"Feminist kritiserar YouTube "kungen" PewDiePie"

Medlem
"Feminist kritiserar YouTube "kungen" PewDiePie"

Som många av oss vet så är det en Svensk som ligger etta på YouTubes topplista med YouTubers. De som inte vet vem det är så är det ingen annan än gamern Felix "PewDiePie" Kjellberg som sedan 2010 har klättrade upp för denna lista till nummer 1 på ungefär 1-2 år! Han blev både världens snabbast växande och största YouTuber och nådde nyligen 30 miljoner subscribers (även kända som Bros/Bröder)

PewDiePie är mest känd för att spela skräckspel, men har med tiden även lyckats stoppa in lite andra spelkategorier på sin YouTube kanal, såsom äventyrsspel, överdrivet barnsliga spel med åldersgränsen 3+ och en massa annat smått och gott! ^_^

Nu kommer jag till huvuddelen av denna tråd! Som titeln säger så kom det nyligen upp en artikel på vår svenska tidning Aftonbladet om hur PewDiePie "stänger ute" kvinnor! "Wait what?" är nog det första du tänker, särskillt om du är en av Pewds subscribers, eller en så kallad "Bror". Detta är det första som man kan läsa i den här artikeln (länk till den finns nedan):

"Jag står utanför och ser på när Pewdiepie tillsammans med ”the bros” skulpterar Nicki Minajs rumpa i ett 3d-program.
Det är en smygande känsla av att jag inte är välkommen här."

Man kan då tro att Effie Karabuda (som skrev artikeln) är extremt desperat efter att få bli en "Bro" och som inte har insett att man blir det om man trycker på "Subscribe" knappen, särskillt om man är en av Pewds subscribers själv och läser artikeln. Vad Effie tycks tro är att bara för att PewDiePie är svensk, så är det ok att kritisera honom hursomhelst! Nope! Inte när hans 30 miljoner subscribers som härstammar från alla möjliga kontinenter, kille som tjej, man som kvinna på Jorden är med honom. Saken är den att det pågår en debatt om feminism i vårat kära lilla land, och Effie tycks då ha bevakat den mest kända svensken för att se att han "sköter sig" angående detta. Dock funkar det inte så.

Här är en video som ger en "counter attack" mot Aftonbladets Effie Karabuda och hennes kritikartikel mot PewDiePie och hans 30 miljoner subscribers! Den har även Engelsk [CC] översättning, så PewDiePies "Bros" kommer att få se den också med lite tur ^_^

Diskutera gärna om vad ni tycker om både videon och Aftonbladets Effie Karabudas artikel mot YouTubern PewDiePie!

Här är artikeln: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/kronikorer/articl...

Inaktiv

Håller med om allt han säger som i alla hans videos. Han säger mycket av det jag har försökt debattera med medlemmar här på FZ.

Är riktigt glad att fler och fler människor i sverige ifrågasätter massmedia och vad jag tycker är lite av en indoktrinering.

Inaktiv

Håller med om i princip allt han säger. Han för ett riktigt argument som jag känner att många missar. Massmedia är ett otyg i dagens spelvärld.

Medlem

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Medlem

För övrigt; att han som pratar i videon säger att det mest är komiskt om en man hotar en annan man med våldtäkt, det är för mig helt bisarrt och sjukt att säga något sådant.

Inaktiv
Skrivet av Athaleos:

För övrigt; att han som pratar i videon säger att det mest är komiskt om en man hotar en annan man med våldtäkt, det är för mig helt bisarrt och sjukt att säga något sådant.

Han påpekar bara att män och kvinnor får olika sorters förolämpningar på nätet.

KoP
Medlem

Storm i ett glas hela denna diskussionen. Det bästa är väl att strypa det genom att ignorera det hela.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Så det är inte OK att kritisera en krönikör bara för att hon tycker "rätt"?

Inaktiv
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Är just vad hon kritiserar som är problemet och inte att det just är PewdiePie.

Medlem

Han som gjort videon borde nog byta namn från "arg" till "kränkt" för det var ett jävla gnäll från hans sida. Nej, orkade inte lyssna på 20 minuter av hans tjat.
Snacka om att skapa ett storm i ett vattenglas, Aftonbladet publicerar en krönika där en kvinna anser att en känd youtubare inte gör det lätt för kvinnor att gilla honom, och det retar upp honom så mycket?

