Om #GamerGate

Skribent
Om #GamerGate

I ärlighetens namn har jag försökt hålla mig borta från hela cirkusen kring #Gamergate. Varför? För att jag inte orkar. Det är inte trevligt att exponeras för pöbelmentalitet och människans sämsta sidor. Särskilt inte när det gäller ett fritidsintresse. Ja, jag får betalt för att skriva om spel och den potentiella skiten det medför, den tar jag. Gamergate är ett korståg, men inte för att göra saker och ting bättre. Utan för att tysta meningsmotståndare, censurera och förstöra oönskade element.

"Det handlar om etik inom speljournalisten", säger rörelsens lakejer. Det är ungefär som att heja på NSDAP för att djuren ska få det bättre. Om det hade handlat om etik inom speljournalismen hade det skötts på ett helt annat sätt. Gamergate hade inte gett sig på enskilda individer och framför allt inte trakasserat meningsmotståndare.

Något är fel med världen när feminism och politisk korrekthet har blivit skällsord. Ja, jag hänger i "röda kretsar". Samtidigt ställde en av mina bästa vänner upp i riksdagsvalet för ett högerparti. Om det påverkar mig? Självklart! Jag tycker vi ska ta hand om varandra och att ingen ska dömas på grund av kön eller sexuell läggning. Är jag samhällets fiende och borde mitt privatliv hängas ut offentligt? Gör det då, för jag kommer inte ändra ståndpunkt.

Jag är feminist.

Jag är (någorlunda) PK.

Kritik är något bra och det spelar ingen roll vad du kritiserar, inom rimliga gränser. Kritisera den feministiska rörelsen, kritisera spelutvecklare, kritisera journalistkåren, men sköt det snyggt. Det är ingen fin linje mellan kritik och personangrepp.

Att en trivial sak som spel skapat denna extremiströrelse är bara beklämmande.

#blogg


signatur

I am the black wizards.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Om #GamerGate

Gamergate är ju ett jävla cirkus. Började med att Quinns ex-kille var lite sur och sa att Quinn hade ett förhållande med en jurnalist på Kotaku vilket gjorde några personner arge för att de trodde att den jurnalisten had "promotat" hennes spel vilket det sedan visade sig att han inte hade gjort. Några ändå förbannade gamers började hota henna vilket gjorde att fler gav sig in och fler hot slängdes runt om kring. Och hela cirkusen var igång.

Och nu verkar gamergate innehålla allt möjligt konstigt skit. När man pratar om gamergate så verkar det vara olika beronde på vem som har skrivit texten. Jag har sett allt ifrån folk som skriver att det är för att journalister är mutade, sexism i spel, spelföretag som lurar oss och hot mot personer.

Det är inte värt att följa gamergate det är så konstigt och folk har gjort om det till vad de själv vill att det ska va.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Det ÄR om speljournalistik - men de som valde att skapa GamerGate rörelsen valde bl.a. 4chan som en plats för diskussion och verksamhet... och ni kan ju föreställa er vilka äckliga 4channers det är som attraheras av storyn när en del av storyn är att Zoe Quinn hade sex med hela 5 personer bakom sin (dumma*) pojkväns rygg.

Det är just där det har spårat ut och kanske också därför det har fått sånt stort genomslag - för just den detaljen om Zoey Quinn är så överdrivet sensationell.

Jag vill inte ursäkta de idioterna som använder Gamer Gate (heck, jag bryr mig egentligen inte ens om "korruptionen") som sitt korståg mot kvinnor, feminism och åsikter de inte gillar, dom ÄR vidriga kräk - men jag tycker det är tråkigt, att en diskussion går förlorad. En diskussion om hur journalister och spelutvecklare ibland samarbetar bara för att de är kompisar eller är i förhållanden med varandra, om det är rätt eller fel, att även indie-scenen har sina spår av korruption.

