Spel borttaget från Steam efter mordhot mot Gabe Newell

Robot
Spel borttaget från Steam efter mordhot mot Gabe Newell

Ett tips för er som vill ge er in i branschen.

#paranautical-activity, #valve


Medlem
Spel borttaget från Steam efter mordhot mot Gabe Newell

Tragisk människa.

Medlem

dat rage!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

jösses


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Helt rätt. Det är dags att börja säga ifrån kring dödshot över nätet. Det är aldrig okej eller försvarbart, hur tomma hoten än kan tänkas vara.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Har han månne tagit PR-lektioner av Phil Fish?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag förstår inte hur han tänker där. Så spelet råkade hamna under Early Access-bannern? Hur är det första steget i denna människas huvud inte "Jag borde kontakta Steam och be dem fixa det" utan "Jag ska mordhota Gabe?"

Kan man verkligen förvänta sig ett annat resultat än att Steam drar ned spelet helt? Jag skulle aldrig kränga ett spel från en utvecklare som skickade mordhot till någon på mitt företag.

Medlem
Medlem

Killen borde få pris för sitt otroligt smarta drag.
Att lyckas som spelskapare behövs all hjälp i världen och steam greenlight är en av dom. Då är det smart att bita den hjälpande handen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av Ercarret:

Jag förstår inte hur han tänker där. Så spelet råkade hamna under Early Access-bannern? Hur är det första steget i denna människas huvud inte "Jag borde kontakta Steam och be dem fixa det" utan "Jag ska mordhota Gabe?"

Kan man verkligen förvänta sig ett annat resultat än att Steam drar ned spelet helt? Jag skulle aldrig kränga ett spel från en utvecklare som skickade mordhot till någon på mitt företag.

Kollade några tidigare av hans tweet och det må kanske vara en del strul med att få sitt spel på steam och få det som man vill ha det. Dock är det ju ingen anledning till att mordhota någon.

Folk som har tweetat han och sagt att de ska döda han, är ju lika intelligenta.

Medlem

Han vill nog åka i fängelse

nj
Medlem

Inte första gången han pratar först och (kanske) tänker sedan.
Det började väl med att Paranautical Activity först las upp på Greenlight för att de sedan försökte kringgå det genom att skaffa en utgivare som lovade att få in spelet på Steam utan Greenlight vilket Valve sa nej till (sköttes inte så snyggt då vad jag minns).

Nästa grej kom när de tillkännagav att multiplayer-uppdateringen som de sagt att spelet skulle få inte kunde göras utan att stora delar av kodbasen behövde skrivas om. Många tolkade det tyvärr som att de gav upp på spelet och bara skulle släppa det som fanns som slutgiltig version vilket skapade rejäla klagomål och de bemöttes på ett liknande sätt.

Vill även minnas att många blev bannade från PAs Steam community när de rapporterade buggar under early access-tiden, samt att många möttes av total arrogans när de försökte framföra feedback.

Så ja, inte första gången det varit kontroverser kring Paranautical Activity, dock så hoppade Mike på någon som kunde ge igen på ett sätt som verkligen kändes den här gången jämfört med enstaka klagomål eller dåliga användarrecensioner.

Tyvärr så var Mike inte ensam med att skapa Paranautical Activity, och läser man Travis twitterflöde så känns det rätt hemskt att en person kan orsaka sådana skador för andra.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag brukar inte ifrågasätta folks logik men jag kan inte inte förstå hur man skulle kunna förvänta sig något annat slutresultat.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Fast spelet var ju ett jäkla early access spel, så varför ens bli sur på sanningen? Han kan ju gräva ner sig, sån jävla patetisk människa.

Medlem

Vilka muppar, utvecklarna försvara sig fortfarande på respektive twitter.

Medlem

Murderbeck?

Det är inte ens en alpha så early access var för vänligt sagt, jävla skitspel!

Medlem

"Istället för att kontakta Valve och ansvariga över Steam" stämmer inte med andra nyheter jag läst. Han kontaktade Valve support för att få det fixat, men tålamodet höll bara några timmar utan svar innan han gick bananas på twitter.

Rätt beslut av Valve och väldigt proffsigt svarat dessutom (deras mail finns i Eurogamers artikel)

Medlem

Jag hatar steam, men att mordhota är fel oavsett vad.

Dock tycker jag att det är synd att killen nu inte kommer göra fler spel. Paranautical Activity är ett bra spel.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Har han månne tagit PR-lektioner av Phil Fish?

Det här är mer åt Derek Smart hållet tycker jag själv.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Jag hatar steam, men att mordhota är fel oavsett vad.

Dock tycker jag att det är synd att killen nu inte kommer göra fler spel. Paranautical Activity är ett bra spel.

Varför hatar du Steam?

