The Evil Within

Robot
The Evil Within

Äckliga blodbad med mer action än skräck väntar när Resident Evils pappa återvänder till survival horror-genren.

#capcom, #tango-gameworks, #the-evil-within


Medlem
The Evil Within

Föga förvånande. Hårt marknadsförda spel är oftast långt ifrån vad som skildras i hypen.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

....Inte vad jag förväntade mig.

Resident Evil 4 säger jag bara.


signatur

Everybody needs help.

Moderator | Testpilot

Spelet verkar vara hit and miss. Antigen är det jätte bra eller så är det jätte dåligt, beroende av vad man förväntar mig.

I mitt tycke så är spelet lite kusligt i början men tappar stämman fort då man springer runt i samma mörka och blodiga korridorer väldigt ofta. Har man sett en blodig väg 5-6 gånger så börjar det inte bli läskigt längre. Fantasin är ens bästa och farligaste vän när det kommer till skräck tycker jag, och den används alldeles för sällan känner jag.

Long live Resident Evil 4.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är inne på kapitel 4, och det enda man stör sig på ibland är kameran som dummar sig. Har låst upp 60fps och ändrat aspect ratio. Spelet är riktigt bra tycker jag, och läskigt på sina ställen. Tycker inte att den här recensionen alls stämmer med verkligheten. 3/5 minst.

Medlem

Tyckte faktiskt det var ett av de bättre skräckspelen jag kört på PC, men bara kört nån timme, och rätt uppenbar konsolport. Men inte lika illa som Ryse...

Medlem

Sega och klumpiga kontroller, mer gore än skräck och tekniskt undermåligt. Det är ungefär vad jag väntade mig. Och att PC-porten är kass gör att jag definitivt hoppar över det här.

Medlem

Tack för en trevlig recension! Angående själva spelet så blir jag rätt ledsen att japanerna glömt hur de gör skräckspel på sitt sätt och inte västerländskt, nog för att jag inte förväntat mig att bli lika skrajj som jag var när man lirade RE när jag var ett barn,
Men det känns som att skräckspel faktiskt har nytta av less is more, gore kan funka i ett skräckspel om det inte är för mycket eller presenteras på på rätt psychologist sätt,

Medlem

Verkar som att man har blandat ihop skräck och zombieslakt?

Medlem

Efter att ha käst recension så tror jagnästan vi har spelat lite olika spel. Visst det är inget skräck spel, vilket det aldrig utgivit sig för at t vara helt, utan ett obehagligspel men en krypande obehaglig känsla, som det lyckas väl med. Att det skulle vara action betonat jar jag svårt att se då jag skjutit betydligt mindre i Evil Within än jag gjorde när det begav sig med Resident Evil 4, här har jag smygit förbi allt utom bossarna och dom få och intensiva stunder när man måste skjuta slut sin ammo.

Aspect ration tycker jag även den spelar in att ge spelet den rätta känslan, dock spå har jag spelat igenom det på ps4 och kan därmed inte söäga något om strulet på PC. Men trial and error systemet gör sig bra då det skapar en osäkerhet i spelet som förstärker stämningen av att vara utsatt.

Medlem

Blir lite fundersam över denna recension. Har man t.ex. spelat gamla tiders Resident Evil så fick man ju ibland spel på kontrollerna vs. kameran. Trots detta tyckte man ju att det var ett fantastiskt spel. Är det detta som drar ner betyget alltså?


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Johan:

Verkar som att man har blandat ihop skräck och zombieslakt?

Japp, precis som alla filmer och spel nu för tiden så tror skaparna att blod och köttande är skräck.

Medlem

katastrof optimering på både konsol och pc
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-the-evi...

fps drops ner till 20..ej acceptabelt


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skribent
Skrivet av JohnnyGreed:

Blir lite fundersam över denna recension. Har man t.ex. spelat gamla tiders Resident Evil så fick man ju ibland spel på kontrollerna vs. kameran. Trots detta tyckte man ju att det var ett fantastiskt spel. Är det detta som drar ner betyget alltså?

Bland annat. Det har hänt en hel del i branschen sedan de gamla Resident Evil-spelen, och jag tycker att man kan kräva bra kontroller i ett spel som innehåller så mycket action som The Evil Within.

Kanske värt att nämna att jag bara kört pc-versionen. Ska spela lite till PS4 ikväll och återkommer med intryck om det visar sig vara stora skillnader.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av JohnnyGreed:

Blir lite fundersam över denna recension. Har man t.ex. spelat gamla tiders Resident Evil så fick man ju ibland spel på kontrollerna vs. kameran. Trots detta tyckte man ju att det var ett fantastiskt spel. Är det detta som drar ner betyget alltså?

Bland annat. Det har hänt en hel del i branschen sedan de gamla Resident Evil-spelen, och jag tycker att man kan kräva bra kontroller i ett spel som innehåller så mycket action som The Evil Within.

Kanske värt att nämna att jag bara kört pc-versionen. Ska spela lite till PS4 ikväll och återkommer med intryck om det visar sig vara stora skillnader.

Perfekt! Stort tack att du tar dig tid! Har ju väntat på detta till PS4:an men nu blir man ju fundersam. Tycker det känns som ett perfekt spel på konsoll om man gillade gamla RE.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av JohnnyGreed:

Blir lite fundersam över denna recension. Har man t.ex. spelat gamla tiders Resident Evil så fick man ju ibland spel på kontrollerna vs. kameran. Trots detta tyckte man ju att det var ett fantastiskt spel. Är det detta som drar ner betyget alltså?

Bland annat. Det har hänt en hel del i branschen sedan de gamla Resident Evil-spelen, och jag tycker att man kan kräva bra kontroller i ett spel som innehåller så mycket action som The Evil Within.

Kanske värt att nämna att jag bara kört pc-versionen. Ska spela lite till PS4 ikväll och återkommer med intryck om det visar sig vara stora skillnader.

Det var ju det som gjorde RE lite läskigt. Den klumpiga "tankkontrollen". Satt hemma o skrek för att gubben rörde sig så sakta.

Medlem

PC versionen är verkligen helt horribel. Fruktansvärt dålig prestanda och alldeles för höga krav. Hade förstått det om spelet faktiskt var revolutionerande rent grafiskt, lika Crysis när det släpptes på sin tid men att inte kunna spela med en dator som har 60 stabila FPS på alla andra moderna spel är det som är mest skrämmande med detta spelet.

Känns som kombinationen av ID tech 5 och japaner verkligen blev ett stort misslyckande

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

katastrof optimering på både konsol och pc
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-the-evi...

fps drops ner till 20..ej acceptabelt

Vilket också förklarar varför man behöver en högre fps för en fullständig upplevelse.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

En stundtals skrattretande sörja som är extremt fult och knappt spelbart.

Finns inget gott att säga om det här skitspelet. Den vidriga kontrollen är så extremt dålig att den sk. skräcken som sägs finnas i det här spelet övertas av vrede och frustration. Klarade spelet igår och mot slutet ville jag bara att skiten skulle vara över.

Nextgen är fan en stor bevikelse. Mega-hypade Destiny visade sig vara ett skitspel, The Evil Within för oss tillbaka till tidigt 90-tal om man tittar på spelets mekanik. Grafiken är som ett mediokert ps3-spel.

Den valuta jag får av Evil Within blir att byta in skiten då Lords of the Fallen anländer. Floppar även det spelet skippar jag "Nextgen" tills det att bloodborne har sin release.

Det höga systemkravet är endast pga så jävla dålig programmering att utvecklarna borde piskas och förvisas ut i rymden.

Medlem

Har det till ps4. Kontroll är lite seg och smygandet kunde vart bättre rent kameravinkel mässigt. Skräck faktorn håller tyvärr inte i sig hela vägen, animationer är inte toppklass i mellansekvenser. Men spelet är underhållande och kommer nog köra det minst 2gånger.

Medlem

Ett jävla skitspel är vad det är och inget annat, uppenbarligen skulle dom inte ha släppt skiten till PC med låst fps, svarta jävla ränder som en film,, värdelös grafik som inte lever upp till minimum kraven på en i7 processor osv... fattar inte vad som gick snett med detta spel..

Medlem

Största missen i min åsikt är att man kastar på så mycket gore på skärmen att miljön tappar sitt intryck inom 5 minuter.

Det går att jämföra med en explosion. Använd en explosion med rätt timing så kan man få publiken att reagera. Spräng saker hela tiden så sitter alla och gäspar.

Medlem

Märkligt... Vartenda spel som släpps verkar vara rena dyngan numera? Har fortfarande inte köpt ett enda spel till PS4:an och som det ser ut nu så lär jag knappast köpa detta heller. Antar att jag blivit för gammal då jag tycker att nästan allt känns fördummat eller ointressant. Saknar tiden då man blev helt trollbunden av bra spel.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Jag spelar mina spel på PC över allt annat på marknaden och håller med om att spel bör kunna köras på hög upplösning såsom 1080p i 60 fps, däremot är detta spelet är undantag och jag tycker att diskussion om hur "illa" det kör på PC är överdrivet.
Jag har kört upp till kapitel 4 utan att låsa upp min FPS eller ta bort letterboxing, tycker det funkar riktigt bra, inget jag stör mig på och spelet är roligt.
Håller inte alls med denna recension.

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Märkligt... Vartenda spel som släpps verkar vara rena dyngan numera? Har fortfarande inte köpt ett enda spel till PS4:an och som det ser ut nu så lär jag knappast köpa detta heller. Antar att jag blivit för gammal då jag tycker att nästan allt känns fördummat eller ointressant. Saknar tiden då man blev helt trollbunden av bra spel.

Varför köpte du Ps4 om du inte var intresserad av ett enda spel?

Medlem

Jag tycker spelet är riktigt bra.
Håller inte alls med om recensionen.
Hur mycket av recessionens betyg går ner tack vare "tekniska" brister?

Medlem
Skrivet av Gaara:
Skrivet av JohnnyGreed:

Märkligt... Vartenda spel som släpps verkar vara rena dyngan numera? Har fortfarande inte köpt ett enda spel till PS4:an och som det ser ut nu så lär jag knappast köpa detta heller. Antar att jag blivit för gammal då jag tycker att nästan allt känns fördummat eller ointressant. Saknar tiden då man blev helt trollbunden av bra spel.

Varför köpte du Ps4 om du inte var intresserad av ett enda spel?

Mest för barnens skull då de väntar på LBP3. Har lånat lite spel av folk jag känner men hitills finns det inget jag tycker är roligt. Hade sett fram emot Evil Within men efter det jag läst om det så verkar det ju rätt trist. Ska dock testa innan jag förkastar det.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Bra recension och det här låter - tyvärr - typ som jag förfasat. Känns lite grann som en taskig imitation av Outlast och Shadows of the Damned (som i sig var en halvdassig version av RE4).

Medlem

Sagt det tidigare. Men trots sina brister är det ett underhållande spel.

Redaktör
Skrivet av fakka:

Jag tycker spelet är riktigt bra.
Håller inte alls med om recensionen.
Hur mycket av recessionens betyg går ner tack vare "tekniska" brister?

Det går inte att svara på exakt hur mycket det eller det påverkar ett betyg, men om tekniken som i det här fallet är rätt knackig är det klart att det bidrar till att sänka betyget.


signatur
123
Skriv svar