OS för gamers?

Medlem
OS för gamers?

Har länge funderat på hur världen av OS är uppbyggd egentligen och hur hårt driven den är av stora företag vad gäller utveckling och användning.

Microsoft kom först och ligger först när det gäller OS med sitt windows med diverse andra i släptåg. Då pratar jag om OS som den vanlige svensson använder.
Windows må vara helt ok på sitt sätt och Linux på sitt men dom har två stora problem.

Windows är gigantiskt vid en installation, där det medföljer program som man aldrig ens rör, än mindre behöver ha installerat men kan endå påverka negativt.

Linux i alla dess former är katastrofalt överkomplicerat och tilltalar endast personer som orkar lägga ner energi och tid på att få det att rulla bra.

Båda dessa kunde ha tjänat på att minimalisera och förenkla sina utformningar, så att vilken datoranvändare som helst hade kunnat använda dom, men också på sådant sätt att man fick utforma sitt OS själv efter behov.

Ta spel till exempel.
Bygger man en dator idag som primärt ska användas till spel så vill man ha ett OS som helst skulle vara exklusivt utformat primärt för detta endamål, med tillval för att t.ex se film eller kanske programmera.
Om man väljer Windows så har du först en kostnad som inte är rimlig för vad man behöver gentemot det man tvingas på.
Om du väljer Linux så är det först ett jävla meck att få OSet att fungera och sen ännu mer meck för att få programmen att fungera. Spel är bara att glömma eftersom dom måste oftast köras i Wine, vilket innebär ännu mer meck. Inte speciellt användarvänligt.

Med Androids och IOS intåg så borde det ju finnas utrymme att forma ett OS i samma anda.
Du installerar en grund som innehåller drivrutiner etc för att kunna använda datorn, ett tomt och enkelt skrivbord med endast en filhanterare och ett program liknande AppStore eller Windows update, varifrån du drar ner program som du behöver.
Sen behövs inget mer. Spelen får du via t.ex Steam eller från CD medans filmerna streamas osv. Mer valfrihet och mer konkurrens om kunderna via nerladdningar.

Varför är detta ett scenario som ingen tagit vara på? Inte ens i telefonen har du en ren installation med fria valmöjligheter?

Thomas och FZ kan ju ställa den frågan till spelföretagen och se vad dom säger.
För om spelare kan få utnyttja sin dator till spel utan massa skräp som följer med, varför inte? Tror att Valve är på rätt väg men då har du ju det att man vill ju bygga sin dator själv och ha kontroll över vad som installeras, utan massa meck.

#blogg


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem
OS för gamers?

Windows är gigantiskt vid en installation, där det medföljer program som man aldrig ens rör, än mindre behöver ha installerat men kan endå påverka negativt.

Vad är det för program som är onödiga? och som kan påverka negativt framförallt? vilka tänker du på ?

Vet inte om Windows är gigantiskt. visst 15-20gb är väl en del. Men när dagens hårddiskar är 500GB-1TB så bry man sig inte längre.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Android och IOS är ju precis som Windows där en massa onödigt följer med om man bara planerat att spela på mobilen.

Sedan kan man ju tycka att det inte är så farligt att ett OS tar 10-15gb utrymme idag med tanke på att dagens SSD inte är allt för dyra. En normalstor disk på 250gb går på runda 1000kr-1400kr.
Sedan så om man har MÅNGA spel men inte har råd till en SSD så kan man skaffa en SSHD och då pratar vi om 1500kr för 4TB.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag tycker Windows är en utmärkt plattform för spel. Visst finns det en del onödigt vid installation men det går ju att anpassa installationen och ta bort det du inte vill ha. Och även om jag inte använder hälften av alla program i Windows så stör det mig inte att de finns där.

Vi får väl se vad SteamOS kan leverera när det fått några år att växa. Men för tillfället är jag nöjd med Windows.

Medlem

Bara för att vara nyfiken - om du gör en ren installation av exempelvis Windows 7... vad innehåller den för program som är så onödiga att man behöver bry sig om dem?


