Civilization: Beyond Earth

Robot
Civilization: Beyond Earth

Civilization ger sig ut i rymden för att sprida sitt koncept till andra planeter. Det blir precis lika konfliktfyllt och farligt som vanligt, på gott och ont.

#firaxis, #civilization-beyond-earth, #civilization-v


Moderator | Testpilot
Civilization: Beyond Earth

Frost gillar verkligen sina 3or.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag tror jag väntar lite till då de har blivit lite mer putsad och kanse fått en expansion släppt till sig eller något.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Förstod nästan att det skulle bli såhär, Civs charm har alltid för mig legat i den episka känslan man får när man leder en nation genom tidsåldrar. Älskar Civ, men detta är tyvärr inget jag kommer att köpa.

Medlem

Kommer det till konsol är det ett givet köp för min del.. men man kan även önska efter en storvinst på lotto, lär inte ske tror jag.

Medlem

Trisst men inte helt oväntat. Det var samma sak när anno 1404 tog steget till anno 2070. All charm försvann och de försökte bara återanvända samma vinnande koncept i en miljö där det konceptet inte riktigt hörde hemma.

Skrivet av joffjoff:

Jag tror jag väntar lite till då de har blivit lite mer putsad och kanse fått en expansion släppt till sig eller något.

Gör de som med Civ5 (vilket jag tror) så kommer det komma 14 dlc:s och 2 expansioner innan året är slut.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Frost gillar verkligen sina 3or.

The Evil Within fick en tvåa!

Edit: Och om någon undrar så kan jag säga att det är en stark trea. Brister till trots finns det en del bra saker inbakade i mekaniken, och överlag hade jag kul. Men inte fullt lika kul som jag brukar ha med Civ-spelen.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Acriax:

Trisst men inte helt oväntat. Det var samma sak när anno 1404 tog steget till anno 2070. All charm försvann och de försökte bara återanvända samma vinnande koncept i en miljö där det konceptet inte riktigt hörde hemma.

Skrivet av joffjoff:

Jag tror jag väntar lite till då de har blivit lite mer putsad och kanse fått en expansion släppt till sig eller något.

Gör de som med Civ5 (vilket jag tror) så kommer det komma 14 dlc:s och 2 expansioner innan året är slut.

Nja, det gick ju ca 2 år mellan Civ 5 och Gods and Kings-expansionen, och ytterligare ett år till Brave New World

Medlem
Skrivet av Acriax:
Skrivet av joffjoff:

Jag tror jag väntar lite till då de har blivit lite mer putsad och kanse fått en expansion släppt till sig eller något.

Gör de som med Civ5 (vilket jag tror) så kommer det komma 14 dlc:s och 2 expansioner innan året är slut.

Riktigt så illa var det ju inte. De släppte många små DLCer med nya ledare och scenarier, men de var å andra sidan ganska bra prissatta för de som var intresserade. Expansionerna kom först efter 2, respektive 3, år.

/ LordDaimos

Medlem

det är ju civilization trots allt, så blir till att testa ändå


signatur

//monster

Medlem

Såna här spel är ju perfekta att köra på konsoll,hoppas man tänker på det framåt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Här finns 17 recensioner till:
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=535934

Samtliga har gett högre betyg än FZ. De flesta mellan 80-90%, några har gett full pott.

Efter att ha sett några let's play och recensioner så verkar konsensus vara:
+ Djupaste strategin i Civ-serien hittills, fullt av meningsfulla val.
- Brist på personlighet (som Mattias påpekat). "Hittepå"-ledare och underverk känns inte lika levande som att bli nukad av Gandhi.

Medlem

En civ-mod till fullpris?
Inväntar en steamrea istället.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kennan:

Här finns 17 recensioner till:
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=535934

Samtliga har gett högre betyg än FZ. De flesta mellan 80-90%, några har gett full pott.

The Escapist gav också 3/5. Några av sidorna tycks sakna betygssystem (prisa herren!). Vidare förstår jag inte varför folk bryr sig så mycket om själva betyget - läs recensionerna istället.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Kennan:

Här finns 17 recensioner till:
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=535934

Samtliga har gett högre betyg än FZ. De flesta mellan 80-90%, några har gett full pott.

The Escapist gav också 3/5. Några av sidorna tycks sakna betygssystem (prisa herren!). Vidare förstår jag inte varför folk bryr sig så mycket om själva betyget - läs recensionerna istället.

Du kan ju hålla din åsikt till dig själv. Tror att många skulle uppskatta det.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Kennan:

Här finns 17 recensioner till:
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=535934

Samtliga har gett högre betyg än FZ. De flesta mellan 80-90%, några har gett full pott.

The Escapist gav också 3/5. Några av sidorna tycks sakna betygssystem (prisa herren!). Vidare förstår jag inte varför folk bryr sig så mycket om själva betyget - läs recensionerna istället.

Du kan ju hålla din åsikt till dig själv. Tror att många skulle uppskatta det.

Haha. Är det nu jag ska säga "amen durå!"? Gå och kamma dig.

Medlem

Köpte för några månader sedan Sid Meyers: Alpha Centauri på GOG (igen - eftersom originalskivan kommit bort sedan länge...) - känner kanske att det vore kul med en jämförelse med det snarare än Civ 5, ÄVEN om det heter Civilization...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kleptoman:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Kennan:

Här finns 17 recensioner till:
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=535934

Samtliga har gett högre betyg än FZ. De flesta mellan 80-90%, några har gett full pott.

The Escapist gav också 3/5. Några av sidorna tycks sakna betygssystem (prisa herren!). Vidare förstår jag inte varför folk bryr sig så mycket om själva betyget - läs recensionerna istället.

Du kan ju hålla din åsikt till dig själv. Tror att många skulle uppskatta det.

Går du bara på betyg utan att läsa recensionen? Då missar man mycket


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kommer nog sakna den historiska kontexten, men blir nog ett köp inför gräsänklingshelg. Det eller Colonization på gog.com.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Kennan:

Här finns 17 recensioner till:
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=535934

Samtliga har gett högre betyg än FZ. De flesta mellan 80-90%, några har gett full pott.

The Escapist gav också 3/5. Några av sidorna tycks sakna betygssystem (prisa herren!). Vidare förstår jag inte varför folk bryr sig så mycket om själva betyget - läs recensionerna istället.

Ja precis, folk hänger upp sig för mycket på betyg. Om recensenten skriver att han tycker att spelet är bra men "bara" ger 3/5 räknar många det som dåligt ändå

Har förbokat och ska bli grymt kul att lira. Har sett många LPs av spelet och är helt såld på det. Älskade Civ5 och detta verkar vara en vidareutveckling i rymden med mycket nytt och roliga ändringar men ändå har de behållt tillräckligt för att det ska kännas bekant.
Musiken är helt underbar också.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

En civ-mod till fullpris?
Inväntar en steamrea istället.

Förbokning via Greenmangaming fanns tillgängligt billigare iaf igår, jag fick min pre-order för 23£ ca, så ~29€.

Medlem

Om inte AIn hade varit så stridslysten ibland så hade det ju inte varit någon utmaning. Finns inget som piggar upp som ett litet backstabkrig pga att man byggt en wonder en AI ville ha. =P

Medlem

Jag saknar en jämförelse med Sid Meier's Alpha Centauri, något som känns extremt relevant. TotalBiscuit gjorde däremot dock ett bra jobb med detta. Beyond Earth verkar vara ett mycket simplare och mer avskalat spel än AC.

Medlem

"AI:n är fortfarande oberäknelig" - Är inte detta exakt vad vi vill ha i alla typer av spel egentligen? Vore fruktansvärt tråkigt om jag visste var, när och hur AI:n skulle slå tillbaka.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Jag tror jag väntar lite till då de har blivit lite mer putsad och kanse fått en expansion släppt till sig eller något.

Om du tänkte på den dåliga ai'n så skulle jag inte tro att det blir bättre. Civ5 har haft samma kassa ai från start.

Skrivet av CptEight:

"AI:n är fortfarande oberäknelig" - Är inte detta exakt vad vi vill ha i alla typer av spel egentligen? Vore fruktansvärt tråkigt om jag visste var, när och hur AI:n skulle slå tillbaka.

Jo fast om det är som i civ5, vilket det verkar enligt recensionen, så är det inte oberäkneligt på rätt sätt. I civ5 så blir inte ai'n smartare när man höjer svårighetsgraden. Det är precis som lättare grad fast ai'n får mer resurser och spammar units och städer som en galning. Vilket oftast resulterar i samma scenarion om och om igen, med endast mindre skillnader beroende på karta.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

[quote=egg1]

Skrivet av joffjoff:

Jag tror jag väntar lite till då de har blivit lite mer putsad och kanse fått en expansion släppt till sig eller något.

Om du tänkte på den dåliga ai'n så skulle jag inte tro att det blir bättre. Civ5 har haft samma kassa ai från start.

Jag tänkte mer på innehållet, CIV 5 har ganska bra med innehåll så jag väntar tills CIV BE innehåll är snarlikt lika mycket.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Skribent
Skrivet av Introx:

Om inte AIn hade varit så stridslysten ibland så hade det ju inte varit någon utmaning. Finns inget som piggar upp som ett litet backstabkrig pga att man byggt en wonder en AI ville ha. =P

Skrivet av CptEight:

"AI:n är fortfarande oberäknelig" - Är inte detta exakt vad vi vill ha i alla typer av spel egentligen? Vore fruktansvärt tråkigt om jag visste var, när och hur AI:n skulle slå tillbaka.

Det är helt klart en balansgång och många av mina roligaste Civ-minnen är sprungna ur att någon gris kört kniven i ryggen på mig. Men jag tycker att det kan slå över och bli drygt när i princip alla kör den taktiken.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Tråkigt det där med AI:n. Jag är nu tveksam till köp.

Skrivet av MatsDahlgren:

Köpte för några månader sedan Sid Meyers: Alpha Centauri på GOG (igen - eftersom originalskivan kommit bort sedan länge...) - känner kanske att det vore kul med en jämförelse med det snarare än Civ 5, ÄVEN om det heter Civilization...

Håller med. En lämplig fråga: Hur mäter sig Beyond Earth med atmosfären i Alpha Centauri?

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Såna här spel är ju perfekta att köra på konsoll,hoppas man tänker på det framåt.

Eller inte...

Medlem

Tycker som någon skrev innan att det känns som en CIV 5 mod. Samma spelet men bytt texturer i princip.

12
Skriv svar