Robot
Bayonetta 2

Fyra års väntan är över. Platinum Games umbra-häxa är tillbaka för att tjafsa med märkliga personligheter och sparka ihjäl både ärkeänglar och demoner. Men först: ett par bröst.

#bayonetta-2, #platinum-games


Medlem
Bayonetta 2

altså hur fan blir det onödigt sexistiskt, visst det är lite skin och så men få minus för det ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

I Mattis Frost idealvärld klär kvinnor så här.

för det är ju så fruktansvärt hemskt med sexiga tuffa kvinnliga actionhjältar i VUXEN spel/film


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Citat:

Kameravinklar, vågade klädval och specialattacker som klär av huvudpersonen tillför inget annat än ögongodis, och exkluderar kvinnliga spelare på köpet. Det är så himla onödigt, för bakom tramset finns ett väldigt bra actionspel.
...
Vissa argumenterar att varken manus eller kvinnosyn spelar någon roll, att ett spel som Bayonetta 2 ska bedömas enbart utifrån sina meriter på slagfältet. Men består en tredjedel av ens spel av filmsekvenser måste de vara väldigt bra. Och om man klär huvudpersonen i en Peach-kostym med minimala stringtrosor, och envisas med att fästa kameran på bakdelen stup i kvarten, får man också räkna med att den aspekten bedöms. Hur jag än vrider och vänder på det hittar jag inte någon vettig förklaring, och för mig tillför det ingenting. Att försvara den här designen ligger på samma nivå som att hävda att man glor på Baywatch för att David Hasselhoff är en bra skådespelare.

Är inte det lite som att säga att man inte kan sälja stringtrosor till kvinnor för att det är ögongodis till männen vilket gör att det är onödigt och exkluderar kvinnorna?
Och borde i sin tur därför endast säljas i manliga klädbutiker...

Nu när halva recensionen handlar om genustänk och inte om spelet kommer det här bli en mycket intressant diskussion och självklart kommer Anita snart in i bilden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Gen
Medlem

Jag hoppas verkligen detta säljer skitbra så WiiU får den knuff framåt den förtjänar. Spelet verkar förövrigt helt trippat

Medlem

Tycker det är rätt att vara kritisk gentemot sexism.

Tycker ovanstående kommentarer är lite löjliga.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag hoppas verkligen detta säljer skitbra så WiiU får den knuff framåt den förtjänar. Spelet verkar förövrigt helt trippat

Lurade mig att planera köpet av en Wii U. Tråkiga är att gamepadsen till Wii U är så förbannat dyra. 500kr styck för en original padda och man behöver ju 3st om man ska spela 4st i Mario kart!!!!


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Hade köpt det rakt av om jag hade en Wii U, tyvärr känns det inte så bra att det motiverar ett köp av ny konsol Hoppas det släpps till andra format.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Gen:

Jag hoppas verkligen detta säljer skitbra så WiiU får den knuff framåt den förtjänar. Spelet verkar förövrigt helt trippat

Lurade mig att planera köpet av en Wii U. Tråkiga är att gamepadsen till Wii U är så förbannat dyra. 500kr styck för en original padda och man behöver ju 3st om man ska spela 4st i Mario kart!!!!

Åh herrejisses! 500 kr? Daaaaaaaaaamn!

Medlem
Skrivet av eatem:

Hade köpt det rakt av om jag hade en Wii U, tyvärr känns det inte så bra att det motiverar ett köp av ny konsol Hoppas det släpps till andra format.

Kommer aldrig hända.
Förstår verkligen inte hur Sega kunde släppa Bayonetta bara sådär. Skulle vara GULD värd om det släpptes till samtliga next gen system (Wii U, PS4, X1).

Citat:

It is hardly news that Bayonetta 2 is an exclusive, and will remain an exclusive. The sequel to the first game, an Xbox 360 and PS3 release, was originally being funded and published by SEGA, but they pulled out for reasons unknown, leaving the game in limbo. Nintendo took them in and funded the rest of the game’s development (as well as the development of The Wonderful 101, which nobody cares as much about for some reason), meaning that—although they may or may not own the rights to the character Bayonetta—they certainly own all rights to the sequel.

http://www.idigitaltimes.com/bayonetta-2-xbox-one-ps4-hideki-...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Återigen visar Fz att man inte gillar olika och att man föraktar japansk kultur.

Medlem

Om spelrecensenter kunde sluta leka SJW så skulle alla bli glada.
Jag tycker folk borde börja använda AdBlock på FZ i bästa fall sluta besöka sidan tills de lägger av med sådant här. Finns inget värre än folk som skriker efter censur och klankar ner på någonting just för att det inte stämmer in i Deras världsbild.