KoP
Medlem

Så först överreagerade han och gick på rage rampage och sen blev han butthurt och ledsen och grinade om att han aldrig ska skapa spel igen?

Sicken lirare. -_-

Medlem

Står detta på deras hemsida

(21 Oct. 14
Mike is leaving Code Avarice

By Mike

Yesterday, Paranautical Activity released out of steam Early Access, and following some confusion about the state of the game I became frustrated with Steam, and tweeted a series of angry tweets that ended in me sarcastically saying I was going to kill Gabe Newell. A statement I obviously didn’t mean but was regardless completely unacceptable.

As a result of my actions, Paranautical Activity, a game made by 4 or 5 people depending on who you count as team members, was removed from steam. I feel is it my responsibility to step down from Code Avarice completely so that Steam has no reason to harbor any more ill will towards the company, and maybe even if we can’t see Paranautical Activity restored, at least future Code Avarice games may be allowed onto the platform.

I’m really, deeply sorry that my short sighted, hot tempered actions resulted in not only my own dreams and aspirations being destroyed, but those of the entire team I worked with. I’m sorry that my statements made Valve and/or Gabe uncomfortable and upset (rightfully so).

My temper and tendency to use twitter to vent has been a consistent problem since I entered the games industry, and I just can’t do it. I don’t have the willpower necessary to be the “face” of a company. If I do continue to work in games it’ll be as an anonymous 1 of 1000 at some shitty corporation, not the most public figure of a single digit sized team.

I’ve sold my half of Code Avarice to Travis. Given up all my rights to CA as a company, and all it’s intellectual properties. I won’t receive any money from the sale of Paranautical Activity or any future games CA develops, I won’t be consulted on business decisions, and I won’t have any hand in development.

I’m out.)

Tror han inte förstår att sarkasm och ironi syns väldans svårt inom text fast ingen har ju sagt att han är smart, sen vet man ju inte hur mycket som är lögn i denna text alls.

Medlem
Skrivet av zliddret:

Står detta på deras hemsida

(21 Oct. 14
Mike is leaving Code Avarice

By Mike

Yesterday, Paranautical Activity released out of steam Early Access, and following some confusion about the state of the game I became frustrated with Steam, and tweeted a series of angry tweets that ended in me sarcastically saying I was going to kill Gabe Newell. A statement I obviously didn’t mean but was regardless completely unacceptable.

As a result of my actions, Paranautical Activity, a game made by 4 or 5 people depending on who you count as team members, was removed from steam. I feel is it my responsibility to step down from Code Avarice completely so that Steam has no reason to harbor any more ill will towards the company, and maybe even if we can’t see Paranautical Activity restored, at least future Code Avarice games may be allowed onto the platform.

I’m really, deeply sorry that my short sighted, hot tempered actions resulted in not only my own dreams and aspirations being destroyed, but those of the entire team I worked with. I’m sorry that my statements made Valve and/or Gabe uncomfortable and upset (rightfully so).

My temper and tendency to use twitter to vent has been a consistent problem since I entered the games industry, and I just can’t do it. I don’t have the willpower necessary to be the “face” of a company. If I do continue to work in games it’ll be as an anonymous 1 of 1000 at some shitty corporation, not the most public figure of a single digit sized team.

I’ve sold my half of Code Avarice to Travis. Given up all my rights to CA as a company, and all it’s intellectual properties. I won’t receive any money from the sale of Paranautical Activity or any future games CA develops, I won’t be consulted on business decisions, and I won’t have any hand in development.

I’m out.)

Tror han inte förstår att sarkasm och ironi syns väldans svårt inom text fast ingen har ju sagt att han är smart, sen vet man ju inte hur mycket som är lögn i denna text alls.

"at some hitty corporation".

Skriver man sånt lär det bli svårare att få jobb i framtiden

Medlem
Skrivet av bambiface:
Skrivet av zliddret:

Står detta på deras hemsida

(21 Oct. 14
Mike is leaving Code Avarice

By Mike

Yesterday, Paranautical Activity released out of steam Early Access, and following some confusion about the state of the game I became frustrated with Steam, and tweeted a series of angry tweets that ended in me sarcastically saying I was going to kill Gabe Newell. A statement I obviously didn’t mean but was regardless completely unacceptable.

As a result of my actions, Paranautical Activity, a game made by 4 or 5 people depending on who you count as team members, was removed from steam. I feel is it my responsibility to step down from Code Avarice completely so that Steam has no reason to harbor any more ill will towards the company, and maybe even if we can’t see Paranautical Activity restored, at least future Code Avarice games may be allowed onto the platform.

I’m really, deeply sorry that my short sighted, hot tempered actions resulted in not only my own dreams and aspirations being destroyed, but those of the entire team I worked with. I’m sorry that my statements made Valve and/or Gabe uncomfortable and upset (rightfully so).

