Asus Strix Geforce GTX 980 / 970 Direct CU II

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Är det något speciellt med 990 annars?

Rena spekulationer men jag tror 990 kommer flytta ner 980 i prisklass och ersätta toppen likt GTX 780 Ti ersatte Titan och GTX 780.
Så en dumpning i priser är något jag tror.

AMD kommer ut med sin generation 2015 så det kan hända att man får vänta och se hur det ligger till på den fronten.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Ett kort för 6000kr är alltså 15% vassare i genomsnitt än ett för 3000kr, och det är att ha "total dominans", ja i pris definitivt.

Hade kunnat tänka mig att köpa ett GTX 980 för ca:4000-4500kr, och det är vad jag tror jag betalade för GTX 680 när det släpptes. Nvidia tar förmodligen ett högre pris bara för att det inte finns ett kort från AMD som kan konkurrera, och det kommer de inte att ha förrän nästa år :\

Medlem

Jag känner så här i efterhand att jag kanske skulle ha tagit ett GTX970. Men men, trots det höga priset är jag nöjd med mitt 980.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Tobias Solem:

Ett kort för 6000kr är alltså 15% vassare i genomsnitt än ett för 3000kr, och det är att ha "total dominans", ja i pris definitivt.

Precis vad jag tänkte.

Det är alldeles för högt pris.

...på en dator med i övrigt 4 år gammal hårdvara.

Äh, själv sitter man med hårdvara som är 6år gammal. i7 930 och ett GTX 780. Funkar hur fint som helst. Det händer inte så mycket på processor fronten när det kommer till spelprestanda. Visst är det är skillnad, men att byta upp ett helt system...neee.
Körde Shadow of Mordor igår på Ultra förutom texturerna. hade 79fps avg på 1080p.

Medlem

Blir lite förvirrad av texten:
Nvidias referensdesign för GTX 980 anger ungefärlig konsumtion på 165 watt och referensdesignen för GTX 970 drar 145 watt. De två Asus-korten vi testat här drar betydligt mer än så, dels på grund av fabriksöverklockningen men även den rejäla eftermarknadskylaren.

Blir lite lurigt att först ange värden enbart för grafikkortet för att sedan presentera värden för hela systemet? Eller hur har ni mätt strömförbrukningen? (Det är ju mer än bara grafikkortet som drar ström i datorn och beroende på hur effektivt och nytt PSU man har så spelar det också in en hel del).

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Tobias Solem:

Ett kort för 6000kr är alltså 15% vassare i genomsnitt än ett för 3000kr, och det är att ha "total dominans", ja i pris definitivt.

Precis vad jag tänkte.

Det är alldeles för högt pris.

...på en dator med i övrigt 4 år gammal hårdvara.

Äh, själv sitter man med hårdvara som är 6år gammal. i7 930 och ett GTX 780. Funkar hur fint som helst. Det händer inte så mycket på processor fronten när det kommer till spelprestanda. Visst är det är skillnad, men att byta upp ett helt system...neee.
Körde Shadow of Mordor igår på Ultra förutom texturerna. hade 79fps avg på 1080p.

Men då kör du inte processorn i 3,4 Ghz som FZ gör, eller hur?

Medlem
Skrivet av booNZXTood:

Därför man köper 2 st 970 istället för 1 st 980, kör på msi 970 sli o är super nöjd landade på 7000kr men klart värt 1000kr mer istället för ett 980

tyvärr så är det inte så bra nu för tiden två grafikort är inte optimerat i spel i dagsläget tyvärr :/

och kommer nog aldrig att prioriteras,

OT: inköp av 970 blir det nog inför witcher 3 dying light och dragonage för mig!

Medlem

som alltid med grafikkort är det inte värt att köpa nytt varenda gång det kommer nytt. utan snarare mer att vänta runt 2 år innan man köper nästa, iaf om man köper ett av dom feta korten varje gång. jag väntar hellre på nästa generations grafikkort och håller mig 5-6000kr rikare.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

som alltid med grafikkort är det inte värt att köpa nytt varenda gång det kommer nytt. utan snarare mer att vänta runt 2 år innan man köper nästa, iaf om man köper ett av dom feta korten varje gång. jag väntar hellre på nästa generations grafikkort och håller mig 5-6000kr rikare.

