Arnroths krönika – Är läsbar text för mycket begärt?

Robot
Arnroths krönika – Är läsbar text för mycket begärt?

Det läggs 5 000 timmar på att återskapa franska katedraler ner till minsta sten, men det går inte att göra text som kan läsas från tv-soffan. Obegripligt, ryter Arnroth.

#fifa-15, #ubisoft, #assassins-creed-unity, #diablo-iii, #gta-v-2, #middle-earth-shadow-of-mordor, #forza-horizon-2, #driveclub


Medlem
Arnroths krönika – Är läsbar text för mycket begärt?

Bara en massa problem med konsoler och portningar. When will it end??

Medlem

Kanske ett par glasögon skulle göra susen?

Medlem

Du är inte ensam om att svära över detta, inte bara konsoller som lider av det heller, långt ifrån. Prova valfritt PC spel i 3840x2160 & se vad som händer med UI och text, det räcker med 2560x1440 för att man behöver lämna näsavtryck på skärmfan för att läsa något.

Enda anledningen till att det blir såhär är att inge jävel testar spelen i normal hemmamiljö (läs upplösning, storlek, avstånd) innan de släpps och som du säger så är det knappast några problem att koda för detta.

Enkla indie spel har möjlighet att anpassa alla Ui element så de bättre passar höga upplösningar och avstånd så de ger en faktisk läsbarhet men AAA titlar med otaligt antal miljoner ipumpade har inte denna funktion. AAA titlar har som sagt inte ens en funktion för att anpassa text storlek, det finns inte en rimlig anledning till varför det är såhär (nej att det inte går eller att det inte får plats eller inte ser bra ut är inte rimliga anledningar)

Medlem

Detta problem har mig veterligen aldrig varit närvarande på vare sig Mega Drive, NES, SNES, PSX eller Dreamcast utan är något som kommit med HDTV:s inmarsch, när TV:n i princip blivit samma sak som en stor datorskärm.

PC-spelen överöses av irriterande företeelser som enbart passar konsolspel och dess målgrupp, inte konstigt att några PC-företeelser letar sig in i konsolspelen trots att det inte passar när speltillverkare är snåla.

Medlem

Känns som att så fort ett spel släpps på mer än 1 format så går allt åt helvete.

Medlem

Instämmer helt. Nu har jag inte spelat på min konsol på länge men minns att när jag skulle spela GTA4 på min 360 när det begav sig så tröttnade jag på oläsbar text. Det slutade med att jag kopplade in konsolen i min datorskärm och satt vid skrivbordet och spelade för att kunna läsa alla textmeddelanden som man fick i mobilen.

Inaktiv

Håller med här. Strategi genren lider av detta speciellt. I Total War fick man dra ner till 1280x720 (16:9) för att kunna tyda. Nåt som även irriterar fortfarande men var bättre förr är Hint text under kortare laddnings sekvenser. Idag är det som oftast blixtkorta, omöjligt att hinna med. Inför tillbaka " press enter to continue"

Medlem

Tycker nästan texten i Diablo 3 till PS4 är för stor.
Så det är nog ganska individuellt hur man upplever det samt hur stor bild man har.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag sitter o kisar framför tv'n jag med x). Har bärbara inkopplad där o sitter med Photoshop o diablo 3 o lite enklare spel. Det blir ganska jobbigt. Då sitter jag 3m från en 47" tv.

Medlem

Skulle gradera textremsor för minimum enligt följande:
a) anpassa typsnitt efter upplösning man kör
Det som ser rent och snyggt ut i 720 blir för litet i 1080
b) gör det valbart small, medium, large typsnitt

Inbyggda menyer osv kan ju göras rejält stort, då är det ju inte saker som skall renderas i realtid med tunga fps. Bara viktigt att kunna läsa och göra val osv.

Generellt skulle jag vilja ha mer ställbara HUD, både storlek och placering. Av/på finns ofta men det är allt. Ibland någon inställning om karta alltid skall peka mot norr eller inte osv. Men det måste ju vara med i renderingen så där kan man förstå extra arbete.

Medlem

Jag gillar inte tanken på att min syn skulle bli sämre med tiden, men att jag inte skulle kunna se texten i spel hade jag inte ens funderat på. Det enda spelet jag har spelat på konsol här är Shadow of Mordor, och jag har inga problem i dagsläget att se texten där. Jag har en 55" tv och sitter på 4 meters avstånd.

Givetvis kan man inte vilja tänka på att skaffa glasögon, men om det är något störande så kanske det kan vara lämpligt att besöka en optiker. Givetvis finns det ju ögonproblem, som ofta kommer då man blir äldre, där felet inte är brytningsfel. Där hjälper ju inte glasögon. Det är nog den typen av fel som jag oroar mig mest för. Min mamma har ju börjat få lite svårt att se och mormor ser bara konturer numera.

Inaktiv

Instämmer helt. Det faktum att syn/skärmstorlek/avstånd varierar något är ett jättebra argument för att låta oss ställa in storleken själva. Dessutom finns riktlinjer tillgängliga inom såväl perceptions/kognitionspsylologi som från annan media. Det är bara under prioriterat.

Skrivet av Owro:

Jag gillar inte tanken på att min syn skulle bli sämre med tiden, men att jag inte skulle kunna se texten i spel hade jag inte ens funderat på. Det enda spelet jag har spelat på konsol här är Shadow of Mordor, och jag har inga problem i dagsläget att se texten där. Jag har en 55" tv och sitter på 4 meters avstånd.

Givetvis kan man inte vilja tänka på att skaffa glasögon, men om det är något störande så kanske det kan vara lämpligt att besöka en optiker. Givetvis finns det ju ögonproblem, som ofta kommer då man blir äldre, där felet inte är brytningsfel. Där hjälper ju inte glasögon. Det är nog den typen av fel som jag oroar mig mest för. Min mamma har ju börjat få lite svårt att se och mormor ser bara konturer numera.

Alltså att man skaffar glasögon har jag också fattat
Men det där med kontraster och vad ögat förmår uppfatta ändras också med ålder, det gick jag inte ens in på här. Vilket ställer till det ytterligare.

Medlem

Sjukt störande med liten text. Det kan knappast vara speciellt svårt att lägga in alternativ för olika teckenstorlekar i spel.


signatur

yolo

Medlem

Självklart bör spel även kunna läsas av folk med sämre syn. Men om vi närmar oss glasögon igen så är det så jävla löjligt med folk som oroar sig över det. Jag gick länge och tyckte jag hade perfekt syn, t.ex. genom att alltid på långt håll kunna se vilken buss det var som kom. Sen gör man den där jämförelsen med någon och inser att man inte har nån bra skärpa.

Utan att ha haft några som helst problem (trodde jag) skaffade jag glasögon och fick reda på närsynhet och brytningsfel. Nu har jag glasögon och det är helt underbart att se alla detaljer. Jag kan läsa den här lilla texten på 2 meters avstånd på min 24" datorskärm utan problem.

Så mitt förslag är att om ni tycker det är ett problem, var inte rädda för att kolla upp synen. Ni gör er själva en tjänst genom att skaffa glasögon om det behövs.

Medlem
Skrivet av Magwill:

Självklart bör spel även kunna läsas av folk med sämre syn. Men om vi närmar oss glasögon igen så är det så jävla löjligt med folk som oroar sig över det. Jag gick länge och tyckte jag hade perfekt syn, t.ex. genom att alltid på långt håll kunna se vilken buss det var som kom. Sen gör man den där jämförelsen med någon och inser att man inte har nån bra skärpa.

Utan att ha haft några som helst problem (trodde jag) skaffade jag glasögon och fick reda på närsynhet och brytningsfel. Nu har jag glasögon och det är helt underbart att se alla detaljer. Jag kan läsa den här lilla texten på 2 meters avstånd på min 24" datorskärm utan problem.

Så mitt förslag är att om ni tycker det är ett problem, var inte rädda för att kolla upp synen. Ni gör er själva en tjänst genom att skaffa glasögon om det behövs.

Har du provat att köra någon av dom största AAA titlarna som släppts i år på upplösningar över 2560x1440? Prova det sen kan vi se hur mycket glasögonen tillför. (har själv glasögon & haft sedan barnsben) Med all god vilja i världen räcker det inte med att säga: Skaffa glasögon

ZF
Medlem

brukar mest störa mig på att det inte går att läsa texten i tidningar som ligger och skräpar.

Citat:

Samma sak i GTA V, där texten knappt kan läsas på normalt soffavstånd från tv:n.

menyerna är omständiga och helt hopplösa att navigera runt i. kontrollerna är redan anpassade för att sitta i en buske och snipa också. GTA är uppenbarligen PC-skadat

#bondeupproret

Medlem

Jag har inga problem. Jag spelat väldigt mycket konsolspel genom åren, har glasögon och sen ett par år en 55" tv. Det här känns som en sak man själv kan åtgärda med glasögon, bättre belysning eller större tv.

