Mordor for the win!

Testpilot
Mordor for the win!

Efter att fått glödande recensioner så slog jag till.

#Middle-Earth: Shadow of Mordor , det bästa sagan om ringen spelet hittills.

Plus:
* Grafiken är ganska överraskande bra , just nemesis systemet och minibossarna är grymt detaljerade och snygga , resten av miljöerna man springer i är helt okej och allt flyter på mjukt och smidigt.

* Animeringarna där man slåss är i toppklass , grymt bra. Mordor och Tomb Raider har lika flytande system för hur du rör din gubbe och stridsanimationerna är som Arkham spelen
Till och med coolare med varierande "finisher moves" som är snygga och brutala!
Me like!

* Det blir aldrig tråkigt att slåss med detta system då det varieras såpass mycket och man hela tiden låser upp nya sätt att slåss.
* Storyn är okej också , som sagts innan i andra recensioner , vid 40% av storyn. Då du låst upp karta 2 , förändras hela sättet du spelar spelet. Tänk på det om du tycker det känns lite tråkigt det kommer att förändras ordentligt vid 40%.

* Grafikinställningar finns det ordentligt av , man kan trimma sin monsterdator till max. Fast det där med high-res texurer var en konstig detalj som i praktiken inte spelade nån roll enligt tester.

* Finns även inbyggd benchmark så man kan testa om ens inställningar flyter på bra vilket ger extra plus i kanten.

Minus:
* Det mindre bra är hur fiender respawnar , ganska soppigt måste jag säga då en fiende kan respawna i samma area du befinner dig och ploppar fram bara du vänder dig åt andra hållet.

Känns inte så kul att rensa en area på fiender för nåt uppdrag och veta att så fort man typ vänder bort skallen så är det nya fiender där.

Trist att detta fortsätter i såpass nya spel , man kan iallafall få springa bort xx skärmar bort eller att det tar 15-20 minuters spelande innan de kommer tillbaka , det kan jag stå ut med.
Men faktiskt , det är den enda nackdelen jag kan komma på i spelet , allt annat känns polerat och bra .

Det finns dock en yttre nackdel och det är hur WB hanterade släppet av spelet. Där de betedde sig som riks-puckon och tillät ingen recensera i förtid om de inte lovade och svor att följa en massa idiotiska regler och såklart då inte prata negativt.
Sånt är bara idioti , särskilt då spelet är bra , då behövs inga sådana embargon. Är det dåligt då hjälper det ändå inte , få in det i era huvuden!

Blandat:
Nemesis systemet är klockrent , man får verkligen känslor för sina fiender som dödat dig ett antal gånger och känslan är fin då de retas att de minsann skall döda dig fler gånger.
Man får alltid en egen story beroende på vilka fulingar man tar kål på och vilka som tar kål på dig och att både du och dem inte dör permanent är jäkligt kul.

Lite trist är att ett achievment tycker att man skall döda fladdermöss , jag vet inte hur många grottor & grottöppningar jag spanat av efter de jäklarna och inte sett en enda förutom flygande löv i slow-motion. Slutade med att jag gav upp min tanke efter att ta alla achievments i spelet efter det.

Slutsats: (48 timmar spelade)
Grymt kul actionspel som rekommenderas till spelare som gillar Batman spelen och Sleeping dogs. Det är öppet , fullt med action och har många roliga stunder för den som gillar openworld actionspel.
Extra plus att det faktiskt utspelas i sagan om ringens värld och ändå inte är kasst licens spel.

#blogg

Medlem
Mordor for the win!

Jag passar på att ställa en fråga som jag funderat ett tag på. Hur pass mycket Lotr är det här spelet? Hade man kunnat plocka bort Lotr ur titeln och fått samma spel eller är Tolkiens avtryck så pass stort att spelet inte skulle klara sig utan hans input i storyn?

Medlem

Spelade själv Shadow of Mordor på PS4 och älskade det.
Men vad jag kan komma ihåg efter att ha spelet igenom spelet 1 och en halv gång är att fiender inte respawnar efter jag dödat dem och är kvar i samma område. Inte så snabbt att jag skulle ha reagerat över det iaf, för jag vet att jag ibland lungt och metodiskt rensade ställen på fiender innan jag gav mig på en captain.

Kan vara en skillnad mellan PS4 och PC antar jag? Nån mer som kan bekräfta om de upplevt samma sak och vilken plattform?

