Scott Kelby Photowalk - Lund

Medlem
Scott Kelby Photowalk - Lund

Idag har tusentalt, tiotusentals kanske ännu fler fotografer världen över fotopromenerat och förevigat sin omvärld. Det handlar om Scott Kelby Photowalk 2014 och jag var anmäld till promenaden i Lund. Det var ett fullbokat event med ca 50 fotografer på plats kl 12.00 utanför Domkyrkan i Lund.
Efter en kort presentation av "resplanen" så tog vi en gruppbild och sedan iväg. Tänk dig 50 fotografer som rör sig mer eller mindre tillsammans, det är rätt mäktigt och jag lovar att ingen i Lund idag kunde undgå att något var på gång!

Nackdelen med att gå så många är självklart att man inte heller kan smyga med kameran och fånga de bilder där folk verkligen inte är medvetna om att de blir fotograferade. Jag plåtade extremt lite och kom hem med ynka 19 bilder. 4 av dem blev bra och dem kommer här nedan

Spy

Comfortable in my generation

Three

Leave or enter?

Att gå just denna fotopromenad är gratis och den går en gång varje år, samma dag över hela världen. Så i år blev 11/10 lite extra dokumenterad kan man säga

Samtliga bilder är tagna med Fuji X-T1 och Nikkor 50/1.2

#blogg

Scott Kelby Photowalk - Lund

Jag såg att Samsung har släppt sin spegellösa NX1, den såg intressant ut. Har du kollat inte den?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag såg att Samsung har släppt sin spegellösa NX1, den såg intressant ut. Har du kollat inte den?

Nej Samsung har jag faktiskt ingen koll på. Vet heller inte om de känns så förtroendeingivande? Vad har de för optik till den? Egen produktion?
Sånt är viktigt tycker jag, både Fuji och Nikon har lång erfarenhet av att bygga optik och det tycker jag känns tryggt. Jag hade nog haft svårt att välja ett märke som känns nytt på fotomarknaden.

Medlem

Vad man generellt kan säga om spegellösa kameror är ju att de ofta passar alldeles särskilt bra till gatufoto. De är i regel rätt små och smälter in samt att de inte låter så mycket när man trycker av (ingen spegel som smäller och far). Det är väl därför spegellöst är på väg framåt så starkt, eller åtminstone en av anledningarna. att gatufoto är på stark frammarsch!

De kommer ha egen optik till den kameran. Läs mer om den här:

http://www.dpreview.com/previews/samsung-nx1

Det är framförallt priset som är väldigt bra. Bra bilder + bra pris = att det blir tillgängligt för många amatörfotografer.

Jag tror man gärna håller fast vid spegelkamerorna för att man gillar tekniken och själva ljudet, så det är inget man överger i en hast. Det är som bilar. Vissa bilar har underbart motorljud som man har svårt att skiljas från.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

De kommer ha egen optik till den kameran. Läs mer om den här:

http://www.dpreview.com/previews/samsung-nx1

Det är framförallt priset som är väldigt bra. Bra bilder + bra pris = att det blir tillgängligt för många amatörfotografer.

Jag tror man gärna håller fast vid spegelkamerorna för att man gillar tekniken och själva ljudet, så det är inget man överger i en hast. Det är som bilar. Vissa bilar har underbart motorljud som man har svårt att skiljas från.

Jösses... det var mig en ful skapelse!
Men det är rätt kaxigt att klämma in 28MP i en så liten sensor. Jag undrar hur väl de lyckas hålla nere bruset på högre ISO-tal?
Inte en kamera jag kommer vara spekulant på men det är ändå roligt att den spegellösa kameraindustrin utvecklas. Jag tror starkt på att detta är framtiden och ser inte alls poängen med lösa delar i en spegelreflex som en fördel. Shutterlag, ökad risk för trasiga komponenter, onödigt bulkiga och ljudliga osv osv. Nej det tar säkert lite tid som du säger och folk kommer av olika anledningar hålla kvar sina spegelreflex men den stora massan går helt säkert över mer och mer till spegellöst. Det är så otroligt många fördelar med en digital sökare och en mer kompakt och lätt kamera.

Haha, ja, vill man ha snygga kameror, då får man öppna plånboken Jag ska se om jag kan få tag på ett ex. och testa. Är lite nyfiken på tingesten.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Haha, ja, vill man ha snygga kameror, då får man öppna plånboken Jag ska se om jag kan få tag på ett ex. och testa. Är lite nyfiken på tingesten.

Skrivet av walter_iego:

Haha, ja, vill man ha snygga kameror, då får man öppna plånboken Jag ska se om jag kan få tag på ett ex. och testa. Är lite nyfiken på tingesten.

Det räcker med en Nikon F3 så har du den kanske vackraste skapelsen ever. Och det är inte mycket pengar som behövs för att köpa en sån

1
Skriv svar