Far Cry 4-producent: "upplösning säljer inga spel"

Robot
Far Cry 4-producent: "upplösning säljer inga spel"

Alex Hutchinson tror inte upplösning spelar så stor roll egentligen.

#far-cry


Medlem
Far Cry 4-producent: "upplösning säljer inga spel"
Citat:

högupplösta snablar

Skämt åsido, citatet om hur baksidan av spelkartongerna sålde spelen - hur jävla många gånger blev man inte blåst när allt man gick på var exakt baksidan av spelets kartong?!

ALLA spel framstod som GOTY-kandidater, och ofta framgick det inte ens särskilt tydligt vilka spel som var expansioner eller standalone, vilka spel som krävde uppkoppling, et cetera.

Fuck the back of the box! Bara rent propagandautrymme ändå

Och jag håller med - 1080p säljer inte spel. 1440p och högre säljer spel.

Medlem

Far cry 4 har varken nått nytt eller hög upplösning att komma med.

Inaktiv

Håller med till viss del. Klart att det är helhetsupplevelsen som gör det mesta men upplösning och bilduppdatering hör till helhetsupplevelsen.

Nu ägde jag inget NES men har sett alla AVGN och i vissa avsnitt berättar han om hur spelen framställts i tidningar och på baksidan och hur lite det ibland överensstämde med spelet när det väl kom till kritan.

Medlem

Jag håller helt med om att pixlar inte är allt, det finns många andra sätt att få ett spel att se bra ut men man uppskattar ju alltid om man kan få det ännu bättre.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Citat:

högupplösta snablar

http://replygif.net/i/769.gif

Skämt åsido, citatet om hur baksidan av spelkartongerna sålde spelen - hur jävla många gånger blev man inte blåst när allt man gick på var exakt baksidan av spelets kartong?!

ALLA spel framstod som GOTY-kandidater, och ofta framgick det inte ens särskilt tydligt vilka spel som var expansioner eller standalone, vilka spel som krävde uppkoppling, et cetera.

Fuck the back of the box! Bara rent propagandautrymme ändå

Och jag håller med - 1080p säljer inte spel. 1440p och högre säljer spel.

1080 och högre är ju bara ett plus i kanten, det är ju självklart att det är helhetsupplevelsen som spelar störst roll, vi säger att ett spel har skitgrym grafik och upplösningen är skit bra men resterande saker gör spelet till rena skiten. Då kommer inte upplösningen spela någon större roll över huvud taget

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Håller med till viss del. Klart att det är helhetsupplevelsen som gör det mesta men upplösning och bilduppdatering hör till helhetsupplevelsen.

Nu ägde jag inget NES men har sett alla AVGN och i vissa avsnitt berättar han om hur spelen framställts i tidningar och på baksidan och hur lite det ibland överensstämde med spelet när det väl kom till kritan.

Det beror ju på vad man menar med helhetsupplevelse, inte spelar upplösningen roll om t.e.x ett spel är skit dåligt inom handling och gameplay.
Jag föredrar ett spel som är bra, sedan om upplösningen är awesome så är det endast ett plus i kanten, men jag bryr mig ju mer om att spelet ska vara bra.

Så helhetsupplevelse går att dela upp till flera olika saker och inte bara en enda klumpsumma.

Medlem

Han har självklart rätt, på ett krasst och kallt sätt. Sen tycker jag ändå det är synd att allt ska handla om försäljningssiffror, men det är tyvärr så världen ser ut. Särskilt i nöjesbranschen.

Medlem

för grafik kåta så kanske det har någon betydelse, typ de som dreglar över att stå och glo på hur gräset och träden rör och agerar så realistiskt eller hur en lampa i en byggnad skapar så fina skuggor.
men allt handlar inte om grafik och upplösning, det är bara en del utav det hela.
jag personligen finner spel från amiga tiden intressantare än något utav dagens spel med läcker grafik och anledningen till detta är pga handlingen och spel glädjen.
det jag vill säga med detta är att ett spel kan vara hur snyggt som helst, men saknar spelet de 3 andra mycket viktiga delarna, dvs handling, spel glädje och musiken, så blir spelet inge bra, oavsett grafik och upplösning.
de grafik kåta kanske kan få ut något utav spelet som sagt, men de som enbart prioriterar grafik är rätt så få och försäljningen blir då dålig.

Medlem
Skrivet av mangemani:

för grafik kåta så kanske det har någon betydelse, typ de som dreglar över att stå och glo på hur gräset och träden rör och agerar så realistiskt eller hur en lampa i en byggnad skapar så fina skuggor.
men allt handlar inte om grafik och upplösning, det är bara en del utav det hela.
jag personligen finner spel från amiga tiden intressantare än något utav dagens spel med läcker grafik och anledningen till detta är pga handlingen och spel glädjen.
det jag vill säga med detta är att ett spel kan vara hur snyggt som helst, men saknar spelet de 3 andra mycket viktiga delarna, dvs handling, spel glädje och musiken, så blir spelet inge bra, oavsett grafik och upplösning.
de grafik kåta kanske kan få ut något utav spelet som sagt, men de som enbart prioriterar grafik är rätt så få och försäljningen blir då dålig.

typ som jag sa i två inlägg just över xzander

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av mangemani:

för grafik kåta så kanske det har någon betydelse, typ de som dreglar över att stå och glo på hur gräset och träden rör och agerar så realistiskt eller hur en lampa i en byggnad skapar så fina skuggor.
men allt handlar inte om grafik och upplösning, det är bara en del utav det hela.
jag personligen finner spel från amiga tiden intressantare än något utav dagens spel med läcker grafik och anledningen till detta är pga handlingen och spel glädjen.
det jag vill säga med detta är att ett spel kan vara hur snyggt som helst, men saknar spelet de 3 andra mycket viktiga delarna, dvs handling, spel glädje och musiken, så blir spelet inge bra, oavsett grafik och upplösning.
de grafik kåta kanske kan få ut något utav spelet som sagt, men de som enbart prioriterar grafik är rätt så få och försäljningen blir då dålig.

typ som jag sa i två inlägg just över xzander

oops:)
läser typ bara rubriken och svarar, skummar bara igenom svaren lite fort, missade ditt inlägg helt då.

Inaktiv

Det är Ubisoft, är någon ens förvånad längre över utalanden som dessa? Dom försöker så hårt pränta in att upplösning, fps inte spelar någon roll samt att termer som en filmisk upplevlse samt annat strunt är anledningen varför dom backar bandet. 30 är inte bättre än 60 fps och 720 är inte bättre än 1080. Om spelet är bra eller inte det är en annan sak men att säga att det inte spelar någon roll är ren lögn.

Det är inte att dom gör dåliga eller bra spel som gör mig irriterad, det är att dom ljuger mig rakt i ansiktet som är problemet.

Medlem

Lås det på 1280x720 till PC och se vad som händer. Tror inte att de vågar.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Upplösning är inte allt. Långt ifrån. Hellre bra flyt än hög upplösning.

Medlem

Jag tror inte heller det spelar någon större roll för den stora massan. Problemet är väl att diskussionen ens finns kvar år 2014. 1080p var utdaterat redan när det slog igenom.

Medlem

Ubisoft har gått från att vara en utgivare jag inte haft några som helst problem med att köpa spel från till att bli en utgivare jag idag har svårt att ens lägga 100 kr på ett spel även om det hade kostat det dag ett. Ibland, Ubisoft så är det verkligen som ordspråket säger "tala är silver, tiga är guld".

Medlem

Okej, men om nu inte 1080p spelar någon roll... varför ens släppa "nya generationens konsoler"? Då kan vi väl fortsätta köra alla spelen i 720p/30?

Varför måste högre upplösning/grafik innebära att gameplay blir lidande?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av mangemani:
Skrivet av zliddret:
Skrivet av mangemani:

för grafik kåta så kanske det har någon betydelse, typ de som dreglar över att stå och glo på hur gräset och träden rör och agerar så realistiskt eller hur en lampa i en byggnad skapar så fina skuggor.
men allt handlar inte om grafik och upplösning, det är bara en del utav det hela.
jag personligen finner spel från amiga tiden intressantare än något utav dagens spel med läcker grafik och anledningen till detta är pga handlingen och spel glädjen.
det jag vill säga med detta är att ett spel kan vara hur snyggt som helst, men saknar spelet de 3 andra mycket viktiga delarna, dvs handling, spel glädje och musiken, så blir spelet inge bra, oavsett grafik och upplösning.
de grafik kåta kanske kan få ut något utav spelet som sagt, men de som enbart prioriterar grafik är rätt så få och försäljningen blir då dålig.

typ som jag sa i två inlägg just över xzander

oops:)
läser typ bara rubriken och svarar, skummar bara igenom svaren lite fort, missade ditt inlägg helt då.

haha ingen fara, höll bara med dig och drog bara upp att jag sa något liknande i två egna inlägg

Medlem

Spel som faktiskt fungerar säljer spel i längden, inte som DriveClub eller Battlefield 4...

Sen ja spelen ska vara roliga också ...det är viktigare än upplösningen:P

Medlem
Skrivet av Johnny:

Det är Ubisoft, är någon ens förvånad längre över utalanden som dessa? Dom försöker så hårt pränta in att upplösning, fps inte spelar någon roll samt att termer som en filmisk upplevlse samt annat strunt är anledningen varför dom backar bandet. 30 är inte bättre än 60 fps och 720 är inte bättre än 1080. Om spelet är bra eller inte det är en annan sak men att säga att det inte spelar någon roll är ren lögn.

Det är inte att dom gör dåliga eller bra spel som gör mig irriterad, det är att dom ljuger mig rakt i ansiktet som är problemet.

Fast upplösningen spelar ju inte alls någon roll, ett dåligt spel blir ju t.e.x inte per automatik bra om upplösningen är högre. Högre upplösningen är endast som jag sagt tidigare ett plus i kanten, det finns andra saker i spel som är bra mycket viktigare och spelar en större roll än om man kan lira i 1080 eller 4k.

Så det där med att han ljuger dig rakt upp i ansiktet kan man ju undra varför du anser det, har ett spel dålig fysik, handling m.m på vilket sätt skulle upplösningen spela roll då?

Medlem
Skrivet av magma:

Varför måste högre upplösning/grafik innebära att gameplay blir lidande?

Det gör det inte, det blir bara ett problem när förväntningarna på spelen blir ett krav som överstiger vad spelarens maskin klarar av att leverera.
Folk förväntar sig för mycket av sina konsoller och hur bra hårdvara man får för 3-4000 spänn.

Medlem

Man 1080 P är typ minsta acceptabla upplösningen.

Går det ens spela på lägre!?

LCD är typ optimerade för upplösningen de säljs för, Full HD / 1080P skärmar får lägre upplösningar att se ut som räserbajs.

Medlem

Ubisoft gör det igen! Försöker lura och vilseleda sina kunder på ett sätt som inte en annan normal spelproducent skulle kunna göra. Som någon redan påpekat, enligt deras vansinniga tankesätt så blir nya generationers konsoller överflödiga rent tekniskt. Bromsa utvecklingen! Verkligen rätt väg att gå. Jävla idioter till spelutvecklare! Nu är det fullständig bojkott som gäller mot deras produkter hädanefter. Skulle inte sakna företaget en sekund om det gick i graven. Dessa och EA står på absoluta botten av utvecklare, inget snack om den saken.
Kolla detta:
Ubisoft's double bill of delusion - Oct. 22nd, 2014
http://www.youtube.com/watch?v=whblEgTZ6GE&list=UUy1Ms_5qBTaw...

Medlem

Bensin säljer inga bilar


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Fattar inte ens att den här diskussionen behöver finnas år 2014. Usla argument för att konsolerna presterar värdelöst så försöker man släta över det med att "det inte är så viktigt".

Allt under 1080 är helt oacceptabelt särskilt om man sitter och spelar på t.ex 46" tv.

Och detta eviga trams om "ah men grafik har ju ingen betydelse, finns ju massa bra spel på SNES som är bra" Ja det kanske dom var för sin tid, och vissa håller än idag pga nostalgiska skäl. Men teknik utvecklas och jag skulle inte sätta mig och spela The Division med quake 1 grafik lika lite som jag skulle sitta och se första säsongen av Seinfeld om och om igen för att det var så bra när jag såg det vid 10 års ålder.

Grafik är inte allt, men det är en stor del särskilt nu när man kan göra så detaljerade och fantastiska spelvärldar att sugas in i, och 1080p är ingen mytisk enhörning som bor i en guldkruka vid regnbågens slut med en äcklig liten grönklädd irländare som surrogatmamma, utan något som borde vara lägsta standard. Allt annat är bara först och främst tattiga konsoler och dåliga spelutvecklare.

Medlem

Självklart måste han säga så. Jag tycke vi går tillbaka till 320x240, 30 fps...


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Inaktiv
Skrivet av Eisenhart73:

Självklart måste han säga så. Jag tycke vi går tillbaka till 320x240, 30 fps...

24 fps max annars är jag inte med. Mer filmiskt så

Medlem

Alltså, jag hade ju kanske förstått om det var någon annan som sa det, men halva upplevelsen med Far Cry är ju att det är snyggt.

Medlem

Löjligt att "topp moderna" konsoler inte ska kunna köra spel i 1080p när det blev TV standard under 360 och PS3´s "era".

Nej, det är inte ett krav för att ett spel ska sälja, men det är väl det minsta man borde kräva? Att det håller såpass hög kvalitet så det är minst 1080p.

En TV klarar av att leverera ut över 4k idag, men konsolerna klarar inte av att visa material i 1080p. Tragiskt mediokert.


signatur

Nämen!

Inaktiv

Det som säljer är fin och häftig grafik, inte upplösning.

Ju lägre upplösning man har, desto bättre grafik kan man ha i spelet och desto mer grejer kan man proppa in i det.
Det är ett motsatsförhållande.

Visst, Far Cry 4 skulle kunna körts i 1080p men då skulle man behöva dra ner på annat. Mindre gräs, lägre draw distance, sämre texturer, färre elefanter osv.

123
Skriv svar