Här är ett spel för som kanske skulle passa recensenten http://nonadecimal.com/site/socialjusticewarriors/ ?

dmn
Medlem

Tycker FZ borde införa läsarbetygsättning av recensionerna, vore intressant.

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Om spelrecensenter kunde sluta leka SJW så skulle alla bli glada.
Jag tycker folk borde börja använda AdBlock på FZ i bästa fall sluta besöka sidan tills de lägger av med sådant här. Finns inget värre än folk som skriker efter censur och klankar ner på någonting just för att det inte stämmer in i Deras världsbild.

Här är ett spel för som kanske skulle passa recensenten http://nonadecimal.com/site/socialjusticewarriors/ ?

Censur? Vem snackar om censur?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Okej, ursäkta mig. Men en recension är väl i grund och botten recensentens betyg och upplevelse. Om då recensenten upplever det som "onödigt sexigt" (håller med till hundra procent på den) så är det väl upp till honom att tycka det, samt dra ner betyget på grund av detta? För om alla recensenter ska tycka som ni i kommentatorsfältet, vad i helvetet är då poängen med en recension? Läs recensionen, spela spelet. Tycker ni inte likadant så fine, men låt Mattias Frost ha sin åsikt om spelet.

Medlem

GTA V fick inget minus för lätt klädda tjejer, skumt...


signatur

I don’t puke when I drink. I puke when I don’t.

Medlem
Skrivet av rekvim:

Okej, ursäkta mig. Men en recension är väl i grund och botten recensentens betyg och upplevelse. Om då recensenten upplever det som "onödigt sexigt" (håller med till hundra procent på den) så är det väl upp till honom att tycka det, samt dra ner betyget på grund av detta? För om alla recensenter ska tycka som ni i kommentatorsfältet, vad i helvetet är då poängen med en recension? Läs recensionen, spela spelet. Tycker ni inte likadant så fine, men låt Mattias Frost ha sin åsikt om spelet.

Det är ingen som säger att han inte får tycka det.
Det är många som kritiserar hans sätt att tänka kring genusdebatten samt kritiserar hans sätt att ge spelet betyg.

Det du i grund och botten säger är att Frost ska ha rätten att skriva vad han tycker men att ingen annan har rätten att kritisera det. Dubbla budskap...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Herregud! Man kunde nästan tro att man satt och läste kommentarerna på gamereactor... Kan man åtminstone försöka argumentera för sina åsikter angående recensionen ifråga?
Det verkar nästan som vissa tar kritiken mot spelet personligare än sin egna anonymitet

Medlem

Har verkligen tröttnat på allt jävla moraltjafs... Jag tror inte ni på fz vet vad sexism egentligen innebär. Varför skrev ingen av er att Dante i nya Dmc var sexistisk när han i inledningen av spelet kubbar upp ur sängen halvnaken tex... Skäms

Medlem
Skrivet av rekvim:

För om alla recensenter ska tycka som ni i kommentatorsfältet, vad i helvetet är då poängen med en recension? Läs recensionen, spela spelet. Tycker ni inte likadant så fine, men låt Mattias Frost ha sin åsikt om spelet.

Och vad i h-vete är då poängen med kommentarsfältet om man inte får kritisera recensionen och/eller recensenten?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tyvärr är ofta poängsystem missvisande.
Vill han nu peka ut att han tycker det är för sexistiskt sure, säg det. Men bör det dra ner eventuellt betyg undrar jag?

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rekvim:

Okej, ursäkta mig. Men en recension är väl i grund och botten recensentens betyg och upplevelse. Om då recensenten upplever det som "onödigt sexigt" (håller med till hundra procent på den) så är det väl upp till honom att tycka det, samt dra ner betyget på grund av detta? För om alla recensenter ska tycka som ni i kommentatorsfältet, vad i helvetet är då poängen med en recension? Läs recensionen, spela spelet. Tycker ni inte likadant så fine, men låt Mattias Frost ha sin åsikt om spelet.

Det är ingen som säger att han inte får tycka det.
Det är många som kritiserar hans sätt att tänka kring genusdebatten samt kritiserar hans sätt att ge spelet betyg.

Det du i grund och botten säger är att Frost ska ha rätten att skriva vad han tycker men att ingen annan har rätten att kritisera det. Dubbla budskap...

Ursäkta mig, ni har självklart rätt till er åsikt. Jag blir bara väldigt lätt stött då det kommer till att folk tar sexism med en "rycka på axlarna" attityd. Han prisar ju som sagt gameplay och tycker man att sexism inte finns eller inte betyder något för en så kan man ju kanske bortse från det minuset då.

Personligen så tror jag inte att folk hade klagat speciellt mycket på om protagonisten i fråga hade varit mer påklädd, eller ifall kameravinklarna hade varit mer smickrande. Vilket för mig gör det väldigt svårt att förstå varför man måste försvara sexismen så jävla hårt då den dyker upp?