.... varför inte bara säga: "Ja, vissa spel är sexistiska, men jag har inget emot det", istället för att försöka komma med mer eller mindre krystade förklaringar till varför det inte skulle vara det?

Finns i mitt tycke ett enkelt sätt att lista ut ifall något är sexistiskt. Byt ut t.ex. Bayonetta mot en kille i tjejkläder och sen börja zooma in på hans skrev och rumpa och visa närbilder på allt härligt, hårigt och naket. Får det dig att tycka att det är fel, känns konstigt, är äckligt, ger ut någon sort obehagskänslor? Då är det sexistiskt. Hade det varit bara naturligt naket och sexigt så hade man inte reagerat med avsmak, för det hade inte varit konstigt.

Sen är det en helt annan diskussion om man ska förbjuda allt sexistiskt, varningsmärka det, eller bara låta det vara. Personligen tycker jag det funkar bra som det är nu, det finns sexistiska spel för de som gillar sånt, men samtidigt förs det en debatt för att uppmärksamma att det är inte så man förväntar sig att kvinnor ska bete sig i verkligheten och ge en annan bild av det hela.
Om folk bara skulle sluta upp med att bli så butthurt, förbannade, börja mordhota och fåna sig bara för att någon tycker annorlunda så vore världen en bättre plats.

Det händer att min dator råkar halka in på vuxensidor på internet, och vet en hel del folk som tycker sådant är helt fel och förkastligt. Även diskuterat med en del såna människor, och mitt svar brukar vara något i stil med "ja, jag vet att allt inte är bra i den branchen och det finns problem.... men, jag gillar det och tänker inte sluta titta". Sen får de människorna tycka vad de vill om mig. Är väl inte svårare än så med sexistiska spel heller? Bara erkänna att det kan säkert vara folk som mår dåligt pga det, det finns problem men att du vill spela de spel du vill och inte tänker bry dig så värst mycket.

Tänk själva hur tråkigt allt vore om alla tyckte likadant? Och innovationen skulle dö ut om alla bara satt och klappade varandra på axlarna och berömda hur bra spelen är utan att kritisera och kommentera vad man gillar och inte gillar.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Nepp du vet vi män har som bekant alltid rätt och desto fler följare man har, desto mer rätt utgår man från att man har.
Det verkar som kränkta män ser det som någon sorts tävling, att någon har en åsikt man inte gillar måste tystas ned, förvanskas så man kan få känslan av att 'vinna'.

När kvinnor på allvar började nysta i gaming kulturen tror jag minsann de öppnade pandoras box men jag e glad att de gjort det och jag hoppas de aldrig kommer ge sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

.... varför inte bara säga: "Ja, vissa spel är sexistiska, men jag har inget emot det", istället för att försöka komma med mer eller mindre krystade förklaringar till varför det inte skulle vara det?

Antagligen av samma anledning som Aftonbladet-krönikören inte bara sa "Ja, Pewdiepie tilltalar inte mig, men jag har inget emot det".

Skrivet av DrDoom:

Finns i mitt tycke ett enkelt sätt att lista ut ifall något är sexistiskt. Byt ut t.ex. Bayonetta mot en kille i tjejkläder och sen börja zooma in på hans skrev och rumpa och visa närbilder på allt härligt, hårigt och naket. Får det dig att tycka att det är fel, känns konstigt, är äckligt, ger ut någon sort obehagskänslor? Då är det sexistiskt. Hade det varit bara naturligt naket och sexigt så hade man inte reagerat med avsmak, för det hade inte varit konstigt.

Varför skulle en manlig Bayonetta ha tjejkläder? Tycker kvinnor generellt sett att män i tjejkläder är sexiga?

Jag gjorde din tankeövning och kom fram till att Bayonetta inte är sexistiskt.

Skrivet av DrDoom:

Om folk bara skulle sluta upp med att bli så butthurt, förbannade, börja mordhota och fåna sig bara för att någon tycker annorlunda så vore världen en bättre plats.

Tänk själva hur tråkigt allt vore om alla tyckte likadant? Och innovationen skulle dö ut om alla bara satt och klappade varandra på axlarna och berömda hur bra spelen är utan att kritisera och kommentera vad man gillar och inte gillar.

Jag är själv för fritt meningsutbyte så länge man håller sig inför vissa ramar. Mordhot går ju direkt bort.

Medlem

hennes artikel verkar inte direkt konstig vad jag kan se, kommer dock inte titta på hans svar. kommer han med skrivet motsvar o länk till det kommer jag läsa den..


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Det sa jag aldrig. Den kritik som den här artikeln mot Pewds ger är väldigt (så att säga) uppskruvad. Hon som skrev den tycks tro att Pewds tillhör det svenska samhället och måste vara en del i de debatter som just nu sker i vårat land, bara för att han råkar vara född här. I det här fallet feminism.

Hon tycks glömma att han faktiskt är Brittisk medborgare och att han inte har ett skit att göra med det som händer i Sverige. Dessutom så lär inte bara folk från Aftonbladet utan även Expressen och små lokaltidningar försöka att blanda in honom i den här debatten. Och då kommer vi till det som du nämde. Hans extremt många subs. Det är både unga killar, tjejer och lite "äldre" kvinnor och män som är med i Bro Army, och alla kommer inte från Sverige. Och med en så stor fanbas så lär det komma mycket kritik mot svensk media eftersom det som praktiskt taget stod i den här artikeln är att PewDiePie är en mansdominerad YouTube-kanal. Det kommer att få hans fanbas att bli lite sura, rentav förbannade, för så är inte fallet. 48% av hans subs är tjejer & kvinnor och resten är män & killar.

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Så det är inte OK att kritisera en krönikör bara för att hon tycker "rätt"?

Jag och Bro Army skulle mer kalla artikeln för ett påhopp på en YouTuber som bara vill roa andra (kille som tjej, man som kvinna) genom att vara sig själv.

Medlem
Skrivet av SheldonSTA:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Så det är inte OK att kritisera en krönikör bara för att hon tycker "rätt"?

Jag och Bro Army skulle mer kalla artikeln för ett påhopp på en YouTuber som bara vill roa andra (kille som tjej, man som kvinna) genom att vara sig själv.

Hatisk: Givetvis kan du kritisera en krönikör, ditt inlägg saknar all form av saklig anknytning till kritiken jag lade fram. Jag skrev det är skevt att inte tillåta kritik, och du kommer och får det att låta som att jag var mot all form av kritik. Det är helt enkelt fel, ditt motangrepp saknar all form av förankring i vad jag skrev.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Athaleos:

För övrigt; att han som pratar i videon säger att det mest är komiskt om en man hotar en annan man med våldtäkt, det är för mig helt bisarrt och sjukt att säga något sådant.

Han påpekar bara att män och kvinnor får olika sorters förolämpningar på nätet.

Nej, han påpekar ÄVEN att det är olika förolämpningar som ges till män och kvinnor, men han hävdar att det mest är komiskt om män hotas av våldtäkt. Det är en skev verklighetssyn och uppenbar brist på empati för exempelvis tonåringar som blivit sexuellt utnyttjade av en antingen äldre eller jämnårig person av samma kön.
Det är helt sjukt att säga något sådant, och det visar att personen i fråga inte vet vad han talar om egentligen.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Klart man får kritisera, men det hon gnäller på... tja, om det tog henne 2 år att inse det, då undrar man. Han (PewDiePie) är ju, enligt artikeln, uppenbart kvinnofientlig. Varför hänger hon där i 2 år?
Är det för att PewDiePie inte är kvinnofientlig, utan bara inte levererade den typ av skämt som det tog krönikören 2 år att förstå att hon inte gillade?

Snacka om att göra en hen av en fjäder.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av SheldonSTA:
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Det sa jag aldrig. Den kritik som den här artikeln mot Pewds ger är väldigt (så att säga) uppskruvad. Hon som skrev den tycks tro att Pewds tillhör det svenska samhället och måste vara en del i de debatter som just nu sker i vårat land, bara för att han råkar vara född här. I det här fallet feminism.

Hon tycks glömma att han faktiskt är Brittisk medborgare och att han inte har ett skit att göra med det som händer i Sverige. Dessutom så lär inte bara folk från Aftonbladet utan även Expressen och små lokaltidningar försöka att blanda in honom i den här debatten. Och då kommer vi till det som du nämde. Hans extremt många subs. Det är både unga killar, tjejer och lite "äldre" kvinnor och män som är med i Bro Army, och alla kommer inte från Sverige. Och med en så stor fanbas så lär det komma mycket kritik mot svensk media eftersom det som praktiskt taget stod i den här artikeln är att PewDiePie är en mansdominerad YouTube-kanal. Det kommer att få hans fanbas att bli lite sura, rentav förbannade, för så är inte fallet. 48% av hans subs är tjejer & kvinnor och resten är män & killar.

Skrivet av SheldonSTA:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Så det är inte OK att kritisera en krönikör bara för att hon tycker "rätt"?

Jag och Bro Army skulle mer kalla artikeln för ett påhopp på en YouTuber som bara vill roa andra (kille som tjej, man som kvinna) genom att vara sig själv.

Klart man får kritisera PewPewDie och att han är brittisk medborgare har väl inte med någonting att göra, han är ju fortfarande svensk och född/uppvuxen i Sverige. Sen att han har en fanbase/följare som kallas Bro Army som måste rycka ut och försvara honom så fort han får kritik känns lite töntigt.

Jag har inget emot PewPewDie, han är en klyftig kille som har tjänat massa pengar men jag tycker inte han är rolig att titta på när han spelar (även om jag vet att andra gör det). Angående artikeln så skriver ju skribenten om sina egna känslor och upplevelser angående PewPewDie och helt ärligt kan jag inte se varför man skulle bli arg över artikeln överhuvudtaget, även om man inte håller med om det hon skriver.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Inaktiv
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Athaleos:

För övrigt; att han som pratar i videon säger att det mest är komiskt om en man hotar en annan man med våldtäkt, det är för mig helt bisarrt och sjukt att säga något sådant.

Han påpekar bara att män och kvinnor får olika sorters förolämpningar på nätet.

Nej, han påpekar ÄVEN att det är olika förolämpningar som ges till män och kvinnor, men han hävdar att det mest är komiskt om män hotas av våldtäkt. Det är en skev verklighetssyn och uppenbar brist på empati för exempelvis tonåringar som blivit sexuellt utnyttjade av en antingen äldre eller jämnårig person av samma kön.
Det är helt sjukt att säga något sådant, och det visar att personen i fråga inte vet vad han talar om egentligen.

Lite extremt att omkullkasta ALLT han säger bara för att du inte håller med honom i just den där lilla biten i en 20min video. Killen i videon håller ju med om vissa saker Anita Saarkesian säger även om han tycker hon säger sjuka saker 90% av gångerna.

Sen är det lustigt att du ger dig på honom endast men låter Saarkesian vara som nu har skrivit att sexism i spel är orsaken till dödsskjutningar i skolor. Hur vidrig är man inte isåfall?

Inaktiv
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Athaleos:

För övrigt; att han som pratar i videon säger att det mest är komiskt om en man hotar en annan man med våldtäkt, det är för mig helt bisarrt och sjukt att säga något sådant.

Han påpekar bara att män och kvinnor får olika sorters förolämpningar på nätet.

Nej, han påpekar ÄVEN att det är olika förolämpningar som ges till män och kvinnor, men han hävdar att det mest är komiskt om män hotas av våldtäkt. Det är en skev verklighetssyn och uppenbar brist på empati för exempelvis tonåringar som blivit sexuellt utnyttjade av en antingen äldre eller jämnårig person av samma kön.
Det är helt sjukt att säga något sådant, och det visar att personen i fråga inte vet vad han talar om egentligen.

Han säger en sak som du inte verkar hålla med om, en sak som du verkar kasta bort resten av hans argument på. Om det är så, ja då undrar jag vem som har skev verklighetsyn om det är det enda du kan kritisera på en 20 minuter lång video som enligt mig har många bra poänger så känns det som om du inte har sett videon helt eller helt enkelt inte bryr dig och tycker att den där kommentaren han sa räcker för att kasta resten av hans argument ut genom fönstert. Hur ska man ta dig på allvar? Hur ska man någonsin vilja diskutera med någon på det sättet?

