Commodore 64 gjorde Jimmy till den han är

Robot
Commodore 64 gjorde Jimmy till den han är
Medlem
Commodore 64 gjorde Jimmy till den han är

Så... Warez alltså. Svårt att prata om boken när warez har en sån central roll och framställs positivt.

Jag vill dessutom påpeka att han faktiskt har fel. Eller i alla fall framställs det fel. Vi som hade Vic20 (C64's föregångare för de som inte vet riktigt) hade samma, om än i mindre skala, mentalitet. Byta band och spela av och skaffa vänner och kontakter därigenom började redan där. Att det sen exploderade med C64 är förstås korrekt men att antyda att C64 är grunden och först är som att påstå att internet inte fanns innan sociala medier...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Flakmonkey

Förhandsbokade ett ex så fick en signerad och numrerad kopia. Riktigt trevlig bok, men man ska som sagt inte förvänta sig någon faktabok om maskinen och spelen i sig så jag kan tänka mig att boken inte är lika intressant för de som inte tillhör "Generation 64" och därmed inte känner igen sig i berättelserna.

KoP
Medlem

Bör dyka upp i min brevlåda vilken dag som helst. Kommer bli trevlig kvällsläsning. Att det hela handlar om den sociala biten kring 64'an ser jag bara som ett plus då man säkerligen kommer känna igen sig i den biten.

Böcker om Commodore och deras datorer och folket bakom hårdvaran etc har jag redan så den biten behöver jag inga fler böcker om.

Medlem

Eftersom ingen har skrivit det obligatoriska ännu: Det var bättre förr.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Woohoo! Commodore!
Fick en Amiga 500 år 88.

Medlem

Commodore gjorde otroliga maskiner för sin tid.
Det är trist att Commodore slarvade bort sig själva samt att de inte lyckades stå emot när det började dundrade ut hård propaganda från PC världen om att ta plats som nummer 1 i datavärlden.
Nu kan vi bara föreställa oss om, Commodore spelat sina kort rätt, vilka maskiner vi kunnat haft.
Men faktum står kvar, de maskiner som gett mig mest glädje är Commodore64 och framför allt, för min del, Amiga500.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Fick min första c64 mär jag var... 5-6 år gammal, eller fick och fick, min pappa fick hem en som jobbdator men han använde den aldrig så jag fick spela på den istället. Tack vare den är jag idag fortfarande helt insnöad på spel och datorer

Medlem

Jag startade minsann med Vic 20! Den innan C64

En väns vän var då en riktig rånörd och satt hemma och gjorde egna spel. Jag var där och blev avskräckt. Idag är han någon fancy manager på Dice. Så rik blev han nog men priset han betalade var att ingen av flickorna kollade åt hans håll tills... han blev rik antar jag för då brukar det ju gå bra ändå. Eller så går det dåligt på den fronten fortfarande, vad vet jag.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Nostalgi.. Lirade iofs bara c64 hos polarna, hade en vic20 hemma jag försökte programmera på. Sen blev det Amiga, datorernas dator!

Medlem

ojoj, jag startade med en PET 2001 som var föregångaren till ViC20 som var föregångaren till C64..
jag samlade ihop de 3000:- den kostade begagnad och köpte den av min äldre kusin som köpt den i USA.
sedan blev det ingen Vic 20 utan en C64 direkt med kassett, och senare en disc-station som kostade lika mycket som själva datorn.
jag bakade bullar och muffins, sålde tidningar och jultidningar, allt för att få pengar till att tillfredsställa min nyvunna kärlek till datorer...
man var inte bortklemad på -80 talet som barnen idag.
Paaaappa! IPHONE!

Medlem

Hipster....
Fanns prylar innan C64 som sagt...känner själv att Amigan (500) hade större inflytande än C64.
Hade varit roligt om han fått tag i alla gamla rävar FLT Razor osv istället för lite kändisar? Vad den betydde för Howlin Pelle känns mindre intressant liksom.

