Därför var Half-Life så bra

Robot
Därför var Half-Life så bra

I väntan på Half-Life 3 får vi blicka bakåt till ett av tidernas bästa actionspel.

#half-life


Medlem
Därför var Half-Life så bra

För mig var det ett av de första FPS spelen jag spelade vilket gjorde att det blev en hörnsten av min spelhistorik ^^

Det var bra, även "bäst" för sin tid eftersom det var första gången vi kunde spela ett spel med det uppläget. Om man jämför dagens spel med HL, så är det fortfarande bättre än mycket av det som släppts.

Vi vet redan grafiken inte är allt, men det är ändå det man lägger mest krut på. HL hade grafiken, kontrollerna, storyn och tillräckligt mycket wow-faktor att man inte kunde sluta spela det.

Idag finns det inga sådana spel längre, inte i FPS-genren i varje fall.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

För mig är Half-life överhypat långt förbi logikens gräns. Visst spelet var bra. Skulle nästan säga mycket bra men för tusan.. Det bästa genom alla tider? Seriöst? Hypen är enorm och folk kommer att bli fruktansvärt besvikna på HL3 enbart på att hypen inte är normal.

MEG
Medlem

Enligt mitt tycke hade det en väldigt bra story och stämning (1&2) att man fastnade, till exempel vilket annat spel FPS skulle våga ha en sådan lång inledning som ettan hade? Ingen som jag kan komma på iaf....


signatur

Death is only the beginning

Kom ihåg att det tog mig sjukt lång tid att spela igenom HL första gången. Allt var liksom nytt då. Idag är ju spelet såklart ganska daterat, men sett till när det kom var det fantastiskt.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

För mig är Half-life överhypat långt förbi logikens gräns. Visst spelet var bra. Skulle nästan säga mycket bra men för tusan.. Det bästa genom alla tider? Seriöst? Hypen är enorm och folk kommer att bli fruktansvärt besvikna på HL3 enbart på att hypen inte är normal.

Det kommer bli underbart kul när HL3 kommer ut just för det skället, och varför kommer det inte leva upp till HL1-2 andra kanske frågar.

Jo, därför--- Nostalgi är Heroin för gamla människor--- och inget kan leva upp till nostalgi där allt det negativa är bortglömt.

Medlem

Ni som tycker att HL 1+2 är överskattade är inga snälla människor. Skäms, allihopa! Nu tycker jag ni är dumma!

Medlem

HL1/2 var båda riktigt grymma spel. Spelade också vid denna tid på Unreal och Quake som alla var grymma på sitt sätt.

HL för sin story och wow.
Unreal för både sin värld, grafik, känsla och älskade denna story.
Quake för sitt MP, och då framförallt när QW kom som gjorde det för min del till det mest spelade spel jag spelat.

Ifrån HL kom CS som när det kom i tidiga BETA versioner som var schyst för det var också ett helt nytt tänk lika så TF som också var riktigt roligt.

HL har betytt mycket för de spel som finns idag.

Inaktiv
Skrivet av Dizzz:

För mig är Half-life överhypat långt förbi logikens gräns. Visst spelet var bra. Skulle nästan säga mycket bra men för tusan.. Det bästa genom alla tider? Seriöst? Hypen är enorm och folk kommer att bli fruktansvärt besvikna på HL3 enbart på att hypen inte är normal.

Jag tycker nog Half-Life är det bästa singleplayer FPS:et som finns om man räknar bort FPS/RPG-hybrider. Det är inte många spel som kommer i närheten. De närmaste är enligt mig No One Lives Forever och Operation Flashpoint(om det räknas som ett FPS).

Marinsoldaterna I HL är fortfarande bland de roligaste fienderna att strida mot i ett singleplayerspel.

Medlem
Skrivet av Sidewinders:
Skrivet av Dizzz:

För mig är Half-life överhypat långt förbi logikens gräns. Visst spelet var bra. Skulle nästan säga mycket bra men för tusan.. Det bästa genom alla tider? Seriöst? Hypen är enorm och folk kommer att bli fruktansvärt besvikna på HL3 enbart på att hypen inte är normal.

Det kommer bli underbart kul när HL3 kommer ut just för det skället, och varför kommer det inte leva upp till HL1-2 andra kanske frågar.

Jo, därför--- Nostalgi är Heroin för gamla människor--- och inget kan leva upp till nostalgi där allt det negativa är bortglömt.

*host* WoW vanilla *host*

Medlem

Det som skiljer Half life från alla andra spel är dess längd och miljöombyte. Idag finns det alla dessa jävla open world spel som fake:ar längden på ett spel. I Half life gjorde dom _ett spel_. För dom som minns, spelet var i princip tillräckligt långt tills att man blir knockad och blir av med alla vapen. Sen fortsatte spelet i lika länge till. Så man fick i princip två spel i ett. Det gjorde att man uppleva så jäkla mycket mer och allting blev så sammanhängande. Linjära spel har hatats av hipsters inom gaming men faktumet är att linjära spel är bra om man gör det rätt. Man kan fokusera ned på vad som faktiskt är viktigt och hålla spelaren inom narrativet. Inte ha spelaren knalla runt och utforska trots att han egentligen är under press och för att få reda på sidestories för att spelutvecklarna är oförmögna att leverera den naturligt under spelets gång.

Problemet som killen i videon sade, för varje bra doom spel fanns det 10 dåliga doom kloner. Samma grej med Half life och samma grej med open world liknande spel idag. Jag känner lite att open world grejen börjar försvinna bort lite mer nu. Jag hoppas verkligen att fler linjära spel kommer tillbaka in i industrin då jag blir trött på hur det ser ut idag. Men det förutsätter som sagt att spelen har den ordentlig längd och inte vad som skulle kunna accepteras som minimum

Medlem

Kom ihåg hur mycket jag älskade half life 1, första riktigt snygga fps spelet jag spelade som liten, älskade vapen animationerna på pistolerna i 1an och npcerna, mitt första half life äventyr var dock blue shift <3 när den mysteriska mannen i kostym passerar en nät man precis kommit ner och står och väntar utanför dörren^^ nu vet man att det är gman såklart men då!

Medlem

Det som jag tycker var bra med halflife att det hade så bra stämning och kännsla i spelet.
Lyckades förmedla det så bra att det kändes realistiskt och man kände aldrig att spelet var en korridorshooter utan öppet fast det inte var det.
Vet verkligen inget spel som kan mäta sig i dagens spel som tillhör genren FPS


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det räcker väl med att säga att introt var sjukt coolt. Väldigt annorlunda från andra spel från den tiden.

Medlem

Mycket handlar om när i tiden spelet släpptes.

Och ser man på utbudet av spel/utvecklare då och nu, så har det hänt en hel del. Och det påverkar ju alla aspekter, på många sätt.


signatur

Niet.

Medlem

fattar inte folks facination för skjuta å panga fps? bra story? ha!

BG, BG2, FF7 och planescape torment. där har vi bra spel med story. HL är liksom alla andra fps banala å tråkiga tackar vet jag rpg.

Medlem

Half Life 2 var ju typ första FPS-spelet med riktigt grym fysik också, det får man inte glömma! I vilka andra spel kunde man interagera med omgivningen så mycket? Det fanns lixom inte ens på kartan att man kunde rasera olika strukturer genom att köra in i dom eller spränga dom eller skicka iväg ett objekt med Zero Point Energy Field Manipulatorn och på så vis döda folk eller komma åt lite godsaker.
Det var ju även rätt så ovanligt att kunna köra fordon och båtar samt att det fanns banor som var dedikerade till att man bara skulle färdas i dessa samtidigt skjuta på monster osv.
Sen var grafiken i HL2 helt sjukt bra jämfört med andra spel som fanns. Jag minns att jag tyckte det var sjukt snyggt att man såg att den vita färgen lossnat på ett räcke i en trapp i nån av skärmdumparna innan spelet släpptes, det var en detaljnivå som inte fanns på den tiden. (Kollar man tillbaka nu så ser det inte så imponerande ut, men det var skitsnyggt då!)

Sen ÄR det sjukt kul, spelade det för cirka två år sen tillsammans med polare med hjälp av Synergy-modden. Det är fortfarande sjukt skoj!

Medlem

Jag tycker AIn var det som gjorde hela spelet.

