Vad kallar vi spelgenren?

Medlem
Vad kallar vi spelgenren?

Vi har Demon's Souls och Dark Souls, med Bloodborne, Deep Down & Lords of the Fallen på ingång, så det känns som att denna sortens spel borde tillhöra en egen genre - eller åtminstone sub-genre.

Vad kallas genren? Rent spontant tänker jag "Action RPG", men det känns inte helt rätt i mina öron. Ett Action RPG för mig är ett RPG som är "fast paced" - som exempelvis Diablo III. Dark Souls m.m. är raka motsatsen av detta; om du går för fort framåt kommer du lätt göra misstag vilket leder till din död.

En snabb Google-sökning verkar luta åt Action RPG, men det ligger som sagt inte rätt hos mig. Vad skulle ni kalla det?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Fast att du associerar action RPG med snabbt gameplay är väl mest för att tidigare spel i genren alltid varit snabba i och med Diablo och andra liknande. Namnet Action RPG syftar ju inte på snabbheten i gameplayet direkt Jag tycker det passar.


signatur

Videomupp

Medlem

Med tanke på att spelen lägger stor vikt vid stridssystemen, striderna är till stor del skill istället för tärningskast som många andra RPG och att du faktiskt måste bli bra på att kontrollera attackcombos osv så kanske Brawler RPG kan vara ett passande namn på subgenren. Kanske inte passar i alla lägen men det var mitt bästa förslag.

Medlem

I min värd:
RPG - Rollspel, spelet fokuserar på storyn, karaktärerna och dylik. - Baldur's gate, The Elder scrolls.
aRPG - action Rollspel, spelet fokuserar på strider, vapen/rustning och dylik. - Souls, Torchlight/Diablo.

"Enoying RPG"


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Rwaat:

I min värd:
RPG - Rollspel, spelet fokuserar på storyn, karaktärerna och dylik. - Baldur's gate, The Elder scrolls.
aRPG - action Rollspel, spelet fokuserar på strider, vapen/rustning och dylik. - Souls, Torchlight/Diablo.

JRPG - Rollspel som fokuserar på karaktärer med fånig frisyr.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tycker vi kan kalla det Action RPG, fick trots allt nytändning på Dark Souls 2 efter att spelat Path of Exile och känt att det hade nästan samma atmosfär som Souls-spelen.. så jag har lagt tangentbord och mus åt sidan för att torska ner mig totalt i mitt ps3 och så småningom ps4.


signatur
Inaktiv
KoP
Medlem

Hack n slash.

Medlem
Skrivet av Seraium:
Skrivet av Rwaat:

I min värd:
RPG - Rollspel, spelet fokuserar på storyn, karaktärerna och dylik. - Baldur's gate, The Elder scrolls.
aRPG - action Rollspel, spelet fokuserar på strider, vapen/rustning och dylik. - Souls, Torchlight/Diablo.

JRPG - Rollspel som fokuserar på karaktärer med fånig frisyr.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Skulle vara kul med ett RPG där man faktiskt spelade en "roll" dvs det man säger /gör är vad som utvecklar karaktären,inte bara vilka monster man slashar eller vilka artefakter man samlar

Medlem
Skrivet av KneeDeepInHurt:

Skulle vara kul med ett RPG där man faktiskt spelade en "roll" dvs det man säger /gör är vad som utvecklar karaktären,inte bara vilka monster man slashar eller vilka artefakter man samlar

Elder Scrolls. Hoppar du runt genom hela spelet blir du rätt bra på hoppa mot slutet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Menar du Skyrim? Känns lite för mycket fantasy.. och orkar inte lira på PCn och vet inte om det finns till ps4.. nåt som inte nödvändigtvis är fantasy vore kul

Medlem
Skrivet av KneeDeepInHurt:

Menar du Skyrim? Känns lite för mycket fantasy.. och orkar inte lira på PCn och vet inte om det finns till ps4.. nåt som inte nödvändigtvis är fantasy vore kul

Finns bara till PC, PS3 och 360 men är inte värt att spela till något annat än PC med mods. Utan mods är spelet rätt brunt, vitt, grått och tråkigt.

Sedan vet jag inte vad du menar med för mycket fantasy. Menar du att du vill spela ett medeltida RPG där det inte finns drakar och magi?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Nä vill helst slippa hela medeltidsgrejen.. känns sjukt gjort och fattigt.. fantasy med spells och grejor går bort.

Medlem
Skrivet av KneeDeepInHurt:

Nä vill helst slippa hela medeltidsgrejen.. känns sjukt gjort och fattigt.. fantasy med spells och grejor går bort.

Mass effect?

Inaktiv

Ja kanske bara det inte är massa skjuta

Medlem
Skrivet av KneeDeepInHurt:

Skulle vara kul med ett RPG där man faktiskt spelade en "roll" dvs det man säger /gör är vad som utvecklar karaktären,inte bara vilka monster man slashar eller vilka artefakter man samlar

Jag hade tänkt rekommendera Planescape: Torment och dystert beklaga att inga andra rollspel gör vad det spelet gjorde för 15 år sedan - men så kom jag på att InXile ju faktiskt filar på en spirituell uppföljare! Det är ju fortfarande ett bra tag bort, eftersom de precis släppte sitt senaste spel, men Torment: Tides of Numenera kan vara värt att hålla ögonen på.

On topic: skulle man inte kunna kalla genren för typ taktiska/strategiska rollspel? Eller bara masochistiska helvetesrollspel.

Medlem

Severence : Blade of Darkness kallades kort och gott för Hack & Slash och baserat på vad jag sett från Demon Souls/Dark Souls ser det ut som de inspirerats en hel del av det spelet.

Medlem

Permadeath genre?


signatur

"High life on low budget"

Inaktiv

Severance var ju typ Dark Souls innan Dark Souls.

Annars tycker jag Dark Souls liknar Ninja Gaiden(och kanske DMC) väldigt mycket mer än det liknar Diablo.
Hög svårighetsgrad, djupt närstridssystem, närgången tredjepersonskamera, fiender respawnar när man sparar, uppgraderbara vapen, man får essence för att döda monster..

1
Skriv svar