Oculus Rift släpps "ganska snart"

Robot
Oculus Rift släpps "ganska snart"

VR-revolutionen sparkar igång om mindre än några år, men mer än några månader.

#oculus-vr, #elite-dangerous


Medlem
Oculus Rift släpps "ganska snart"

Jag har inte varit såhär hajpad inför en pryl sen Playstation 2 som liten!

Medlem

Den tredje var väl ändå bara en prototyp och inte en utvecklarversion?

Med tanke på hur mycket problem som fortfarande kvarstår i DK2 så tvivlar jag på att en konsumentversion är runt hörnet. Det kan bli så att en konsumentversion dröjer ända till 2016 och att vi får DK3 nästa år.

Ska man tolka Carmack rätt så är till och med de osäkra på vilken väg de ska ta för att minska åksjuka och göra upplevelsen bättre.

Mycket hänger dessutom på Samsung och andra skärmtillverkare där han har poängtera att upplösningensracet tar för stor plats och att högre uppdateringsfrekvenser inte prioriteras, något som är väldigt viktigt med VR. Carmack vill upp i minst 90Hz, något som inte är möjligt med dagens små displayer.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Den tredje var väl ändå bara en prototyp och inte en utvecklarversion?

Med tanke på hur mycket problem som fortfarande kvarstår i DK2 så tvivlar jag på att en konsumentversion är runt hörnet. Det kan bli så att en konsumentversion dröjer ända till 2016 och att vi får DK3 nästa år.

Ska man tolka Carmack rätt så är till och med de osäkra på vilken väg de ska ta för att minska åksjuka och göra upplevelsen bättre.

Mycket hänger dessutom på Samsung och andra skärmtillverkare där han har poängtera att upplösningensracet tar för stor plats och att högre uppdateringsfrekvenser inte prioriteras, något som är väldigt viktigt med VR. Carmack vill upp i minst 90Hz, något som inte är möjligt med dagens små displayer.

Fan, jag som trodde att de var redo att släppa en konsument-version ganska så snart.

Är det någon idé att skaffa en DK1-2 som konsument eller borde man vänta? Är jävligt sugen på att testa men samtidigt om den funkar "sådär" så kommer jag nog tröttna ganska snabbt.

Inaktiv
Skrivet av von_lidl:

Är det någon idé att skaffa en DK1-2 som konsument eller borde man vänta? Är jävligt sugen på att testa men samtidigt om den funkar "sådär" så kommer jag nog tröttna ganska snabbt.

Jag beställde ett DK1 ganska nyligen efter att den kom och det var riktigt fränt trotts den låga upplösningen och uppdateringsfrekvensen. Frågan är just som du säger "om man ska vänta eller inte" för vi vet inte när fullversionen släpps.

Jag kommer vänta på fullversionen nu även om DK2 sägs ska vara mycket bättre än DK1 så har du ingen version kan det vara roligt att prova på DK2 medans du väntar.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Bojkott:

Den tredje var väl ändå bara en prototyp och inte en utvecklarversion?

Med tanke på hur mycket problem som fortfarande kvarstår i DK2 så tvivlar jag på att en konsumentversion är runt hörnet. Det kan bli så att en konsumentversion dröjer ända till 2016 och att vi får DK3 nästa år.

Ska man tolka Carmack rätt så är till och med de osäkra på vilken väg de ska ta för att minska åksjuka och göra upplevelsen bättre.

Mycket hänger dessutom på Samsung och andra skärmtillverkare där han har poängtera att upplösningensracet tar för stor plats och att högre uppdateringsfrekvenser inte prioriteras, något som är väldigt viktigt med VR. Carmack vill upp i minst 90Hz, något som inte är möjligt med dagens små displayer.

Fan, jag som trodde att de var redo att släppa en konsument-version ganska så snart.

Är det någon idé att skaffa en DK1-2 som konsument eller borde man vänta? Är jävligt sugen på att testa men samtidigt om den funkar "sådär" så kommer jag nog tröttna ganska snabbt.

Åk på nån mässa och testa, jag har testat och jag tar min 3D skärm och TrackIR över DK1-2 any day.

Medlem

Faktafel. Har bara funnits 2 utvecklingskit.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Faktafel. Har bara funnits 2 utvecklingskit.

DK1, Crystal Cove och Crescent Bay blir väl tre? Även om den sista bara visats upp ännu. (Menar inte att låta smart, rätta mig om jag har fel).

Hur som helst är jag råtaggad på konsumentversionen! Nvidia-panelen för mina 970-kort visar redan VR-funktioner, och jag kan berätta för er att DSR i praktiken borde eliminera "screen door"-effekten.

Det är som en kantutjämnare sänd från ovan! DSR är inte hype, så mycket kan jag intyga redan nu.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av KnäckeHäxan:

Faktafel. Har bara funnits 2 utvecklingskit.

DK1, Crystal Cove och Crescent Bay blir väl tre? Även om den sista bara visats upp ännu.

Cresent bay är en prototyp som inte släppts till utvecklare ännu. Det återstår att se om det blir en DK3 eller om de går till konsumentversion direkt.

Medlem
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Bojkott:

Den tredje var väl ändå bara en prototyp och inte en utvecklarversion?

Med tanke på hur mycket problem som fortfarande kvarstår i DK2 så tvivlar jag på att en konsumentversion är runt hörnet. Det kan bli så att en konsumentversion dröjer ända till 2016 och att vi får DK3 nästa år.

Ska man tolka Carmack rätt så är till och med de osäkra på vilken väg de ska ta för att minska åksjuka och göra upplevelsen bättre.

Mycket hänger dessutom på Samsung och andra skärmtillverkare där han har poängtera att upplösningensracet tar för stor plats och att högre uppdateringsfrekvenser inte prioriteras, något som är väldigt viktigt med VR. Carmack vill upp i minst 90Hz, något som inte är möjligt med dagens små displayer.

Fan, jag som trodde att de var redo att släppa en konsument-version ganska så snart.

Är det någon idé att skaffa en DK1-2 som konsument eller borde man vänta? Är jävligt sugen på att testa men samtidigt om den funkar "sådär" så kommer jag nog tröttna ganska snabbt.

I vissa fall så fungerar det bra, dock är 90% av spelen som funkar bra bara tech demos. Jag skaffade DK2 för att jag inte orkade vänta, och som tur är så fungerar det hyfsat bra i spelet jag använder det mest i (DCS World).

Direct mode, ett läge där man ska lägre latens genom att starta spelen direkt i Rift fungerar riktigt dåligt, och detta är något som de måste ha löst innan de kan lansera Rift som en konsumentversion. Så nu får man i värsta fall göra Oculus Rift till primär display, vilket innebär att du måste försöka navigera i Windows genom Rift, något som kan vara ett helvete då du bara ser drygt 70% av displayen, eller 35% per öga.

Mycket har förbättrats från DK1, men om CV1 kommer vara som DK2 fast med en 1440p display så kommer det inte att hålla.

Vad jag anser är viktigast att de förbättrar är högre uppdateringsfrekvens för att minimera ghosting, få Direct mode att fungera felfritt utan krascher, och förmodligen så kommer det att krävas en högre upplösning än 1440p för att bli av med screen door-effekten. Är tveksam till att ens 4K kommer att räcka för att helt bli av med den. Men samtidigt så känns det orealistiskt att ställa högre krav än 4K idag, till och med för en konsumentversion. Kanske kan vara något för CV2 eller 3?

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Cresent bay är en prototyp som inte släppts till utvecklare ännu. Det återstår att se om det blir en DK3 eller om de går till konsumentversion direkt.

Snabbt svarat! (Medans jag redigerade mitt inlägg dessutom )

Absolut. Hoppas nästan på en DK3, för jag vill ha en maximalt slipad konsumentversion.

