Katastrofrobotforskare inspireras av shooterspel
Quake, Call of Duty och andra fps inspirerar forskare vid KTH när de bygger katastrofrobotar.
Två frågor:
- Kan man bunnyjumpa med robotarna?
- Om svaret är ja på första frågan; var skickar jag min jobbansökan?
Nått kan dom säkert göra med tanke på en sak som den här
Två frågor:
- Kan man bunnyjumpa med robotarna?
- Om svaret är ja på första frågan; var skickar jag min jobbansökan?
Nått kan dom säkert göra med tanke på en sak som den här
Två frågor:
- Kan man bunnyjumpa med robotarna?
- Om svaret är ja på första frågan; var skickar jag min jobbansökan?
Nått kan dom säkert göra med tanke på en sak som den här
Deras Sand Flea är nog ett bättre exempel.
"Det klassiska sättet att styra en robot kallas "Tank control", där styr en spak larvbanden på roboten, framåt och bakåt och till vänster eller höger. Den andra spaken styr kameran som kan titta upp och ned och åt vänster och höger. Spakarna är kopplade till olika delar av hårdvaran. Men med dataspelen som förebild så har forskargruppen nu testat att använda "Free look control" där kamerariktning och rörelseriktning är frikopplade från varanda."
Extremt vagt, vad menas egentligen?
Jag antar att de menar att man kan strafea med robotens höger- och vänsterknappar medan man tittar runt samt kan vända den med kameran (som i ett FPS). Förmodligen mer likt ett konsol-FPS med analoga styrspakar då det tillåter en att röra sig åt alla håll. Alternativt samma sak men att man inte kan vända den med kameran.
Detta skulle göra att man bara behöver hålla spaken i den riktningen man vill att roboten ska åka istället för att manuellt behöva vända den. Kameran skulle heller inte ändra riktning om man inte rör den med kameraspaken.
Eller?