Civilization: Beyond Earth

Medlem

Det där om att gamla allierade kan vända på en femöring och börja attackera är huvudet på spiken. Det har jag dystert känt många gånger att det aldrig är en bra strategi att söka alliera sig för långsiktigt samarbete, och hur ogenomtänkt det känns att avancerade civilisationer, ofta båda demokratier, som länge levt i fred plötsligt ska börja slåss.

Det enda som respekteras är powergrafen som korrelerar med vapenmakt och t o m då är vissa så korkade att de anfaller. Det gör att spelet blir utpräglat "alla mot alla" varenda omgång och det tappar djup. Diplomatin bara försöker få det se ut som att det finns en annan väg, men det är en illusion.

Det är 100% Realpolitik i Civilization.

Typomgång i Civ: Man exapanderar och upptäcker -> småkrig uppstår men hinner lugnas ner och glömmas bort innan midgame -> race till att upptäcka och kanske bebygga andra kontinenter -> sen är alla landytor bebodda så står alla och trängs avvaktande eftersom krig i detta läge kostar mer än det smakar så att ockupera ny yta inte är tilltalande -> sen ser man att någon har en ledning eller starkt hot för vinst som måste sättas stopp för -> då smäller det -> som biljardbollar i en första stöt ulöser pakter man inte kände till och plötslig har man fler fiender än man trodde och det är försent att någonsin igen få någon att glömma denna typ av oförätt -> man får offra sin ekonomiska och vetenskapliga framsteg för att upprätthålla krigföring på multifront -> imperial overstretch + missnöjda medborgare + sämre ekonomi + arga grannar -> spearhead researcha kärnvapen -> BOOOM -> alla i tårar och ödelagd värld


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

emj
Medlem

http://longturn.org är seriöst häftigt om man söker lite mer diplomati, men det är helt omöjligt att lita på folk där.

Medlem

Lite som borderlands the presequel

Känns som en expansion med nytt skin ist för en riktigt uppföljare.. tråkigt. Blir väl ett köp när det dyker upp på någon rea, till dess funkar Eu4 som episkt strategispel

Medlem

Jahapp, då har jag lagt kanske 8 tim på spelet och får nog säga att detta var nog något man lika gärna kunde köpt på nån rea istället (iofs var det rätt billigt på Greenman Gaming).

De svagaste punkterna tycker jag är inlevelse och lore. Faktionerna har ingen personlighet över huvud taget utöver startbonusarna man får välja. Inga unika enheter och byggnader, det styrs istället helt av vilken affinity man satsar på.

Jämför man med Alpha Centauri så är det en fluffgullig stämning istället för ACs mörka och tryckande dito. Istället för stämningsfulla filmer och textavsnitt är det massa putslustigheter a la techbeskrivningarna i Civ 4 och framåt. Ibland kan man få en vag återkoppling till ACs stämning men det är allt.

De har försökt att skapa inlevelse på ett halvhjärtat vis med questsystemet och att man kan välja olika branches av saker man forskar fram men det når inte fram, i synnerhet eftersom det är så fattiga val man får göra. Vill du ha 1 science till eller 1 production till?

AI:n är som vanligt en tjurig femåring i alla väder. På min första playthrough stormade den närmaste faktionen fram med kolonister och byggde en koloni precis bredvid min huvudstad, bara några tiles ifrån, sen startade de krig pga att jag "byggt för nära" och tydligen utgjorde ett "expansivt hot" när det enbart var de själva som orsakat det. Dessutom får man höra massa spontant gnäll från alla faktionsledare för att man agerar ideologiskt inkorrekt. Det är väl tänkt att det skall skapa inlevelse men känns mer som en sur Södermalmsjournalist som klagar på en.

Medlem

Ska man jämföra med Civ5 så tycker jag inte att det var jättebra när det släpptes, det blev guldspelet det är idag först efter ett par ganska omfattande expansioner.

Jag tror att det här spelet kommer att gå samma väg, moddar och expansioner kommer att göra det mycket bättre med tiden.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Jahapp, då har jag lagt kanske 8 tim på spelet och får nog säga att detta var nog något man lika gärna kunde köpt på nån rea istället (iofs var det rätt billigt på Greenman Gaming).

De svagaste punkterna tycker jag är inlevelse och lore. Faktionerna har ingen personlighet över huvud taget utöver startbonusarna man får välja. Inga unika enheter och byggnader, det styrs istället helt av vilken affinity man satsar på.