Det känns som vi skrapar i botten på "klaga på dataspel" - tunnan. Arnroth, kan du inte börja skriva lite mer undersökande reportage istället för dina klagande/korstågs artiklar. I början var dom givande och viktiga men det här har gått lite väl långt.

Medlem
Skrivet av Norrin:

Jag har inga problem. Jag spelat väldigt mycket konsolspel genom åren, har glasögon och sen ett par år en 55" tv. Det här känns som en sak man själv kan åtgärda med glasögon, bättre belysning eller större tv.

Det känns som vi skrapar i botten på "klaga på dataspel" - tunnan. Arnroth, kan du inte börja skriva lite mer undersökande reportage istället för dina klagande/korstågs artiklar. I början var dom givande och viktiga men det här har gått lite väl långt.

Men du, hur står det till egentligen? Hur långt har det inte gått när man som konsument ska anpassa hela sin levnadsmiljö bara för ett par lata kodknackare alternativt giriga vinstmaximerare inte kan fixa en slider med anpassningsbart UI & likaså för text?

"Nä tyvärr den här bluray spelarn visar bara textremsa i storlek 6, du får skaffa större tv & sätta dig närmre eller bara fixa glasögon din blinde fan"

låter väl rimligt...

Inaktiv
Skrivet av onliner72:

Kanske ett par glasögon skulle göra susen?

Rätt drygt att behöva köpa nya glasögon varje halvår för att synen försämrats typ -0,5D

Medlem

Håller med! En temporär lösning är att ha kikaren bredvid fotöljen :).

Gnälls det inte på att det är för mycket "konsollifierat", så gnälls det på att det är för lite dito.

Testpilot

Intressant krönika , för min egen del som 99% pcspelare och 1% på min PS3 el Wii så upplever jag i princip det motsatta,

Dvs att många av dagens spel verkar vara gjorda för att ses på tv med menyer där man ser 2 saker och sen måste scrolla eller text som består av 3 rader innan man måste scrolla.

Allt detta i stor text (tydligen inte stor nog efter ha läst denna krönika).

Verkar som att tillverkarna har ett genuint problem där de inte kan tillfredsställa nån alls ?

Medlem

Jag känner själv att jag inte har det problemet, men sen så flyttar jag fram en fåtölj och ställer framför soffbordet så jag sitter typ 1,5m från min TV, då är det lagom. Annars kan jag knappt spela alls


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

ZF
Medlem

bästa lösningen vore om det gick att koppla rena textfiler i spelen till skärmläsaren.

då kunde Steven Hawking läsa allt, för han har örnsyn. och en underbar röst, med nästan lika mycket karaktär som Peter Dinklage.

Medlem
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Norrin:

Jag har inga problem. Jag spelat väldigt mycket konsolspel genom åren, har glasögon och sen ett par år en 55" tv. Det här känns som en sak man själv kan åtgärda med glasögon, bättre belysning eller större tv.

Det känns som vi skrapar i botten på "klaga på dataspel" - tunnan. Arnroth, kan du inte börja skriva lite mer undersökande reportage istället för dina klagande/korstågs artiklar. I början var dom givande och viktiga men det här har gått lite väl långt.

Men du, hur står det till egentligen? Hur långt har det inte gått när man som konsument ska anpassa hela sin levnadsmiljö bara för ett par lata kodknackare alternativt giriga vinstmaximerare inte kan fixa en slider med anpassningsbart UI & likaså för text?

"Nä tyvärr den här bluray spelarn visar bara textremsa i storlek 6, du får skaffa större tv & sätta dig närmre eller bara fixa glasögon din blinde fan"

låter väl rimligt...

Det är bra, tack för att du frågar. Jag sa bara att det inte är ett problem för mig.

Ytterligheter, jag vet, men när kan man börja klaga? Är det rimligt att kräva att man ska kunna läsa texten på skärmen på en 40" tv på 3 meters avstånd? 6 meters avstånd? 9 meters avstånd? I dagsljus? När är det inte rimligt att klaga? Måste ett gränssnitt på ett spel vara användarvänligt? Eller anses det som en del av estetiken och därför behöver det inte vara så läsbart som det kan? Kan jag klaga på att Simogo's Device 6 är svårläsligt?

Den amerikanska lösnignen på det här kommer bli att det baksidan av varje spel står avstånd, ljusstyrka på rummet samt storlek på tv:n för duglig läsning. Typ minimum och rekommenderad utrustning.

Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Tellus82:
Skrivet av Norrin:

Jag har inga problem. Jag spelat väldigt mycket konsolspel genom åren, har glasögon och sen ett par år en 55" tv. Det här känns som en sak man själv kan åtgärda med glasögon, bättre belysning eller större tv.

Det känns som vi skrapar i botten på "klaga på dataspel" - tunnan. Arnroth, kan du inte börja skriva lite mer undersökande reportage istället för dina klagande/korstågs artiklar. I början var dom givande och viktiga men det här har gått lite väl långt.

Men du, hur står det till egentligen? Hur långt har det inte gått när man som konsument ska anpassa hela sin levnadsmiljö bara för ett par lata kodknackare alternativt giriga vinstmaximerare inte kan fixa en slider med anpassningsbart UI & likaså för text?

"Nä tyvärr den här bluray spelarn visar bara textremsa i storlek 6, du får skaffa större tv & sätta dig närmre eller bara fixa glasögon din blinde fan"

låter väl rimligt...

Det är bra, tack för att du frågar. Jag sa bara att det inte är ett problem för mig.

Ytterligheter, jag vet, men när kan man börja klaga? Är det rimligt att kräva att man ska kunna läsa texten på skärmen på en 40" tv på 3 meters avstånd? 6 meters avstånd? 9 meters avstånd? I dagsljus? När är det inte rimligt att klaga? Måste ett gränssnitt på ett spel vara användarvänligt? Eller anses det som en del av estetiken och därför behöver det inte vara så läsbart som det kan? Kan jag klaga på att Simogo's Device 6 är svårläsligt?

Den amerikanska lösnignen på det här kommer bli att det baksidan av varje spel står avstånd, ljusstyrka på rummet samt storlek på tv:n för duglig läsning. Typ minimum och rekommenderad utrustning.

Så de första inlägget var inte i tonen att du inte hade problem & därför ingen annan heller? Det var heller inte överdrivet aggresivt? Kom igen, hur svårt tror du att det är att koda ett anpassningsbart UI? Man har redan idag en slider för gamma & en för ljusstyrka i många spel för att se till att man får en korrekt och angenäm upplevelse, ge mig en anledning förutom vinstmaximering till varför det inte skulle finnas en för text skala & UI skala? Det finns redan idag en mängd spel främst från indie utvecklare som har detta så uppenbarligen går det att ordna...

Sen har vi inte ens gått in på problematiken med hög PPI & skalning...

Medlem
Skrivet av Tellus82:

Så de första inlägget var inte i tonen att du inte hade problem & därför ingen annan heller? Det var heller inte överdrivet aggresivt? Kom igen, hur svårt tror du att det är att koda ett anpassningsbart UI? Man har redan idag en slider för gamma & en för ljusstyrka i många spel för att se till att man får en korrekt och angenäm upplevelse, ge mig en anledning förutom vinstmaximering till varför det inte skulle finnas en för text skala & UI skala? Det finns redan idag en mängd spel främst från indie utvecklare som har detta så uppenbarligen går det att ordna...

Sen har vi inte ens gått in på problematiken med hög PPI & skalning...

Ok, antingen är jag väldigt otydlig eller så missuppfattar du mig.

"Så de första inlägget var inte i tonen att du inte hade problem & därför ingen annan heller?"
Nej, det var snarare i denna ton: Jag har inga problem, har aldrig upplevt några problem (eller snackat med nån som har problem) så ur MIN (säkert väldigt begränsade) synvinkel är det inget problem.

"Det var heller inte överdrivet aggresivt?"
Nej, det var inte alls aggresivt. Jag tyckte jag uttryckte min åsikt på ett sakligt sett. Utan personpåhopp och väldigt tydligt att det är min (och ingen annans) åsikt.

"Kom igen, hur svårt tror du att det är att koda ett anpassningsbart UI"
Inte så farligt. Eller det beror på hur långt man vill gå. Räcker det med textstorlek och kontrast? Ska jag kunna ställa in typsnitt också? etc. Men det blir många bäckar små. Jag är säker på att utvecklare resonerar att ju mer inställningar man kan göra i spelet, ju mer måste testas vilket leder till dyrare spel.

Sammanfattningsvis:
"JAG tycker fortfarande inte att det är ett problem. Arnroth tycker att det är ett problem. Jag ifrågasätter om det ens är tillräckligt utbrett för att skriva en artikel om. Jag kanske har fel."

Medlem

Haha, kul att ni tog upp detta! Jag hade exakt samma tanke när jag lirade Shadow of Mordor. HELT omöjligt att läsa texten från TV-soffan. Hur svårt kan det vara att använda ett större gränssnitt??!

Edit: Då har jag testat det på både PC och PS4!

123
Skriv svar