Big Brother FZ

Medlem
Big Brother FZ

Klockan började närma sig 10.oo när jag insåg att jag inte haft så tråkigt på väldigt länge. Det är söndag och jag hade inget planerat. Vanligtvis brukar jag starta något spel i det läget men inget lockade speciellt mycket. Stänger av den stationära speldatorn, tar med mig laptopen till vardagsrummet och lutar mig tillbaka i soffan med datorn i knät för att slösurfa lite. Datorn startar, skrivbordet visas och där ligger en bekant ikon - The Sims 4.

Jag bestämmer mig för skapa en realistisk simulering av hur en vecka på FZ-redaktionen kan se ut. Jag begränsar mig till tre personer. Joakim Bennet - Generalen som ska leda sina skribenter i strid och försöka styra den läckande skutan som är FZ. Tomas Andersson och Carl Johansson-Sundelius - Fotfolket som går i främsta ledet och slåss för det skrivna ordets överlevnad i en tid när svenska språket urvattnas av internetförkortningar och en smiley säger mer än 1000 ord.

Vad händer när tre spelintresserade personer ska driva en tidningsredaktion tillsammans?

Nu kan man tyvärr inte skapa en tidningsredaktion i Sims 4. Jag väljer istället att samla mina tre udda karaktärer i ett hushåll och ge dem alla bekvämligheter som behövs. Låt oss kalla det Big Brother FZ. Eftersom jag inte känner de berörda personerna privat så utgår jag i mitt skapande från egenskaper som de visat prov på, egenskaper som krävs för rollen jag vill att de ska ha i simuleringen och egenskaper som på ett eller annat sätt antytts att de har av andra kollegor på forumet (ofta i skämtsam kontext). Den vetenskapliga tilltron i den här simuleringen kan alltså inte ifrågasättas eftersom den bygger på högst beprövade metoder för att skapa en bild av exakt hur det är i verkligheten.

Huvudpersonerna

Joakim Bennet
Joakim har troligtvis jobbat sig upp till posten som chefredaktör för att han vill ha den högsta lönen på sin arbetsplats. Det finns ingen annan anledning som jag kan se. Hans ambition i livet är därför att bli rik. Gillar man Baldurs Gate lika mycket som Jocke gör så är man nörd. Han är naturligtvis ambitiös, annars tar man sig inte framåt i karriären. Och det finns studier som visar att alla framgångsrika chefer har ett visst mått av psykopatiska drag i sin personlighet och Joakims tredje egenskap blir därför galen.

Carl Johansson-Sundelius
Calle har nämnt sina barn ibland så hans livsambition i simuleringen blir självklart att skaffa en stor, lycklig familj. Alla som läser Calles blogg vet att han gillar Lego så hans första egenskap blir barnslig. Ett annat vanligt inslag på Calles blogg är musiktips så hans andra egenskap blir musikälskare och sist men inte minst får han egenskapen ordentlig eftersom en av Calles uppgifter på FZ är att städa upp i forumet.

Tomas Andersson
Tomas var svår att hitta bra bilder på och det fanns ingen passande frisyr i Sims 4 så utseendet är ännu mindre likt än de andra (som inte alls liknar sina verkliga förebilder). Han beskriver i sin forumprofil hur han ”föll för spelmediets storhet på första dejten”. Enbart baserat på den meningen så ger jag Tomas livsambitionen serieromantiker och egenskapen romantisk. När FZ skulle ha tävling i Driveclub skrev Calle:
”Och kom ihåg, man får inte gruffas med Tompa på banan. Då blir han ledsen och tvär.”
Tomas svarade med:
”Jag hörde inte det där eftersom jag ligger 30 sekunder före dig.”
Efter den konversationen så är det uppenbart att Tomas två sista egenskaper blir hetlevrad och självsäker.

Start simulation
Det börjar inte bra. Innan dag ett är över så har Bennet orsakat stopp i toaletten och Calle fick laga det för Bennet var upptagen med att låta som en kyckling och prata med inredningen. Hans galna sida visar sig direkt. Det värsta händer under natten efter den första dagen när Tomas försöker göra en varm macka på spisen. Spisen börjar brinna och det gör Tomas också. Bennet och Calle visar sina hjältemodiga sidor när de står iklädda pyjamas och skriker som småflickor i hallen. Tomas hinner både springa till duschen och släcka sig själv och sen tillbaka till köket för att släcka spisen innan de andra lugnar ner sig.

Dagen efter får Calle gå till parken. Hans barnsliga karaktärsdrag lyser igenom när han leker sjömonster med barnen i lekparken. Inte så mycket händer under dagen. Calle grälar lite med folk, spelar schack och grillar hamburgare. Jag blir lite fundersam när klockan börjar närma sig 02.00 på natten och Calle fortfarande inte åkt hem. Parken är tom på folk och Calle vandrar planlöst mellan picknickborden, där han maniskt städar upp efter folk som för länge sedan lämnade parkområdet, och trottoaren som kan leda honom hem, men han stannar alltid halvvägs när han inser att han kanske kan städa lite noggrannare. När klockan närmar sig 04.00 kollapsar Calle och somnar på gräsmattan. Jag tvingar hem Calle och han lägger sig för att sova.

När Calle sover får Bennet åka till gymmet där det visar sig att han är en riktigt brudmagnet. 4-5 tjejer bildar halvcirkel runt sandsäcken när Joakim flexar sina taniga små armar och slår halvhjärtat för kung och fosterland. Lite snubblande på löpbandet, lite misslyckat flörtande och därefter får han åka hem.

Eftersom Tomas är en flörtig typ så skickar jag honom till nattklubben, men till en början går allt fel. Om Bennet var en brudmagnet så har Tomas omvänd polaritet. Tjejerna sitter och pratar i baren och Tomas står generat bakom och stirrar. Jag undrar när det självsäkra karaktärsdraget ska visa sig. Efter ett tag går han in bakom bardisken där han står, helt tyst, och stirrar på den kvinnliga bartendern. I nästan en timme står han där utan att flytta på sig. Den raggningstekniken funkade för hon sätter sig vid ett bord och pratar med Tomas, men jag tror bara hon tyckte synd om honom. Hemma igen så somnar Tomas i badkaret. När han vaknar kliver han ur badkaret, klär på sig sina kläder, klär direkt av sig sina kläder och badar igen.

Efter deras små äventyr så börjar jag notera vissa avvikande drag hos samtliga. Tomas är till exempel en manisk dansare. I flera dygn bestod hans enda aktiviteter av att dansa framför stereon och ta korta tupplurar på soffan med någon enstaka kort paus för mat eller toabesök. Tomas har även en ful vana att knalla in i badrummet när andra människor är nakna där inne, något som jag observerade vid flera tillfällen.

Bennet spenderar all sin tid framför datorn. Hans enda föda verkar bestå av kaffe, vilket gör att han under veckan som går blir ännu magrare än han var från början. Han verkar även föredra kaffe framför sömn. Vid ett tillfälle gick han in i köket och svepte tre koppar innan han gick tillbaka och satte sig vid datorn igen.

Calle verkar vara relativt normal men lider av mycket svåra sömnproblem. Vid flera tillfällen kollapsar han av utmattning på vardagsrumsmattan istället för att sova i sängen. Vid ett tillfälle trodde jag att han skulle krypa ner bredvid Bennet i dubbelsängen men istället så stod han där i 45 minuter och stirrade på sin kollega som sov ovetandes om att han var iakttagen.

I det här skedet så bestämmer jag mig för att lämna simuleringen och göra något annat en stund. Jag fixar lite att äta och tar en kort promenad med hunden. När jag återvänder är allt kaos i FZ-huset. Båda toaletterna är trasiga så huset är fullt av pölar som jag antar är urin. Alla handfat sprutar vatten och Calle, som fram till nu varit den ordningsamme, har helt gett upp städningen och huset är fullt av disk. Elen är avstängd för ingen har betalt räkningen. Kaffebryggaren är trasig och Bennet har sådan allvarlig koffeinabstinens att han retar Tomas så illa att det blir slagsmål mellan de båda.

