Radeon R9 295X2 8GB vs. ROG Matrix R9 290X 4GB GDDR5 (Dubbla?)

Medlem
Radeon R9 295X2 8GB vs. ROG Matrix R9 290X 4GB GDDR5 (Dubbla?)

Hej, tänkte bara kolla o någon insatt människa kan hjälpa till med detta.

Vilket kort skall man välja 295x2 e ju svin dyrt, är det värt att köra ROGen istället?
Vad händer med prestandan om man kör dubbla ROG, ligger ju runt samma prisklass som 295x2

Är skillnaden så stor eller är det värt att köpa 2 ROG eller bara 295x2??

Tacksam för hjälp.


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Medlem

Rent ekonomiskt är det sämre att köpa ett 295x2 då prestandan är likvärdig vanliga R9 290x i crossfire (ROG är ju överklockad).
När det kommer till strömbehov kanske det ser lite annorlunda ut ifs. Men hela princip är ju att det är två R9 290 kort på en och samma bräda, dock har de klockat ner frekvenserna för att hålla sig inom riktlinjerna för strömkrav etc..

Visserligen är sweclockers test från i april:
http://www.sweclockers.com/recension/18544-amd-radeon-r9-295x...

men även om det kommit nyare drivrutiner (som de sa i senaste fredagspanelen så kom en drivrutin härom dagarna men senaste skarpa (ej beta) var just i april) så gäller ju prestandaökningen generellt sett alla deras kort på samma nivå. Så 295x2 kommer inte prestera bättre nu bara för att det var sämre eller likvärdigt förut med de drivrutinerna.

Hela princip med 295x2 är ju att spara utrymme men att få ut prestandan av att ha två kort. Dock har tester visat att prestandan är lite sämre än 290x i crossfire. Jag tror en FÖRDEL med att köpa två separata kort, är att du kan stänga av det ena kortet om spelet strular i crossfire. Det har tidigare visats att värstingkorten som 295x2 till och med presterat sämre än ett singel kort gjort i vissa titlar just pga dåligt stöd för crossfire/sli, men det hänger på spelutvecklaren att fixa stödet. Dock skulle det kännas förödande att lägga 10k på grafik och bara få ut kanske 40fps i ett spel, medans kompisens 2500kronors kort ger 60fps.

Såååå jag skulle nog välja ETT ROG kort nu, och invänta AMD's svar på GTX 980 korten som borde, om något i alla fall, presenteras nästa år för ett släpp lite senare.
Vad som händer är att du troligen får ut mer prestanda ur två stycken ROG kort än ett 295x2. Tror AMD sagt att ingen tillverkare får ändra på 295x2 (överklocka, ändra kylare etc) så prestandan kommer vara lika oavsett vilket 295x2 du köper.

EDIT
FAST, nu efter jag kollat prisjakt så blir jag lite fundersam. Jag kan bara se R9 290x ROG (Matrix) för 5800kr som billigast.
Eftersom ingen av tillverkarna (Asus, Sapphire, XFX etc) får ändra på 295x2 så presterar dessa lika. Vilket betyder att ett XFX 295x2 för 8700kr är lika bra som Asus 295x2 10999kr. Men två ROG skulle landa på nästan 12000kr.

Medlem

Ok, blir nog ett ROG och invänta Amd´s nya som borde vara ganska grymt antagligen med Dx12.

Tacksam för det snabba svaret.

PS för er Nvidia folk Nej jag kommer inte köpa ett nVidia kort, sedan Amd tog över och fick någorlunda kontroll på Catalyst så är Radeon bättre.


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Ok, blir nog ett ROG och invänta Amd´s nya som borde vara ganska grymt antagligen med Dx12.

Tacksam för det snabba svaret.

PS för er Nvidia folk Nej jag kommer inte köpa ett nVidia kort, sedan Amd tog över och fick någorlunda kontroll på Catalyst så är Radeon bättre.

Av ren nyfikenhet, på vilket sätt anser du att Radeon är bättre?
I praktiken så har just nu nVidia bättre prestanda, lägre pris, lägre temperaturer, lägre ljudnivå och strömförbrukning.
Radeon presterar inte ens bättre med deras egen "Mantle" teknik längre.

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av skurh1nk:

Ok, blir nog ett ROG och invänta Amd´s nya som borde vara ganska grymt antagligen med Dx12.

Tacksam för det snabba svaret.

PS för er Nvidia folk Nej jag kommer inte köpa ett nVidia kort, sedan Amd tog över och fick någorlunda kontroll på Catalyst så är Radeon bättre.

Av ren nyfikenhet, på vilket sätt anser du att Radeon är bättre?
I praktiken så har just nu nVidia bättre prestanda, lägre pris, lägre temperaturer, lägre ljudnivå och strömförbrukning.
Radeon presterar inte ens bättre med deras egen "Mantle" teknik längre.