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av SheldonSTA:
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Det sa jag aldrig. Den kritik som den här artikeln mot Pewds ger är väldigt (så att säga) uppskruvad. Hon som skrev den tycks tro att Pewds tillhör det svenska samhället och måste vara en del i de debatter som just nu sker i vårat land, bara för att han råkar vara född här. I det här fallet feminism.

Hon tycks glömma att han faktiskt är Brittisk medborgare och att han inte har ett skit att göra med det som händer i Sverige. Dessutom så lär inte bara folk från Aftonbladet utan även Expressen och små lokaltidningar försöka att blanda in honom i den här debatten. Och då kommer vi till det som du nämde. Hans extremt många subs. Det är både unga killar, tjejer och lite "äldre" kvinnor och män som är med i Bro Army, och alla kommer inte från Sverige. Och med en så stor fanbas så lär det komma mycket kritik mot svensk media eftersom det som praktiskt taget stod i den här artikeln är att PewDiePie är en mansdominerad YouTube-kanal. Det kommer att få hans fanbas att bli lite sura, rentav förbannade, för så är inte fallet. 48% av hans subs är tjejer & kvinnor och resten är män & killar.

Skrivet av SheldonSTA:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Så det är inte OK att kritisera en krönikör bara för att hon tycker "rätt"?

Jag och Bro Army skulle mer kalla artikeln för ett påhopp på en YouTuber som bara vill roa andra (kille som tjej, man som kvinna) genom att vara sig själv.

Klart man får kritisera PewPewDie och att han är brittisk medborgare har väl inte med någonting att göra, han är ju fortfarande svensk och född/uppvuxen i Sverige. Sen att han har en fanbase/följare som kallas Bro Army som måste rycka ut och försvara honom så fort han får kritik känns lite töntigt.

Jag har inget emot PewPewDie, han är en klyftig kille som har tjänat massa pengar men jag tycker inte han är rolig att titta på när han spelar (även om jag vet att andra gör det). Angående artikeln så skriver ju skribenten om sina egna känslor och upplevelser angående PewPewDie och helt ärligt kan jag inte se varför man skulle bli arg över artikeln överhuvudtaget, även om man inte håller med om det hon skriver.

Skrivet av bleak:
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Athaleos:

För övrigt; att han som pratar i videon säger att det mest är komiskt om en man hotar en annan man med våldtäkt, det är för mig helt bisarrt och sjukt att säga något sådant.

Han påpekar bara att män och kvinnor får olika sorters förolämpningar på nätet.

Nej, han påpekar ÄVEN att det är olika förolämpningar som ges till män och kvinnor, men han hävdar att det mest är komiskt om män hotas av våldtäkt. Det är en skev verklighetssyn och uppenbar brist på empati för exempelvis tonåringar som blivit sexuellt utnyttjade av en antingen äldre eller jämnårig person av samma kön.
Det är helt sjukt att säga något sådant, och det visar att personen i fråga inte vet vad han talar om egentligen.

Lite extremt att omkullkasta ALLT han säger bara för att du inte håller med honom i just den där lilla biten i en 20min video. Killen i videon håller ju med om vissa saker Anita Saarkesian säger även om han tycker hon säger sjuka saker 90% av gångerna.

Sen är det lustigt att du ger dig på honom endast men låter Saarkesian vara som nu har skrivit att sexism i spel är orsaken till dödsskjutningar i skolor. Hur vidrig är man inte isåfall?

Har jag överhuvudtaget nämnt Saarkesian? Jag har fan aldrig ens tittat på hennes videos.

Medlem

Det är kul hur en ensam 97:a kan få folk att engagera sig i saker.
Fortsätt med den goda stämningen! ^_^

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av SheldonSTA:
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Det sa jag aldrig. Den kritik som den här artikeln mot Pewds ger är väldigt (så att säga) uppskruvad. Hon som skrev den tycks tro att Pewds tillhör det svenska samhället och måste vara en del i de debatter som just nu sker i vårat land, bara för att han råkar vara född här. I det här fallet feminism.