*pojkvännen är dum som inte lämna Zoey tidigare och istället vänta så länge att han senare kände ett behov av hämnd med sitt blogg-inlägg och "4chan is my personal army!"-mentalitet

Skribent
Skrivet av DarkZide8:

Det ÄR om speljournalistik - men de som valde att skapa GamerGate rörelsen valde bl.a. 4chan som en plats för diskussion och verksamhet... och ni kan ju föreställa er vilka äckliga 4channers det är som attraheras av storyn när en del av storyn är att Zoe Quinn hade sex med hela 5 personer bakom sin (dumma*) pojkväns rygg.

Det är just där det har spårat ut och kanske också därför det har fått sånt stort genomslag - för just den detaljen om Zoey Quinn är så överdrivet sensationell.

Jag vill inte ursäkta de idioterna som använder Gamer Gate (heck, jag bryr mig egentligen inte ens om "korruptionen") som sitt korståg mot kvinnor, feminism och åsikter de inte gillar, dom ÄR vidriga kräk - men jag tycker det är tråkigt, att en diskussion går förlorad. En diskussion om hur journalister och spelutvecklare ibland samarbetar bara för att de är kompisar eller är i förhållanden med varandra, om det är rätt eller fel, att även indie-scenen har sina spår av korruption.

*pojkvännen är dum som inte lämna Zoey tidigare och istället vänta så länge att han senare kände ett behov av hämnd med sitt blogg-inlägg och "4chan is my personal army!"-mentalitet

Diskussionen går inte förlorad, men hela Gamergate-grejen har gjort att den fått stå åt sidan. Det är alltid viktigt att kritisera den här branschen, den är "ny" och stor. Problemet med branschen är alla som villigt slänger upp benen i vädret för lite gratis spel och att publiken verkar helt ointresserad av allt annat än populism.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Fattade först inte vad folk hade emot http://se.gamersgate.com/

ZF
Medlem
Citat:

Utan för att tysta meningsmotståndare, censurera och förstöra oönskade element.

grejen är ju bara att det är exakt vad båda sidor gör, på nästan samma sätt. även om den svarande "sidan" gör det på ett tveksamt demokratiskt, eller rent kriminellt sätt.

Citat:

Jag tycker vi ska ta hand om varandra och att ingen ska dömas på grund av kön eller sexuell läggning.

vilket i praktiken görs direkt vissa spel kritiseras på mer eller mindre saklig grund. det är inte helt konstigt att det leder till hätsk stämning. om man nu upplever det vara om en småsak så kan det vara värt att komma ihåg att hela kulturer har gått i krig för liknande småsaker.

idag leker vi bara krig, även utan orsaker. ..eller?

Skrivet av DarkZide8:

och ni kan ju föreställa er vilka äckliga 4channers det är som attraheras av storyn när en del av storyn är att Zoe Quinn hade sex med hela 5 personer bakom sin (dumma*) pojkväns rygg.

nån har alltså haft sex minst 5 gånger, så klart man blir förbannad.

det är ju orättvist liksom.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av warferwille:

Fattade först inte vad folk hade emot http://se.gamersgate.com/

De skickade faktiskt ut ett pressmeddelande för att förklara att de inte var ihopkopplade.

Det store problemet med Gamergate är att båda sidor försöker förklara för varandra vad diskussionen går ut på.

Jag tycker frågan om etik är väldigt intressant och skulle gärna diskutera det mer men det går inte att göra under Gamergate-flagg, även de mest engagerade personerna måste inse att den är för evigt besudlad av allt skräp som har hänt.

På tal om just etik - det är intressant hur hela Youtube- och Twitch-generationen liksom tagit spelkritik tio år bakåt i tiden där allt var "awesome" och "amazing". Spelbolagen är inte korkade och ser såklart detta som en ypperlig kanal att marknadsföra sina spel på.