Medlem

Fick min när jag blev 5år. Jag har den kvar och den fungerar

Medlem

Min första dator var en ZX Spectrum med gummitangenter. Minns när jag och min lillebror knappade in 5 sidor kod för ett spel i en tidning bara för att få ett syntax error när vi skulle köra igång spelet Jag importerade min C64 från England då den var billigare där, hade däremot inte räknat med att den kunde fastna i tullen... Härliga minnen från den tiden <3

Medlem
Skrivet av delli:

Hipster....
Fanns prylar innan C64 som sagt...känner själv att Amigan (500) hade större inflytande än C64.
Hade varit roligt om han fått tag i alla gamla rävar FLT Razor osv istället för lite kändisar? Vad den betydde för Howlin Pelle känns mindre intressant liksom.

Skulle nog säga att Amigans inflytande har vart minimalt jämfört med C64. C64 var den första riktiga hemdatorn som folk hade råd med, Den var även banbrytande när det kom till ljud då den klarade att spela flera toner samtidigt (stämmor mao). Den hade även 16 färger (wohooo) medan standard på de flesta andra datorer (inte alla) på den tiden var 2 fäger. Svart och grå. alternativt Svart och orange/grön. finns fler ställen den var banbrytande på. Amiga var även den en fin dator men jag skulle inte vilja påstå att den hade samma inflytande som c64 hade när den kom. Amigan hade ett par likvärdiga konkurrenter (Atari tex) och alla hade de sina fördelar och nackdelar men lite beroende på behov så skulle jag nog påstå att de var relativt "likvärdiga".

Medlem

Det var här det började, 64an var bara en förlängning av denna maskin, precis så som 128.

Medlem

Basic.

10 print" LIKE A BOSS"
20 goto 10

RUN

LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS

Medlem

Min första dator var en ZX81 med 1K RAM. Det var tider.

Den datorn som dock lämnat störst avtryck genom åren är C-64, där jag verkligen lärde mig att programmera, hacka, cracka och naturligtvis spela.
Tyvärr vart jag inte så framstående, så någon interjuv vart det inte.. Jag har dock lämnat mina digitala fotavtryck, även om dom flesta säkert vittrar bort på något gammalt kassetband eller 5 1/4" floppy disk.

Att säga att Amigan lämnat ett större avtryck än C-64 bevisar att man inte är gammal nog för att verkligen upplevt Commodore 64.

Medlem

*vrider upp ljudet och diggar järnet* aaah the nostalgia!!!

Medlem

Har boken, har datorn, jag är nöjd.

c128 va mest för stekare och medelklassbarn

Medlem

Schysst sida med C64 pixelkonst http://www.thepixellingcow.com/


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av delli:

Hipster....
Fanns prylar innan C64 som sagt...känner själv att Amigan (500) hade större inflytande än C64.
Hade varit roligt om han fått tag i alla gamla rävar FLT Razor osv istället för lite kändisar? Vad den betydde för Howlin Pelle känns mindre intressant liksom.

Mja, amigan kommer inte i närheten av samma storhet. Men men, du får känna vad du vill så klart ¯\_(ツ)_/¯

Nu är det ju inte bara "mediekändisar" som är med i boken, t.ex Strider (No.1) som startade Fairlight tittar förbi, Kinge från Triad och ett antal till.

Spela roll egentligen, alla dessa gamla trotjänare är nostalgi för många av oss

Medlem

För mig blev det denna ordning, (från 1981 fram till nu.):

ZX81 med 1K RAM (uppgraderade till 16K).
Sinclair ZX Spectrum 48K.
Atari 1040 STe.
PC.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Ducci:

Basic.

10 print" LIKE A BOSS"
20 goto 10

RUN

LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS

Jag brukade haka på ett semikolon i slutet på rad 10. Blev roligare då. Plus en extra rad som ändrade bakgrundsfärgen slumpmässigt (POKE 53281,... ).

Och helst skulle det vara i en datorbutik. Sedan gick man därifrån och fnissade medan skärmen flashade frenetiskt och scrollade på.

Medlem
Skrivet av Nemo:
Skrivet av Ducci:

Basic.

10 print" LIKE A BOSS"
20 goto 10

RUN

LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS
LIKE A BOSS

Jag brukade haka på ett semikolon i slutet på rad 10. Blev roligare då. Plus en extra rad som ändrade bakgrundsfärgen slumpmässigt (POKE 53281,... ).

Och helst skulle det vara i en datorbutik. Sedan gick man därifrån och fnissade medan skärmen flashade frenetiskt och scrollade på.

För det gjorde man ja
Jag var lättroad förr.

1
Skriv svar