Jag väljer att avbryta simuleringen här innan någon får sätta livet till. Men jag är allvarligt oroad för FZ-redaktionens framtid.

Bildmotage

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Big Brother FZ

Haha, det där var det roligaste jag läst på länge - blir en nyhet av det imorgon.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, det där var det roligaste jag läst på länge - blir en nyhet av det imorgon.

Kul att jag kan roa er lite ibland. Jag hade väldigt kul när jag skrev det också.

Medlem

Strålande! Radera inte detta. Sätt igång det och låt det stå på i ett par dagar och rapportera resultatet.

Roligaste på länge.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Redaktör

Stäng av spelet!


signatur

Haha, tummen upp!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tompa:

Stäng av spelet!

Men, men... då dör vi!


signatur
Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Tompa:

Stäng av spelet!

Men, men... då dör vi!

Sätt på spelet!


signatur
Medlem
Skrivet av azynkron:

Strålande! Radera inte detta. Sätt igång det och låt det stå på i ett par dagar och rapportera resultatet.

Roligaste på länge.

Problemet med en längre simulering är att det alltid leder till misär och död. Simmarna har blivit smartare än i trean, men är fortfarande stendumma i många fall. De betalar till exempel aldrig räkningar om du inte tvingar dem så el och vatten blir snabbt avstängt. Går något sönder så verkar de aldrig laga det automatiskt, så i slutändan kommer allt vara trasigt.

Redaktör
Skrivet av Bennii:
Skrivet av azynkron:

Strålande! Radera inte detta. Sätt igång det och låt det stå på i ett par dagar och rapportera resultatet.

Roligaste på länge.

Problemet med en längre simulering är att det alltid leder till misär och död. Simmarna har blivit smartare än i trean, men är fortfarande stendumma i många fall. De betalar till exempel aldrig räkningar om du inte tvingar dem så el och vatten blir snabbt avstängt. Går något sönder så verkar de aldrig laga det automatiskt, så i slutändan kommer allt vara trasigt.

Ju längre du spelar, desto mer verkligt blir det. Skrämmande.


signatur
Medlem

Haha underbart!

Medlem
Skrivet av Tompa:

Ju längre du spelar, desto mer verkligt blir det. Skrämmande.

I lolled


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av azynkron:

Strålande! Radera inte detta. Sätt igång det och låt det stå på i ett par dagar och rapportera resultatet.

Roligaste på länge.

Problemet med en längre simulering är att det alltid leder till misär och död. Simmarna har blivit smartare än i trean, men är fortfarande stendumma i många fall. De betalar till exempel aldrig räkningar om du inte tvingar dem så el och vatten blir snabbt avstängt. Går något sönder så verkar de aldrig laga det automatiskt, så i slutändan kommer allt vara trasigt.

Nu har jag inte spelat 4:an.. men går det inte att göra det "barnsäkert" på något vis? Något slags god mode?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av azynkron:

Strålande! Radera inte detta. Sätt igång det och låt det stå på i ett par dagar och rapportera resultatet.

Roligaste på länge.

Problemet med en längre simulering är att det alltid leder till misär och död. Simmarna har blivit smartare än i trean, men är fortfarande stendumma i många fall. De betalar till exempel aldrig räkningar om du inte tvingar dem så el och vatten blir snabbt avstängt. Går något sönder så verkar de aldrig laga det automatiskt, så i slutändan kommer allt vara trasigt.

Nu har jag inte spelat 4:an.. men går det inte att göra det "barnsäkert" på något vis? Något slags god mode?

Det är möjligt att det går. Jag har inte så bra koll på fusken.

1
Skriv svar