Finns väl ingen som tycker att den här typen av syn på kvinnliga karaktärer är nödvändig eller? För ni måste medge att denna sexistiska syn är ganska övergripande just för kvinnliga protagonister...

Återigen, ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig klumpigt tidigare!

Medlem

Vet inte vad jag ska tycka, kommer förmodligen aldrig spela spelet så betyget kan kvitta men jag tycker inte en så pass subjektiv åsikt ska påverka betyget, men samtidigt så finns det en gräns för vad som känns artistiskt befogat, för det är ju trots allt en del av designen.

Inaktiv

haha fortsätt på det här sättet Frost så får du säkert jobbet på aftonbladet. Keep fighting the good fight maaaan.

Och Rekvim han skrev inte "onödigt sexigt", utan han skrev "onödigt sexistiskt" .. Vilket bara är rent dravel förstås.

Medlem

Ja spelet är löjligt sexistisk pga gubbsjuk japankultur.
Men man är inte förvånad. Spelet är dock bra har spelat 1an men har ingen wiiu så detta skippas


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av bleak:

.

Och Rekvim han skrev inte "onödigt sexigt", utan han skrev "onödigt sexistiskt" .. Vilket bara är rent dravel förstås.

Tack för att du fokuserade på min felstavning. Vet inte hur jag skulle klarat av dagen annars. Tack!

Medlem
Skrivet av rekvim:

Ursäkta mig, ni har självklart rätt till er åsikt. Jag blir bara väldigt lätt stött då det kommer till att folk tar sexism med en "rycka på axlarna" attityd. Han prisar ju som sagt gameplay och tycker man att sexism inte finns eller inte betyder något för en så kan man ju kanske bortse från det minuset då.

Personligen så tror jag inte att folk hade klagat speciellt mycket på om protagonisten i fråga hade varit mer påklädd, eller ifall kameravinklarna hade varit mer smickrande. Vilket för mig gör det väldigt svårt att förstå varför man måste försvara sexismen så jävla hårt då den dyker upp?

Finns väl ingen som tycker att den här typen av syn på kvinnliga karaktärer är nödvändig eller? För ni måste medge att denna sexistiska syn är ganska övergripande just för kvinnliga protagonister...

Återigen, ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig klumpigt tidigare!

Sexigt är inte samma sak som sexism.

Problemet är inte folk som rycker på axlarna när dom här ordet sexism utan det är alla som inte gör det så fort dom hör ordet sexigt och tror att det är sexism.

Ett enkelt sätt att ta reda på om något är sexistiskt eller inte är att byta ut könen. Se om ett manlig karaktär kan ta en kvinnas plats och se om det fortfarande är galet fel.
Nu råkar det vara så att vi har två serier av spel i samma genre med manliga karaktärer, God of War och Devil May Cry.
I båda serierna (sista DMC) så är båda manliga karaktärerna hel och halvnakna genom hela spelet och har MINDRE kläder än Bayonetta. Men varför ger man inte några minuspoäng till spelen och bara när det är en kvinnlig huvudkaraktär?

Svaret är rätt enkelt och det är att synen på sexism är galet fel och så fort en kvinna är sexig så är det automatiskt sexism och när en kille är det så är det accepterat.

Så nu förklarar för mig varför Bayonetta är sexistiskt men GoW och DMC inte är det.

EDIT:
Här skriver Hanna Söder precis om det jag ville komma fram till.
http://gothbarbie.se/politik/2012/allt-sexigt-ar-inte-sexisti...

och hon har en viktig poäng:

Skrivet av Hanna Söder:

Sexism förväxlas med sexigt så fort det handlar om tjejers sexualitet. Tjejer får inte vara sexuella. De ska vara pryda små prinsessor som kniper med benen och bara har sex när dom är genuint kära i någon. DET är sexism.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vad är då sexism?

Problemet med Fragzone är att skribenterna inte förstår vad sexism är. Fragzone misslyckas totalt, och de visar snarare bara att de är för puritanism och en dubbelstandard av vad som är acceptabelt för män och kvinnor.

Lyssnar man på folk som Anita Sarkeesian så blir det bara fel...


signatur

???????????????

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Om spelrecensenter kunde sluta leka SJW så skulle alla bli glada.
Jag tycker folk borde börja använda AdBlock på FZ i bästa fall sluta besöka sidan tills de lägger av med sådant här. Finns inget värre än folk som skriker efter censur och klankar ner på någonting just för att det inte stämmer in i Deras världsbild.

Här är ett spel för som kanske skulle passa recensenten http://nonadecimal.com/site/socialjusticewarriors/ ?

Ja, bäst fz censurer sig själva för din skull. Du blir ju så himla kränkt av den bristande sexismen just här. Stackare.

Medlem

signatur

???????????????

Skriv svar