Alien: Isolation - Recension.

Testpilot
Alien: Isolation - Recension.

Hösten fortsätter starkt med #Alien: Isolation

Hade ögonen på detta och det var det ju värt.

The good:
JISSES ! , snacka om det läskigaste spelet på länge.
Sist jag var så rädd då jag spelade var nog #System Shock 2 eller då jag och ett par kompisar satt i en stuga långt ute på landet mitt i vintern och spelade #Phantasmagoria och proppen gick

Grymt bra stämning , byggs upp hela tiden och man sitter på helspänn med rysningar i många fall.
Det hela byggs upp genom en kombination av bra miljöer , snyggt ljus , bra ljudeffekter och passande stämningsmusik.

Man får verkligen flashback till Alien filmerna då allt på nivåerna är klockrent nostalgiskt uppbyggt med gamla crt monitorer och miljöer direkt ur filmen.

Alla nivåer är smart uppbyggda och i många fall kommer man tillbaka senare och kan öppna rum man inte tidigare kom in i , de har gjort det riktigt snyggt att man öppnar upp dörrar och passager hela tiden.

En del recensioner klagar på att man kommer tillbaka till tidigare nivåer men det känns aldrig jobbigt för mig .

Alien AI't är oförutsägbart , den lär sig att kolla upp skåpen om du hela tiden satsar på att gömma dig där , den lär sig att du gillar och krypa i de trånga passagerna mellan så du är aldrig säker där heller osv.

[ia=995603; medium]

The bad:
Savepoints , urrghh! förstår syftet men då man ska backtracka och i flera fall sätta vissa sektioner bra jäkla perfekt + slumpen då alien är väldigt slumpmässigt styrd = urgh!
Igår satt jag med samma sektion och laddade om nånstans mellan 7-10ggr innan jag klarade en ganska lång sektion där man skall in och vända och sen tillbaka ut igen och såklart ingen savepoint inne på nivån.

Det hela slutade med att jag "fuskade" med systemet och utnyttjade svagheter i spelet för att klara mig vidare , sektionen innehåller 1 människa (fientlig)
Om man smyger runt denna person istället för att ta kål på honom så slipper man bli jagad av Alien i den första biten eftersom spelet är scriptat att alien inte kommer ner och jagar oss bägge.
Förutsägbart och i slutänden enklare att undvika en människa än en snabb oförutsägbar alien.

På tal om människor , texterna i spelet insinuerar att vissa är vänliga , efter den enda vänliga jag stötte på i början så sköt alla på mig det första de gjorde , de fick smaka bly.
En annan tråkig sak med spelet är att efter ett tag blir det rätt tröttsamt att hela tiden ha alien i hasorna , den cirklar hela tiden runt dig , blir inte lurad av andra ljud eller människor/androids mer än ytterst korta stunder.

Hela tiden är den jakt på just dig , det blir inte nån skräck då utan snarare en massa frustration som jag skrev ovan och inte den där krypande skräcken att då det är tyst och lugnt.
Spelet hade vunnit på att inte ha Alien framme konstant , den skulle försvunnit på obestämd tid och dykt upp igen. Det hade varit bättre och gett mer nervpirrande stämning.

The Ugly:
Jösses , dessa jaggies .. dvs kantutjämningen i detta spel är helt värdelös. Raka linjer ser ut som zebraränder och verkar inte finnas nån bra metod att fixa detta.
Jag testade uppsampling men då tyckte jag grafiken tappade skärpa , så nu biter jag ihop och tänker på de positiva bitarna istället för att störa mig på jaggies.

Dessutom en drivrutinsuppdatering mitt i detta , den sabbade laddningen av nya nivåer , man trodde spelet kraschat men det hänger sig i 4-5 minuter och fortsätter sedan.
Efter ett tag tröttnade jag och rullade tillbaka tidigare drivrutin för o slippa väntandet.

Slutsats: 27 timmar spelade
Grymt bra skräckspel , rekommenderas starkt. Det finns fläckar på solen som jag skrivit ovan men dessa kan man stå ut med för detta är den bästa skräcken på länge och dessutom vackert och lättdrivet spel med helt klockrent ljud och tjock stämning!

#blogg

Alien: Isolation - Recension.

Det är onekligen ett bra spel. Rekommenderas.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar