Angående den misstänkt ryska u-båten

Skribent
Angående den misstänkt ryska u-båten

[ia=994549; medium]

#blogg


signatur

I am the black wizards.

Angående den misstänkt ryska u-båten

Knugen skulle kunna laga soppa till våra soldater.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skribent

Åh, den är så jävla bra!


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Usch va less jag blir på detta. Det är säkert bara en PR kupp för att få mer pengar till försvaret. Lägg ner skiten istället... finns ingen anledning att skapa våld. Låt oss ha några specialstyrkor som kan hjälpa till vid kriser istället.

Klippet från SNN var riktigt kul. Skulle vara bra om vi gick med i NATO eller en rysk motsvarighet som kan hjälpa oss vid större kriser.

Skrivet av cyzed:

Usch va less jag blir på detta. Det är säkert bara en PR kupp för att få mer pengar till försvaret. Lägg ner skiten istället... finns ingen anledning att skapa våld. Låt oss ha några specialstyrkor som kan hjälpa till vid kriser istället.

Klippet från SNN var riktigt kul. Skulle vara bra om vi gick med i NATO eller en rysk motsvarighet som kan hjälpa oss vid större kriser.

Jag tror också det är båg; något de iscensatt för att få mer pengar till sin icke-existerande verksamhet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Medlem
Skrivet av cyzed:

Usch va less jag blir på detta. Det är säkert bara en PR kupp för att få mer pengar till försvaret. Lägg ner skiten istället... finns ingen anledning att skapa våld. Låt oss ha några specialstyrkor som kan hjälpa till vid kriser istället.

Klippet från SNN var riktigt kul. Skulle vara bra om vi gick med i NATO eller en rysk motsvarighet som kan hjälpa oss vid större kriser.

Om det inte visar sig vara en PR-kupp, tror du då fortfarande att det är lämpligt att lägga ner försvaret? Onödigt att skapa våld, ja, MEN om någon attackerar dig vill du säkerligen ha rätten att och styrkan att försvara dig. Det kanske inte är aktuellt nu men vid händelse av en väpnad konflikt vill jag inte bli chanslös krigsfånge, splittras från familj, vänner och få mitt hem plundrat av utländska soldater.


signatur
Medlem

Jag är inte orolig för ryssen. Vi har 4 fulltankade JAS på Gotland och inom 6-8 veckor kan vi fixa fram piloter till planen om det krävs.

Medlem
Skrivet av Massy:

Om det inte visar sig vara en PR-kupp, tror du då fortfarande att det är lämpligt att lägga ner försvaret? Onödigt att skapa våld, ja, MEN om någon attackerar dig vill du säkerligen ha rätten att och styrkan att försvara dig. Det kanske inte är aktuellt nu men vid händelse av en väpnad konflikt vill jag inte bli chanslös krigsfånge, splittras från familj, vänner och få mitt hem plundrat av utländska soldater.

Om det nu skulle bli en väpnad konflikt så blir det betydligt mer våldsamt om folk börjar skjuta på anfallaren. Så om nu någon annan stat vill ta över Sverige så är det inte mig emot. Svenskarna verkar inte veta vad som är bäst för dem ändå, vi såg ju hur det gick i valet. Man röstade bort den regeringen som har gjort att Sverige är en av de länderna som har den bästa ekonomin i Europa. Men det kommer det att bli ändring på nu!

ZF
Medlem

det är Carl Bildt som simmar omkring därute och försökar skrämma upp minkar.

för det är ju ett märkligt sammanträffande att man sett så lite av han det senaste liksom... o.o

Skrivet av cyzed:
Skrivet av Massy:

Om det inte visar sig vara en PR-kupp, tror du då fortfarande att det är lämpligt att lägga ner försvaret? Onödigt att skapa våld, ja, MEN om någon attackerar dig vill du säkerligen ha rätten att och styrkan att försvara dig. Det kanske inte är aktuellt nu men vid händelse av en väpnad konflikt vill jag inte bli chanslös krigsfånge, splittras från familj, vänner och få mitt hem plundrat av utländska soldater.