Medlem

Det blir ingen DK3, det har dem sagt klart och tydligt. Så det är bara raka vägen nu till en konsumentversion och pepp pepp på att spelföretagen gör riktigt bra fungerande spel. Nu ska jag testa Alien Isolation med min DK2. Blöja, check!

Medlem
Skrivet av Stilfullast:

Det blir ingen DK3, det har dem sagt klart och tydligt. Så det är bara raka vägen nu till en konsumentversion och pepp pepp på att spelföretagen gör riktigt bra fungerande spel. Nu ska jag testa Alien Isolation med min DK2. Blöja, check!

RIP

Medlem
Skrivet av Stilfullast:

Det blir ingen DK3, det har dem sagt klart och tydligt. Så det är bara raka vägen nu till en konsumentversion och pepp pepp på att spelföretagen gör riktigt bra fungerande spel. Nu ska jag testa Alien Isolation med min DK2. Blöja, check!

Finns Aliens Isolation DK2 demot ute för allmänheten? Ballt i så fall, inte hört nått om det

Medlem

Men skynda på då för helvete, jag håller på att bli gammal


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:
Skrivet av Stilfullast:

Det blir ingen DK3, det har dem sagt klart och tydligt. Så det är bara raka vägen nu till en konsumentversion och pepp pepp på att spelföretagen gör riktigt bra fungerande spel. Nu ska jag testa Alien Isolation med min DK2. Blöja, check!

Finns Aliens Isolation DK2 demot ute för allmänheten? Ballt i så fall, inte hört nått om det

Hela spelet är ute med "unoffical" DK2 stöd. Man får redigera en xml fil så utvecklarna har behållt VR-koden för oss att hitta den.

Medlem
Skrivet av Stilfullast:
Skrivet av KnäckeHäxan:
Skrivet av Stilfullast:

Det blir ingen DK3, det har dem sagt klart och tydligt. Så det är bara raka vägen nu till en konsumentversion och pepp pepp på att spelföretagen gör riktigt bra fungerande spel. Nu ska jag testa Alien Isolation med min DK2. Blöja, check!

Finns Aliens Isolation DK2 demot ute för allmänheten? Ballt i så fall, inte hört nått om det

Hela spelet är ute med "unoffical" DK2 stöd. Man får redigera en xml fil så utvecklarna har behållt VR-koden för oss att hitta den.

aha! Coolt!

Medlem

Någon som lätt blir åksjuk som har provat en sån här? Fungerar det bra?

Medlem

Hoppas på släpp nästa år. Men något säger mig att det blir inte riktigt bra före ca 3 år. Hoppas jag har fel..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Den tredje var väl ändå bara en prototyp och inte en utvecklarversion?

Med tanke på hur mycket problem som fortfarande kvarstår i DK2 så tvivlar jag på att en konsumentversion är runt hörnet. Det kan bli så att en konsumentversion dröjer ända till 2016 och att vi får DK3 nästa år.

Ska man tolka Carmack rätt så är till och med de osäkra på vilken väg de ska ta för att minska åksjuka och göra upplevelsen bättre.

Mycket hänger dessutom på Samsung och andra skärmtillverkare där han har poängtera att upplösningensracet tar för stor plats och att högre uppdateringsfrekvenser inte prioriteras, något som är väldigt viktigt med VR. Carmack vill upp i minst 90Hz, något som inte är möjligt med dagens små displayer.

Tss, det går att lösa enkelt. Allt man behöver är bara en swift, en kartong, en headtracker och lite eltejp ;).

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Bojkott:

Den tredje var väl ändå bara en prototyp och inte en utvecklarversion?

Med tanke på hur mycket problem som fortfarande kvarstår i DK2 så tvivlar jag på att en konsumentversion är runt hörnet. Det kan bli så att en konsumentversion dröjer ända till 2016 och att vi får DK3 nästa år.

Ska man tolka Carmack rätt så är till och med de osäkra på vilken väg de ska ta för att minska åksjuka och göra upplevelsen bättre.

Mycket hänger dessutom på Samsung och andra skärmtillverkare där han har poängtera att upplösningensracet tar för stor plats och att högre uppdateringsfrekvenser inte prioriteras, något som är väldigt viktigt med VR. Carmack vill upp i minst 90Hz, något som inte är möjligt med dagens små displayer.

Tss, det går att lösa enkelt. Allt man behöver är bara en swift, en kartong, en headtracker och lite eltejp ;).

Så ser man ut så här

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Bojkott:

Den tredje var väl ändå bara en prototyp och inte en utvecklarversion?

Med tanke på hur mycket problem som fortfarande kvarstår i DK2 så tvivlar jag på att en konsumentversion är runt hörnet. Det kan bli så att en konsumentversion dröjer ända till 2016 och att vi får DK3 nästa år.

Ska man tolka Carmack rätt så är till och med de osäkra på vilken väg de ska ta för att minska åksjuka och göra upplevelsen bättre.

Mycket hänger dessutom på Samsung och andra skärmtillverkare där han har poängtera att upplösningensracet tar för stor plats och att högre uppdateringsfrekvenser inte prioriteras, något som är väldigt viktigt med VR. Carmack vill upp i minst 90Hz, något som inte är möjligt med dagens små displayer.

Tss, det går att lösa enkelt. Allt man behöver är bara en swift, en kartong, en headtracker och lite eltejp ;).

Så ser man ut så här

http://www.doolwind.com/images/blog/virtual_reality_helmet.jp...

Haha!

Medlem
Skrivet av Jozo:

Någon som lätt blir åksjuk som har provat en sån här? Fungerar det bra?

Jag blir snabbt illamående av att snurra, men jag klarar DK2 mycket bra. Det beror en del på spelet, vissa spel går länge medans vissa är svårare. Som jag upplevt det är det faktiskt mest spelen som behöver fixas. Det är rörelsesytemet i fps som förstör det mest för mig.

Jag har lirat lite half-life. Fungerar AWSOME, tills du råkar göra så att du tittar åt sidan i verkligheten, men springer rakt fram i spelet. Det gör mig illamående mycket snabbt. Min kompis däremot pallade bara 10 min, sen mådde han dåligt, till och med på morgonen efter. Har du provat Rift innan så du vet hur känslig du är? Det verkar väldigt individuellt och oberoende på hur känslig du är för åksjuka.

Ser för övrigt galet mycket fram emot konsumentversionen med EVE valkyre! Hoppas på 4k med. Det kommer behövas för att bli av med screendoor effekten. Pallar inte datorn så kan du alltid rendera i 1080P och skala upp, pixelstorleken är det viktiga.

Är det någon som vet om det finns planer på att göra ögonavståndet justerbart? Jag har lite för långt emellan egentligen...

Medlem

Tror inte det blir något som slår igenom i spelvärlden. Kul i fem minuter, men sedan ligger glasögonen och samlar damm i mångas hem.

Däremot kan det bli något för medicinindustrin och liknande områden. Som speltillbehör? Nej knappast.

De bör kanske inkludera ett års förbrukning av spypåsar.

Medlem

DK1:an har en tydlig och tjock screen door effekt, DK2:an har istället mindre screen door och därmed en mjukare och mer fyllig bild, men däremot har den brusiga pixlar p.g.a. sin pentile matris.
En lösning skulle vara att (om CV1 fortsätter med AMOLED) ha ett optisk filter för att minska bruset.
Det fanns ett sådant "gör det själv mod" för DK1:ans tjocka screen door som fylldes med hjälp av filtret. Funderar på att testa något liknande på min DK2:a om jag får tid.

dmn
Medlem
Skrivet av mh76:

Tror inte det blir något som slår igenom i spelvärlden. Kul i fem minuter, men sedan ligger glasögonen och samlar damm i mångas hem.

Däremot kan det bli något för medicinindustrin och liknande områden. Som speltillbehör? Nej knappast.

Ack så fel du kommer ha.

Inaktiv

kommer inte att köpa nån av dom

Medlem

Skulle vilja veta vart FZ tagit citat "Ganska snart" från exakt. Känns lite väl clickbait. För jag tolkar det inte alls som ganska snart från något Oculus har sagt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av von_lidl:
Skrivet av Bojkott:

Den tredje var väl ändå bara en prototyp och inte en utvecklarversion?

Med tanke på hur mycket problem som fortfarande kvarstår i DK2 så tvivlar jag på att en konsumentversion är runt hörnet. Det kan bli så att en konsumentversion dröjer ända till 2016 och att vi får DK3 nästa år.

Ska man tolka Carmack rätt så är till och med de osäkra på vilken väg de ska ta för att minska åksjuka och göra upplevelsen bättre.

Mycket hänger dessutom på Samsung och andra skärmtillverkare där han har poängtera att upplösningensracet tar för stor plats och att högre uppdateringsfrekvenser inte prioriteras, något som är väldigt viktigt med VR. Carmack vill upp i minst 90Hz, något som inte är möjligt med dagens små displayer.

Fan, jag som trodde att de var redo att släppa en konsument-version ganska så snart.

Är det någon idé att skaffa en DK1-2 som konsument eller borde man vänta? Är jävligt sugen på att testa men samtidigt om den funkar "sådär" så kommer jag nog tröttna ganska snabbt.

I vissa fall så fungerar det bra, dock är 90% av spelen som funkar bra bara tech demos. Jag skaffade DK2 för att jag inte orkade vänta, och som tur är så fungerar det hyfsat bra i spelet jag använder det mest i (DCS World).

Direct mode, ett läge där man ska lägre latens genom att starta spelen direkt i Rift fungerar riktigt dåligt, och detta är något som de måste ha löst innan de kan lansera Rift som en konsumentversion. Så nu får man i värsta fall göra Oculus Rift till primär display, vilket innebär att du måste försöka navigera i Windows genom Rift, något som kan vara ett helvete då du bara ser drygt 70% av displayen, eller 35% per öga.

Mycket har förbättrats från DK1, men om CV1 kommer vara som DK2 fast med en 1440p display så kommer det inte att hålla.

Vad jag anser är viktigast att de förbättrar är högre uppdateringsfrekvens för att minimera ghosting, få Direct mode att fungera felfritt utan krascher, och förmodligen så kommer det att krävas en högre upplösning än 1440p för att bli av med screen door-effekten. Är tveksam till att ens 4K kommer att räcka för att helt bli av med den. Men samtidigt så känns det orealistiskt att ställa högre krav än 4K idag, till och med för en konsumentversion. Kanske kan vara något för CV2 eller 3?

Menyerna är helt klart ett problem. Som du säger, det är ett litet helsike att manövrera runt. Ta Project CARS t ex, du måste ta av dig Riften ibland för att överhuvudtaget se vad som händer.

Sedan är jag inte helt säker på det här med uppösningen. Det kommer att bli ett problem. Visst, det låter ju jättehypat med 1440p e t c, men tänk på att ditt grafikkort måste klara det. Det är ingen skillnad på att köra på en vanlig skärm eller Oculus i detta fallet. Har du redan lite problem med att rulla vissa titlar i 1080p så kommer detta problem att flerfaldigas med Oculus. Och då måste du börja stänga av saker i spelet
och detta gör att jag inte tycker att upplösningen bör höjas mer. Totem siktar på 1080p och i dagens läge låter det som en bättre idé. Mitt GTX760 har redan lite svårt med ex ARMA3 och måste jag då ytterliggare höja upplösningen där så vet jag faktiskt inte om det blir spelbart alls. Och måste man förutom inköpet av setet också handla nytt grafikkort så vetefan om det är en så bra affär.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar