Grafikporr : Slutsats

Testpilot
Grafikporr : Slutsats

Fick mitt Geforce 980 kort redan förra veckan men nu har jag hunnit testa det lite och kan ge lite återkoppling på hur det påverkar mej.

Jag har testat kortet i olika benchmarks såklart och skillnaderna där är ju rätt stora :

Mitt gamla kort rullade ju på fint:
[ia=990686; medium]

Men det skiljer ju en hel del mot det nya!
[ia=990689; medium]

Kan flika in att visst jag hade kunnat köpa ett 970 överklockat för mycket mindre peng och fått mycket prestanda för mina pengar , jag har gjort liknande förr och alltid kommit tillbaka till tanken att visst jag har ett kort som är prisvärt men det är INTE det bästa.

Så nu de senaste 2 köpen har jag satsat på det just för tillfället bästa kortet och sen varit nöjd trots att det kostat extra pengar men det har känts som bra köp trots detta.

Jag har också byggt SLI en gång i tiden och blivit lite bränd av det , SLI profiler kommer fortfarande år 2014 ett tag efter släppen av spelen och jag sitter ofta med releaser och vill spela NU och inte om x antal dagar.

Jag köpte somsagt MSI's variant av geforce 980 , valde de mest för att jag är så grymt nöjd med mitt 680 kort som de tillverkade.
Det har funkat utan minsta problem och det har varit tyst och deras kylsystem funkar kanon.
Som bonus är det också lite överklockat !

Nu till mina erfarenheter.

Körde in #Watch Dogs igen för att spela Bad Blood DLC't , kändes som ett bra spel att jämföra med.
Slutsats: Betydligt högre framerate , grafisk skillnad dock inte så jättestor då man ökade på inställningarna för AA och annat en hel del.
Nu är detta en ganska subjektiv bedömning eftersom man både ökade på inställningarna och samtidigt fick högre FPS.

#The Vanishing of Ethan Carter testades också på nya kortet.
Kunde skruva på max inställningar och det flöt på mjukt och bra , dock verkade spelet ha vissa problem med flytet , man fick tydliga hack då det lästes in nya texturer. Men det var så även på det gamla kortet men i mindre utsträckning.

Sen testades #The Sims 4 , inga grafiska skillnader alls , märkte inget eftersom spelet inte är så krävande.

Sen så testade jag spelet där man märkte det största skillnaderna , #Star Citizen
Som natt och dag då det gäller framerate i det spelet , från att varit en hackig och sunkig upplevelse gick det till mjukt flyt och det på hangaren som är grymt icke-optimerad och har blinkande texturer och andra fina buggar.

Sist så flikar jag in med #Middle-Earth: Shadow of Mordor som jag inte testat med gamla kortet men som är snyggt och man har grymt flyt med massor av grafikporr påslagen!

Slutsats : Grymt nöjd med mitt köp och att spela Shadow of mordor samt andra kommande spel kommer bli en ren fröjd i framtiden.

Kiri OUT

#blogg

Medlem
Grafikporr : Slutsats

Intressant! Är själv lite sugen på ett maxwell-kort, men det lutar just nu mer åt 970 än 980.

Lite nyfiken också, vad består resten av din rigg utav? Funderar nämligen på hur det funkar med symbiosen mellan komponenterna, då min egna gamingdator har några år på nacken med lite blandad årgång av delar, som kanske löper risk för att agera flaskhals.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Intressant! Är själv lite sugen på ett maxwell-kort, men det lutar just nu mer åt 970 än 980.

Lite nyfiken också, vad består resten av din rigg utav? Funderar nämligen på hur det funkar med symbiosen mellan komponenterna, då min egna gamingdator har några år på nacken med lite blandad årgång av delar, som kanske löper risk för att agera flaskhals.

Hur ser ditt system ut? Jag sitter på en 2500K @ 4.5 Ghz, 8GB RAM. Beställde ett 970 idag, bytar ut mitt GTX 670, sålänge du har I5 cpu eller liknande lär du inte flaskhalsa om du inte tänkt köra SLI.

Medlem

Nice, verkar vara ett gediget kort.

Medlem
Skrivet av Comstedt:
Skrivet av Xzander:

Intressant! Är själv lite sugen på ett maxwell-kort, men det lutar just nu mer åt 970 än 980.

Lite nyfiken också, vad består resten av din rigg utav? Funderar nämligen på hur det funkar med symbiosen mellan komponenterna, då min egna gamingdator har några år på nacken med lite blandad årgång av delar, som kanske löper risk för att agera flaskhals.

Hur ser ditt system ut? Jag sitter på en 2500K @ 4.5 Ghz, 8GB RAM. Beställde ett 970 idag, bytar ut mitt GTX 670, sålänge du har I5 cpu eller liknande lär du inte flaskhalsa om du inte tänkt köra SLI.

Har en i7 3770 som sitter på ett Gigabyte z68ap-d3moderkort och 16GB 1600Mhz ram, allt drivet av ett 600W psu. Har inget intresse utav vare sig överklockning eller SLI så ett kort räcker. Låter helt enkelt som att det kanske är fritt fram att införskaffa ett.

blir tvungen att byta mitt 680 mot ngt snabbare när occulus rift kommer i 1080p eller 4k

Medlem

Sitter på en i7 4770k tillsammans med 16GB 1600MHz minnen, bytte ut mitt 670 emot ett MSI 970 för en två veckor sedan ungefär. Det är ett riktigt grymt kort! Går tyst och presterar som ett monster. Slängde även på en skvätt överklock själv vilket gav runt 15!! EXTRA fps i Shadow of Mordor.

Min slutsats är att Maxwell korten är EXTREMT prisvärda för deras prestanda, speciellt 970 korten som med lite egen klockning presterar över ett stock 980. ^^,

Inaktiv

Jag trodde det stod gratisporr >.<

Testpilot
Skrivet av Xzander:

Intressant! Är själv lite sugen på ett maxwell-kort, men det lutar just nu mer åt 970 än 980.

Lite nyfiken också, vad består resten av din rigg utav? Funderar nämligen på hur det funkar med symbiosen mellan komponenterna, då min egna gamingdator har några år på nacken med lite blandad årgång av delar, som kanske löper risk för att agera flaskhals.

Det som är bra numera är man kan faktiskt få grym prestanda ur även en äldre modell processor och det gäller ju även mig.
Visst man får alltid lite bättre prestanda om man har moderna komponenter i burken men grafikortet är ju den viktigaste komponenten , vi ser ju med Mantle och DX12 att även med svagare processorer jobbas det på prestandan.

Nu till min rigg:
Intel Core I7 2700K klockad till 4.4GHz
16GB minne , 256 GB Samsung SSD som bootdisk och en 128GB Corsair SSD som speldisk.
Körs på Windows 7

För min egen del kommer denna hårdvaran rulla ett tag till innan jag byter

Medlem

Intressant, jag uppgraderade precis till ett 970 igår. Skillnaden i Mordor var verkligen som natt och dag, mest för att det såg oväntat skitfult ut med mitt förra kort trots att det i vanliga fall brukar kunna klara hyfsade inställningar. Med nya kortet såg det dock rätt ståtligt ut. Synd bara att jag redan klarat spelet. Jag hade gärna spelat slutet av spelet utan att slutbossen sett ut som något från tidiga 00-talet.

1
Skriv svar