Om det nu skulle bli en väpnad konflikt så blir det betydligt mer våldsamt om folk börjar skjuta på anfallaren. Så om nu någon annan stat vill ta över Sverige så är det inte mig emot. Svenskarna verkar inte veta vad som är bäst för dem ändå, vi såg ju hur det gick i valet. Man röstade bort den regeringen som har gjort att Sverige är en av de länderna som har den bästa ekonomin i Europa. Men det kommer det att bli ändring på nu!

reality-check: Sverige har haft hägerregeringar under några få år den tid som varit den mesta (eller enda) uppgången för landet rent ekonomiskt. http://www.regeringen.se/sb/d/4393

Medlem
Skrivet av ZF:

reality-check: Sverige har haft hägerregeringar under några få år den tid som varit den mesta (eller enda) uppgången för landet rent ekonomiskt. http://www.regeringen.se/sb/d/4393

Ööööhhh, va? Vad skriver du?

Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Massy:

Om det inte visar sig vara en PR-kupp, tror du då fortfarande att det är lämpligt att lägga ner försvaret? Onödigt att skapa våld, ja, MEN om någon attackerar dig vill du säkerligen ha rätten att och styrkan att försvara dig. Det kanske inte är aktuellt nu men vid händelse av en väpnad konflikt vill jag inte bli chanslös krigsfånge, splittras från familj, vänner och få mitt hem plundrat av utländska soldater.

Om det nu skulle bli en väpnad konflikt så blir det betydligt mer våldsamt om folk börjar skjuta på anfallaren. Så om nu någon annan stat vill ta över Sverige så är det inte mig emot. Svenskarna verkar inte veta vad som är bäst för dem ändå, vi såg ju hur det gick i valet. Man röstade bort den regeringen som har gjort att Sverige är en av de länderna som har den bästa ekonomin i Europa. Men det kommer det att bli ändring på nu!

Allvarligt vad finns logiken i ditt svar. Klart det blir mer våld om man skjuter tillbaka. Grejen är ju att med våld o diplomati få ut angriparen. ganska vanligt förekommande i krigs händelser.
Du bryr dig inte om någon annan stat tar över Sverige. Den åsikten förstår jag verkligen inte... Tror du ska släppa det där med att vara talesman för alla Svenskar för du verkar ha lite dålig koll på verkligheten.
Om Sverige är så illa enligt dig då undrar man varför bor du här då ?


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Knugen skulle kunna laga soppa till våra soldater.

Är du säker på att han skulle klara av det?

Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Massy:

Om det inte visar sig vara en PR-kupp, tror du då fortfarande att det är lämpligt att lägga ner försvaret? Onödigt att skapa våld, ja, MEN om någon attackerar dig vill du säkerligen ha rätten att och styrkan att försvara dig. Det kanske inte är aktuellt nu men vid händelse av en väpnad konflikt vill jag inte bli chanslös krigsfånge, splittras från familj, vänner och få mitt hem plundrat av utländska soldater.

Om det nu skulle bli en väpnad konflikt så blir det betydligt mer våldsamt om folk börjar skjuta på anfallaren. Så om nu någon annan stat vill ta över Sverige så är det inte mig emot. Svenskarna verkar inte veta vad som är bäst för dem ändå, vi såg ju hur det gick i valet. Man röstade bort den regeringen som har gjort att Sverige är en av de länderna som har den bästa ekonomin i Europa. Men det kommer det att bli ändring på nu!

Jo alla som redan hade det ok klarade sig ju bra. Tyvärr så var det på bekostnad av dem som redan hade det svårt.

8års utnyttjande av arbetslösa var väldigt lönsamt för företagen.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av cyzed:
Skrivet av Massy:

Om det inte visar sig vara en PR-kupp, tror du då fortfarande att det är lämpligt att lägga ner försvaret? Onödigt att skapa våld, ja, MEN om någon attackerar dig vill du säkerligen ha rätten att och styrkan att försvara dig. Det kanske inte är aktuellt nu men vid händelse av en väpnad konflikt vill jag inte bli chanslös krigsfånge, splittras från familj, vänner och få mitt hem plundrat av utländska soldater.

Om det nu skulle bli en väpnad konflikt så blir det betydligt mer våldsamt om folk börjar skjuta på anfallaren. Så om nu någon annan stat vill ta över Sverige så är det inte mig emot. Svenskarna verkar inte veta vad som är bäst för dem ändå, vi såg ju hur det gick i valet. Man röstade bort den regeringen som har gjort att Sverige är en av de länderna som har den bästa ekonomin i Europa. Men det kommer det att bli ändring på nu!

Jo alla som redan hade det ok klarade sig ju bra. Tyvärr så var det på bekostnad av dem som redan hade det svårt.

8års utnyttjande av arbetslösa var väldigt lönsamt för företagen.