Jo bäst är att hoppa över en generation, det tjänar man på. 700 serien lär ju klara trycka ut 60fps på alla spel ett bra tag framöver. 4k upplösning kommer inte slå igenom på ett bra tag.

Medlem

ja problemet numer är ju att köper man det fetaste så tar det minst 1 år innan spelen som kan utnyttja det korrekt har kommit också. nästan så korten hinner bli gamla innan rätt spel släpps menmen, kul att ha feta grejer ändå. är mkt nöjd med mitt evga 780 till min enstaka 27" skärm


signatur

//monster

dmn
Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av booNZXTood:

Därför man köper 2 st 970 istället för 1 st 980, kör på msi 970 sli o är super nöjd landade på 7000kr men klart värt 1000kr mer istället för ett 980

tyvärr så är det inte så bra nu för tiden två grafikort är inte optimerat i spel i dagsläget tyvärr :/

och kommer nog aldrig att prioriteras,

Skitsnack.
Det är extremt sällan två kort inte funkar klockrent i spel nuförtiden. De enda gångerna det kan vara sisådär är i alldels purfärska spel, innan det kommit en SLI-profil (vilket inte brukar dröja särskilt länge alls).

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av booNZXTood:

Därför man köper 2 st 970 istället för 1 st 980, kör på msi 970 sli o är super nöjd landade på 7000kr men klart värt 1000kr mer istället för ett 980

tyvärr så är det inte så bra nu för tiden två grafikort är inte optimerat i spel i dagsläget tyvärr :/

och kommer nog aldrig att prioriteras,

Skitsnack.
Det är extremt sällan två kort inte funkar klockrent i spel nuförtiden. De enda gångerna det kan vara sisådär är i alldels purfärska spel, innan det kommit en SLI-profil (vilket inte brukar dröja särskilt länge alls).

Klart det fungerar med två grafik kort att spela med dom, men spelen är inte optimerade nog eller lagt ner tillräcklig tid på pc, för att ta ut kraften du betalat för hence 1 grafikort i väldigt många fall är bättre. om man tittar på vad du betalat för det.

Det är bevisat tom i tester m.m väldigt få spel är optimerade för två kort, och det är trist men så är det.

Ett grafikort som är dryt och bra är oftast bättre än två st.
Fråga någon kunnig inom ämnet kommer säga exakt samma sak, det betyder Dock inte att två grafikort är värdelöst och inte det jag säger heller.

Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av booNZXTood:

Därför man köper 2 st 970 istället för 1 st 980, kör på msi 970 sli o är super nöjd landade på 7000kr men klart värt 1000kr mer istället för ett 980

tyvärr så är det inte så bra nu för tiden två grafikort är inte optimerat i spel i dagsläget tyvärr :/

och kommer nog aldrig att prioriteras,

OT: inköp av 970 blir det nog inför witcher 3 dying light och dragonage för mig!

http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_... 970 sli vinner överlägset över ett 980 i alla spel dom testar

Medlem

tror det han menar är att 2 grafikkort inte innebär 200% prestanda, utan mer 150% lr där. så att ha ett kort är bättre än att ha 2 om man ska gå efter vad det kostar och vilken prestanda det ger. dessutom behöver man inte 2 i några spel alls utom typ total war på högsta grafik vad jag vet? finns det något alls ett ensamt 980 klarar förutom möjligtvis just det?


signatur

//monster

Medlem

Jaha, det låter ju riktigt kul med välpresterande, strömsnåla och relativt prisvärda grafikkort Som alltid så funderar jag dock på om man ska vänta lite till, i detta fall på 980 ti. Någon som hört några rykten eller har någon åsikt?

Medlem
Skrivet av booNZXTood:
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av booNZXTood:

Därför man köper 2 st 970 istället för 1 st 980, kör på msi 970 sli o är super nöjd landade på 7000kr men klart värt 1000kr mer istället för ett 980

tyvärr så är det inte så bra nu för tiden två grafikort är inte optimerat i spel i dagsläget tyvärr :/

och kommer nog aldrig att prioriteras,

OT: inköp av 970 blir det nog inför witcher 3 dying light och dragonage för mig!

http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_... 970 sli vinner överlägset över ett 980 i alla spel dom testar

Sep 19th, 2014 kolla igen kolla den datumen, sen tittar du på titlarna och hur länge dom har varit ute, det är ju klart dom kommer ha optimerat och fixat flesta problemen på den tiden.

Testa du och jämnför vid ett nysläppt spel så ska du se du inte är så himla glad längre, nock om detta, nu syftade jag det till skillnad ifrån pris.

Exempelvis rust early access ha så kul med ditt sli där, eller metro last light vid realeasen.

Testpilot

Köpte ett 980 och är grymt nöjd , det kostade såklart en del men det kan jag ta.

Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Tobias Solem:

Ett kort för 6000kr är alltså 15% vassare i genomsnitt än ett för 3000kr, och det är att ha "total dominans", ja i pris definitivt.

Precis vad jag tänkte.

Det är alldeles för högt pris.

...på en dator med i övrigt 4 år gammal hårdvara.

Äh, själv sitter man med hårdvara som är 6år gammal. i7 930 och ett GTX 780. Funkar hur fint som helst. Det händer inte så mycket på processor fronten när det kommer till spelprestanda. Visst är det är skillnad, men att byta upp ett helt system...neee.
Körde Shadow of Mordor igår på Ultra förutom texturerna. hade 79fps avg på 1080p.

Men då kör du inte processorn i 3,4 Ghz som FZ gör, eller hur?

4ghz på cpu. stock på gpu

tka
Medlem

Det skulle vara intressant med ett pris per gigaflops så prisvärdhet kunde jämföras.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Tobias Solem:

Ett kort för 6000kr är alltså 15% vassare i genomsnitt än ett för 3000kr, och det är att ha "total dominans", ja i pris definitivt.

Precis vad jag tänkte.

Det är alldeles för högt pris.

...på en dator med i övrigt 4 år gammal hårdvara.

Äh, själv sitter man med hårdvara som är 6år gammal. i7 930 och ett GTX 780. Funkar hur fint som helst. Det händer inte så mycket på processor fronten när det kommer till spelprestanda. Visst är det är skillnad, men att byta upp ett helt system...neee.
Körde Shadow of Mordor igår på Ultra förutom texturerna. hade 79fps avg på 1080p.

Men då kör du inte processorn i 3,4 Ghz som FZ gör, eller hur?

4ghz på cpu. stock på gpu

Då har du 15% högre frekvens än FZ har. Det gör ganska mycket i spel.

Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Tobias Solem:

Ett kort för 6000kr är alltså 15% vassare i genomsnitt än ett för 3000kr, och det är att ha "total dominans", ja i pris definitivt.

Precis vad jag tänkte.

Det är alldeles för högt pris.

...på en dator med i övrigt 4 år gammal hårdvara.

Äh, själv sitter man med hårdvara som är 6år gammal. i7 930 och ett GTX 780. Funkar hur fint som helst. Det händer inte så mycket på processor fronten när det kommer till spelprestanda. Visst är det är skillnad, men att byta upp ett helt system...neee.
Körde Shadow of Mordor igår på Ultra förutom texturerna. hade 79fps avg på 1080p.

Men då kör du inte processorn i 3,4 Ghz som FZ gör, eller hur?

4ghz på cpu. stock på gpu

Då har du 15% högre frekvens än FZ har. Det gör ganska mycket i spel.

Ne. Inte i dagens spel då grafikkorten är mer prestandapåverkande. Jag har kört processorn i 5,1Ghz men det ger kanske 3-5fps vilket kan räknas som felmarginal. Jag hade funderingar på "uppgradera" till s2011 processor men efter flertal lästa tester så hade det inte gett mig mycket prestanda skillnader. Så jag väntar till spel påverkas kraftigt av cpu:n.

dmn
Medlem
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av dmn:
Skrivet av FuzioN:
Skrivet av booNZXTood:

Därför man köper 2 st 970 istället för 1 st 980, kör på msi 970 sli o är super nöjd landade på 7000kr men klart värt 1000kr mer istället för ett 980

tyvärr så är det inte så bra nu för tiden två grafikort är inte optimerat i spel i dagsläget tyvärr :/

och kommer nog aldrig att prioriteras,

Skitsnack.
Det är extremt sällan två kort inte funkar klockrent i spel nuförtiden. De enda gångerna det kan vara sisådär är i alldels purfärska spel, innan det kommit en SLI-profil (vilket inte brukar dröja särskilt länge alls).

