En fråga om religion

Medlem
En fråga om religion

Hej alla

Jag har en fråga som lyder så här Många troende muslimer anser att koranens budskap är mer äkta och förvanskade än i bibeln, Hur kunde de hävda det ?

Jag har faktiskt inte ett bra svar. Det ända jag kan tänka mig att koranen kan vara mer "äkta" än bibeln, Det ända jag kan tänka mig är att den skrevs direkt efter att profeten Muhammed fick budskapet. Medans att bibeln skrevs efter att Jesus hade dött?

Jag kanske har fel ingen aning med detta är min tanke, jag är inte insatt i både religionerna så mycket.

Så jag undrar om någon här som kan hjälpa mig med ett bra svar. eller bara få höra hur andra tänker

Tack i förhand

Farah

Medlem
Skrivet av farah.hamadi:

Medans att bibeln skrevs efter att Jesus hade dött?

Biblen skrev inte av en enda person och gjordes inte under en liten tid.
Gamla testamentet som är halva bibeln så skrevs delar av den före Jesus.

Sedan kan man tycka att det är rätt roande att det finns personer som bråkar om koranen eller bibeln är mer äkta än den andra, är lite som att titta på när barn bråkar om tomten och påskharen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Självklart anser muslimer att den rätta läran finns i Koranen. Som alla religiösa människor så följer de sina religiösa skrifter.

Hur kan de hävda det? Det enkla svaret är att det inte finns någon logik i religion. Religion är ett blint lämmeltåg där människor grupperar sig med likasinnade och ger sig fan på att deras tro är den rätta.

phi
Medlem

Båda är väl ungefär lika äkta som The Gospel of the Flying Spaghetti Monster.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Anledningen till varför muslimer tycker att koranen är mer äkta än bibeln är för att bibeln skrevs av många olika personer medans koranen är guds ord.

Det var det jag fick lära mig under religionen men jag lära mig att man inte kan använda logik i religionen.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Alla religioner anser att deras heliga skrift är den mer rätta. Det är inte konstigare än så.

Sen stämmer det som flera har sagt här att Bibeln är skriven av ett antal personer, före, kring och efter Jesus död. Det innebär att den kanske har lite mera tveksamt ursprung ur deras troende ögon.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Islam ser ju på kristendomen ungefär som kristendomen ser på judendomen: de erkänner de föregående profeterna, men lägger sedan till en egen. Typ.

Det är lite konstigt att det är så mycket konflikt mellan de tre religionerna, egentligen, eftersom de på det stora hela ändå håller med varandra. Det handlar inte om radikalt olika livsåskådningar. Hela det här "min gud är bättre än din gud" känns rätt fånigt när alla ändå bara tror på samma gud.

Medlem

större delen av bibeln är ändå tagen direkt från den egyptiska religionen samt Jesus födelsen har säkert 20st olika versioner sen innan och alla är baserad på astrologi och det är väldigt många andra saker i bibeln tex nohas ark och Moses som finns i andra äldre religioner. Det är bara sagor alltihop

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Anledningen till varför muslimer tycker att koranen är mer äkta än bibeln är för att bibeln skrevs av många olika personer medans koranen är guds ord.

Det var det jag fick lära mig under religionen men jag lära mig att man inte kan använda logik i religionen.

Och judarna säger exakt detsamma om Tora.. det är guds ord. Originalet säger de.

Faktum är att de tre stora abrahamitiska religionerna sedan länge har tjafsat om vems bok som är mest korrekt och det slutar inte helt sällan med blods bad.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Dem har samma anledning som alla andra, inte för att det är så stor skillnad mellan religionerna.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av farah.hamadi:

Hej alla

Jag har en fråga som lyder så här Många troende muslimer anser att koranens budskap är mer äkta och förvanskade än i bibeln, Hur kunde de hävda det ?

Jag har faktiskt inte ett bra svar. Det ända jag kan tänka mig att koranen kan vara mer "äkta" än bibeln, Det ända jag kan tänka mig är att den skrevs direkt efter att profeten Muhammed fick budskapet. Medans att bibeln skrevs efter att Jesus hade dött?

Jag kanske har fel ingen aning med detta är min tanke, jag är inte insatt i både religionerna så mycket.

Så jag undrar om någon här som kan hjälpa mig med ett bra svar. eller bara få höra hur andra tänker

Tack i förhand

Farah

Vilka är de som hävdar vad?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Jag uppmanar alla att läsa skapelsen i Zoroastrianism och religionen osv. Notera att religionen är mycket gamlare än dom semitiska religionen. Jämför Zoroastrianism med dom semitiska.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av Bennii:

Självklart anser muslimer att den rätta läran finns i Koranen. Som alla religiösa människor så följer de sina religiösa skrifter.

Hur kan de hävda det? Det enkla svaret är att det inte finns någon logik i religion. Religion är ett blint lämmeltåg där människor grupperar sig med likasinnade och ger sig fan på att deras tro är den rätta.

Människans värsta fiende


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem
Skrivet av electric8:

Jag uppmanar alla att läsa skapelsen i Zoroastrianism och religionen osv. Notera att religionen är mycket gamlare än dom semitiska religionen. Jämför Zoroastrianism med dom semitiska.

Använder du google translate? För din svenska är bedrövlig.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av electric8:

Jag uppmanar alla att läsa skapelsen i Zoroastrianism och religionen osv. Notera att religionen är mycket gamlare än dom semitiska religionen. Jämför Zoroastrianism med dom semitiska.

Använder du google translate? För din svenska är bedrövlig.

Would you like some salt with that haterrade?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av electric8:

Jag uppmanar alla att läsa skapelsen i Zoroastrianism och religionen osv. Notera att religionen är mycket gamlare än dom semitiska religionen. Jämför Zoroastrianism med dom semitiska.

Använder du google translate? För din svenska är bedrövlig.

Tyvärr så kan jag fem olika språk som kan va anledningen men tack för din notering.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Jag är inte så kultiverad, jag kan endast 4.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

1, 2, 3, DERAIL!


signatur

I drank what?

1
Skriv svar