DLC - bra eller dåligt?

Medlem
DLC - bra eller dåligt?

Har märkt att många har en tendens att att inte uppskatta att det släpps DLC till spelen idag.
Jag själv är dock oftast av den uppfattningen att DLC är ett nödvändigt ont, så länge det görs på rätt sätt. Dvs, spelet ska vara komplett i originalutförande, sen ska DLC lägga till lite extra saker; uppdrag, vapen, nya områden, whatever, men t.ex. main storyn ska ta slut i originalspelet och inte vara något som man måste köpa DLC för att få uppleva.

Varför jag tycker DLC är ett nödvändigt ont?
Pga de ökade kostnaderna för att göra spel idag, jämfört med vad spelen kostar.

T.ex. Donkey Kong Country till SNES kom ut 1994 och kostade då 899kr.

Enligt historia.se Prisomräknare: "899 SEK år 1994 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 1722 SEK år 2014 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005)."

Med min lön skulle 1722kr netto motsvara närmare 2 hela arbetsdagar, medans runt 500-600kr som man få PS4 och Xbox One spel för idag är lite mer än en halv arbetsdag.

Nu hittar jag inte siffror för vad Donkey Kong Country kostade att göra men hittade att de hade hela 12 (!) personer som fick uppdrag att göra spelet, så man kan ju lätt anta att det var en bråkdel av vad dagens AAA-spel kostar, där det ibland är tal på team med över 100 personer inblandade.

Ett exempel på hur illa det kan gå i dagens spelklimat även om man gör bra spel är Bioshock: Infinite. Spelet var älskad av både kritiker och spelare, har sålt i över 6 miljoner exemplar totalt, men ändå fick Irrational Games lägga ner för att de inte tjänade tillräckligt med pengar i slutändan.

Så... DLC är nog här för att stanna, och ett bättre alternativ än att höja spelpriserna till var de borde vara med tanke på inflation. Skulle vi även räkna upp priserna baserade på hur mycket mer de kostar att göra så skulle det bli en månadslön för varje spel i slutändan.

Spelföretagen behöver tjäna pengar med, vissa tjänar snuskiga mängder med stålar men för många som lever på utgivares nåder så kan lite extra DLC för att skrapa ihop några miljoner extra vara skillnaden mellan att få ett nytt kontrakt på ett spel eller att utgivaren väljer att inte satsa på just det teamet igen, oavsett hur bra spelet var i slutändan.

Tänk er själva att driva ett företag där du behövt öka personalstyrkan tiofalt, kostnaderna för det du tillverkar har ökat med hiskeliga summor, men priset du ska sälja för har SJUNKT. Inte det lättaste att få ihop en sån affär.

#blogg

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
DLC - bra eller dåligt?

DLC är bra om de är bra gjorde d.v.s DLC ska inte behövas för att driva storyn i ett spel framåt. Utan det ska vara i form av mer content och uppdrag som man kom på i efterhand.

Jag tycker att CK2 och CIV 5 gjorde bra DLC medans jag tyckte DLC i DAO var lite sämre.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Jag tycker att CK2 och CIV 5 gjorde bra DLC medans jag tyckte DLC i DAO var lite sämre.

Håller med dig till stora delar men Ck 2 släpptes oklart med nationer som gick att klicka på men "Inte tillgängliga ännu" och sedan släptes länderna

DLC:er är bra när de kostar 1% av vad de kostade när de först släpptes. Man kan köpa bra spel för billig peng om man bara väntar ett litet tag.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har inget principiellt emot DLC, utan bara när det görs fel. Det finns gott om DLC som jag har älskat, men ibland känns det verkligen som att utvecklarna plockat något viktigt ur grundspelet och säljer det separat. Det behöver inte nödvändigtvis vara på grund av illvilja eller pengahungrande, utan kan lika väl vara för att de helt enkelt inte hann implementera det innehållet innan släpp. Jag kan till viss del förstå det.

Med det sagt: det kan ändå bli problematiskt. Tar man tex. Javik i Mass Effect 3 så är det väldigt svårt att se hur han inte borde vara en del av huvudspelet. Han är så viktig ur loresynpunkt att det känns skitskumt att alla inte får ta del av hans berättelse.

De extra kompanjonerna i DA-spelen har jämförelsevis inte alls haft samma tyngd. Shale var helt awesome, men jag har inga som helst problem med att hon såldes separat. Det är en väldigt bra, men extra, karaktär.

Numera är det ganska ovanligt att jag köper DLC, eftersom jag tenderar att avinstallera spel efter att jag klarat dem. Det har blivit en ännu vanligare vana senaste året, eftersom nya spel ofta tar upp så vansinnigt mycket plats på hårddisken. Då ska det väldigt mycket till för att jag ska orka installera om ett 50gb-spel. De gånger jag köper DLC är det oftast i samband med att jag är sen att köpa originalspelet som sådant, så att jag kan plocka upp båda samtidigt.

1
Skriv svar