Ännu snyggare skuggor i nya Unreal Engine

Robot
Ännu snyggare skuggor i nya Unreal Engine

Ray tracing tar oss ännu närmare verklighetstrogen grafik.

#fortnite


Medlem
Ännu snyggare skuggor i nya Unreal Engine

Sexigt.

Medlem

Nu var fortnite kanske inte perfekta titeln för att visa upp dessa effekter i, men... ser grymt ut.

Speciellt andra videon som visade en i övrigt mörk inomhusmiljö. Tänk den ljussättningen i ett skräckspel

Lite fördummande av Epic att kalla det för "Ray traced soft shadows". Detta är inte riktigt samma sak som Intel gjorde i olika Quake-spel för några år sedan. "Ray marching distance fields" brukar detta vanligtvis heta. Sann ray tracing är fortfarande en riktigt dålig idé så länge vi har grafikort byggda för rastrering.

Riktigt cool iaf! Och lite komiskt att ett spel med sån lattjolajbangrafik som Fortnite är det som driver den här utvecklingen framåt.

Medlem

Ser ju leksaksaktigt ut? Inte skuggan i sig nu, men hela motorn?

Skrivet av totte1015:

Ser ju leksaksaktigt ut? Inte skuggan i sig nu, men hela motorn?

Fortnite har tydligen massa dynamiskt byggande och dylikt för sig som ställer nya krav på ljussättningen i motorn. Därför visas distance-field-prylarna upp i det leksaksaktiga spelet (distance field ambient occlusion har funnits sen tidigare). De tidigare, betydligt flashigare UE4-demona använder mycked förberäknad ljussättning som inte funkar i ett spel som Fortnite.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av totte1015:

Ser ju leksaksaktigt ut? Inte skuggan i sig nu, men hela motorn?

Fortnite har tydligen massa dynamiskt byggande och dylikt för sig som ställer nya krav på ljussättningen i motorn. Därför visas distance-field-prylarna upp i det leksaksaktiga spelet (distance field ambient occlusion har funnits sen tidigare). De tidigare, betydligt flashigare UE4-demona använder mycked förberäknad ljussättning som inte funkar i ett spel som Fortnite.

....Aha... ja just det...jaaja! Då hänger jag...med!

Medlem
Skrivet av totte1015:

Ser ju leksaksaktigt ut? Inte skuggan i sig nu, men hela motorn?

Beror på vilken art direction man väljer.

Tex det här är gjort i UE4


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Fula bilder ser ut som sim city

Medlem

Fan vilka fula bilder. Nä lägg ner hela motorn och satsa på annat . Annars kan de börja om från början.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Det ser ut som det mesta tycker jag. Dagens spelmotorer börjar alltmer likna varandra. Man kan knappt se att det är Frostbite 3 som körs i nya DragonAge.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av SpajN:

Fula bilder ser ut som sim city

Skrivet av Kleptoman:

Fan vilka fula bilder. Nä lägg ner hela motorn och satsa på annat . Annars kan de börja om från början.

Och här var två stycken som inte fattade vad som visades i videorna....

Medlem

Mycket okunnighet i detta kommentarsfält

Medlem

Finns det inga spel som är nära släpp snart med UE4? Eller är det bara ett evighetsprojekt med grafik teknologi som ingen kommer nyttja mer än till tech demos? Och jag menar inte UT201X.

Bilder och flybys i all ära men det betyder 0 om man inte kan se något i rörelse.

Edit: Verkar tomt på spelfronten med UE4 den närmsta tiden. En handfull Kickstarter spel och ett nytt Warhammer spel.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Nu var fortnite kanske inte perfekta titeln för att visa upp dessa effekter i, men... ser grymt ut.

Speciellt andra videon som visade en i övrigt mörk inomhusmiljö. Tänk den ljussättningen i ett skräckspel

Hehe precis vad jag tänkte när jag såg skuggorna inomhus

eld
Medlem
Skrivet av Pholiage:

Finns det inga spel som är nära släpp snart med UE4? Eller är det bara ett evighetsprojekt med grafik teknologi som ingen kommer nyttja mer än till tech demos? Och jag menar inte UT201X.

Bilder och flybys i all ära men det betyder 0 om man inte kan se något i rörelse.

Edit: Verkar tomt på spelfronten med UE4 den närmsta tiden. En handfull Kickstarter spel och ett nytt Warhammer spel.

Det har bara gått ett drygt halvår sen UE4 släpptes till massan, ge det lite tid!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av nils45:

Mycket okunnighet i detta kommentarsfält

Och en del troll. Don't feed them.


signatur
Medlem

Det här ser riktigt bra ut och bilderna som visas här i tråden får en att verkligen se fram emot spel baserade på UE4.
Finns det någon lista så man kan se vad det är för spel på gång baserade på UE4 och även Frostbite 3?

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av nils45:

Mycket okunnighet i detta kommentarsfält

Och en del troll. Don't feed them.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av SpajN:

Fula bilder ser ut som sim city

Skrivet av Kleptoman:

Fan vilka fula bilder. Nä lägg ner hela motorn och satsa på annat . Annars kan de börja om från början.

Och här var två stycken som inte fattade vad som visades i videorna....

spelar väl ingen roll vad motorn är kapabel till, jag sa som det var.. bilderna ser för jävliga ut. Dom får skylla sig själva om dom inte släpper bilder som bättre visar vad motorn egentligen kan göra.. tillsvidare fortsätter jag säga att bilderna ser för jävliga ut.