Hon tycks glömma att han faktiskt är Brittisk medborgare och att han inte har ett skit att göra med det som händer i Sverige. Dessutom så lär inte bara folk från Aftonbladet utan även Expressen och små lokaltidningar försöka att blanda in honom i den här debatten. Och då kommer vi till det som du nämde. Hans extremt många subs. Det är både unga killar, tjejer och lite "äldre" kvinnor och män som är med i Bro Army, och alla kommer inte från Sverige. Och med en så stor fanbas så lär det komma mycket kritik mot svensk media eftersom det som praktiskt taget stod i den här artikeln är att PewDiePie är en mansdominerad YouTube-kanal. Det kommer att få hans fanbas att bli lite sura, rentav förbannade, för så är inte fallet. 48% av hans subs är tjejer & kvinnor och resten är män & killar.

Skrivet av SheldonSTA:
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av Athaleos:

Så det är INTE ok att kritisera någon för att denna har (extremt) många följare på youtube? Det är en väldigt skev och idoliserande logik.

Så det är inte OK att kritisera en krönikör bara för att hon tycker "rätt"?

Jag och Bro Army skulle mer kalla artikeln för ett påhopp på en YouTuber som bara vill roa andra (kille som tjej, man som kvinna) genom att vara sig själv.

Klart man får kritisera PewPewDie och att han är brittisk medborgare har väl inte med någonting att göra, han är ju fortfarande svensk och född/uppvuxen i Sverige. Sen att han har en fanbase/följare som kallas Bro Army som måste rycka ut och försvara honom så fort han får kritik känns lite töntigt.

Jag har inget emot PewPewDie, han är en klyftig kille som har tjänat massa pengar men jag tycker inte han är rolig att titta på när han spelar (även om jag vet att andra gör det). Angående artikeln så skriver ju skribenten om sina egna känslor och upplevelser angående PewPewDie och helt ärligt kan jag inte se varför man skulle bli arg över artikeln överhuvudtaget, även om man inte håller med om det hon skriver.

Tekniskt sett så spelar det roll att han är brittisk medborgare. Jag själv tolkar krönikan som att hon försöker förändra den (så kallade) spel-communityn genom att försöka ändra på en som råkar komma från Sverige och är världens största YouTuber. Skulle hon ha gjort samma sak mot Smosh? Eller kanske SkyDoesMinecraft eller någon annan med utländsk härkomst och lika hög YT-status kanske? Det är min stora fråga

Vad man tycker om en särskild persons YT-kanal får man gärna diskutera om, men man går nog lite för långt om man ska hänga ut någon i en tidning bara för att denne inte gör så som man själv vill.

Medlem

Whut?

Menas det att Pewdie är en man? Alltid trott att det är en ovanligt skäggig tjej??


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Nu lugnar vi ner oss! Det går att diskutera feminism utan att börja "skrika text" på varandra.

Jag har raderat några inlägg som bryter mot FZ:as regler.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Nu lugnar vi ner oss! Det går att diskutera feminism utan att börja "skrika text" på varandra.

Jag har raderat några inlägg som bryter mot FZ:as regler.

Mitt inlägg bröt mot reglerna, men inte konficus på något sätt?
Biased, much?


signatur

I drank what?

Medlem

Ja jösses. Det är bara att läsa den här tråden så ser man hur illa ställt det är med gaming kulturen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Personligen tycker jag pewds ofta har en underton av sexism, och det kommer från en person som tycker hela den här debatten, samt spelvåldsdebaten är stört löjlig. Men trots det har jag vid flertalet tillfällen höjt ett ögonbryn när jag tittat på en utav hans podcast. BroKen med Minx är ett exempel.

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Brain:

Nu lugnar vi ner oss! Det går att diskutera feminism utan att börja "skrika text" på varandra.

Jag har raderat några inlägg som bryter mot FZ:as regler.

Mitt inlägg bröt mot reglerna, men inte konficus på något sätt?
Biased, much?

Konfucius inlägg har också blivit borttaget.

Tankar om min moderering tas gärna via PM till mig.


signatur

Have a good time!

12
Skriv svar