Klart det fungerar med två grafik kort att spela med dom, men spelen är inte optimerade nog eller lagt ner tillräcklig tid på pc, för att ta ut kraften du betalat för hence 1 grafikort i väldigt många fall är bättre. om man tittar på vad du betalat för det.

Det är bevisat tom i tester m.m väldigt få spel är optimerade för två kort, och det är trist men så är det.

Ett grafikort som är dryt och bra är oftast bättre än två st.
Fråga någon kunnig inom ämnet kommer säga exakt samma sak, det betyder Dock inte att två grafikort är värdelöst och inte det jag säger heller.

Du vet inte vad du snackar om.

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av joelgbg:

Tkr fz borde slå sig ihop och samarbeta lite mer med sweclockers, fz kör spelen å swec kör hårdvaran. swec har ju börjat lite med spel å det är lika som när fz kör hårdvara. Vore bättre ni samarbetade å syncha allt just my op

Bara senaste 2-3åren dom gjort de så inte spec länge enligt mej dock men har väl olika tidsperspektiv(gammalräv),förstår din punkt dock och den är korrekt
Sweclockers har alltid kört med spel... Brukar väl vara mellan 5-10 spel som testas.

Medlem

Det är humor att mitt titankort som får spö av 970, fortfarande kostar över 8000 kr.

dmn
Medlem
Skrivet av jamorro:

Det är humor att mitt titankort som får spö av 970, fortfarande kostar över 8000 kr.

Mer humor att 970 bara är nån procent bättre, när Titan snart är två år gammalt. Å andra sidan är det väl bra att man kan få den prestandan till en mycket mindre peng idag. Jag ångrar då i alla fall inte att jag köpte mina Titans när de kom...de räcker gott ett bra tag till

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av jamorro:

Det är humor att mitt titankort som får spö av 970, fortfarande kostar över 8000 kr.

Mer humor att 970 bara är nån procent bättre, när Titan snart är två år gammalt. Å andra sidan är det väl bra att man kan få den prestandan till en mycket mindre peng idag. Jag ångrar då i alla fall inte att jag köpte mina Titans när de kom...de räcker gott ett bra tag till

Jag är glad att jag väntade med mitt grafikkortsköp helt i ett par år. Det var tänkt redan från början att denna generationen var lagom att uppgradera, och sen dyker 970 upp till det priset, och det går helt enkelt inte att hålla sig. Vanligtvis har jag bara råd med kort i prisklassen av 2-3000. Och för summan får man jävla mycket grafikkort med 970. Helt vansinnigt nästan.

Medlem

Om 2600K reder ut detta bör väl även min i5 2500K göra detsamma? Den har hängt med sen januari 2012, men är inte riiiktigt taggad på en helt ny burk. Däremot ett nyare grafikkort än 560Ti

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av jamorro:

Det är humor att mitt titankort som får spö av 970, fortfarande kostar över 8000 kr.

Mer humor att 970 bara är nån procent bättre, när Titan snart är två år gammalt. Å andra sidan är det väl bra att man kan få den prestandan till en mycket mindre peng idag. Jag ångrar då i alla fall inte att jag köpte mina Titans när de kom...de räcker gott ett bra tag till

så vi säljer gammalt som dessutom har sämre spelprestanda för dubbelt så mycket? tycker det är ganska roligt faktiskt. jag skrattar hela vägen till banken.

dmn
Medlem
Skrivet av jamorro:
Skrivet av dmn:
Skrivet av jamorro:

Det är humor att mitt titankort som får spö av 970, fortfarande kostar över 8000 kr.

Mer humor att 970 bara är nån procent bättre, när Titan snart är två år gammalt. Å andra sidan är det väl bra att man kan få den prestandan till en mycket mindre peng idag. Jag ångrar då i alla fall inte att jag köpte mina Titans när de kom...de räcker gott ett bra tag till

så vi säljer gammalt som dessutom har sämre spelprestanda för dubbelt så mycket? tycker det är ganska roligt faktiskt. jag skrattar hela vägen till banken.

Att skratta hela vägen till banken gör man när man tjänar stora pengar...det är ingen som tjänar några pengar i det här sammanhanget, förutom de som säljer grafikkorten.

Medlem

det är svårt med ironi på nätet. inte alla som förstår

12
Skriv svar