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Trodde det handlade om OS som i de olympiska spelen först

Jag tror hur som helst att Steam OS är lösningen vi väntar på. Det gäller bara för Valve att få med sig de större aktörerna så är Windows ett minne blott som spelplattform.

Jag hade dock gärna sett att Microsoft satsar på en Windows-version för gamers där man har skalat ner väldigt mycket och gjort det resurssnålt. För i grund och botten så trivs jag i Windows-miljön.

Windows har följt med mig i över 20 år. Vissa versioner har väl varit bättre än andra, men i överlag så har jag varit nöjd.

Är det förresten något sagt om när Steam OS släpps? Rådet från Valve var väl att vänta till 2014 med att installera det såvida man inte var en van Linux-användare? Men jag har inte hört något om Steam OS än, och 2014 börjar glida mot sitt slut.

Medlem

Windows är klock rent till gaming. Har så gott som aldrig några probs o spelen bara flyter. Många skriver om en massa fel typ BF osv mina BF rullar på hur bra som helst mina spel fungerar så det ska mycket till innan jag byter bort windows som gamer plattform..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Game Ove(r):

Bara för att vara nyfiken - om du gör en ren installation av exempelvis Windows 7... vad innehåller den för program som är så onödiga att man behöver bry sig om dem?

Windows Fax and Scan använder i alla fall inte jag så ofta

Sen är det ju även en hel del onödiga tjänster som man inte behöver. Mycket skit som startar automatiskt, men som man kan ändra till att starta manuellt eller stänga av helt. Finns gott om listor man kan googla efter om man är osäker på vilka tjänster som gör vad.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Game Ove(r):

Bara för att vara nyfiken - om du gör en ren installation av exempelvis Windows 7... vad innehåller den för program som är så onödiga att man behöver bry sig om dem?

Windows Fax and Scan använder i alla fall inte jag så ofta

Sen är det ju även en hel del onödiga tjänster som man inte behöver. Mycket skit som startar automatiskt, men som man kan ändra till att starta manuellt eller stänga av helt. Finns gott om listor man kan googla efter om man är osäker på vilka tjänster som gör vad.

Inte jag heller, så därför har jag inte installerat de tjänsterna. Jag använder inte heller IIS, ADLDS eller Hyper-V, alltså har jag inte dem installerade. Windows är på det stora hela ett alldeles suveränt gaming-OS på nästan (observera ordet nästan) alla sätt, men man ska inte tro att det bara är att kasta in en DVD, rulla tummarna medan det installerar, och sedan fungerar allt precis som man vill. Så fungerar inget, möjligtvis med undantag av Nintendo 2DS.
Kontentan av det hela är att Windows, främst 7 och 8, är väldigt komplexa och kompetenta operativsystem, och för att kunna vara det är det mycket som måste köras i bakgrunden. Skulle man dra ner mängden tjänster och funktionalitet skulle man få ett primitivare operativsystem. Eller som min morfar brukade säga, "Det finns inte så många knappar på ett spett".


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Redan för nästan 15 år sedan tyckte jag att det var märkligt att det inte fanns operativsystem med siktet helt inställt på spel. Och det har ju varit helt förbluffande att Microsoft/Windows (alternativt nån utvecklare) aldrig införde C: \Games\ utan envisats att installera i "Program Files", helt stört i mitt tycke då jag aldrig någonsin installerat ett spel på standardplatsen. Steam OS kan kanske vara lösningen. Vet ännu inte riktigt, har inte tillräckligt koll.

Medlem

Finns dom som optimerar själva och gör egen image som man använder vid ominstallation.

Då får man exakt det man vill ha vid installation och man får öven ner storleken på installationen inkl andra program och drivrutiner.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Finns dom som optimerar själva och gör egen image som man använder vid ominstallation.

Då får man exakt det man vill ha vid installation och man får öven ner storleken på installationen inkl andra program och drivrutiner.

Klockrent sätt att bara få det man vill. Visst tar lite tid att fixa men allt bra är ju inte alltid lätt att fixa.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Tja, du kan ju alltid skapa ditt eget OS.

Problemet är snarare att man helst vill göra mer på en dator än att spela, och därför är inget OS just anpassat för bara spel.

1
Skriv svar