My temper and tendency to use twitter to vent has been a consistent problem since I entered the games industry, and I just can’t do it. I don’t have the willpower necessary to be the “face” of a company. If I do continue to work in games it’ll be as an anonymous 1 of 1000 at some shitty corporation, not the most public figure of a single digit sized team.

I’ve sold my half of Code Avarice to Travis. Given up all my rights to CA as a company, and all it’s intellectual properties. I won’t receive any money from the sale of Paranautical Activity or any future games CA develops, I won’t be consulted on business decisions, and I won’t have any hand in development.

I’m out.)

Tror han inte förstår att sarkasm och ironi syns väldans svårt inom text fast ingen har ju sagt att han är smart, sen vet man ju inte hur mycket som är lögn i denna text alls.

"at some hitty corporation".

Skriver man sånt lär det bli svårare att få jobb i framtiden

precis, men han verkar ha förstånd nog att inse det

Medlem
Skrivet av zliddret:

Står detta på deras hemsida

(21 Oct. 14
Mike is leaving Code Avarice

By Mike

Yesterday, Paranautical Activity released out of steam Early Access, and following some confusion about the state of the game I became frustrated with Steam, and tweeted a series of angry tweets that ended in me sarcastically saying I was going to kill Gabe Newell. A statement I obviously didn’t mean but was regardless completely unacceptable.

As a result of my actions, Paranautical Activity, a game made by 4 or 5 people depending on who you count as team members, was removed from steam. I feel is it my responsibility to step down from Code Avarice completely so that Steam has no reason to harbor any more ill will towards the company, and maybe even if we can’t see Paranautical Activity restored, at least future Code Avarice games may be allowed onto the platform.

I’m really, deeply sorry that my short sighted, hot tempered actions resulted in not only my own dreams and aspirations being destroyed, but those of the entire team I worked with. I’m sorry that my statements made Valve and/or Gabe uncomfortable and upset (rightfully so).

My temper and tendency to use twitter to vent has been a consistent problem since I entered the games industry, and I just can’t do it. I don’t have the willpower necessary to be the “face” of a company. If I do continue to work in games it’ll be as an anonymous 1 of 1000 at some shitty corporation, not the most public figure of a single digit sized team.

I’ve sold my half of Code Avarice to Travis. Given up all my rights to CA as a company, and all it’s intellectual properties. I won’t receive any money from the sale of Paranautical Activity or any future games CA develops, I won’t be consulted on business decisions, and I won’t have any hand in development.

I’m out.)

Tror han inte förstår att sarkasm och ironi syns väldans svårt inom text fast ingen har ju sagt att han är smart, sen vet man ju inte hur mycket som är lögn i denna text alls.

Hoppas steam tar tillbaka spelet då det inte är resten av spelets team fel att en person var idiotisk. Dessutom tyckte jag spelet verkade kul.

Medlem

Som man bäddar får man ligga.

Medlem

Killens arbetspartner har bett om ursäkt. Det kanske borde få en liten notis innan alla skrattar ihjäl sig över hur "rätt" det här beslutet är. Snubben jobbar inte kvar längre.

http://codeavarice.com/post/100614593088/formal-apology-from-...


signatur

Skaffa QuakeWorld: http://nquake.com

Medlem

Gabe blev klart hotad bara för att han är man. Detta är ett bevis på det utbredda manshatet i spelbranschen.

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:
Skrivet av Pjotor:

Har han månne tagit PR-lektioner av Phil Fish?

Det här är mer åt Derek Smart hållet tycker jag själv.

Jag var tvungen att googla för att få reda på vem det var.

Skrivet av Wikipedia:

Smart said of his online persona: "Sometimes when I get online, and it's quiet, and I see something that attracts my attention, I'll post just to piss these guys off. That's why I do it. Because I'm in a good mood that day, I go in there and I start trouble."

Ett självutnämnt forumtroll och skitstövel alltså. Undra på att han inte är särskilt uppmärksammad som spelskapare.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

emj
Medlem
Skrivet av Frux:

Detta är ett bevis på det utbredda manshatet i spelbranschen.

Intressant nog så slapp vi kommentarer i stilen "Mordhot får man inte göra, men Gabe förtjänar det". Verkar som om det beror på hur mycket man idoliserar personen i fråga inverkar på hur många dödshot man får. Så hur reaktionerna ser ut runt omkring denna händelse kommer faktiskt att antyda om hur vida det finns ett generellt "manshat" eller inte.

Jag hoppas Valve väljer att inte släppa in dom igen, när jag läser ursäkten så ser jag någon som hoppas på att kunna fortsätta som vanligt utan att ändra sitt beteende. Jag kan ha fel men jag tror att det skulle kunna vara en ok avvägning. Om Valve släpper in dom igen nu på en gång så är de väldigt cyniska och ser bara profiten som skapas av dessa nyheter.

12
Skriv svar