Dark mood

Medlem
Dark mood

Ibland ska man inte tänka bara göra. Här är två bilder från lördagens fotopromenad som jag tycker lyfter och hamnar på en ny nivå för mig. Ris eller ros?

#blogg

Medlem
Dark mood

Båda fina, men den övre var magisk!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Jag tycker tvärtom; den översta var lite för mörk, men i min konstnärshjärna föreställer jag mig att en ljusklick hade gjort susen, men. Vi måste respektera fotografens vision och titta närmre.

Keep up the good work!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag tycker tvärtom; den översta var lite för mörk, men i min konstnärshjärna föreställer jag mig att en ljusklick hade gjort susen, men. Vi måste respektera fotografens vision och titta närmre.

Keep up the good work!

Tyvärr har du helt rätt walter_iego. Här på bloggen blev den ännu mörkare än vad den är på min skärm vid redigering. Vet inte om det är konverteringen till sRGB eller något annat men den är något ljusare med betydligt fler detaljer i "verkligheten".

Skrivet av manuelek:
Skrivet av walter_iego:

Jag tycker tvärtom; den översta var lite för mörk, men i min konstnärshjärna föreställer jag mig att en ljusklick hade gjort susen, men. Vi måste respektera fotografens vision och titta närmre.

Keep up the good work!

Tyvärr har du helt rätt walter_iego. Här på bloggen blev den ännu mörkare än vad den är på min skärm vid redigering. Vet inte om det är konverteringen till sRGB eller något annat men den är något ljusare med betydligt fler detaljer i "verkligheten".

Det blir så ibland; ofta får man öka på lite ljus.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

"In the eye of the beholder" som det heter, men tyvärr ser inte alla bilden med samma förutsättningar. Det är ofta ett problem för kreatörer som visar sina alster i digital form. Olika skärmar, olika inställningar, olika browsers... Sen t ex grafiska designers som måste få olika tryckerier att anpassa sig till kompatibla färgkodssystem så det blir så likt förlagan som möjligt i tryck. Det är ett tyvärr alltför vanligt problem detta.

Den nedre är fin, men den övre är magisk om man har turen att ha rätt förutsättningar när man ser bilden. Det speciella med den är just det lite magiskt dunkla, att man liksom måste fokusera en extra gång för att ta in helheten. Jag är rätt övertygad om att Manuels tanke gick igenom 100% här. Snacka om en bild som förmedlar en känsla.

edit: Summa summarum, allt är subjektivt men Walter har fel (säger min skärm, handskakandes mina ögon).


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Första bilden ser jag bara brus på, kanske min skärm som är galen.

andra bilden, ger mig bra vibbar, härlig komp samt ljuset faller väl ut

Edit

Missade flera hade problem med första bilden.

Men ja det är en klassiker när det ser skit bra ut på sin egen skärm, men crap på andras skärm.

På något vis när jag exporterar från lightroom så har jag hittils fått det att se i princip lika ut på min skärm som andras.

Dock haft problem när jag förut använde mig av iphoto .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar