Vitt, linjärt flimmrande vid spegling av bildskärmar

Medlem
Vitt, linjärt flimmrande vid spegling av bildskärmar

Tjo, haft en tv apparat ståendes ett bra tag utan att ha använt den. Så fick häromdagen idéen att koppla ihop tv skärmen med min dator via en 10 meters hdmi sladd.
Fick hem sladden och koppla ihop skiten.

Väljer sedan att ''utvidga'' skärmarna till varann vilket fungerar utmärkt att göra.
Problemet är att när jag väljer att ''spegla'' skärmarna uppstår ett nästan rytmiskt, sidlinjärt flimmer över stora delar av TV skärmen. Det är svarta och vita streck/smala rektanglar som är uppradade ovanför/under varandra som blinkar av och på.

Undrar då om det kan vara att sladden är lång (10m) som kan ge störningar, eller om det har något med grafikkortet att göra, eller något helt annat!

Använder Windows 7.

Uppskattar om ni orkar ta er tid att läsa texten och komma med synpunkter. Tack på förhand newbs

Medlem

Det är säkert det du misstänker, att kabeln är för lång, det blir nog för mycket signalförluster för att dom ska kunna korrigeras bort.

Varför dom bara uppstår då du speglar skärmen vettifasen, men jag antar att du har samma upplösning på teven och skärmen, så den inte får en signal den inte kan tolka korrekt. (1920x1080p alltså troligtvis).
Sen beror det väl också på vilken standard kabeln/teven är klassad för om det är HDMI 1.2 eller bättre och om din teveskärm stöder HDCP (kopieringsskydd för hdmi) eller ej.. Massa faktorer kan spela in.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Det är säkert det du misstänker, att kabeln är för lång, det blir nog för mycket signalförluster för att dom ska kunna korrigeras bort.

Varför dom bara uppstår då du speglar skärmen vettifasen, men jag antar att du har samma upplösning på teven och skärmen, så den inte får en signal den inte kan tolka korrekt. (1920x1080p alltså troligtvis).
Sen beror det väl också på vilken standard kabeln/teven är klassad för om det är HDMI 1.2 eller bättre och om din teveskärm stöder HDCP (kopieringsskydd för hdmi) eller ej.. Massa faktorer kan spela in.

Skulle det kunna göra någon skillnad om jag införskaffar den dyrare varianten av hdmi i så fall?
Ja, har samma på tvn som på datorskärmen.

Kan det spela någon roll imed den inte flimmrar vid utvidgad skärm?

Läste någonstans att det kan ha med grafikkortet att göra. Grafikkortet skulle inte märka av att det är ''svårare'' att spela upp på två skärmar och därför inte korrigerar sig efter det. ( finns någon lösning på det kanske?)
Det är denna jag använder Hdmi kabeln

Tack för hjälpen, skulle vara skönt att få detta utrett så snabbt som möjligt.

1
Skriv svar