Företagen tjänar på de som inte jobbar? Det var något nytt...

EDIT:

Skrivet av chopper:
Skrivet av cyzed:

Om det nu skulle bli en väpnad konflikt så blir det betydligt mer våldsamt om folk börjar skjuta på anfallaren. Så om nu någon annan stat vill ta över Sverige så är det inte mig emot. Svenskarna verkar inte veta vad som är bäst för dem ändå, vi såg ju hur det gick i valet. Man röstade bort den regeringen som har gjort att Sverige är en av de länderna som har den bästa ekonomin i Europa. Men det kommer det att bli ändring på nu!

Allvarligt vad finns logiken i ditt svar. Klart det blir mer våld om man skjuter tillbaka. Grejen är ju att med våld o diplomati få ut angriparen. ganska vanligt förekommande i krigs händelser.
Du bryr dig inte om någon annan stat tar över Sverige. Den åsikten förstår jag verkligen inte... Tror du ska släppa det där med att vara talesman för alla Svenskar för du verkar ha lite dålig koll på verkligheten.
Om Sverige är så illa enligt dig då undrar man varför bor du här då ?

Nej, jag bryr mig inte så mycket om vilken stat som styr över vilket landområde. Tycker den synen är förlegad. Varför ska vissa stater styra över vissa landområden? Varför kan vi inte enas om att vi bor på samma adress (jorden) och att vi får hitta ett sätt att leva tillsammans. Alla kan få mer resurser än va de behöver. Se till att människor får det bra istället för att skapa rädsla genom fiktiva hot. Det finns ingen anledning att bygga vapen för att försvara sig. Se bara på hur det är i USA, de har västvärldens mest liberala vapenlagar och de har också största andelen mord och grova våldsbrott. Så vapen medför bara våld. Hur tänker du att skaffa vapen och träna människor att bruka våld leder till något bra?

Skrivet av von_lidl:
Skrivet av walter_iego:

Knugen skulle kunna laga soppa till våra soldater.

Är du säker på att han skulle klara av det?

Jag är nästan övertygad att han inte skulle klara av det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av cyzed:

EDIT:

Skrivet av chopper:
Skrivet av cyzed:

Om det nu skulle bli en väpnad konflikt så blir det betydligt mer våldsamt om folk börjar skjuta på anfallaren. Så om nu någon annan stat vill ta över Sverige så är det inte mig emot. Svenskarna verkar inte veta vad som är bäst för dem ändå, vi såg ju hur det gick i valet. Man röstade bort den regeringen som har gjort att Sverige är en av de länderna som har den bästa ekonomin i Europa. Men det kommer det att bli ändring på nu!

Allvarligt vad finns logiken i ditt svar. Klart det blir mer våld om man skjuter tillbaka. Grejen är ju att med våld o diplomati få ut angriparen. ganska vanligt förekommande i krigs händelser.
Du bryr dig inte om någon annan stat tar över Sverige. Den åsikten förstår jag verkligen inte... Tror du ska släppa det där med att vara talesman för alla Svenskar för du verkar ha lite dålig koll på verkligheten.
Om Sverige är så illa enligt dig då undrar man varför bor du här då ?

Nej, jag bryr mig inte så mycket om vilken stat som styr över vilket landområde. Tycker den synen är förlegad. Varför ska vissa stater styra över vissa landområden? Varför kan vi inte enas om att vi bor på samma adress (jorden) och att vi får hitta ett sätt att leva tillsammans. Alla kan få mer resurser än va de behöver. Se till att människor får det bra istället för att skapa rädsla genom fiktiva hot. Det finns ingen anledning att bygga vapen för att försvara sig. Se bara på hur det är i USA, de har västvärldens mest liberala vapenlagar och de har också största andelen mord och grova våldsbrott. Så vapen medför bara våld. Hur tänker du att skaffa vapen och träna människor att bruka våld leder till något bra?

Vilket universum lever du i? Det är förstås en fin tanke med det du skrev men det funkar ju inte, det kommer alltid finnas människor som kommer att roffa åt sig allt och skada andra hur man än gör.

Sen det där med hur svenska folket röstade i valet kan du lägga ner tycker jag, det har knappt gått två månader efter valet och vi får se hur de kommer att sköta sig. Moderaterna har varit väldigt bra på att leka Joakim Von Anka, sitta på en massa pengar utan att göra något, eller ja, de har ju delat ut pengarna till de som redan har det bra, speciellt i storstäderna. Landsbygden, småorter osv. har de skitit i helt och hållet och det kan vi ju se. Men för övrigt så är Sverige ett jävla schysst land att leva i och jag skulle hata att se det förlorat.

ZF
Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av ZF:

reality-check: Sverige har haft hägerregeringar under några få år den tid som varit den mesta (eller enda) uppgången för landet rent ekonomiskt. http://www.regeringen.se/sb/d/4393

Ööööhhh, va? Vad skriver du?

en följdfråga formulerad på ett vis som inte direkt gör att det känns annat än fruktlöst att försöka förtydliga. men..

sammanfattning: länken pekar alltså på fakta som visar att ditt inlägg var helt idiotiskt.

om du nu menar att politiken har varit avgörande så skulle det vara minst sagt imponerande om en inriktning som styrt landet 10% av tiden är ansvarig för välgången, medan de som varit verkande resten av tiden inte lyckats sabotera det.

Skrivet av cyzed:

Företagen tjänar på de som inte jobbar? Det var något nytt...

ja, företag beronde på vilka de är kan naturligtvis tjäna bättre på folk som inte jobbar, eller jobbar mindre. företag som sysslar med förvaring av arbetslösa är ett uppenbart exempel. det är också väldigt lönsamt eftersom de knappt har några kostnader, inga tydliga mål, och väldigt förutsägabara förhållanden. arbetslöshetsindustrin är rena julafton varje dag för många företagare. sen har vi alla andra, och lite mer seriösa, som är beronde av att folk faktiskt har tid att använda alla deras produkter och tjänster. alltså vad som gjorde landet "rikt", under de där åren som mitt inlägg om din uppenbara politiska nollkoll handlade.

Skrivet av cyzed:

Nej, jag bryr mig inte så mycket om vilken stat som styr över vilket landområde. Tycker den synen är förlegad. Varför ska vissa stater styra över vissa landområden? Varför kan vi inte enas om att vi bor på samma adress (jorden) och att vi får hitta ett sätt att leva tillsammans. Alla kan få mer resurser än va de behöver. Se till att människor får det bra istället för att skapa rädsla genom fiktiva hot. Det finns ingen anledning att bygga vapen för att försvara sig. Se bara på hur det är i USA, de har västvärldens mest liberala vapenlagar och de har också största andelen mord och grova våldsbrott. Så vapen medför bara våld. Hur tänker du att skaffa vapen och träna människor att bruka våld leder till något bra?

vapen i sig skapar inte horder av butiksrånare och våldsverkare eller massskjutningar på skolor och arbetsplatser. ett allt för pressande och ojämnlikt samhälle gör det. att kombinera lättåtkommliga vapen med ett sånt samhälle blir självfallet dubbelfel. men, vi har faktiskt flera länder i Europa som är såpass vapentäta (per capita) jämte USA att det blir lätt att avfärda vapentäthet varandes det primära sambandet. USA fö har heller ej störst andel mord och liknande rent statistiskt som en del populärt slänger ur sig, men de är ändå det enda "väst"-land som ligger i samma spann som diverse länder som i övrigt räknas som politiskt instabila. länder med mycket sociala problem och instabilitet.

Medlem
Skrivet av cyzed:
Skrivet av ZF:

reality-check: Sverige har haft hägerregeringar under några få år den tid som varit den mesta (eller enda) uppgången för landet rent ekonomiskt. http://www.regeringen.se/sb/d/4393

Ööööhhh, va? Vad skriver du?

Skrivet av ZF:

en följdfråga formulerad på ett vis som inte direkt gör att det känns annat än fruktlöst att försöka förtydliga. men..

sammanfattning: länken pekar alltså på fakta som visar att ditt inlägg var helt idiotiskt.

om du nu menar att politiken har varit avgörande så skulle det vara minst sagt imponerande om en inriktning som styrt landet 10% av tiden är ansvarig för välgången, medan de som varit verkande resten av tiden inte lyckats sabotera det.

Det jag menade var den regeringen vi har haft på senare år. Regeringarna under 1900-talet påverkar inte så mycket just nu. Det är vad som händer nu som är intressant och inte vad som hände innan. Under Reinfeldts tid så hade vi den politiska eliten i Europa, ja i Världen skulle jag vilja påstå. Den "laguppställningen" var enormt kompetent. Men sen röstade vi bort proffsen och ersatte med en gammal avdankad metallare, "heeh ä bara tjäbbel". Kan ju tänka mig hur det lät när Löfven pratade med Obama om ebola epidemin. Han måste ju tro att de ringt fel.

Skrivet av cyzed:

Företagen tjänar på de som inte jobbar? Det var något nytt...

Skrivet av ZF:

ja, företag beronde på vilka de är kan naturligtvis tjäna bättre på folk som inte jobbar, eller jobbar mindre. företag som sysslar med förvaring av arbetslösa är ett uppenbart exempel. det är också väldigt lönsamt eftersom de knappt har några kostnader, inga tydliga mål, och väldigt förutsägabara förhållanden. arbetslöshetsindustrin är rena julafton varje dag för många företagare. sen har vi alla andra, och lite mer seriösa, som är beronde av att folk faktiskt har tid att använda alla deras produkter och tjänster. alltså vad som gjorde landet "rikt", under de där åren som mitt inlägg om din uppenbara politiska nollkoll handlade.

Vilka tjänar på arbetslösa? Kan du ge några exempel? Sen, vad är denna "förvaring av arbetslösa" som du kallar det?

Skrivet av cyzed:

Nej, jag bryr mig inte så mycket om vilken stat som styr över vilket landområde. Tycker den synen är förlegad. Varför ska vissa stater styra över vissa landområden? Varför kan vi inte enas om att vi bor på samma adress (jorden) och att vi får hitta ett sätt att leva tillsammans. Alla kan få mer resurser än va de behöver. Se till att människor får det bra istället för att skapa rädsla genom fiktiva hot. Det finns ingen anledning att bygga vapen för att försvara sig. Se bara på hur det är i USA, de har västvärldens mest liberala vapenlagar och de har också största andelen mord och grova våldsbrott. Så vapen medför bara våld. Hur tänker du att skaffa vapen och träna människor att bruka våld leder till något bra?

Skrivet av ZF:

vapen i sig skapar inte horder av butiksrånare och våldsverkare eller massskjutningar på skolor och arbetsplatser. ett allt för pressande och ojämnlikt samhälle gör det. att kombinera lättåtkommliga vapen med ett sånt samhälle blir självfallet dubbelfel. men, vi har faktiskt flera länder i Europa som är såpass vapentäta (per capita) jämte USA att det blir lätt att avfärda vapentäthet varandes det primära sambandet. USA fö har heller ej störst andel mord och liknande rent statistiskt som en del populärt slänger ur sig, men de är ändå det enda "väst"-land som ligger i samma spann som diverse länder som i övrigt räknas som politiskt instabila. länder med mycket sociala problem och instabilitet.

Jo, vapen skapar våldsverkare eftersom att USA ger dem ett syfte. De går inte att jämföra USA med ett land i Europa för USA skapar mycket mer våld. De krigar ALLTID för att hålla sin vapenindustri igång. Tex, så var minst en av gärningsmännen i skolskjutningen i Columbine son till en anställd på Lockheed martin som tillverkar massförstörelsevapen. Nu säger jag inte att skjutningen beror på det, men tror att respekten för människoliv minskar om man har en nära släkting som tillverkar verktyg för att döda hundratals människor. Om man rättfärdigar vapentillverkningen så vill man ju att människor ska dö, eller hur?

Medlem

Några av landets större utnyttjare av billig arbetskraft är Kommuner och Landsting. Sorgligt nog.
Fast det har väldigt lite med ubåtarna vi pratar om...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

Några av landets större utnyttjare av billig arbetskraft är Kommuner och Landsting. Sorgligt nog.
Fast det har väldigt lite med ubåtarna vi pratar om...

cyzed. Du har väldigt konstiga kopplingar vad gäller vapen tillverkning. Bara för att man jobbar på en fabrik som gör vapen vill man knappast att folk ska dö. Som lidel skrev vilket universum kommer du från. he he


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Det är tack vara sådana som cyzed som vi nu har miljökrammare o sossar i regeringen som inte har någon verklighetsförankring.

Inaktiv

[quote=cyzed].../quote]

En gnällig, negativ, naiv höger hippie. Det var något nytt. Vad gör dessa människor här?