Testpilot
Skrivet av Bennii:

Jag passar på att ställa en fråga som jag funderat ett tag på. Hur pass mycket Lotr är det här spelet? Hade man kunnat plocka bort Lotr ur titeln och fått samma spel eller är Tolkiens avtryck så pass stort att spelet inte skulle klara sig utan hans input i storyn?

Storyn bygger mycket på Tolkien så det hade nog varit svårt att bygga den utan. Själva spelmekaniken med Orchs och nemesis systemet däremot hade nog funkat utan men mycket av de växter o djur som finns är ju också från det han skrev. (Med reservation för att jag läste böckerna + Silmarillion mfl. då jag var tonåring så det var 20-25 år sen )

Skrivet av DrDoom:

Spelade själv Shadow of Mordor på PS4 och älskade det.
Men vad jag kan komma ihåg efter att ha spelet igenom spelet 1 och en halv gång är att fiender inte respawnar efter jag dödat dem och är kvar i samma område. Inte så snabbt att jag skulle ha reagerat över det iaf, för jag vet att jag ibland lungt och metodiskt rensade ställen på fiender innan jag gav mig på en captain.

Kan vara en skillnad mellan PS4 och PC antar jag? Nån mer som kan bekräfta om de upplevt samma sak och vilken plattform?

Vad jag märkte så är inte respawn problemen lika uppenbara då man triggat olika missions.
Då skruvar de ner hela den biten och tur är väl det för man skulle bli galen om man inte kunde plocka vakter då man ska ta ner en warchief.

Medlem

Riktigt bra spel, kul att döda orcer helt enkelt. Men det kan bli snabbt enformigt. La väl ner 15h-20h innan jag tröttnade.

Medlem

Håller med, hade riktigt kul med spelet. Tröttnat lite på att försöka ta min sista trophy dock, att få en nivå 25 runa. Lyckas alltid få en episk istället och efter 2-3h av försök har jag gett upp.

Har lovat mig själv att inte spendera mer än ett par timmar på trophys som kräver att man gör annat än att spela spelet och inte tillför mer nöje. Tråkigt bara att alla spel verkar gilla samla trophys som aldrig är speciellt roliga. Spelets samla saker trophy var iallafall inte alltför lång.

såg massa fladdermöss på första grottan man ska in i på andra kartan, drog tre st direkt då det var en "Hunting Challange"


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Testpilot
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

såg massa fladdermöss på första grottan man ska in i på andra kartan, drog tre st direkt då det var en "Hunting Challange"

Jag sprang runt vid flera tillfällen och letade vid grottor , såg inga som flög ut eller syntes nånstans , efter 4-5 försök vid olika grottor gav jag upp.

Aa ok ..mina var direkt vid ingången


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

såg massa fladdermöss på första grottan man ska in i på andra kartan, drog tre st direkt då det var en "Hunting Challange"

Jag sprang runt vid flera tillfällen och letade vid grottor , såg inga som flög ut eller syntes nånstans , efter 4-5 försök vid olika grottor gav jag upp.

Jag hittade mina precis vid en ingång också, så fort man kommer nära flyger de dock iväg. Kommer inte ihåg vilken grotta jag använde dock men tror de ska finnas vid de flesta. Vet inte om det måste vara natt/dag eller om det inte spelar någon roll. Så fort jag såg grottans öppning drog jag igång fokus och sköt så många fladdermöss jag kunde innan de försvann. Utan fokus var de omöjliga att se innan de började flyga iväg.

Testpilot
Skrivet av joonsson:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

såg massa fladdermöss på första grottan man ska in i på andra kartan, drog tre st direkt då det var en "Hunting Challange"

Jag sprang runt vid flera tillfällen och letade vid grottor , såg inga som flög ut eller syntes nånstans , efter 4-5 försök vid olika grottor gav jag upp.

Jag hittade mina precis vid en ingång också, så fort man kommer nära flyger de dock iväg. Kommer inte ihåg vilken grotta jag använde dock men tror de ska finnas vid de flesta. Vet inte om det måste vara natt/dag eller om det inte spelar någon roll. Så fort jag såg grottans öppning drog jag igång fokus och sköt så många fladdermöss jag kunde innan de försvann. Utan fokus var de omöjliga att se innan de började flyga iväg.

Bra tips , får se om man i framtiden orkar göra det. Krävs nog nåt matigt DLC innan jag kör Mordor igen.

1
Skriv svar