PS4 eller GTX 970 till datorn?

Medlem
PS4 eller GTX 970 till datorn?

Tänkte rådfråga om ni tycker jag ska införksaffa ett ps4 eller köpa ett 970 till datorn.
Det är så här att jag studerar och har inte plats till datorn i min lilla etta så jag kan i princip endast lira på datorn de helger jag är hemma. Av den anledningen känns det lite onödigt att lägga över tre tusen riksdaler på ett nytt grafikkort när jag knappt har tid att njuta av det. PS4 däremot kan jag lätt ha här i ettan. Vad tycker ni?

PS. Sitter på GTX 570 SLI i datorn och de börjar få det lite kämpigt med de mer krävande spelen!

Edit: Tackar för svaren, mycket uppskattat!

Medlem

Det känns som att du svarar på din egen fråga när du skriver att det är onödigt att köpa ett grafikkort som kommer användas väldigt sparsamt. Om du tycker det är onödigt så är det naturligtvis onödigt.

Medlem

Köp ett 970 och gör plats för datorn.

Medlem

Personligen skulle jag ta en PS4 vs ett 970 alla dagar i veckan... varför?
För att PS4 förmodligen kommer hålla sig aktiv längre, med det menar jag alltså att du uppgraderar grafikkort oftare än du byter konsol.

Och eftersom PS4 är relativt ny fortfarande så är den bara i början av sitt liv.
Jag kanske hade valt grafikkortet ifall konsolen endast hade ca 1-2år kvar i livet.

Men du ska köra på magkänsla.
Du kan singla slant, krona för ps4 och klave för 970... blir du besviken över vilken sida det blir så har du ditt omedvetna svar

Lycka till.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Köp ett 970 och gör plats för datorn.

Jag har försökt med allt, det går inte utan att det skulle se extremt konstigt ut

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det känns som att du svarar på din egen fråga när du skriver att det är onödigt att köpa ett grafikkort som kommer användas väldigt sparsamt. Om du tycker det är onödigt så är det naturligtvis onödigt.

Ja, kanske. Fast samtidigt vill man ju vara redo att lira GTA V på pc när det släpps

Medlem
Skrivet av insilence:

Personligen skulle jag ta en PS4 vs ett 970 alla dagar i veckan... varför?
För att PS4 förmodligen kommer hålla sig aktiv längre, med det menar jag alltså att du uppgraderar grafikkort oftare än du byter konsol.

Och eftersom PS4 är relativt ny fortfarande så är den bara i början av sitt liv.
Jag kanske hade valt grafikkortet ifall konsolen endast hade ca 1-2år kvar i livet.

Men du ska köra på magkänsla.
Du kan singla slant, krona för ps4 och klave för 970... blir du besviken över vilken sida det blir så har du ditt omedvetna svar

Lycka till.

Det får nog bli slantsingling, haha

Medlem

Införskaffa ett nytt chassi som passar in bättre i din lilla lägenhet? Finns ju ganska många kompakta lösningar men där man ändå får plats med ett kort som GTX 970.

Annars låter det som att PS4 är en lösning för dig. Inget stoppar dig ju från att fokusera på din dator efter du är klar med studierna och när du flyttat till en större lägenhet

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Införskaffa ett nytt chassi som passar in bättre i din lilla lägenhet? Finns ju ganska många kompakta lösningar men där man ändå får plats med ett kort som GTX 970.

Annars låter det som att PS4 är en lösning för dig. Inget stoppar dig ju från att fokusera på din dator efter du är klar med studierna och när du flyttat till en större lägenhet

Problemet är ju inte chassit utan att få in ett skrivbord här Det lutar mer och mer åt ett ps4!

Medlem
Skrivet av Amilo:
Skrivet av Bojkott:

Införskaffa ett nytt chassi som passar in bättre i din lilla lägenhet? Finns ju ganska många kompakta lösningar men där man ändå får plats med ett kort som GTX 970.

Annars låter det som att PS4 är en lösning för dig. Inget stoppar dig ju från att fokusera på din dator efter du är klar med studierna och när du flyttat till en större lägenhet

Problemet är ju inte chassit utan att få in ett skrivbord här Det lutar mer och mer åt ett ps4!

Sitt på golvet

Medlem

Och en liten men ack så viktig fördel för PS4 är ju: Nu när du pluggar kommer du få vänner, vänner kan spela ihop på en PS4. Det går så klart på en dator också men inget slår en gamingkväll med polarna i soffan framför TVn.

Medlem
Skrivet av Amilo:
Skrivet av Bojkott:

Införskaffa ett nytt chassi som passar in bättre i din lilla lägenhet? Finns ju ganska många kompakta lösningar men där man ändå får plats med ett kort som GTX 970.

Annars låter det som att PS4 är en lösning för dig. Inget stoppar dig ju från att fokusera på din dator efter du är klar med studierna och när du flyttat till en större lägenhet

Problemet är ju inte chassit utan att få in ett skrivbord här Det lutar mer och mer åt ett ps4!