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av chopper:

Några av landets större utnyttjare av billig arbetskraft är Kommuner och Landsting. Sorgligt nog.
Fast det har väldigt lite med ubåtarna vi pratar om...

cyzed. Du har väldigt konstiga kopplingar vad gäller vapen tillverkning. Bara för att man jobbar på en fabrik som gör vapen vill man knappast att folk ska dö. Som lidel skrev vilket universum kommer du från. he he

Om man tillverkar medicin så vill man inte att folk ska använda den och bli botade? Om man tillverkar bilar så vill man inte att folk ska köra bil? Om man odlar mat så vill man inte att folk ska äta den?
Om nu detta stämmer så kan jag hålla med dig om att man inte mördar folk om man tillverkar vapen...
Men det är inte den världen vi lever i.

Vapen dödar! De som tillverkar vapen som används för att döda människor är mördare!

Hur tror du att vapen som är tillverkade för att döda människor används?
Vad har du för verklighetsuppfattning chopper?

Skrivet av Hangman:

Det är tack vara sådana som cyzed som vi nu har miljökrammare o sossar i regeringen som inte har någon verklighetsförankring.

Skrivet av matte89:

En gnällig, negativ, naiv höger hippie. Det var något nytt. Vad gör dessa människor här?

Haha, miljökramare, sosse eller höger? Bestäm er

Medlem
Skrivet av Hangman:

Det är tack vara sådana som cyzed som vi nu har miljökrammare o sossar i regeringen som inte har någon verklighetsförankring.

Tycker deras verklighetsförankring ser ganska så bra ut. Satsa mer på miljö, skolor, välfärd osv.

Medlem

cyzed " De som tillverkar vapen som används för att döda människor är mördare!" Så fabriks arbetaren är mördare för att de jobbar där? Woow. Så undrar du viken verklighetsuppfattning jag har.

Du är lite för extrem för mig. Ledsen men det känns inte som att det är värt tiden att diskutera med dig om detta.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

cyzed " De som tillverkar vapen som används för att döda människor är mördare!" Så fabriks arbetaren är mördare för att de jobbar där? Woow. Så undrar du viken verklighetsuppfattning jag har.

Du är lite för extrem för mig. Ledsen men det känns inte som att det är värt tiden att diskutera med dig om detta.

Mina tankar är ganska enkla. Man kan jobba för att göra världen bättre eller för att göra världen sämre. Gör man vapen som är till för att döda människor så tycker iaf jag att man gör världen sämre. Skulle vilja höra ett bra argument för att göra vapen som är till för att döda människor. Kan du ge ett bra argument innan du slutar diskussionen?

Medlem

Wow, cyzed.. Du gör det svårt för mig att uttrycka vad jag anser om dina "argument" utan att riskera en ban..

Om vi ställer din "våld föder våld" argumentation i ett realistiskt och aktuellt test; ISIS som härjar i mellanöstern, din tanke är då helt enkelt att lägga ner allt motstånd och låta dem halsugga sin väg genom kvinnor och barn med "fel" värdegrund? Absolut, kan inte du åka ner med en blomma i hand och ställa dig i första ledet?

Medlem
Skrivet av trasapa:

Wow, cyzed.. Du gör det svårt för mig att uttrycka vad jag anser om dina "argument" utan att riskera en ban..

Om vi ställer din "våld föder våld" argumentation i ett realistiskt och aktuellt test; ISIS som härjar i mellanöstern, din tanke är då helt enkelt att lägga ner allt motstånd och låta dem halsugga sin väg genom kvinnor och barn med "fel" värdegrund? Absolut, kan inte du åka ner med en blomma i hand och ställa dig i första ledet?

ISIS tillverkar inte vapen själva, de är sponsrade av ett/flera land/länder. Konflikten hade sett väldigt annorlunda ut om de inte hade haft tillgång till tunga vapen. Sen kan man fråga sig varför konflikten har uppstått? Vad finns det för bakomliggande orsaker?
Om man tänker lite längre än vad näsan räcker så kan man förstå varför det uppstår krig. USA och Ryssland vill ha krig, hur ska de annars kunna försvara att de satsar så mycket på militären? Mellanöstern passar perfekt för krig enligt dessa länder. Om oljan blir för dyr så kan man skicka dit vapen till valfri grupp som sedan tar över några oljefält och betalar tillbaka med olja. Sen kan man gå in och "befria folket" med sina egna styrkor.
Det är som deras egna lilla sandlåda som de leker i.

Sedan finns ju religionen också som orsak. Ganska sorgligt att år 2014 får vissa inte utbildning och information som gör att de kan göra bättre val.

Religion i korthet: Alla tror på spaghettimonstret, men alla tror att sin egen tolkning av spaghettimonster är det bästa och alla andras är mestadels fel.

12
Skriv svar