Jag grundar det på att barnen har en intel/nvida burk och jag amd/radeon, kostnaden var ungefär samma men min mycket snabbare, högre fps, ja vi kör avancerade spel på ultra.
Nej dom är inte billigare, skall du ha det värsta (EVGA) så kostar det dubbelt så mycket som radeon. Sedan strömförbrukningen kan jag säga att jag inte bryr mig om alls jag har råd med ett 1200w agg. Ljudnivån ingen skillnad direkt, prova blås ur burken från damm så blir den tystare .
Sedan ser jag det så att nvidia har släppt sitt kort nu, amd´s kommer snart med nya mantle då ändras platserna igen, så går det runt hela tiden amd nvidia amd nvidia.
Jag väljer mitt Asus 7970 över vilket annat nvidia kort just nu. Jag har fastnat för AMD, gick ifrån intel/nVidia 2012 pga hutlösa priser. Men visst skulle man ha obegränsat med cash så skulle man nog köra Intel/Radeon .

Prisjakt


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Medlem
Skrivet av skurh1nk:
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av skurh1nk:

Ok, blir nog ett ROG och invänta Amd´s nya som borde vara ganska grymt antagligen med Dx12.

Tacksam för det snabba svaret.

PS för er Nvidia folk Nej jag kommer inte köpa ett nVidia kort, sedan Amd tog över och fick någorlunda kontroll på Catalyst så är Radeon bättre.

Av ren nyfikenhet, på vilket sätt anser du att Radeon är bättre?
I praktiken så har just nu nVidia bättre prestanda, lägre pris, lägre temperaturer, lägre ljudnivå och strömförbrukning.
Radeon presterar inte ens bättre med deras egen "Mantle" teknik längre.

Jag grundar det på att barnen har en intel/nvida burk och jag amd/radeon, kostnaden var ungefär samma men min mycket snabbare, högre fps, ja vi kör avancerade spel på ultra.
Nej dom är inte billigare, skall du ha det värsta (EVGA) så kostar det dubbelt så mycket som radeon. Sedan strömförbrukningen kan jag säga att jag inte bryr mig om alls jag har råd med ett 1200w agg. Ljudnivån ingen skillnad direkt, prova blås ur burken från damm så blir den tystare .
Sedan ser jag det så att nvidia har släppt sitt kort nu, amd´s kommer snart med nya mantle då ändras platserna igen, så går det runt hela tiden amd nvidia amd nvidia.
Jag väljer mitt Asus 7970 över vilket annat nvidia kort just nu. Jag har fastnat för AMD, gick ifrån intel/nVidia 2012 pga hutlösa priser. Men visst skulle man ha obegränsat med cash så skulle man nog köra Intel/Radeon .

Prisjakt

Woah... Du jämför ett TItan Z med ett 295x2?
Du verkar anta att dyrare = bättre, vilket absolute inte är fallet.
Titan Z korten är dessutom inte anpassade för spel, utan är avsedda för andra saker, vilket även är en anledning till det extremt höga priset.
Om du skall köpa något kort nu överhuvudtaget så är nVidias nya serie överlägsen.
Har du pengar till att fundera på 295x2 eller dubbla 290x så är dubbla 980 ett mycket bättre alternativ.
Och du borde bry dig om strömförbrukningen då lägre användning innebär lägre temperatur på kortet vilket resulterar i att man kan göra en bättre överklockning ifall man skulle vilja.
Angående din kommentar med ljudnivå så är AMDs kort kända för att låta mycket.

Det känns som att du kopplar nvidia med extremt höga priser / prestanda vilket med deras nya serie är helt fel.
Allt detta ger känslan av att du helt enkelt inte vet så mycket om nvidia eller deras kort utan att du bara antar saker.

Medlem

jag är sååååååååååååååå tveksam till att din amd/radeon burk pressar över intel/nvidia burk, det har varit läääääääääänge sen det kom nått vettigt från amd kampen tbh och det finns rätt många tester att stödja det


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Titan Z är anpassade för just spel med flera skärmar mm, enligt nVidia själva men vad vet dom?
Jag vill inte ha ett nvidia kort, överklockar inte, det som låter mycket i min burk är aggregatet, men min låda är ljudisolerad så jag störs inte direkt av hög ljudnivå när lådan stängd.(ja den hörs men inte mycket)

Sedan gjorde jag bara en sökning på dom dyraste korten för att visa att nvidia ÄR dyrare, vilket inte betyder att dyrast är bäst men det är inte heller sämst.

"Woah... Du jämför ett TItan Z med ett 295x2?" Ja det gjorde jag, det värsta av nvidia/radeon. Jag vill ha ett av dom värsta men inte betala med min själ. Sedan är det lite som baken du kör hellre Volvo, jag BMW, du gillar Iphone, jag HTC etc etc


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Titan Z är anpassade för just spel med flera skärmar mm, enligt nVidia själva men vad vet dom?
Jag vill inte ha ett nvidia kort, överklockar inte, det som låter mycket i min burk är aggregatet, men min låda är ljudisolerad så jag störs inte direkt av hög ljudnivå när lådan stängd.(ja den hörs men inte mycket)

Sedan gjorde jag bara en sökning på dom dyraste korten för att visa att nvidia ÄR dyrare, vilket inte betyder att dyrast är bäst men det är inte heller sämst.