Du prioriterar helt fel. Jag har bott på 19kvm och hade ändå plats för skrivbord och fullstor dator.

1. Du kan äta framför datorn. Då behöver du inget matbord.
2. Du kan sova vid datorn. Då behöver du ingen säng.
3. Framför datorn kan ingen känna om du luktar illa. Släng ut duschen och ha datorn i badrummet.

Medlem

Jag stod inför ungefär samma situation som du gör nu: att, som student boendes i en etta, lägga runt 4000 kr på antingen konsol eller nya datordelar. Jag valde datordelar, men då har min dator redan haft en given plats hemma hos mig sedan länge. Den står bredvid bokhyllan, inkopplad i TV:n. Då slipper man skrivbordet och kan lira i soffan. Sedan har jag trådlös mus/tangentbord. Funkar finfint. Vill man så kan man ju även köpa en handkontroll till PC:n.

Men med det sagt så håller jag med om vad andra sagt: om du inte har plats för en stor PC så är det klart att PS4:an kanske är det bättre alternativet. Kör du på laptop då, eller? För jag har svårt att se hur du, speciellt som student, inte skulle ha en dator hemma öht.

Medlem
Skrivet av Ercarret:

Jag stod inför ungefär samma situation som du gör nu: att, som student boendes i en etta, lägga runt 4000 kr på antingen konsol eller nya datordelar. Jag valde datordelar, men då har min dator redan haft en given plats hemma hos mig sedan länge. Den står bredvid bokhyllan, inkopplad i TV:n. Då slipper man skrivbordet och kan lira i soffan. Sedan har jag trådlös mus/tangentbord. Funkar finfint. Vill man så kan man ju även köpa en handkontroll till PC:n.

Men med det sagt så håller jag med om vad andra sagt: om du inte har plats för en stor PC så är det klart att PS4:an kanske är det bättre alternativet. Kör du på laptop då, eller? För jag har svårt att se hur du, speciellt som student, inte skulle ha en dator hemma öht.

Aa, jag har laptop som det är nu Jag lirar mest fps(online) på datorn så jag hade nog haft problem med att sitta i soffan och lira på tvn. Annars fungerar det ju utmärkt om man mest lirar singleplayer spel eller så!

Medlem
Skrivet av Amilo:
Skrivet av Ercarret:

Jag stod inför ungefär samma situation som du gör nu: att, som student boendes i en etta, lägga runt 4000 kr på antingen konsol eller nya datordelar. Jag valde datordelar, men då har min dator redan haft en given plats hemma hos mig sedan länge. Den står bredvid bokhyllan, inkopplad i TV:n. Då slipper man skrivbordet och kan lira i soffan. Sedan har jag trådlös mus/tangentbord. Funkar finfint. Vill man så kan man ju även köpa en handkontroll till PC:n.

Men med det sagt så håller jag med om vad andra sagt: om du inte har plats för en stor PC så är det klart att PS4:an kanske är det bättre alternativet. Kör du på laptop då, eller? För jag har svårt att se hur du, speciellt som student, inte skulle ha en dator hemma öht.

Aa, jag har laptop som det är nu Jag lirar mest fps(online) på datorn så jag hade nog haft problem med att sitta i soffan och lira på tvn. Annars fungerar det ju utmärkt om man mest lirar singleplayer spel eller så!

Jag har inga problem med att spela online-FPS:er från soffan (även om det är väldigt lätt att vara mer hardcore än mig där). Däremot kan jag tänka mig att det blir knepigt om man vill använda lite mer gamerinriktad utrustning. Möss, tangentbord, den typen av saker. Det finns säkert trådlösa alternativ, men det mesta jag ser är trådat och jag skulle inte rekommendera trådad utrustning om du spelar från soffan. Det blir bökigt.

Hursomhelst, lycka till! Det blir nog bra oavsett.

ps4, sen skaffa en mus och tangentbord till ,så går det att porrsurfa

Medlem

Jag står precis in för samma problem. Hur gjorde du? Jag vet inte riktigt heller hur jag ska tänka.


signatur

Niet.

Medlem

PC > PS4

Vilka spel finns på PS4 som inte finns på PC?
Bloodborne är väl det ända PS4 exklusiva jag kan komma på.
Men om det är värt 4000:- är jag rätt osäker på.

Eller så köper man ett Wii U. Den bästa konsolen av dem alla. Bra mycket mer spel, och bättre spel än till de andra konsolerna.

Medlem

Ett GTX 970 är ju bra mycket kraftfullare än allt PS4 har att erbjuda. Datorn kan du också koppla till TV:n. Och det är väldigt enkelt att skaffa ett par trådlösa dosor och vips har du en extremt kraftfull soffdator. Har du redan resterande dator så förstår jag inte varför man skulle vilja köpa en PS4.


signatur

Have a good time!

1
Skriv svar