Som exempel har ett gäng Youtubare nyligen åkt till Nepal för att spela Far Cry 4, veckor innan vi inom "gammelmedia" ens har fått koden. En oroväckande utveckling...


signatur
ZF
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

båda sidor försöker förklara för varandra vad diskussionen går ut på.

det var det jag antydde med "sidan" för klarhets skull.

ja det stora problemet har blivit att det inte ens går att föra ett sakligt resonerande runt saker när minsta grej som skulle kunna tolkas eller vantolkas åt endera hållet blir: "aha, du är med dom!"

det är lite som årets "är du nazist?"

Skribent
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av warferwille:

Fattade först inte vad folk hade emot http://se.gamersgate.com/

De skickade faktiskt ut ett pressmeddelande för att förklara att de inte var ihopkopplade.

Det store problemet med Gamergate är att båda sidor försöker förklara för varandra vad diskussionen går ut på.

Jag tycker frågan om etik är väldigt intressant och skulle gärna diskutera det mer men det går inte att göra under Gamergate-flagg, även de mest engagerade personerna måste inse att den är för evigt besudlad av allt skräp som har hänt.

På tal om just etik - det är intressant hur hela Youtube- och Twitch-generationen liksom tagit spelkritik tio år bakåt i tiden där allt var "awesome" och "amazing". Spelbolagen är inte korkade och ser såklart detta som en ypperlig kanal att marknadsföra sina spel på.

Som exempel har ett gäng Youtubare nyligen åkt till Nepal för att spela Far Cry 4, veckor innan vi inom "gammelmedia" ens har fått koden. En oroväckande utveckling...

Dessutom är det rätt svårt att vara en fanbärare för den objektiva sanningen om man står ensam mot det enorma pr-maskineriet. Jag menar, här på FZ är man uppbackad av en stor organisation och rätt erfarna rävar. Ensam är inte stark. Jag tror att folk, först och främst, måste rannsaka sig själva. Vill dom ha lättsmält information, eller vill dom ha kritik.

Skrivet av ZF:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

båda sidor försöker förklara för varandra vad diskussionen går ut på.

det var det jag antydde med "sidan" för klarhets skull.

ja det stora problemet har blivit att det inte ens går att föra ett sakligt resonerande runt saker när minsta grej som skulle kunna tolkas eller vantolkas åt endera hållet blir: "aha, du är med dom!"

det är lite som årets "är du nazist?"

Jo, men det känns som ett genomgående drag för internet. Vissa är fast i sin "absoluta sanning" och kan inte se att det finns olika sätt att se på saker. Där är alla likadana och man kan inte peka ut en sida som mest skyldig.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av DarkZide8:

och ni kan ju föreställa er vilka äckliga 4channers det är som attraheras av storyn när en del av storyn är att Zoe Quinn hade sex med hela 5 personer bakom sin (dumma*) pojkväns rygg.

nån har alltså haft sex minst 5 gånger, så klart man blir förbannad.

det är ju orättvist liksom.

Tja, om man vill kan man ju trivialisera mardröms-förhållanden där den ene ljuger, går bakom ens rygg och är inte bara otrogen med en kille, utan fem stycken... så kan man det... men det har som sagt inget med vad GamerGate skulle handla om och det är tragiskt att något som borde vara privat mellan alla de inblandade blir anledningen till varför anonyma sociopater anser det är okej att trakassera/dödshota någon

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag tror att folk, först och främst, måste rannsaka sig själva. Vill dom ha lättsmält information, eller vill dom ha kritik.

folk mest vill helst ha information och kritik de redan håller med om.

den här polariseringen är alltså i sig naturlig, men utan modererande krafter så kan den ofta nästan oundvikligen komma att förstärkas och tippa åt endera hållet beroende på vilken ansamling som är starkast, varpå den naturligt renodlas ytterligare och cementerar miljön.

som exempel, spelsiterna/forumen Loading och Gameractor. två tydliga sidor av samma mynt som också verkar haft en renodling av medlemmars värderingar, en hel del har säkerligen flytt kors och tvärs över gränsen, (ev sökt asyl på andra siter däremellan) för att senare i sitt nya land frälst ofta och gärna tala om hur hemskt det var i nordkorea.

att undvika sånt är kanske främst en fråga om att hålla ordningen, men inte med alltför mycket batonger.