Medlem

tyckte det var skit 2an var okej

Medlem

För att lägga till lite, sättet man utforskade i half life hur man var ensam mot världen med fiender både mänskliga och icke som jagade en, jag tror en av sakerna half life alltid gjorde bra var npcerna i världen runtomkring de spelar på ens empati i både 1an och 2an, man hittar en grupp döda och tankarna börjar gå vad hände här? Man träffar på ensamma rädda npcer som man ibland kan rädda ibland inte och oftast råkar de ut för de hemska fienderna man slåss mot själv, men men jag skulle nog kunna prisa half life spelen länge:p

Medlem

visst att hypen är stor på HL3, men har svårt att tänka mig att vi spelare kommer bli besvikna.. nått Valve vad jag tror tänker på och planerar i detalj hur de ska göra HL3 till vad som 1&2 var!

De kommer att släppas jag vet det men när. vet vi ej


signatur

Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.

Inaktiv
Skrivet av TheWarlock:

fattar inte folks facination för skjuta å panga fps? bra story? ha!

BG, BG2, FF7 och planescape torment. där har vi bra spel med story. HL är liksom alla andra fps banala å tråkiga tackar vet jag rpg.

För mig är gameplay viktigare än story, om man bara är ute efter story kan man lika gärna läsa en bok.

Baldurs Gates story är ju egentligen inte något speciellt, det är tack vare gameplayet som den blir fängslande.

Medlem

Hmm jag kan förstå det stora i HL men jag gillade inte spelet och inte heller HL2 utan för mig var det SIN som jag tycker är ett bätre spel.

Medlem

Om någon missat denna:

Medlem
Skrivet av lapa:

Om någon missat denna:

Du menar videon i nyheten?

Medlem

Det bästa med Halflife på den tiden va ju modden Counter-Strike. Många köpte ju spelet bara för att spela mods, inte spela själva Half-Life.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Hmm jag kan förstå det stora i HL men jag gillade inte spelet och inte heller HL2 utan för mig var det SIN som jag tycker är ett bätre spel.

Jag hade också minst lika roligt med SiN som med Half-Life det året. Det var också riktigt innovativt med massa interaktivitet som Half-Life i sin tur saknade. Kändes som ett nytt Duke Nukem 3D i jämförelse.

Det som jag minns att jag tyckte var bäst och innovativast med HL när det kom var en leveldesign och en spelmotor som laddar nivåer "sömlöst", dvs spelaren märker inte att man kommer till en ny karta annat än pga att det laddar och när det laddat klart fortsätter man framåt på samma plats och med samma vy. Detta hade jag knappt upplevt förut i ett FPS. Sedan hade spelet välgjord AI och finputsad design i allmänhet. Att förlita sig på scriptade sekvenser i FPS som kändes fräscht då är dock snarare något som jag tycker har förstört genren rejält då detta har tagits till extrema nivåer i moderna konsolifierade FPS.

Men liksom Quake II så hade Half-Life mycket lång livslängd just på grund av moddarna. Minst 99% av den speltid jag har lagt på Half-Life har varit på HL-moddar. Day of Defeat, Counter-Strike, Action Half-Life, Natural Selection, Firearms, m.fl. Detta tror jag är något som till stor del förbises när man tittar på försäljningssiffror. Jag tror precis som Gaara här ovan att väldigt många har varit mer intresserade av HL-multiplayermoddarna än singleplayerspelet Half-Life.

Medlem

Haha, underbar film Spelet var fullkomligt awesome...DÅ iallafall, medans det nu mer påminner om en Mod till Minecraft ^^

Så är det iallafall för mig, hur spelet kändes då, back in the days, är vad jag minns med kärlek och beundran.

Medlem

Kommer ihåg när jag spelade Half-Life för första gången och jag skulle ta mig ur komplexet och stötte på Marinsoldaterna som sprang undan för mina granaterna och försökte flanka mig sånt fanns inte på den tiden och man vart alldeles tagen, minns även att man tyckte grafiken var fascinerande på sitt eget vis.

Spelar man det idag så är det kanske inte så imponerande, jag menar vi utvecklas också idag tycker man att flankande AI är vardagsmat, människor idag som inte har upplevt detta kommer aldrig att förstå HL1s storhet och komma med dumma kommentarer och hur överhypat det är. HL förändrade FPS genren, sen får man inte glömma Sin som också påverkade och utvecklade Deathmatch genren parallellt tillsammans med Quake 2/3.

Det var härliga tider det , frågan är bara när kommer nästa uppstickare som har det där lilla extra?


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

123
Skriv svar