Dreamfall Chapters Book One: Reborn

Robot
Dreamfall Chapters Book One: Reborn

Efter åtta år får vi en fortsättning på den cliffhanger som avslutade Dreamfall: The Longest Journey. Men det blir inte någon drömstart för det norska peka och klicka-undret.

#dreamfall-the-longest-journey, #dreamfall-chapters-book-one-reborn, #telltale-games, #red-thread-games


Medlem
Dreamfall Chapters Book One: Reborn

Hade verkligen förväntat mig ett betydligt högre betyg än 2 : /
Man kanske ska vänta tills fler kapitel har släppts så man får lite mer flöde i spelandet...

Medlem

Snälla, låt helheten bli bra nu!

Medlem

Ja, verkligen!

Medlem

Hoppas rejält på det här spelet. Introt gillade jag rejält, men resten är mest meh än så länge, men potentialen för ett fantastiskt spel finns där.

Lite förvånad över de plattformar ni listar dock; trodde deras konsollval var PS4 och inte Wii U. (https://twitter.com/RedThreadGames/status/499254653696368640)

Skribent
Skrivet av 73mpl4R:

Snälla, låt helheten bli bra nu!

I värsta fall blir det väl så att man får kötta alla avsnitten i rad, och att det på det sättet blir en mer tillfredsställande helhetsupplevelse. Men jag hoppas att nästa avsnitt klarar av att stå på egna ben.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

ELF
Medlem

Jag väntar tills jag har boxen med alla kapitel i handen. Då sätter jag mig ner och köttar genom hela spelet.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av 73mpl4R:

Snälla, låt helheten bli bra nu!

I värsta fall blir det väl så att man får kötta alla avsnitten i rad, och att det på det sättet blir en mer tillfredsställande helhetsupplevelse. Men jag hoppas att nästa avsnitt klarar av att stå på egna ben.

Det vore bra! The Walking Dead kan, så det borde Dreamfall också kunna. Kanske.

Medlem

Jag har inte spelat så långt ännu men so far so good tycker jag. Det dåliga är ju att man inte vet vart man ska gå alltid, spenderade säkert en 45 minuter i Propast innan jag hittade stället man skulle lämna maten på. Sen gick det lite fortare att hitta nästa ställe men även där tog det tid.

Men om jag kommer ihåg var det väl likadant i de gamla spelen så dem följer åtminstone sin egen väg.

Och dåligt optimerat tyckte jag inte det var, kör maxat på ett 680 kort och en vanlig i5 processor. Fungerar hur bra som helst, enda gången det slöade efter musdragen var när jag ökade inställningarna i Nvidias kontrollpanel. Men det var +/- 0 i visuellt tillfredsställande ändå så det kan kvitta.

Dessutom har jag en liten nerd crush på Zoë <3

Medlem

Välskriven recension! Kan dock känna att det blir lite tokigt när de största minusen innefattar saker som kan komma att funka mycket bättre när fler delar finns ute. Känns helt enkelt som det kan vara så att helheten är fantastisk, men bara just som helhet. Betyget är i så fall rätt nu, men kan bli missvisande senare. Hade känts mer ok om episoderna såldes separat, men eftersom alla 5 delar ingår i priset så känns den där tvåan lite väl hård.

Såg att Eurogamer kör en ny approach till "episodic gaming" där de helt enkelt inte ger betyg till enstaka episoder, men ändå skriver en recension. Betyg sätts sedan när alla delar finns ute. Något för FZ att överväga kanske?

Ase
Medlem

Förstår inte denna recension visst skulle det varit trevligt med färre karaktärer att spela så man hinner få en känsla för dom men dom4a timmarna jag fick med detta var bättre än både wolf among us & zombie diton gillade dessa men gillar inte konsoll kontrollerna tryck 1 gång för att osv. Kanske skulle recenseras av någon som gillar äventyrspel istället en 3a för att det e så kort & en5a för berättandet & en 3a för att det inte är buggfritt men en 2a va riktigt snålt det enda spel jag spelat som skulle få en 2a av mig är nog Battlefield

Skribent
Skrivet av Skez:

Och dåligt optimerat tyckte jag inte det var, 3

Har du kommit till Europolis (den stora staden) än? Det är där bilduppdateringen slår i golvet för mig. Hade inte varit någon big deal om det inte vore för att man spenderar väldigt mycket tid i den staden.

Skrivet av Pogo:

Välskriven recension! Kan dock känna att det blir lite tokigt när de största minusen innefattar saker som kan komma att funka mycket bättre när fler delar finns ute. Känns helt enkelt som det kan vara så att helheten är fantastisk, men bara just som helhet. Betyget är i så fall rätt nu, men kan bli missvisande senare. Hade känts mer ok om episoderna såldes separat, men eftersom alla 5 delar ingår i priset så känns den där tvåan lite väl hård.

Såg att Eurogamer kör en ny approach till "episodic gaming" där de helt enkelt inte ger betyg till enstaka episoder, men ändå skriver en recension. Betyg sätts sedan när alla delar finns ute. Något för FZ att överväga kanske?

Tack! Håller med om att det kan bli knepigt med betyg och episoder. Jag brukar resonera som så att recensionen av den sista delen även får bli av helheten. Att reflektera över betyg är alltid bra. Utan reflektion blir man inte bättre.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Jag hoppas verkligen att jag inte håller med ert betyg i det här fallet, skulle bli väldigt besviken om forsättningen på de två första fantastiska spelen inte var bra.

Medlem

För er som är oroliga så är 2/5 ett väldigt hårt satt betyg. Jag blev positivt överaskad efter att ha läst denna recension och sen köpt spelet. Det är bara att köpa. 2/5 skulle jag tolka som att man inte ska köpa spelet. Det är intressanta karaktärer som sagt och det är värt tiden. Dessutom finns det inga andra äventyrspel nu så gillar man genren är det bara att testa.

Alla som spelat The Longest Journey vet att det här är en stor och rik värld. Det kan få dom små grejerna att kännas betydelselösa. Med det scope Dreamfall sätter så får man leva med att allt inte kan ha en världsförändrande utgång. Min personliga åsikt är att The Walking Dead gick överstyr med det. Jag hade nog tyckt spelet var lika bra ifall man inte hade några val alls.

En grej som inte är bra med spelet är att det gått så lång tid sen senaste spelet att man knappt kommer ihåg något. Än värre är det för nya spelare tror jag. Det är fortfarande spännande säkert, men Arcadia-delen känns nog väldigt konstig om man inte har koll på spelvärlden.

Håller med om att spelet är dåligt optimerat när man är i staden. Sen kan jag hålla med om att ur ett episod-perspektiv kanske det inte är jättelyckat. The Walking Dead gör det bättre. Så ni kan nog lika väl vänta tills hela spelet är släppt för det är inget cliffhangerspel direkt.

1
Skriv svar