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jo, men det känns som ett genomgående drag för internet.

iof, har det säkert ökat på och förvärrat resultaten och prblematiken att hejda med möjlighterna det ger. jag tror inte internet i sig är problemet med ohederlighet och annat i meningsskiljaktiigter.

kolla bara på den där närmast komiska incidenten med Moderaten i nån kommun i media i dagarna. får internet att framstå som balanserad och trevlig miljö.

Skrivet av DarkZide8:

Tja, om man vill kan man ju trivialisera mardröms-förhållanden där den ene ljuger, går bakom ens rygg och är inte bara otrogen med en kille, utan fem stycken... så kan man det... men det har som sagt inget med vad GamerGate skulle handla om och det är tragiskt att något som borde vara privat mellan alla de inblandade blir anledningen till varför anonyma sociopater anser det är okej att trakassera/dödshota någon

det var mest skämtsam sarkasm.

men poängen är ju att det inte spelar nån roll om det har med saken att göra, om det finns skit på nån (särskilt om det rör sex, moral, och är i USA) som inte hålls med så används det som bekant ofta. det är inget direkt unikt i det sammanhanget. även här alltså, inget unikt med vare sig internet eller spelkultur.

Medlem

Det som jag har svårt för med GG är att en så stor diskussion blossat upp kring "etik" utifrån en sådan nonsenssak som förhållandet mellan Greyson och Quinn. En snabb sökning på både RPS och Kotaku visar ju att han inte gett henne någon fördelaktig bevakning sedan de började träffas. Att hela den här cirkusen dragits igång för att ingen orkade bemöda sig med lite källkritik i början är ju bara tragiskt.

Speciellt eftersom det finns en massa andra tillfällen där en liknande rörelse hade kunnat blossa upp av mer genuina anledningar. Det finns *absolut* saker att snacka om när det kommer till etik inom spelbranschen. GG är bara inte rätt flagga att göra det under.

Det konstiga är att GG delar upp kritiker av spelbranschen i två läger. Dels GG:arna själva, som mest tycks bry sig om hur små indieutvecklare korrumperar spelmedia; och dels de som sedan tidigare kritiserat spelmedia av just pressetiska saker, fast från precis motsatta hållet. Där handlar det mer om exempelvis recensionsevents och dylikt som de stora utgivarna anordnar.

Det allra konstigaste i hela den här röran är ju när GG attackerar folk eller sidor som vanligtvis belyser just sådana här problem. Om man brytt sig om sådant här sedan tidigare känns det så otroligt bisarrt.

ZF
Medlem
Skrivet av Ercarret:

Det allra konstigaste i hela den här röran är ju när GG attackerar folk eller sidor som vanligtvis belyser just sådana här problem. Om man brytt sig om sådant här sedan tidigare känns det så otroligt bisarrt.

det enda jag vet klart är att varje försök jag gjort i att försöka begripa vad GG handlar om i slutändan leder till en video eller text där "nerds, patriarch pigs, etc" (mot) eller "sluts, whores, etc" (för) till sist alltid börjar spottas fram i en alltmer uppiskad frenesi. (båda varianterna naturligtvis genomsaturerade med faktoider och påståenden som är halvt eller helt omöjliga för alla utom de direkt inblandade att kolla upp sanningar eller rimlighten i) det enda jag vet är att det känns lönlöst att ens försöka föra en diskussion om nånting runt eller utifrån det. men det är väll hela poängen också.

en enda sak blir dock tydlig, detta handlar om nånting annat.

1
Skriv svar