"Woah... Du jämför ett TItan Z med ett 295x2?" Ja det gjorde jag, det värsta av nvidia/radeon. Jag vill ha ett av dom värsta men inte betala med min själ. Sedan är det lite som baken du kör hellre Volvo, jag BMW, du gillar Iphone, jag HTC etc etc

Och i efterhand så har nVidia även sagt själva att kortet passar bättre i workstations.
Ok, du vill ha ett utav dom värsta, men inte betala med din själ så låt mig ge dig ett exempel. Självklart så kan man föredra det ena eller det andra, men när någonting är märkbart sämre, så bör man ändå hålla sig undan.
Exempel:

MSI 970 SLI
http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_970_SLI...
Totalpris: 6790:-

Presterar i många fall likvärdigt med ett 295x2 och ändå 2-3k billigare.
Detta är ett extremt bra exempel på något som är billigt för prestandan som man får.

Medlem

och inte glöma physix och gsync


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

och inte glöma physix och gsync

Indeed! Även om gsync kräver speciell skärm så är PhysX alltid värt.

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av Freywiind:

och inte glöma physix och gsync

Indeed! Även om gsync kräver speciell skärm så är PhysX alltid värt.

Physx är värdelöst. Inga spel som använder det och i spel som Borderlands 2 var det bättre att köra Physx på CPU.

Skrivet av Zalcore:
Skrivet av skurh1nk:

Titan Z är anpassade för just spel med flera skärmar mm, enligt nVidia själva men vad vet dom?
Jag vill inte ha ett nvidia kort, överklockar inte, det som låter mycket i min burk är aggregatet, men min låda är ljudisolerad så jag störs inte direkt av hög ljudnivå när lådan stängd.(ja den hörs men inte mycket)

Sedan gjorde jag bara en sökning på dom dyraste korten för att visa att nvidia ÄR dyrare, vilket inte betyder att dyrast är bäst men det är inte heller sämst.

"Woah... Du jämför ett TItan Z med ett 295x2?" Ja det gjorde jag, det värsta av nvidia/radeon. Jag vill ha ett av dom värsta men inte betala med min själ. Sedan är det lite som baken du kör hellre Volvo, jag BMW, du gillar Iphone, jag HTC etc etc

Och i efterhand så har nVidia även sagt själva att kortet passar bättre i workstations.
Ok, du vill ha ett utav dom värsta, men inte betala med din själ så låt mig ge dig ett exempel. Självklart så kan man föredra det ena eller det andra, men när någonting är märkbart sämre, så bör man ändå hålla sig undan.
Exempel:

MSI 970 SLI
http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_970_SLI...
Totalpris: 6790:-

Presterar i många fall likvärdigt med ett 295x2 och ändå 2-3k billigare.
Detta är ett extremt bra exempel på något som är billigt för prestandan som man får.

R9 290 OC presterar likvärdigt med GTX 970 SLI och kostar 400-800kr mindre per kort.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

för att inte glömma man kan köra OC på 970 också och fortfarande ha physix och gsync, varför köpa det sämre alternativ ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Helt rätt att gå på amd spåret. Håll ut lite till för and har precis sänkt sina priserboch det har inte riktigt slått igenom här än.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

Helt rätt att gå på amd spåret. Håll ut lite till för and har precis sänkt sina priserboch det har inte riktigt slått igenom här än.

Deras prissänkningar påverkar troligtvis inte svenska återförsäljare då dom redan hade pressat ner priserna. ^^,

Medlem
Skrivet av Freywiind:

för att inte glömma man kan köra OC på 970 också och fortfarande ha physix och gsync, varför köpa det sämre alternativ ?

För att det kostar mer.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Freywiind:

för att inte glömma man kan köra OC på 970 också och fortfarande ha physix och gsync, varför köpa det sämre alternativ ?

För att det kostar mer.

och man får mer eller hur var det ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Freywiind:

för att inte glömma man kan köra OC på 970 också och fortfarande ha physix och gsync, varför köpa det sämre alternativ ?

För att det kostar mer.

och man får mer eller hur var det ?

Du får samma prestanda för mindre pengar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Freywiind:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Freywiind:

för att inte glömma man kan köra OC på 970 också och fortfarande ha physix och gsync, varför köpa det sämre alternativ ?

För att det kostar mer.

och man får mer eller hur var det ?

Du får samma prestanda för mindre pengar.

intressant att du räknar bort physix och gsync men okej du tror verkligen inte att en 970 oc presterar bättre än en r290 oc ? verkar inte förstå här och btw en oc 290 kostar dyrare enligt prisjakt än 970 så


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Freywiind:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Freywiind:

för att inte glömma man kan köra OC på 970 också och fortfarande ha physix och gsync, varför köpa det sämre alternativ ?

För att det kostar mer.

och man får mer eller hur var det ?

Du får samma prestanda för mindre pengar.

intressant att du räknar bort physix och gsync men okej du tror verkligen inte att en 970 oc presterar bättre än en r290 oc ? verkar inte förstå här och btw en oc 290 kostar dyrare enligt prisjakt än 970 så

Du har rätt. Svenska priserna på R9 290 har skjutit i höjden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar