar på i den takt de kan inom sina områden.

Man blir dock orolig när tapetserare rings in till bygget och börjar tapetsera icke-isolerade och ej gipsade väggar. När inredningsarkitekten redan är på plats med nya trendiga prydnader att ställa på de vingliga borden och hyllplan som är fastsatta med häftklamrar.

Du är väl medveten om att golvläggning, kabeldragning m.m sätts att göras klart på en viss tid? Ta t.e.x ett hus om det ska läggaa in golvmatta, det tar en dag att lägga matta i alla rum. Man spacklar alla rummen ena dagen och andra dagen så lägger man mattorna. Det tar alltså två dagar att göra klart det.

Så din jämförelse var lite väl dålig.

[edit] skrev till fel så nu får folk leva med en dubbelpost med samma inlägg igen fast till rätt människa

Medlem

jag har inte rört något survival mp spel på länge, rörde day z sl körde lite med en kamrat just nu väntar jag bara på rust ska få sin stabila build.

Ljusår bättre på så många sätt, jag hoppades day z skulle ha snabbare och bättre utvecklingsprocess än vad det har.

kan inget annat än skylla på den ur usla motorn tror jag.

Helt klunky och försöker göra sig så realistisk att det blir orealistiskt.

Du skulle vara 10 gånger mer rörlig i verkligheten, sen letar jag inte efter en realistisk hp/skade system.

Då det i praktiken inte fungerar så bra i spelvärlden enligt mitt tycke, som man säger lagom är bra.

Men största problemet är fortfarande den sega utvecklingen och dessa oftantligt många buggarna som tillkommer.

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av zliddret:

...Så din jämförelse var lite väl dålig.

Jag förmodar att du citerade fel person?

jo såg det ska ändra om

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ni som gnälller på prestandan; är det inte en alfa-version ni spelar? Det är inte helt vettigt att beklaga sig över en ojämn spelupplevelse då. Det är ungefär lika rimligt som att flytta in i ett hus som är under uppbyggnad och klaga på att elementen inte är varma, att vattnet rinner dåligt och att golv saknas i vissa rum.

- "Varför lägger ni golv när elen inte ens är installerad?!?! Det är ett skämt. Här kan jag inte få någon hemfrid".

Jo, för att det inte är samma hantverkare som lägger golv som installerar elen. Huset är under uppbyggnad och de olika människorna jobbar på i den takt de kan inom sina områden.

Du är väl medveten om att golvläggning, kabeldragning m.m sätts att göras klart på en viss tid? Ta t.e.x ett hus om det ska läggaa in golvmatta, det tar en dag att lägga matta i alla rum. Man spacklar alla rummen ena dagen och andra dagen så lägger man mattorna. Det tar alltså två dagar att göra klart det.

Så din jämförelse var lite väl dålig.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Katana:
Skrivet av Sebbepojken:

Om det är det som är skämtet är väl det roliga att du/ni anser att spelet ska vara spelbart och så buggfritt som möjligt mitt under utvecklingen

Det har väl blivit någon trend som går nu när early access är det som gäller. Folk tror att de kan klampa in mitt under utvecklingen och förvänta sig att den aktuella versionen är så polerad den kan bli just nu. Folk klagar på att utvecklingen går långsamt.. undrar om de skulle föredra att utvecklarna lägger varannan månad på att optimera den aktuella alpha-versionen?

Herregud, DayZ standalone har funnits ute på marknaden ett tag, nog fan bör det vara lite mer spelbart nu än vad det är? Sedan skiter dom ju i om folk förklarar saker som är fel.

Skulle någon skriva vad som behöver fixas t.e.x att dom faller igenom backen vid ett berg, då slutar det med att i nästa patch så sätter dom in fallskärmar istället och tror det är att fixa problemet.

Och nu verkar dom ju bara tycka det är första prioritet att sätta in vapen, bilar, spritkök och annat skit. Fastän det finns en hel del buggar m.m som är viktigare att fixa.

Men nejdå bara för vi skaffat early access så ska vi inte ha rätten att få uttrycka oss att dom prioriterar fel

Early access har det funnits tillgång till ett tag ja, men det har väl inget med saken att göra? Spelet blir väl inte automagiskt färdigt bara för att det varit ute i early access-form i ett år?

Visst har vi som skaffat early access rätt att uttrycka oss, men man kanske bör tänka sig för lite innan man gör det.
Om man är sugen på ett spel man vet är i alpha-stadiet, så bör man ju till att börja med kolla upp vad det egentligen innebär, om nu varningen de har på spelets steam-sida inte skulle vara tillräcklig..

WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME

Ett spel som DayZ gör man inte färdigt på ett år, det förstår du väl?

Om det kommer in rapporter om att folk ramlar igenom backen när de hoppar upp på stenar eller klättrar omkring på berg så har de två alternativ..

  • Sätta ett gäng gubbar på att gå igenom alla stenar/berg/andra buggade objekt i spel-världen och placera/modifiera dom så att buggen inte uppstår

  • Låta buggen finnas kvar till slutet av alphastadiet där en stor del av alla objekt som kan tänkas dras med denna bugg är implementerade och inlagda, och då åtgärda grundproblemet, som t.ex. skulle kunna vara något i spelets collisiondetection

Vilket sätt tror du löser problemet bäst och är mest effektivt?

Medlem
Skrivet av Katana:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Katana:
Skrivet av Sebbepojken:

Om det är det som är skämtet är väl det roliga att du/ni anser att spelet ska vara spelbart och så buggfritt som möjligt mitt under utvecklingen

Det har väl blivit någon trend som går nu när early access är det som gäller. Folk tror att de kan klampa in mitt under utvecklingen och förvänta sig att den aktuella versionen är så polerad den kan bli just nu. Folk klagar på att utvecklingen går långsamt.. undrar om de skulle föredra att utvecklarna lägger varannan månad på att optimera den aktuella alpha-versionen?

Herregud, DayZ standalone har funnits ute på marknaden ett tag, nog fan bör det vara lite mer spelbart nu än vad det är? Sedan skiter dom ju i om folk förklarar saker som är fel.

Skulle någon skriva vad som behöver fixas t.e.x att dom faller igenom backen vid ett berg, då slutar det med att i nästa patch så sätter dom in fallskärmar istället och tror det är att fixa problemet.

Och nu verkar dom ju bara tycka det är första prioritet att sätta in vapen, bilar, spritkök och annat skit. Fastän det finns en hel del buggar m.m som är viktigare att fixa.

Men nejdå bara för vi skaffat early access så ska vi inte ha rätten att få uttrycka oss att dom prioriterar fel

Early access har det funnits tillgång till ett tag ja, men det har väl inget med saken att göra? Spelet blir väl inte automagiskt färdigt bara för att det varit ute i early access-form i ett år?

Visst har vi som skaffat early access rätt att uttrycka oss, men man kanske bör tänka sig för lite innan man gör det.
Om man är sugen på ett spel man vet är i alpha-stadiet, så bör man ju till att börja med kolla upp vad det egentligen innebär, om nu varningen de har på spelets steam-sida inte skulle vara tillräcklig..

WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME

Ett spel som DayZ gör man inte färdigt på ett år, det förstår du väl?

Om det kommer in rapporter om att folk ramlar igenom backen när de hoppar upp på stenar eller klättrar omkring på berg så har de två alternativ..

  • Sätta ett gäng gubbar på att gå igenom alla stenar/berg/andra buggade objekt i spel-världen och placera/modifiera dom så att buggen inte uppstår

  • Låta buggen finnas kvar till slutet av alphastadiet där en stor del av alla objekt som kan tänkas dras med denna bugg är implementerade och inlagda, och då åtgärda grundproblemet, som t.ex. skulle kunna vara något i spelets collisiondetection

Vilket sätt tror du löser problemet bäst och är mest effektivt?

Om du tar del av en early access så har du alltså gått med på att meddela skaparna om du finner buggar dom inte visste om, men inte bryr dom sig för det?

Och om det funnits ute ett tag bör det vara lite mer spelbart, inte säger jag att det ska vara 100% spelbart, utan lite. Dra inte förhastad slutsatser bara sådär om mig när du inte vet.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Katana:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Katana:
Skrivet av Sebbepojken:

Om det är det som är skämtet är väl det roliga att du/ni anser att spelet ska vara spelbart och så buggfritt som möjligt mitt under utvecklingen

Det har väl blivit någon trend som går nu när early access är det som gäller. Folk tror att de kan klampa in mitt under utvecklingen och förvänta sig att den aktuella versionen är så polerad den kan bli just nu. Folk klagar på att utvecklingen går långsamt.. undrar om de skulle föredra att utvecklarna lägger varannan månad på att optimera den aktuella alpha-versionen?

Herregud, DayZ standalone har funnits ute på marknaden ett tag, nog fan bör det vara lite mer spelbart nu än vad det är? Sedan skiter dom ju i om folk förklarar saker som är fel.

Skulle någon skriva vad som behöver fixas t.e.x att dom faller igenom backen vid ett berg, då slutar det med att i nästa patch så sätter dom in fallskärmar istället och tror det är att fixa problemet.

Och nu verkar dom ju bara tycka det är första prioritet att sätta in vapen, bilar, spritkök och annat skit. Fastän det finns en hel del buggar m.m som är viktigare att fixa.

Men nejdå bara för vi skaffat early access så ska vi inte ha rätten att få uttrycka oss att dom prioriterar fel

Early access har det funnits tillgång till ett tag ja, men det har väl inget med saken att göra? Spelet blir väl inte automagiskt färdigt bara för att det varit ute i early access-form i ett år?

Visst har vi som skaffat early access rätt att uttrycka oss, men man kanske bör tänka sig för lite innan man gör det.
Om man är sugen på ett spel man vet är i alpha-stadiet, så bör man ju till att börja med kolla upp vad det egentligen innebär, om nu varningen de har på spelets steam-sida inte skulle vara tillräcklig..

WARNING: THIS GAME IS EARLY ACCESS ALPHA. PLEASE DO NOT PURCHASE IT UNLESS YOU WANT TO ACTIVELY SUPPORT DEVELOPMENT OF THE GAME AND ARE PREPARED TO HANDLE WITH SERIOUS ISSUES AND POSSIBLE INTERRUPTIONS OF GAME

Ett spel som DayZ gör man inte färdigt på ett år, det förstår du väl?

Om det kommer in rapporter om att folk ramlar igenom backen när de hoppar upp på stenar eller klättrar omkring på berg så har de två alternativ..

  • Sätta ett gäng gubbar på att gå igenom alla stenar/berg/andra buggade objekt i spel-världen och placera/modifiera dom så att buggen inte uppstår

  • Låta buggen finnas kvar till slutet av alphastadiet där en stor del av alla objekt som kan tänkas dras med denna bugg är implementerade och inlagda, och då åtgärda grundproblemet, som t.ex. skulle kunna vara något i spelets collisiondetection

Vilket sätt tror du löser problemet bäst och är mest effektivt?

Om du tar del av en early access så har du alltså gått med på att meddela skaparna om du finner buggar dom inte visste om, men inte bryr dom sig för det?

Och om det funnits ute ett tag bör det vara lite mer spelbart, inte säger jag att det ska vara 100% spelbart, utan lite. Dra inte förhastad slutsatser bara sådär om mig när du inte vet.

Visst bryr de sig om buggrapporterna, men de kan som sagt inte sitta och åtgärda allt direkt. De måste köra grovjobbet först innan de fokuserar på detaljerna. De har nog planerat vad som behöver göras de närmsta månaderna, så att de kan förbättra spelet och få bort buggar i rätt ordning, på bästa möjliga sätt.

När jag spelade standalone så var det absolut spelbart. Det fanns däremot ingen större mängd av varken funktionalitet eller zombies. Har inte spelat på ett tag men det känns inte rimligt att spelet idag inte ens är lite spelbart?

edit: Och jag drar förövrigt mina slutsatser utifrån vad jag har att gå på. Efter vad du skrivit här bland kommentarerna så känns det som att du antingen inte känner till så mycket om utvecklingsprocessen, alternativt har tålamod (att låta utvecklarna få jobba lite som de planerat) som en 4åring.

Source: Jag är mjukvaruutvecklare och pappa.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ni som gnälller på prestandan; är det inte en alfa-version ni spelar? Det är inte helt vettigt att beklaga sig över en ojämn spelupplevelse då. Det är ungefär lika rimligt som att flytta in i ett hus som är under uppbyggnad och klaga på att elementen inte är varma, att vattnet rinner dåligt och att golv saknas i vissa rum.

- "Varför lägger ni golv när elen inte ens är installerad?!?! Det är ett skämt. Här kan jag inte få någon hemfrid".

Jo, för att det inte är samma hantverkare som lägger golv som installerar elen. Huset är under uppbyggnad och de olika människorna jobbar på i den takt de kan inom sina områden.

Ja men nu har de redan valt motor och det ser inte ut som den fungerar så bra ändå. Det verkar vara alldeles för mekigt för dem att få melee t.ex. att fungera bra.

Jag tror att det hade fungerat mycket bättre med en annan motor. Jag tycker det är coolt med nivån entusiasm de visar, väldigt mycket häftigt loot osv. men funktionen finns liksom inte där. Jag tror det skulle krävas rätt mycket förändringar för att styra upp det ordentligt som jag inte tror att de kommer göra för att de helt enkelt kör en för kass motor.

Men de kanske lyckas ändå och det vore väl kul I guess.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Sebbepojken:

Ni som gnälller på prestandan; är det inte en alfa-version ni spelar? Det är inte helt vettigt att beklaga sig över en ojämn spelupplevelse då. Det är ungefär lika rimligt som att flytta in i ett hus som är under uppbyggnad och klaga på att elementen inte är varma, att vattnet rinner dåligt och att golv saknas i vissa rum.

- "Varför lägger ni golv när elen inte ens är installerad?!?! Det är ett skämt. Här kan jag inte få någon hemfrid".

Jo, för att det inte är samma hantverkare som lägger golv som installerar elen. Huset är under uppbyggnad och de olika människorna jobbar på i den takt de kan inom sina områden.

Du är väl medveten om att golvläggning, kabeldragning m.m sätts att göras klart på en viss tid? Ta t.e.x ett hus om det ska läggaa in golvmatta, det tar en dag att lägga matta i alla rum. Man spacklar alla rummen ena dagen och andra dagen så lägger man mattorna. Det tar alltså två dagar att göra klart det.

Så din jämförelse var lite väl dålig.

Förstår inte vad du anmärker på? Ser bara ett exempel som tar upp tid - något som jag inte ens berörde. Eller var det det som var problemet?

Min poäng var att olika människor jobbar med olika saker och att man därför får olika saker färdiga beroende på när de människorna är klara. Du kan inte skrika på byggherren att du får golven lagda när du istället vill att elen ska dras. Golvläggarna jobbar oberoende av elektrikerna och dom kan inte skynda på varandra genom att hjälpa till eftersom de saknar kompetens.

På samma vis kan du få uppdateringar i spel med bara massa nya assets när du istället vill att spelmotorn ska buggfixas - det är inte samma människor som jobbar på de olika sakerna och uppdateringarna innehåller således de grejerna som har hunnit bli utvecklade. Argument som "Varför gör ni X när ni borde göra Y?" faller platt på att alla utvecklarna inte jobbar på samma sak samtidigt av förklarliga skäl.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Förstår inte vad du anmärker på? Ser bara ett exempel som tar upp tid - något som jag inte ens berörde. Eller var det det som var problemet?

Min poäng var att olika människor jobbar med olika saker och att man därför får olika saker färdiga beroende på när de människorna är klara. Du kan inte skrika på byggherren att du får golven lagda när du istället vill att elen ska dras. Golvläggarna jobbar oberoende av elektrikerna och dom kan inte skynda på varandra genom att hjälpa till eftersom de saknar kompetens.

På samma vis kan du få uppdateringar i spel med bara massa nya assets när du istället vill att spelmotorn ska buggfixas - det är inte samma människor som jobbar på de olika sakerna och uppdateringarna innehåller således de grejerna som har hunnit bli utvecklade. Argument som "Varför gör ni X när ni borde göra Y?" faller platt på att alla utvecklarna inte jobbar på samma sak samtidigt av förklarliga skäl.

Nej nu tycker jag vi ger med oss lite.. vi sätter samtliga grafiker på att optimera serverarkitekturen istället. Finns säkert någon plugin för att göra sånt i 3ds Max

Medlem

Hade kul när jag spelade dayz när det var en mod.
Har testat standalonen lite då och då för att se hur det artar sig. Problemet är att jag inte har roligt....

Medlem
Skrivet av Stag:

Det är inte samma folk som gör nytt content och patchar. Skämtet är att folk aldrig lär sig det.

samma människor som inte förstår vad alpha och early access betyder så inte så konstigt att dom inte lär sig.

Medlem
Skrivet av faceslicer:
Skrivet av Stag:

Det är inte samma folk som gör nytt content och patchar. Skämtet är att folk aldrig lär sig det.

samma människor som inte förstår vad alpha och early access betyder så inte så konstigt att dom inte lär sig.

Ja men det är ju bara vissa saker som de ändrar på när spelet är i alpha. Det är ju väldigt ovanligt att de byter motor. De finns en gräns för vad som är rimligt att göra under utvecklingen av ett spel. Det går inte att vifta bort ALLA argument med att säga att det är alpha - det borde ju de många spel som aldrig fixats till efter alpha vittna för. Självklart får man acceptera vissa buggar i en alpha, men när det är såpass mycket jobb som det verkar vara att lägga till saker känns det kanske som de borde ha valt en modernare motor som klarar av det de försöker göra bättre. Det de försöker göra är förövrigt något som även då låter ganska tungdrivet.

Det är klart att mål att kämpa för kommer (antar jag, iallafall), objectives av olika slag. Det är ju inte så svårt att lägga till i den befintliga motorn. Det jag oroar mig för är att item-systemet blir tungt och servern börjar lagga av att det är för mycket skräp, sedan att de inte lyckas fixa till bra pathfinding till zombies (navigera i byggnader etc., detta verkar de ha väldiga problem med) sedan melee combat, den fungerar ju knappt alls. Zombies rubberbandar fortfarande runt, detta lyckas de förhoppningsvis fixa i vilket fall.

Ytterligare kör de ju väldigt lite zombies på servrarna fortfarande, och spelet är VÄLDIGT tungdrivet. Så de måste ju optimera allting extremt mycket för att lyckas ha zombie hordes och allt som det pratats om. Alpha eller inte, det blir nog svårt för dem.

Medlem
Skrivet av Lognoreng:

Hade kul när jag spelade dayz när det var en mod.
Har testat standalonen lite då och då för att se hur det artar sig. Problemet är att jag inte har roligt....

samma här, modden var relativt trevlig. Även fast mitt tålamod tröt ganska snabbt när man försökte smyga och en drös med zombies började jaga en genom halva mapen, men standalonen är för trasigt.
dom har haft ett bra tag på sig att laga rätt mycket men istället för att göra det man ka så matar dom in nya contents gång på gång och skiter i det som är viktigt.

12
Skriv svar