Medlem

Det kan inte vara lätt att satsa på grafik idag då vi kommit så långt, så att man inte får den där jätte wow känslan så ofta längre:) precis som hoppet från ps2/xbox1 generationen > ps3/360 var större än hoppet till nuvarande generationen trots så mycket starkare hårdvara idag:), personligen ser jag fram emot vad som kan komma att hända med utvecklingen frammåt av sandbox spel på den här generationen där det finns 8gb minne att tillgå!.

grafiskt sett är jag rätt nöjd med den nya "standard" kvalitén idag, men jag vill se nya massiva världar att utforska!

Medlem

Snygga skuggor men det känns inte som något "nytt", har spelat spel i många år med snygga skuggor känns det som. Sen vet jag inte vad för teknik som legat bakom de spelen men snyggt har det sett ut iaf.

Medlem
Skrivet av SpajN:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av SpajN:

Fula bilder ser ut som sim city

Skrivet av Kleptoman:

Fan vilka fula bilder. Nä lägg ner hela motorn och satsa på annat . Annars kan de börja om från början.

Och här var två stycken som inte fattade vad som visades i videorna....

spelar väl ingen roll vad motorn är kapabel till, jag sa som det var.. bilderna ser för jävliga ut. Dom får skylla sig själva om dom inte släpper bilder som bättre visar vad motorn egentligen kan göra.. tillsvidare fortsätter jag säga att bilderna ser för jävliga ut.

Men det beror väl på vad dom vill visa i bilderna. Vill dom visa skuggorna och dynamiken, eller vill dom visa fysikmotorn. Vill dom visa högupplösta, realistiska texturer eller vill dom visa ljussättningen. En video/bild kanske fokuserar på t ex skuggor och så skippar dom fancy texturer. Det gör att bilden kanske "ser ut som fula leksaker", men det är inte huvudpoängen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av SpajN:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av SpajN:

Fula bilder ser ut som sim city

Skrivet av Kleptoman:

Fan vilka fula bilder. Nä lägg ner hela motorn och satsa på annat . Annars kan de börja om från början.

Och här var två stycken som inte fattade vad som visades i videorna....

spelar väl ingen roll vad motorn är kapabel till, jag sa som det var.. bilderna ser för jävliga ut. Dom får skylla sig själva om dom inte släpper bilder som bättre visar vad motorn egentligen kan göra.. tillsvidare fortsätter jag säga att bilderna ser för jävliga ut.

Men det beror väl på vad dom vill visa i bilderna. Vill dom visa skuggorna och dynamiken, eller vill dom visa fysikmotorn. Vill dom visa högupplösta, realistiska texturer eller vill dom visa ljussättningen. En video/bild kanske fokuserar på t ex skuggor och så skippar dom fancy texturer. Det gör att bilden kanske "ser ut som fula leksaker", men det är inte huvudpoängen.

ingenting med domdär skuggarna var nåt nytt... nej not impressed och ja det ser för jävligt ut.

Skrivet av SpajN:

ingenting med domdär skuggarna var nåt nytt... nej not impressed och ja det ser för jävligt ut.

När blev du senast imponerad? Stencilskuggorna i Doom 3? De första dynamiska ljusen med shadow maps? Implementationsmässigt så är detta kanske det största klivet framåt sedan dess.

eld
Medlem
Skrivet av SpajN:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av SpajN:

Fula bilder ser ut som sim city

Skrivet av Kleptoman:

Fan vilka fula bilder. Nä lägg ner hela motorn och satsa på annat . Annars kan de börja om från början.

Och här var två stycken som inte fattade vad som visades i videorna....

spelar väl ingen roll vad motorn är kapabel till, jag sa som det var.. bilderna ser för jävliga ut. Dom får skylla sig själva om dom inte släpper bilder som bättre visar vad motorn egentligen kan göra.. tillsvidare fortsätter jag säga att bilderna ser för jävliga ut.

Den här uppdateringen och hela epics inlägg är riktad till utvecklare, inte spelare.

Här får du en till bild från samma inlägg:

MEG
Medlem

UE4 kommer förmodligen att användas till FPS , där man springer skitsnabbt och skjuter på varandra och hinner aldrig njuta av den snygga grafiken, meningsfullt


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av SpajN:

ingenting med domdär skuggarna var nåt nytt... nej not impressed och ja det ser för jävligt ut.

När blev du senast imponerad? Stencilskuggorna i Doom 3? De första dynamiska ljusen med shadow maps? Implementationsmässigt så är detta kanske det största klivet framåt sedan dess.

Cryengine och frostbite2 imponerade mig senast. UT är gammal och bortglömd motor och förblir så förhoppningsvis.

Medlem
Skrivet av SpajN:

Cryengine och frostbite2 imponerade mig senast. UT är gammal och bortglömd motor och förblir så förhoppningsvis.

Snälla sluta, det blir bara pinsamt ju mer du förklarar dig.
Och nej, detta är INTE Unreal Tournament


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av SpajN:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av SpajN:

ingenting med domdär skuggarna var nåt nytt... nej not impressed och ja det ser för jävligt ut.

När blev du senast imponerad? Stencilskuggorna i Doom 3? De första dynamiska ljusen med shadow maps? Implementationsmässigt så är detta kanske det största klivet framåt sedan dess.

Cryengine och frostbite2 imponerade mig senast. UT är gammal och bortglömd motor och förblir så förhoppningsvis.

Not sure if trolling or just stupid...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

En del komentarer är så ...., det här är ungefär som för en målare som ska titta på NYA färgskalor, låt oss säga att det kommit ut en ny grön färg och det ska visa en färgskala , videon visar färgskalan och folk säger gud vad tråkigt, det ni vill ha är att färgskalan visas upp på en snygg sportbil med maskingevär som flyger igenom ett hus och spränger en helikopter, men det är inte meningen med videon utan dom använder något simpelt cartoon aktigt för att det ska va lättare att se FÄRGSKALAN... hoppas ni fattar min skumma förklaring >_<

12
Skriv svar