Jämför man med Alpha Centauri så är det en fluffgullig stämning istället för ACs mörka och tryckande dito. Istället för stämningsfulla filmer och textavsnitt är det massa putslustigheter a la techbeskrivningarna i Civ 4 och framåt. Ibland kan man få en vag återkoppling till ACs stämning men det är allt.

De har försökt att skapa inlevelse på ett halvhjärtat vis med questsystemet och att man kan välja olika branches av saker man forskar fram men det når inte fram, i synnerhet eftersom det är så fattiga val man får göra. Vill du ha 1 science till eller 1 production till?

AI:n är som vanligt en tjurig femåring i alla väder. På min första playthrough stormade den närmaste faktionen fram med kolonister och byggde en koloni precis bredvid min huvudstad, bara några tiles ifrån, sen startade de krig pga att jag "byggt för nära" och tydligen utgjorde ett "expansivt hot" när det enbart var de själva som orsakat det. Dessutom får man höra massa spontant gnäll från alla faktionsledare för att man agerar ideologiskt inkorrekt. Det är väl tänkt att det skall skapa inlevelse men känns mer som en sur Södermalmsjournalist som klagar på en.

Okej. Tack för bra recension. Tråkigt.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Ska man jämföra med Civ5 så tycker jag inte att det var jättebra när det släpptes, det blev guldspelet det är idag först efter ett par ganska omfattande expansioner.

Jag tror att det här spelet kommer att gå samma väg, moddar och expansioner kommer att göra det mycket bättre med tiden.

Sant, Men då kommer ett ganska stort problem att spel inte är "färdiga" föräns flera år efter release, och att du måste lägga minst 400:- till på expansioner och dlc's

Eller hitta det på ett GoG eller liknande. Spelindustrin har ju blivit så jävla tragiskt.

Medlem

Jag tycker det är ett riktigt bra spel, men jag förstår inte hur man kan recensera ett så här komplext spel utan att ha spelat det iaf 60 - 80 timmar.

Medlem
Skrivet av Forcie:

Jahapp, då har jag lagt kanske 8 tim på spelet och får nog säga att detta var nog något man lika gärna kunde köpt på nån rea istället (iofs var det rätt billigt på Greenman Gaming).

De svagaste punkterna tycker jag är inlevelse och lore. Faktionerna har ingen personlighet över huvud taget utöver startbonusarna man får välja. Inga unika enheter och byggnader, det styrs istället helt av vilken affinity man satsar på.

Jämför man med Alpha Centauri så är det en fluffgullig stämning istället för ACs mörka och tryckande dito. Istället för stämningsfulla filmer och textavsnitt är det massa putslustigheter a la techbeskrivningarna i Civ 4 och framåt. Ibland kan man få en vag återkoppling till ACs stämning men det är allt.

De har försökt att skapa inlevelse på ett halvhjärtat vis med questsystemet och att man kan välja olika branches av saker man forskar fram men det når inte fram, i synnerhet eftersom det är så fattiga val man får göra. Vill du ha 1 science till eller 1 production till?

AI:n är som vanligt en tjurig femåring i alla väder. På min första playthrough stormade den närmaste faktionen fram med kolonister och byggde en koloni precis bredvid min huvudstad, bara några tiles ifrån, sen startade de krig pga att jag "byggt för nära" och tydligen utgjorde ett "expansivt hot" när det enbart var de själva som orsakat det. Dessutom får man höra massa spontant gnäll från alla faktionsledare för att man agerar ideologiskt inkorrekt. Det är väl tänkt att det skall skapa inlevelse men känns mer som en sur Södermalmsjournalist som klagar på en.

Bra skrivet. Har spelat färdigt 1 runda hittils (~8 timmar ca) och jag har ganska samma känsla som jag hade när civ 5 kom ut. Dvs, det är väl inget fel på spelet i sig, men jämfört med dess föregångare (Civ 5) så finns det inget som egentligen är bättre.
När Civ 5 kom ut så hade det fördelen av ett mycket bättre taktiskt stridssystem, men det tog ändå ett par expansions innan det på riktigt blev värt att spela istället för civ 4. Det fattades för mycket "content" i grundspelet helt enkelt.

Civ:BE behöver nog också både en och två expansioner innan det kan stå på egna ben. För tillfället tycker jag iaf att det känns mest som ett nerbantat Civ 5 som dessutom saknar lite personlighet, känslan av att leda nån liten skitnation till världsherravälde genom historien är helt enkelt trevligare än att leda random rymdcivilization nr.X till detsamma.

12
Skriv svar